Jump to content
Annons
  • 0

Ljudkort i övre mellanprisklass?


leaf

Fråga

Vill ha ett externt ljudkort Firewire till iMac OS X 10.4.9 och Logic Pro 7.2.

Det viktigaste är att drivrutinerna är mkt stabila och mkt låg latency när jag använder mjukvarusynthar samt att ljudkvaliteten är bättre än M-audios.

Har idag ett M-audio Firewire 410 och tycker inte det fungerar så stabilt samt att ljudkvaliteten är sådär!

Budget från 2000-7000:-

Exempel: Motu Ultralight, TC Electronics Konnect 8, Focusrite Saffire LE, Echo AudioFire 2 eller 4, Edirol FA-66, Presonus Firebox mfl.

Beskriv gärna hur låg latency ni kan få med Mac och OS X samt stabilitet och ljudkvaliteten tack.

Jag vet att denna fråga alltid kommer upp men den är alltid lika intressant!

Tackar för svar!

😳

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Drar av vad jag funnit hittills och tyvärr är det inga glädjande besked för den som vill köra OS X 10.5 och i vissa fall är en ny iMac inkompatibel 🙁

RME FireFace 800

TC Electronics Konnekt 48

Apogee Ensemble

Som det ser ut nu är Apogee det enda alternativet, om det ens är ett alternativ...?!

*HOST* Det finns ju alltid PC om kompabiliteten är ett problem på Mac 🙂

...men det vet du väl; att Apple är ofelbara? Det har vi ju fått reda på i femtielva Mac vs. PC-trådar, så det måste vara inbillning att det krånglar, eller hur... 😉

Kan man inte sätta in ett tredjeparts FW-kort i Macen? Det skulle ju vara en enkel lösning. Sådana finns det ju att få tag i i parti och minut.

Tyvärr finns det inga expansionsmöjligheter hårdvarumässigt (bortsett från mer RAM) för en iMac. Vill man ha expansionsmöjligheter får man ta steget upp till Mac Pro men då bildas det nog ett svart hål i plånboken min 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

saxat från RME:s forum.

If you read the threads in this forum again you should notice that there is more than one 'workaround' for this problem.

 

- FW 800 works perfectly. Just connect the FF 800 at this port.

 

- You can use an FW 800 to FW400 adapter cable. This way the Fireface 400 will work too (using the 800 port).

 

- The mentioned hubs/drives in between work too.

 

And we DID say we are in contact and working on this. You should understand that we can't encourage our customers to buy something now because we can't predict the future.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Regards

Matthias Carstens

RME

Jaha?! Verkar som att FireFace 800 alltså fungerar trots allt?! Finns här någon på forumet som använder sig av den senaste iMacen tillsammans med ett FireFace 800 som kan bekräfta att allt fungerar som det skall tillsammans med OS X 10.5? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
*HOST* Det finns ju alltid PC om kompabiliteten är ett problem på Mac 😕
Apogee Ensemble har inga PC-drivrutiner, men det var en rolig känga annars 😕
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Finns här någon på forumet som använder sig av den senaste iMacen tillsammans med ett FireFace 800 som kan bekräfta att allt fungerar som det skall tillsammans med OS X 10.5? 😕
Men om RME själva säger att en adapter för FW800->FW400 hjälper, så behövs väl inget mer "intygande"? 😕
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Finns här någon på forumet som använder sig av den senaste iMacen tillsammans med ett FireFace 800 som kan bekräfta att allt fungerar som det skall tillsammans med OS X 10.5? 😕
Men om RME själva säger att en adapter för FW800->FW400 hjälper, så behövs väl inget mer "intygande"? 😕

Jo men det hade varit skönt att få bekräftat att FireFace 800 fungerar tillsammans med den nya iMacen av någon oberoende källa bara för att vara på den säkra sidan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fortsättning följer... Ny tråd i RME:s forum. Hoppas att Apple byter ut FW-kontrollkretsen till en Texas Instruments så snart som möjligt. Tycker att man väntat länge nog som det är 😆 Låt oss hoppas att Mac World Expo 2008 i mitten av Januari ger ett glädjande besked! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänkte att jag skulle dela med mig av mina tankar krig de tre externa FW-ljudkorten jag tidigare nämner. Hoppas ni finner någon glädje av detta 😆

Det mest prisvärda externa FW-ljudkortet är för mig RME FireFace 800. Finns bekräftat på många platser att FireFace 800 användarna är mycket nöjda med dess prestanda.

