Jump to content
Annons
  • 0

Ljudkort i övre mellanprisklass?


leaf

Fråga

Vill ha ett externt ljudkort Firewire till iMac OS X 10.4.9 och Logic Pro 7.2.

Det viktigaste är att drivrutinerna är mkt stabila och mkt låg latency när jag använder mjukvarusynthar samt att ljudkvaliteten är bättre än M-audios.

Har idag ett M-audio Firewire 410 och tycker inte det fungerar så stabilt samt att ljudkvaliteten är sådär!

Budget från 2000-7000:-

Exempel: Motu Ultralight, TC Electronics Konnect 8, Focusrite Saffire LE, Echo AudioFire 2 eller 4, Edirol FA-66, Presonus Firebox mfl.

Beskriv gärna hur låg latency ni kan få med Mac och OS X samt stabilitet och ljudkvaliteten tack.

Jag vet att denna fråga alltid kommer upp men den är alltid lika intressant!

Tackar för svar!

😳

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Först har du en Apple med 400 eller 800 firewireport ? Annars skulle jag helt klart satsa på MOTU,

typ Traveler. Allt beror ju på hur många in/ut du behöver på kortet. Fördelen med MOTU är att

du kan slippa investera i en hd-mixer. Det gör att du kan lägga mer stålar på kortet.

Hur låg latecy du kan åstakomma beror mycket på låten (projektet) du pular med förtillfället.

Ju fler pluggar/spår har ju samband med prestandan på burken. Kan du frysa en del spår desto bättre.

24/96 och sånt spelar ju också en roll. Vad kör du med för DAW och pluggar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Först har du en Apple med 400 eller 800 firewireport ? Annars skulle jag helt klart satsa på MOTU,

typ Traveler. Allt beror ju på hur många in/ut du behöver på kortet. Fördelen med MOTU är att

du kan slippa investera i en hd-mixer. Det gör att du kan lägga mer stålar på kortet.

Hur låg latecy du kan åstakomma beror mycket på låten (projektet) du pular med förtillfället.

Ju fler pluggar/spår har ju samband med prestandan på burken. Kan du frysa en del spår desto bättre.

24/96 och sånt spelar ju också en roll. Vad kör du med för DAW och pluggar ?

Glöm inte att datorn spelar roll, vad har du för mac ?

EDIT: Noterade att du har Logic Pro 😳

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Jag har iMac Intel Core 2 Duo 2.33 GHz med 2GB RAM OS X 10.4.9 och jag kör Logic Pro 7.2.

Är lite sugen på Emu men vet ej om drivrutinerna är något att hänga i granen samt USB är väl inte lika effektivt somFirewire?

Annars så funderar jag starkt på Motu Ultralight (skall ju fungera bra med Mac)men vet ej hur bra den är=latency och ljudkvalitet jämfört med de andra korten jag listat.

Behöver inte många in och utgångar utan bara två ut och två in, men det finns ju inte så många bra ljudkort med så få ut och in?

Tackar för svar!

😏

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Behöver inte många in och utgångar utan bara två ut och två in, men det finns ju inte så många bra ljudkort med så få ut och in?

Tackar för svar!

😏

Echo Audiofire 2 är väl ett sådant kort ? Har 2 in och 2 ut balanserade. Bra prestanda på kortet med, stabila drivisar. Behöver du micpreamp har du Audiofire 4, den har dock 2in samt 4ut och kostar inte så mycket mer än 2an. Har själv tittat lite på dem, men jag är så jäkla sugen att testa på PT och då gäller ju bara M-Audio eller Digidesign kortet vilket suger getpung.

http://www.echoaudio.com/ för mer info

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du blir ingen looser om du köper ett kort med fler in/ut. Förr eller senare upptäcker man

fördelarna med ett sånt kort även om man i början bara anävder 2 in/ut. Och då slipper man

göra en nyinvestering när man upptäckt detta. Om du nu vill satsa mer pengar på ett kort då

ska du välja ett kort som man kan ha längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Behöver inte många in och utgångar utan bara två ut och två in, men det finns ju inte så många bra ljudkort med så få ut och in?

