Jump to content
Annons
  • 0

Ljudkort i övre mellanprisklass?


leaf

Fråga

Vill ha ett externt ljudkort Firewire till iMac OS X 10.4.9 och Logic Pro 7.2.

Det viktigaste är att drivrutinerna är mkt stabila och mkt låg latency när jag använder mjukvarusynthar samt att ljudkvaliteten är bättre än M-audios.

Har idag ett M-audio Firewire 410 och tycker inte det fungerar så stabilt samt att ljudkvaliteten är sådär!

Budget från 2000-7000:-

Exempel: Motu Ultralight, TC Electronics Konnect 8, Focusrite Saffire LE, Echo AudioFire 2 eller 4, Edirol FA-66, Presonus Firebox mfl.

Beskriv gärna hur låg latency ni kan få med Mac och OS X samt stabilitet och ljudkvaliteten tack.

Jag vet att denna fråga alltid kommer upp men den är alltid lika intressant!

Tackar för svar!

😳

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Rekommenderar själv Apogeen som inte kostar mycket bara på grund av designen och märket utan för att det håller väldigt hög kvalitet rakt igenom. Annars så kan jag rekommendera Focusrite SaffirePro 24 eller Saffire Pro24DSP http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_pro_24_dsp som är mycket avancerat och prisvärt.

Den du länkade, är det ljudkort och preamp i ett? Om så är fallet, hur vet man det? Jag läste hela texten, men hittar ingenting om ljudkortet. Om nu ett sådant finns där i.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Köpte mig den senaste 13" Macbook Pro 2011. Kör Garageband, ( &snart Logic Pro 8) I repålokalöen/ studion har vi PC med Cubase 5. Vi vill spela in trummor gitarr & bas samtidigt i en enda tagning. Trummorna behövs minst 5 micar så minimum ingångar blir väl 6st för oss. Helst 8 kanaligt

Tips på ljudkort som passar båda (men främst tar jag med mig Macbooken dit så tips för Macen främst.

Budget 4000spänn!

Just nu behöver vi fler saker, men börjar med lkjudkortet...

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Köpte mig den senaste 13" Macbook Pro 2011. Kör Garageband, ( &snart Logic Pro 8) I repålokalöen/ studion har vi PC med Cubase 5. Vi vill spela in trummor gitarr & bas samtidigt i en enda tagning. Trummorna behövs minst 5 micar så minimum ingångar blir väl 6st för oss. Helst 8 kanaligt

Tips på ljudkort som passar båda (men främst tar jag med mig Macbooken dit så tips för Macen främst.

Budget 4000spänn!

Just nu behöver vi fler saker, men börjar med lkjudkortet...

Focusrite Saffire Pro 40. Stabilt, kalasiga preampar och kalasig mixer/routningmjukvara. Skulle ni behöva komplettera smackar ni dit åtta extra inputs via ADAT. Har kört live/repa med min Pro 40 ett par gånger och det har fungerat ypperligt.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Focusrite Saffire Pro 40. Stabilt, kalasiga preampar och kalasig mixer/routningmjukvara. Skulle ni behöva komplettera smackar ni dit åtta extra inputs via ADAT. Har kört live/repa med min Pro 40 ett par gånger och det har fungerat ypperligt.

Vänligen,

CHAE

Tack. Är detta 8 kanaligt kort? behövs typ 5 micar på trummorna 1 på bas 1 på gitarren så deet måste vara 8 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Focusrite Saffire Pro 40. Stabilt, kalasiga preampar och kalasig mixer/routningmjukvara. Skulle ni behöva komplettera smackar ni dit åtta extra inputs via ADAT. Har kört live/repa med min Pro 40 ett par gånger och det har fungerat ypperligt.

Vänligen,

CHAE

eller detta? http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.htm

Mindre, bra för väskbärare Macbook Pro studiosar i väskan

Vad tros om detta kort. Får gärna låte mer "analogt" än "digitalt". Varför är inte Hybridkort populära hos en del?

Hittar endast 6 ingångar på Focusrite kortet. Behöver 8kanaler.