Det som passar mig bäst är TC Electronics Konnekt 48 som har flest ingångar och två hörlursutgångar. Till detta ljudkort finns det inte så många användarresensioner att läsa tyvärr så jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken och att betala 14-15000kr för att få reda på detta känns inte riktigt motiverat i nuläget. Kan man kräva av musikhandlaren att de testar av ljudkortet innan man köper det månne tro?!? 😄

Apogee Ensemble verkar vad jag läst ge bäst prestanda med avseende på välljud men också minst antal ingångar och frågan är hur mycket mer välljud man får jämfört med FireFace 800 och Konnekt 48... Känns inte vidare motiverat att köpa eftersom man inte bedriver "proffs" verksamhet som ger någon vidare avkastning.

Om det finns någon som använder sig av ett Konnekt 48 vore jag mycket tacksam för lite feedback på hur väl det fungerar i OS X! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Så, MacWorld Expo 2008 närmar sig med stormsteg och jag har även funnit svaret på vilket externt FireWire ljudkort som passar bäst till den tilltänkta iMacen. Efter att ha varit runt och sökt med google och läst otalet recensioner om FireFace800, TC Konnekt 48 och Apogee Ensemble har ett ljudkort slutligen vunnit mitt hjärta men min plånbok kommer förmodligen att gråta blod men men, med ett Apogee Ensemble slipper jag kompromissa med kvalitén och jag vet att det fungerar med iMacen, oavsett FireWirekontrollkrets tillsammans med Leopard och blir därför mitt val. Spiken i kistan kom efter att ha läst dessa recensioner från "vanliga" användare som jämför Ensemble med FireFace800.

Varför jag då inte valde FireFace800

- Verkar inte vara 100% säkert att man verkligen löst FireWire problemet då fler rapporter om fel tillkommit i RME:s egna forum (som finns länkat i tidigare inlägg).

- Har endast en hörlursutgång.

- Sist men viktigast av allt, ljudkvalitén må vara bra men det finns bättre.

Varför jag inte väljer TC Konnekt 48

- Är fortfarande inte säker på att de uppdaterat drivrutinerna för Leopard.

- Står att man bör använda en dedikerad FireWirebus och då faller iMacen.

- Jag måste inte ha DSP-pluggarna som medföljer och vad är meningen med DSP-pluggar som kanske inte ens fungerar?

Varför jag väljer Apogee Ensemble

- Fungerar tillsammans med Leopard.

- Fungerar oavsett FireWirekontrollkrets i iMacen.

- Är integrerat direkt i Logic.

- Det finns inga kompromisser gällande ljudkvalitén.

- Har två hörlursutgångar.

- Har Soft Limiter.

- Nackdelen är att jag inte kan koppla in all min utrustning samtidigt direkt i ljudkortet men detta avhjälpes med att kuva latmasken inom mig.

Så, efter att ha inväntat reslutatet från MacWorld Expo i nästa vecka kommer jag att lägga min beställning inom en snar framtid. Går in mer på detalj hur jag gör och vilka tillägg jag gör gällande datorn när det blir aktuellt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
thrinithan (oregistrerad)

Är det någon som testat Mackie 1200F? Jag blev väldigt sugen på en sån när jag såg den första gången. Den är ju ett monster och jag hade ju klarat mig hela livet med så mycket ingångar och utgångar 😏 Sen är det ju inget direkt fel med onyx preamps, 4 hörlursutgångar och A/B monitorutgångar bland allt annat smått och gott som döljer sig i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är det någon som testat Mackie 1200F? Jag blev väldigt sugen på en sån när jag såg den första gången. Den är ju ett monster och jag hade ju klarat mig hela livet med så mycket ingångar och utgångar 😛 Sen är det ju inget direkt fel med onyx preamps, 4 hörlursutgångar och A/B monitorutgångar bland allt annat smått och gott som döljer sig i den.

Med tanke på att Mackie har haft stora problem med drivisar till 400F och,

att 1200F är minst 1 år försenad så skulle iaf jag vänta med köpet av 1200F tills uppdateringar e gjorda..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
thrinithan (oregistrerad)
Med tanke på att Mackie har haft stora problem med drivisar till 400F och, att 1200F är minst 1 år försenad så skulle iaf jag vänta med köpet av 1200F tills uppdateringar e gjorda..

Tackar! Mycket bra att veta. Vad är det för typ av problem som dom haft med drivisarna? Jag hörde nånting om att 400F kortet bland annat hade problem att mata ut ström för att driva preamps och fantommatning, stämmer det? Vet ni varför 1200F har blivit så pass försenad?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

hej!