Tackar för svar!

🙂

Echo Audiofire 2 är väl ett sådant kort ? Har 2 in och 2 ut balanserade. Bra prestanda på kortet med, stabila drivisar. Behöver du micpreamp har du Audiofire 4, den har dock 2in samt 4ut och kostar inte så mycket mer än 2an. Har själv tittat lite på dem, men jag är så jäkla sugen att testa på PT och då gäller ju bara M-Audio eller Digidesign kortet vilket suger getpung.

http://www.echoaudio.com/ för mer info

Det finns ju såklart olika anledningar varför. En anledning är att korten är optimerade till sequensern, vilket ger dom så låg latency som möjligt. En annan är att dom är ett företag, företag vill tjäna pengar, simple as.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena Pompe,

Vad är det som säger att det blir sämre latency om man bara dedikerat 2 in/ut

på ett kort som tar 8 in/ut i DAW:en ? Det torde ju bara vara 2 in/ut som hanteras av

DAW:en. Dom andra 6 är ju passiva i mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Tjena Pompe,

Vad är det som säger att det blir sämre latency om man bara dedikerat 2 in/ut

på ett kort som tar 8 in/ut i DAW:en ? Det torde ju bara vara 2 in/ut som hanteras av

DAW:en. Dom andra 6 är ju passiva i mjukvaran.

tja! Sorry, jag missuppfattade det hela isf. Trodde det var 8 in/ut, och det är väll inte riktigt det han är ute efter:D

jag har alltid haft svårt med mjukvarumixar utanför DAW:en, det känns krångligt ;O

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skulle vilja tillägga en sak med ljudkort som tar mer än 2 in/ut. Det är den digitala ljudsummeringen.

Har du ett kort där du kan lägga trummor t ex på kanal 1/2, sång på 3/4, synthar & dyl på 5/6, gitarrer på 7/8,

har du mycket större möjligheter att mixa till det bättre i slutmixen. Detta ifall du använder en extern mixer

gärna då med inserts för compressor/limter och EQ från extren hårdvara.

Har du en modern DAW så kan du summera och skicka ut ljudet på olika kanaler och det ökar chanserna till

en bättre slutmix som är lättare att hantera. Ska allting läggas på en 16/44 på en wav så blir det problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Skulle vilja tillägga en sak med ljudkort som tar mer än 2 in/ut. Det är den digitala ljudsummeringen.

Har du ett kort där du kan lägga trummor t ex på kanal 1/2, sång på 3/4, synthar & dyl på 5/6, gitarrer på 7/8,

har du mycket större möjligheter att mixa till det bättre i slutmixen. Detta ifall du använder en extern mixer

gärna då med inserts för compressor/limter och EQ från extren hårdvara.

Har du en modern DAW så kan du summera och skicka ut ljudet på olika kanaler och det ökar chanserna till

en bättre slutmix som är lättare att hantera. Ska allting läggas på en 16/44 på en wav så blir det problem.

Han använder ju faktist Logic Pro, det funkar nog enligt mig 🙂 , men du kanske talade till alla mupptrixare där ute ?

(Första gången jag använder studios egna ord "mupptrixa" i en mening 🙂 )

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Behöver inte många in och utgångar utan bara två ut och två in, men det finns ju inte så många bra ljudkort med så få ut och in?

Tackar för svar!

😠

Echo Audiofire 2 är väl ett sådant kort ? Har 2 in och 2 ut balanserade. Bra prestanda på kortet med, stabila drivisar. Behöver du micpreamp har du Audiofire 4, den har dock 2in samt 4ut och kostar inte så mycket mer än 2an. Har själv tittat lite på dem, men jag är så jäkla sugen att testa på PT och då gäller ju bara M-Audio eller Digidesign kortet vilket suger getpung.

http://www.echoaudio.com/ för mer info

Det finns ju såklart olika anledningar varför. En anledning är att korten är optimerade till sequensern, vilket ger dom så låg latency som möjligt. En annan är att dom är ett företag, företag vill tjäna pengar, simple as.