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

PRO40-Pres.jpg

1 2 3 4 5 6 7 8... det blir åtta det

Sådärja! Bra där Demonen!

skogsmulle101: i början tyckte jag att det var störande att man inte kunde få alla ingångar på fronten men sådan där lyx vänjer man sig av med tämligen omgående. Köpte dessutom en extern pre-amp (ART TPS II) för ett tag sedan och hookade upp till min Pro 40 och då var det ju snarare en fördel att kanal 3-8 satt på baksidan. Gainpotarna sitter ju ändå på framsidan 😉

Hoppas att du hittar rätt i ljudkortsdjungeln till slut.

Vänligen,

CHAE

EDIT: meningsbyggnadsfel

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

M-Audio Fast track Pro Ultra, möjligt att lina bas och gitarr och köra fyra mickar till trummor samtidigt med det kortet? Läser och läser men blir inte klok på't...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

M-Audio Fast track Pro Ultra, möjligt att lina bas och gitarr och köra fyra mickar till trummor samtidigt med det kortet? Läser och läser men blir inte klok på't...

Fast Track Ultra, inte Pro Ultra. Det är sex analoga in varav 4 med preamp så mitt svar blir nja. Instrumentingångarna (där du lajnar bas och gitarr) är på ingång 1 och 2 och där vill du koppla in två av trummikarna.

Köp 2 st linebox också och koppla in gitarr och bas i dessa, koppla sedan vidare till ingång 5 och 6 på baksidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fast Track Ultra, inte Pro Ultra. Det är sex analoga in varav 4 med preamp så mitt svar blir nja. Instrumentingångarna (där du lajnar bas och gitarr) är på ingång 1 och 2 och där vill du koppla in två av trummikarna.

Köp 2 st linebox också och koppla in gitarr och bas i dessa, koppla sedan vidare till ingång 5 och 6 på baksidan.

Ok tack! Kollade lite snabbt och blir 600 Sek till för att åstadkomma vad jag vill, kanske lika bra att leta vidare, Line6 UX8 vet jag fixar detta och blir ju ungefär samma kostnad. Tveksam om

samma kvalite bara. Nöjd med mitt UX2 i och för sig.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej! Jag söker ett ljudkort för min stationära data. Jag proddar hemma i min lägenhet så ljudkortet jag söker bör vara enkelt och inte allt för fancy men ändå så hög kvalitet som möjligt.

Har läst runt lite här på tråden och det verkar som att ett internt kort är mest lämpligt för stationära datorer, rätta mig om jag har fel. Jag är dock öppen för alla typer av ljudkort.

* Min budget är runt 1000-1500 kr

* Behöver inga som helst ingångar för gitarrer osv, en ingång för midi keyboard skulle dock inte skada

* Det främsta jag vill är att få bort allt brus, hack, latency osv när jag proddar.

Någon som har något att tipsa om?

Må gott

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Rödeorm (oregistrerad)

Det enkla svaret är att det inte finns några ljudkort i den högre mellanprisklassen för 1000-1500 kronor. Det är snarare lågbudget. Därmed inte sagt att du inte kan hitta ett funktionellt ljudkort för dig, men bara så att du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har läst runt lite här på tråden och det verkar som att ett internt kort är mest lämpligt för stationära datorer
Ja, har du en stationär dator, vill ha låg latency och behöver inte mikpreamp etc. är ett internt kort bäst.
* Behöver inga som helst ingångar för gitarrer osv
Jag tolkar detta som att du inte behöver mikingångar heller.
Jag proddar hemma i min lägenhet så ljudkortet jag söker bör vara enkelt och inte allt för fancy men ändå så hög kvalitet som möjligt.
* Min budget är runt 1000-1500 kr
M-Audio Audiophile 2496 PCI torde vara ett givet svar, men det har obalanserade utgångar på RCA-kontakter. Vad tänkte du koppla ljudkortet till? Aktiva studiomonitorer? Hemstereo?
en ingång för midi keyboard skulle dock inte skada
Har du en synt som klaviatur? Eller har din klaviatur bara MIDI-kontakter?