Jag sitter på en PC med bra prestanda (2gb ram, core duo, 1TB hårddisk).

Jag spelar in i Cubase SX2 och använder en Soundforge mixer.

Vilket ljudkort bör man ha till detta? Jag har i dagsläget ett M-Audio 24/96 som jag köpte bara för att prova om jag tyckte det va kul att spela in musik. Det har funkat bra men jag antar att man kan uppgradera sig för att få ett bättre ljud ^^

Pris har jag tänkt mig 2500-6000 kr...

Alla förslag uppskattas!

Tack på förhand.

edit: Mixern heter Soundcraft Compact 10

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
hej!

Jag sitter på en PC med bra prestanda (2gb ram, core duo, 1TB hårddisk).

Jag spelar in i Cubase SX2 och använder en Soundforge mixer.

Vilket ljudkort bör man ha till detta? Jag har i dagsläget ett M-Audio 24/96 som jag köpte bara för att prova om jag tyckte det va kul att spela in musik. Det har funkat bra men jag antar att man kan uppgradera sig för att få ett bättre ljud ^^

Pris har jag tänkt mig 2500-6000 kr...

Alla förslag uppskattas!

Tack på förhand.

edit: Mixern heter Soundcraft Compact 10

Ingen som vill dela med sig? =))

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej, hej!

Jag har liknande fundering som Icnirac så nån vänlig själ kanske kan svara åt oss båda! 😉

Jag har fram tills idag använt ett tc electronic konnekt 24d men orkar inte vänta längre på att stabila drivisar ska släppas (har väntat i 2 år nu!) så jag har bestämt mig för att införskaffa ett nytt kort.

Jag har dock inte hängt med på ljudkortsmarknaden sen jag köpte konnektkortet så, vad finns att välja på?

Jag kör PC med Vista (32) med Cubase studio 4 på.

Jag kan tänka mig ett pris på mellan 5-10.000 kr.

Enda kravet (nästan 🙂): Stabila drivisar för Vista!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Då frågar jag om ljudkort.

Utrustning: Pc C2D 2.14Ghz, 4gig Ram, Raid 0 på 2x500gig.

Mjukvara: Reason 4.

Användandet: Jobbar inte med fler än 2-kanaler kan väl bli 3-kanaler om det verkligen ska trixas.

Musikstil: Elektroniskt, House, minimal techno.

Har tittat lite på Motu 828 MKIII eller Traveler.

Skjuter jag över mål och bör gå på billigare kort?

MVH

SP

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har kollat på lite olika firewire interfaces (har usb just nu =/ emu0404 usb. helt okej ljud, drar mycket processorkraft jämfört mot när man kopplade firewire-kort bara, och sen vill ja ha högre kvalitet, då jag vill kunna göra kvalitetsinspelningar hemma ^^..

Först kollade jag på ett emu fireface 800

http://www.rme-audio.de/images/products/pr...face_800_6b.jpg

-Men, monitorer och hörlurar verkar dela kontroller, hmm. Sedan så har det bara en instrument ingång, så de är ganska kört med andra ord, då jag vill kunna line'a in minst 2 elgurar i taget.

----------------------------------------

Sedan kollade jag på Motu 828 MKIII. men dom mic preampsen verkar bara ha 53 db gain (!!??), jag ska snart inköpa en Shure SM7B och dessa drar ju tydligen mycket gain.

http://www.cherubini.com/open2b/var/catalog/b/6688.jpg

Verkar ju förövrigt ha bra DSP funktioner och annat smått och gott.

----------------------------------------

Sedan kollade jag på ett Presonus Firestudio Tube och det blev ja helt såld på efter lite läsande! 2 st bra rörpreamps/high-z (med limiter), 8 st bra "vanliga" preamps/line.

DSP-mixer (men de har väl alla tre jag tagit upp 😉)

http://www.audiostacja.pl/images/big/Fires...o_Tube_over.jpg

Alla preamps skall tydligen vara av mycket hög kvalitet, vilket är viktigt då jag vill spela in allt hemma. De många preampsen kan ju vara en väldigt bra investering även i framtiden om man skall micka upp trumset osv.

Någon som testat detta ljudkort eller den vanliga Firestudion och vet att det fungerar bra?