Nahe?!? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vill ha ett externt ljudkort Firewire till iMac OS X 10.4.9 och Logic Pro 7.2.

Det viktigaste är att drivrutinerna är mkt stabila och mkt låg latency när jag använder mjukvarusynthar samt att ljudkvaliteten är bättre än M-audios.

Har idag ett M-audio Firewire 410 och tycker inte det fungerar så stabilt samt att ljudkvaliteten är sådär!

Budget från 2000-7000:-

Exempel: Motu Ultralight, TC Electronics Konnect 8, Focusrite Saffire LE, Echo AudioFire 2 eller 4, Edirol FA-66, Presonus Firebox mfl.

Beskriv gärna hur låg latency ni kan få med Mac och OS X samt stabilitet och ljudkvaliteten tack.

Jag vet att denna fråga alltid kommer upp men den är alltid lika intressant!

Tackar för svar!

🙂

Varför Saffie LE, när du kan få Focusrite Saffire Pro 26 i/o, en femma under ditt nämnda budgettak, på Jam? Det går att få den ännu billigare på t ex Thomann.

Nej, jag jobbar inte på något av ställena... 😆

Redigerat av TCG
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sesåja, jag satt och väntade 🙂 - Och KillWithSkill har helt rätt, den ljudkortstillverkare på marknaden som har genomgående bäst drivrutiner heter RME Audio. Åtminstone av de 30-40 olika ljudkort jag testat. Det är dessutom en av de tillverkare som håller högst kvalitet på in- och utgångar tillsammans med företag som Lynx. Mitt nästa ljudkortsköp blir troligtvis ett RME Fireface 400.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sesåja, jag satt och väntade 😎 - Och KillWithSkill har helt rätt, den ljudkortstillverkare på marknaden som har genomgående bäst drivrutiner heter RME Audio. Åtminstone av de 30-40 olika ljudkort jag testat. Det är dessutom en av de tillverkare som håller högst kvalitet på in- och utgångar tillsammans med företag som Lynx. Mitt nästa ljudkortsköp blir troligtvis ett RME Fireface 400.

Men en sak kan du väl erkänna, att det kort som jag väldigt nyligen har köpt faktiskt är väldigt bra, eller hur(Focusrite Saffire Pro 26 i/o, alltså)? Det är ett vrållyft för mig i alla fall. 🙂

Redigerat av TCG
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sesåja, jag satt och väntade 😎 - Och KillWithSkill har helt rätt, den ljudkortstillverkare på marknaden som har genomgående bäst drivrutiner heter RME Audio. Åtminstone av de 30-40 olika ljudkort jag testat. Det är dessutom en av de tillverkare som håller högst kvalitet på in- och utgångar tillsammans med företag som Lynx. Mitt nästa ljudkortsköp blir troligtvis ett RME Fireface 400.

Jepp RME-korten är riktiga arbetshästar!

Kör själv med ett Fireface 400 och det har inte gett mig problem en enda gång sen inköpet i vintras. Kanonljud, nada latency och massor med möjligheter:) Rekkomenderas!

Körde tidigare på ett gammalt hammerfall-kort som även det var helt ok.

Saffirekortet är iofs också ett bra köp, men rme-korten är stabila som få.

Ett plus med firefacet är ju att man kan köra det även utan dator till allehanda ändamål, som micpre t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men en sak kan du väl erkänna, att det kort som jag väldigt nyligen har köpt faktiskt är väldigt bra, eller hur(Focusrite Saffire Pro 26 i/o, alltså)? Det är ett vrållyft för mig i alla fall. 😎
Absolut! Saffire kortet gillade jag när jag testade det för några månader sedan. Inte fullt lika vasst som RME-kortet men man får istället mer för pengarna.