Om du har en MIDI-klaviatur med USB-kontakt använder du denna istället för att koppla via ljudkortets MIDI-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hallå,

jag har en kanske något annorlunda fråga. Jag använder en iMac och ett Lexicon Lambda kort. Det fungerar helt okej, men ljudkvalité och stabilitet är vad man kan vänta sig med ett så pass billigt kort. Nu har jag fastnat för ett Apogee Duet 2 kort. Jag har inte hört något negativt om kortet och det tycks ha de funktioner jag behöver: 1) Bra drivrutiner för Mac (obviously...) 2) Bra latency 3) Mycket bra inspelnings/uppspelnings kvalitet. 4) Bra möjligheter att styra lyssningen (mute:a högtalare osv...).

Jag har inte behov av mer än 1-2 ingångar (har haft PCI kort med 10+ ingångar tidigare, och kan säga att utgångarna 3-10 användes mycket sällan).

Fråga: Finns det något bra skäl att välja ett annat kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Fråga: Finns det något bra skäl att välja ett annat kort?
Nej, känner du att det är värt pengarna så slå till. Det enda är väl att du inte kan expandera om du någon dag vill koppla på mer men du svarade på det själv.
kan säga att utgångarna 3-10 användes mycket sällan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja, har du en stationär dator, vill ha låg latency och behöver inte mikpreamp etc. är ett internt kort bäst.

Jag tolkar detta som att du inte behöver mikingångar heller.

M-Audio Audiophile 2496 PCI torde vara ett givet svar, men det har obalanserade utgångar på RCA-kontakter. Vad tänkte du koppla ljudkortet till? Aktiva studiomonitorer? Hemstereo?

Har du en synt som klaviatur? Eller har din klaviatur bara MIDI-kontakter?

Om du har en MIDI-klaviatur med USB-kontakt använder du denna istället för att koppla via ljudkortets MIDI-interface.

Jag behöver inga mick ingångar, jag producerar med mina hörlurar, och ett par billiga högtalare från bauhaus, jag har ingen hårdvarusynth ännu men planerar att i framtiden köpa ett midi keyboard.

Vad menar du med obalanserade utgångar på RCA kontakter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för ditt svar Linus.

Jag har förstått det som att Duet 2 räknas som ett "dyrt" kort. Är det då man jämför hur många kanaler/funktioner man får på andra kort för samma pris? Håller du/ni med om att priset är motiverat av kvalitén, eller betalar man för namnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Söker ett USB ljudkort till min nya bärbara. Kollar på Motu ultralite , Focusrite scarlett, Presonus audiobox vsl, M-Audio Fast Track C400. Kommer använda den i hemmet för enkanalig inspelning typ sång, gitarr och mixningsarbete. Gillar de med DSP och inbyggda effekter. Någon som provat någon av dessa och har lite förslag om vad som är "bäst"? Andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Testar här först, dock verkar tråden vara död!

Jag har ingen erfarenhet kring ljudkort så därför söker jag nu eran hjälp.

Jag vill skaffa mig ett ljudkort där jag kan spela in gitarr främst, men även eventuellt sång och klaviatur i ett senare skede. dock behöver jag bara kunna köra 2 kanaler i taget om det nu kallas så, t,ex gitarr och mic, klaviatur och mic.

Jag har cirka 4000 kr att röra mig med och vill helst handla från thomann.de

Den produkt jag har kollat på är avid mbox 3 men eftersom jag kör windows 7 64 bits undrar jag hur denna kombo kommer lira?

Jag har följande specifikationer på datorn:

Moderkort: asus p8p67 Deluxe (Usb 3.0 , firewire 400, ledig pci-express slot)

Processor: Intel 2600k

Grafikkort: Geforce 580

Ram: 8gb 1600mhz

OS: Windows 7 64x

Och jag har som sagt 4000kr att röra mig med, jag har cubase och guitar rig att jobba med, men kan tänka mig att köpa pro tools 8 le.

Så vad ska jag spendera mina pengar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...