Lite problem me drivers till vista tydligen men vem bryr sig, kör XP just nu. ska köra följanda nästa månad:

Jag skall köpa en till 500 gb hårddisk i slutet på månaden. Och ska rensa min nuvarande. Hade tänkt köra ett operativsystem var på vårdera hårddiskar, ett 32-bitars winXP, som jag skall optimera för musikproduktion. Windows vista 64-bit på den andra hårddisken som jag skall använda för underhållning.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag har precis köåt på mig min mac pro. valde motu ultralite mk3 som ljudkort.. är väldigt nöjd. har kört så lågt som med 32 på kortet.. visst märker man att det går åt låt mite mer kräm men det blir fantastiskt resultat.. jag kör på 32 när jag lägger synthslingor sen höjer jag upp det till 256. kan bara tala varmt om kortet.. kommer oxå från m-audio innan men det e enorm skillnad på dom två företagen. motu knäcker 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej, hej!

Jag har liknande fundering som Icnirac så nån vänlig själ kanske kan svara åt oss båda! 🙂

Jag har fram tills idag använt ett tc electronic konnekt 24d men orkar inte vänta längre på att stabila drivisar ska släppas (har väntat i 2 år nu!) så jag har bestämt mig för att införskaffa ett nytt kort.

Jag har dock inte hängt med på ljudkortsmarknaden sen jag köpte konnektkortet så, vad finns att välja på?

Jag kör PC med Vista (32) med Cubase studio 4 på.

Jag kan tänka mig ett pris på mellan 5-10.000 kr.

Enda kravet (nästan 🙂): Stabila drivisar för Vista!

http://www.fitzpatrick.se/

Dom verkar äntligen dykt upp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Postade detta först i Billigt externt ljudkort... Men det kanske passar bättre här i.

Hej, jag funderar över ett nytt externt ljudkort. Jag äger just nu ett Toneport UX2. Men skulle vilja uppgradera mig lite och har funderat över det ett bra tag.

Jag känner verkligen att jag inte har bra koll alls på det här så därför frågar jag nu här, jag vill helst hålla mig under 3000 kr.

Mina krav/vad jag ska använda det till:

*Spela in oftast en kanal i taget, men ibland 2(gitarr, synth och sång).

*Uppspelning utav "trummaskin" vid live framträdande

*Gärna använda vid vanligt dator användande då mitt ljudkort(tror jag) för en tid sedan blev kortslutet/började brusa vid uppspelning utav ljud.

*Mitt Toneport UX2 kan ibland mitt i en inspelning slänga in ett klick eller te x haka upp sig i någon 3djedels sekund.(detta kan dock berott på för slö hårddisk på laptop har jag kommit fram till nu då jag inte kommer ihåg att jag haft det problemet på stationär)

*Gärna komma bundlat med Cubase(då jag planerar att börja använda det mer efter att jag har lärt mig mer om hur det fungerar, sitter i Ableton Live nu)

Hur jag gör nu(så att man ser till det faktiskt blir en uppgradering som förenklar)

*Livespelningar används en vanlig sladd ifrån hörlursutaget ifrån min laptop till ett PA.

*Jag äger inga monitorer, så jag gör lite olika, men senast har jag spelat in ett instrument i taget. sparat ner alla ljudfiler och skickat till en kompis dator som jag sedan suttit vid och testat cubase SX3(usch pirat), men också (ännu) enklare demo inspelningar har jag fixat i audacity(haha).(MEN MONITORER PLANERAS INFÖRSKAFFAS ifall jag får ordning på ett ljudkort jag känner mig nöjd med),

Okej hela mitt inlägg känns jätte rörigt, men jag skulle verkligen uppskatta hjälp och lite tips såsom vad mer jag ska tänka på. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej alla !

Jo jag har ett problem, Jag har en bra mic och så. Men problemet är att jag har ett skit kasst ljudkort. jag vill kunna ta höga toner i micen utan att ljudkoret överbelastas. Så jag är tacksam för tips på ljudkort som ligger i 1300 kronors klassen. det ska vara ett PCI ljudkort alltså ett sådant som man bygger in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej alla !

Jo jag har ett problem, Jag har en bra mic och så. Men problemet är att jag har ett skit kasst ljudkort. jag vill kunna ta höga toner i micen utan att ljudkoret överbelastas. Så jag är tacksam för tips på ljudkort som ligger i 1300 kronors klassen. det ska vara ett PCI ljudkort alltså ett sådant som man bygger in i datorn.

Varsågod!

http://www.m-audio.com/index.php?do=produc...D=PCIinterfaces

Jag har den med 10 in/out men vet de som är nöjda med den mindre varianten;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Hej alla !

Jo jag har ett problem, Jag har en bra mic och så. Men problemet är att jag har ett skit kasst ljudkort. jag vill kunna ta höga toner i micen utan att ljudkoret överbelastas. Så jag är tacksam för tips på ljudkort som ligger i 1300 kronors klassen. det ska vara ett PCI ljudkort alltså ett sådant som man bygger in i datorn.