För tillfället har jag förresten ett Alesis IO26 hemma också. Har bara hunnit installera det och kolla så att allting fungerar men hittar jag inga konstigheter så ser det också ut att vara ett riktigt prisvärt ljudkort. Blir skoj att få hårdköra det lite under sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Efter att ha inköpt 2 monitorpar och 1 sm pro m-patch 2, har jag nu vänt blicken mot ljudkortsinköp..

Har läst massor av info på forum, tester mm för att försöka få en bild av vad som kan vara av värde..

Fick klart för mej relativt snabbt att, jag vill ha ett kort i övre mellanklass eller toppklass..

Har inriktat mej mot dessa tillverkare/ljudkort (hitintills):

RME Fireface 800/400 - är i toppskiktet vad det gäller ljud, drivisar/stabilitet och prissättning

MOTU Traveler - är i övre mellanskiktet nosande mot toppskiktet men kanske mera inriktade mot MAC-datorer

FOCUSRITE Saffire Pro 26i/o - väldans mkt funktioner/ljudkvallitet för pengarna

Vilka är era tankar, ni kan bidra med för att hjälpa mej lite på traven?

/Biran 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop tråd med liknande existerande
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kolla in Mackie Onyx 400F. Har allt och lite till för lite över 5000 spänn. Ljudet är riktigt bra. Det var inte länge sen kortet kostade nästan 9000 kr. Hoppas att Studio ska testa detta kort. Mackie är ju trots allt Mackie :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men en sak kan du väl erkänna, att det kort som jag väldigt nyligen har köpt faktiskt är väldigt bra, eller hur(Focusrite Saffire Pro 26 i/o, alltså)? Det är ett vrållyft för mig i alla fall. 😆
Absolut! Saffire kortet gillade jag när jag testade det för några månader sedan. Inte fullt lika vasst som RME-kortet men man får istället mer för pengarna.

För tillfället har jag förresten ett Alesis IO26 hemma också. Har bara hunnit installera det och kolla så att allting fungerar men hittar jag inga konstigheter så ser det också ut att vara ett riktigt prisvärt ljudkort. Blir skoj att få hårdköra det lite under sommaren.

Hellu Majken

Angående Alesis iO26 du har hemma - vill du delge dina intryck såhär långt om ljudkortet ??

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hellu Majken

Angående Alesis iO26 du har hemma - vill du delge dina intryck såhär långt om ljudkortet ??

/Biran

Vi låtsas att jag inte sagt det här, för jag pratar inte om opublicerade tester 🙂 - Men lite kort och koncist så är det ett bra ljudkort som ger riktigt mycket för pengarna. Den stora nackdelen med kortet är de svaga mikrofonförstärkarna. Vill du veta mer så skickas testet till tryck imorgon och kommer ut i kiosk om ett par veckor 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hellu Majken

Angående Alesis iO26 du har hemma - vill du delge dina intryck såhär långt om ljudkortet ??

/Biran

Vi låtsas att jag inte sagt det här, för jag pratar inte om opublicerade tester 😉 - Men lite kort och koncist så är det ett bra ljudkort som ger riktigt mycket för pengarna. Den stora nackdelen med kortet är de svaga mikrofonförstärkarna. Vill du veta mer så skickas testet till tryck imorgon och kommer ut i kiosk om ett par veckor 😉

oki tackar för svaret

men jag vet inte om de svaga mickpreamparna är något problem för mej iaf..

sysslar bara med metal/hårdrock och har ännu inte lirat in något soft som kräver mkt gain på nån mick..

kanske jag har fel, jag vet inte 🙂

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej gott folk! Såhär i väntans tiden inför ett eventuellt köp av nytt externt audiointerface via FireWire för Mac, då särskillt den nya iMacen, skulle jag vara mycket tacksam för erfarenheter/åsikter kring nedanstående utrustning tillsammans med Logic Studio. Kanske är jag för tidigt ute med tanke på att OSX 10.5 är såpass nytt och nedanstående produkter inte alltid fått sina drivrutiner uppdaterade 😱

RME FireFace 800

+ Prisvärt

+ 8 Analog in, 4 XLR in, (10 inputs går att använda samtidigt), 8x Line Out

+ FW800

- Problem med FW-drivrutiner för nya iMacen.