Jag säljer ett M-Audio Delta 1010LT.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65413

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Håll i er för nu kommer årets nybörjarfråga här. Går i tankarna att byta upp mig till ett flerkanalskort men det är en sak jag inte förstår. Ta vilket firewire interface som helst typ Saffire Pro 40, så står det i specifikationen 20 in / 20 ut, men när man räknar in och utgångarna på baksidan får jag det knappast till 20. Snarare 8 in och 10 ut. Någon som har lust å förklara hur det ligger till?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
maart (oregistrerad)
Håll i er för nu kommer årets nybörjarfråga här. Går i tankarna att byta upp mig till ett flerkanalskort men det är en sak jag inte förstår. Ta vilket firewire interface som helst typ Saffire Pro 40, så står det i specifikationen 20 in / 20 ut, men när man räknar in och utgångarna på baksidan får jag det knappast till 20. Snarare 8 in och 10 ut. Någon som har lust å förklara hur det ligger till?

det finns 8 analoga ingångar- och utgångar (varav 2 av ingångarna är på framsidan), en Adatingång- och utgång (8 kanaler) och 2 S/Pdif in/ut (varje S/Pdif är 2 kanaler). Alltså 8+8+2+2=20.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
det finns 8 analoga ingångar- och utgångar (varav 2 av ingångarna är på framsidan), en Adatingång- och utgång (8 kanaler) och 2 S/Pdif in/ut (varje S/Pdif är 2 kanaler). Alltså 8+8+2+2=20.

Aha, jag märker genast att jag får läsa på lite om Adat och S/Pdif! Tack för ditt snabba svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänkte köpa ett nytt ljudkort nästa gång jag får lön, och då blir hemstudion ganska komplett för min del bortsett från monitorer som ska köpas lite senare!

Jag ägnar mig mest åt lite "singer songwriter" grejer och letar efter ett ljudkort i kanske 3000-4000 kronors klassen.

Det kommer nästan bara att vara analog inspelning, då jag har saker som akustisk gitarr, banjo, melodica, piano, sång som ska spelas in mest, men även en del elgitarr och bas. Därför tror jag det hade varit bra med två micingångar (för att kunna spela in i stereo, eller om man vill göra någon liveinspelning med flera grejer) och även en eller annan lineingång.

Sitter på en mac/logic, och har funderat på apogee duet eller vad den heter, men det känns som det är rätt mycket pengar för bara designen och märket- kan nog hitta ett ljudkort som är mer värt för mig, frågan är bara vilket? 😲 Fantommatning ska det ha också, men det är väl standard på de flesta om jag förstått det rätt..

Har spelat in på en digitalporta innan, och nu när den börjar krångla mer och mer känner jag att det är dags för ett ljudkort, när jag dessutom skaffat mig en dator och en bra sequencer.

Är enormt tacksam för svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Glaskatten (oregistrerad)

Rekommenderar själv Apogeen som inte kostar mycket bara på grund av designen och märket utan för att det håller väldigt hög kvalitet rakt igenom. Annars så kan jag rekommendera Focusrite SaffirePro 24 eller Saffire Pro24DSP http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_pro_24_dsp som är mycket avancerat och prisvärt.

Redigerat av Gizmozis
Tog bort det som inte handlade om ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Rekommenderar själv Apogeen som inte kostar mycket bara på grund av designen och märket utan för att det håller väldigt hög kvalitet rakt igenom. Annars så kan jag rekommendera Focusrite SaffirePro 24 eller Saffire Pro24DSP http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_pro_24_dsp som är mycket avancerat och prisvärt.

Apogee är kanske en värd investering i sådana fall? För när jag tänker på det behöver jag inte fler ingångar än de som finns, ska man göra någon liveinspelning eller spela in trummor kan man ju fixa det med ett annat ljudkort alternativt digitalportan! Är ändå ingen trummis så kommer inte spela in mer än någon enstaka trumma hemma isåfall.. Ska kolla in de andra också, tack! Fast sen är ju frågan om jag verkligen behöver lägga ner alla de pengarna på ett apogee kort? Jag är trots allt inte jätteerfaren, ganska ny i studiovärlden!

Och sen tycker jag inte alls det var fel att posta denna tråden, gjorde det just för att slippa söka omkring bland alla andra då jag är väldigt specifik med vad jag behöver! Vill ju hitta något som passar mig så bra som möjligt. :rolleyes:

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...