- 1x hörlursutgång

TC ELECTRONIC KONNEKT 48

+ 4xIN XLR, 8x analog In, 8x line out, 2x XLR out

+ 2x hörlursutgång

+ Remote Controll

+ DSP-effekter av hög kvalitet.

- Drivrutiner under utveckling för OS X 10.5

- Fungerar det tillsammans med en iMac som har 1xFW400 + 1xFW800 men delar på samma FW-bus?

Apogee Ensemble

+ Sägs vara ett av de bästa FW-interfacen kvalitetmässigt

+ Soft Limiter vid inspelning

+ 2x Hörlursutgång

- Dyrt

- Få inputs (4xIN + 4xIN XLR)

Erfarenheter av Apogee Ensemble och Konnekt 48 är de som är av störst intresse då de flesta som använder RME:s FireFace 800 verkar vara väldigt nöjda och man kan läsa spaltkilometer som bekräftar detta 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Drar av vad jag funnit hittills och tyvärr är det inga glädjande besked för den som vill köra OS X 10.5 och i vissa fall är en ny iMac inkompatibel 😳

RME FireFace 800

TC Electronics Konnekt 48

Apogee Ensemble

Som det ser ut nu är Apogee det enda alternativet, om det ens är ett alternativ...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Drar av vad jag funnit hittills och tyvärr är det inga glädjande besked för den som vill köra OS X 10.5 och i vissa fall är en ny iMac inkompatibel 😄

RME FireFace 800

TC Electronics Konnekt 48

Apogee Ensemble

Som det ser ut nu är Apogee det enda alternativet, om det ens är ett alternativ...?!

*HOST* Det finns ju alltid PC om kompabiliteten är ett problem på Mac 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Drar av vad jag funnit hittills och tyvärr är det inga glädjande besked för den som vill köra OS X 10.5 och i vissa fall är en ny iMac inkompatibel 🙂

RME FireFace 800

TC Electronics Konnekt 48

Apogee Ensemble

Som det ser ut nu är Apogee det enda alternativet, om det ens är ett alternativ...?!

*HOST* Det finns ju alltid PC om kompabiliteten är ett problem på Mac 🙂

...men det vet du väl; att Apple är ofelbara? Det har vi ju fått reda på i femtielva Mac vs. PC-trådar, så det måste vara inbillning att det krånglar, eller hur... 😄

Kan man inte sätta in ett tredjeparts FW-kort i Macen? Det skulle ju vara en enkel lösning. Sådana finns det ju att få tag i i parti och minut.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Drar av vad jag funnit hittills och tyvärr är det inga glädjande besked för den som vill köra OS X 10.5 och i vissa fall är en ny iMac inkompatibel 🙁

RME FireFace 800

TC Electronics Konnekt 48

Apogee Ensemble

Som det ser ut nu är Apogee det enda alternativet, om det ens är ett alternativ...?!

*HOST* Det finns ju alltid PC om kompabiliteten är ett problem på Mac 🙂

Har inga som helst problem med en PC om det inte vore för Windows och faktumet att det finns väldigt begränsat med hårdvara som "bara fungerar" med Linux och alla andra UNIX-dialekter som finns. Vill man vara ytterligare kritisk finns det väl en hel del att önska av VISTA som trots allt funnits på marknaden sedan 30 Januari 2007 🙂

Min insikt säger mig att det säkraste kortet för den som vill hålla på med musik är att använda sig av gamal och beprövad hårdvara/mjukvara vilket varken den nya iMacen eller OS X 10.5 är. Kanske dags för mig att tänka om och köpa begagnat istället alternativt ha is i magen och vänta tills barnsjukdomarna OS X 10.5 och iMacen lider av är lösta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...