Reason_user Postat 26 juni 2007 Postat 26 juni 2007 Tjena, Jag har försökt o mastra lite pÄ egen hand hÀr hemma i Cubase SX helt enkelt genom o fÄ det o lÄta rÀtt dÄ min referenspunkt Àr andra lÄtar i samma genre.. problemet Àr att jag förlorar tÄlamodet efter en lÄng stund vid EQ:n och de slutar med att jag börjar om o om igen, jag anvÀnder mig utav av dessa VST:s i den lÄten jag försöker mixa just nu, jag lyssnar Àven pÄ lÄg volym för o kunna hitta fel.. *W1 Limiter (Stor Favorit) gillar den som fan bÀsta jag anvÀnt hittills *Sonic Foundry Graphic EQ (första hand) *Graphic EQ i Cubase Channel (andra hand) *Dynamics (Compressor) Problemet Àr att jag försöker o fÄ vokalerna o blandas ihop med musiken pÄ ett fint sÀtt, men de kÀnns inte som jag kommer Ät rÀtt frekvenser, gör jag det svÄrt för mig kanske? finns det inga speciella VST's som e till just för mastring? kanske har ni nÄgra tips o dela med er? Tack,
Claes Holmerup Postat 26 juni 2007 Postat 26 juni 2007 Om problemet Àr att du inte fÄr musiken och sÄngen att fungera bra ihop, sÄ Àr det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hÄlla pÄ med. Om mixen inte lÄter skitbra nÀr det Àr dags för Mastering, sÄ Àr mixningen fel - sÄ du ska inte lÀmna mixningen förrÀn den lÄter i det nÀrmaste perfekt...
Reason_user Postat 26 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 26 juni 2007 Om problemet Ă€r att du inte fĂ„r musiken och sĂ„ngen att fungera bra ihop, sĂ„ Ă€r det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hĂ„lla pĂ„ med. Om mixen inte lĂ„ter skitbra nĂ€r det Ă€r dags för Mastering, sĂ„ Ă€r mixningen fel - sĂ„ du ska inte lĂ€mna mixningen förrĂ€n den lĂ„ter i det nĂ€rmaste perfekt... Mmm det stĂ€mmer, sĂ„ hur kan jag fĂ„ en svĂ„r lĂ„t o mixas? đ nĂ€r man Ă€ndo försökt, för att problemet Ă€r rent av frekvenserna, finns det inga andra sĂ€tt Ă€n det jag prövat pĂ„ nu?
drloop (oregistrerad) Postat 26 juni 2007 Postat 26 juni 2007 Om problemet Ă€r att du inte fĂ„r musiken och sĂ„ngen att fungera bra ihop, sĂ„ Ă€r det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hĂ„lla pĂ„ med. Om mixen inte lĂ„ter skitbra nĂ€r det Ă€r dags för Mastering, sĂ„ Ă€r mixningen fel - sĂ„ du ska inte lĂ€mna mixningen förrĂ€n den lĂ„ter i det nĂ€rmaste perfekt... Mmm det stĂ€mmer, sĂ„ hur kan jag fĂ„ en svĂ„r lĂ„t o mixas? đł nĂ€r man Ă€ndo försökt, för att problemet Ă€r rent av frekvenserna, finns det inga andra sĂ€tt Ă€n det jag prövat pĂ„ nu? HĂ„rt jobb betalar sig. Finns inga genvĂ€gar. Sticker vokalerna ut ur mixen? Beskriv vad du har för problem sĂ„ kanske vi kan hjĂ€lpa dig. LĂ€gg upp mixen hĂ€r sĂ„ kan vi komma med bra tips. Gör det utan att du mastrat.
Reason_user Postat 30 juni 2007 TrĂ„dstartare Postat 30 juni 2007 Om problemet Ă€r att du inte fĂ„r musiken och sĂ„ngen att fungera bra ihop, sĂ„ Ă€r det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hĂ„lla pĂ„ med. Om mixen inte lĂ„ter skitbra nĂ€r det Ă€r dags för Mastering, sĂ„ Ă€r mixningen fel - sĂ„ du ska inte lĂ€mna mixningen förrĂ€n den lĂ„ter i det nĂ€rmaste perfekt... Mmm det stĂ€mmer, sĂ„ hur kan jag fĂ„ en svĂ„r lĂ„t o mixas? đ nĂ€r man Ă€ndo försökt, för att problemet Ă€r rent av frekvenserna, finns det inga andra sĂ€tt Ă€n det jag prövat pĂ„ nu? HĂ„rt jobb betalar sig. Finns inga genvĂ€gar. Sticker vokalerna ut ur mixen? Beskriv vad du har för problem sĂ„ kanske vi kan hjĂ€lpa dig. LĂ€gg upp mixen hĂ€r sĂ„ kan vi komma med bra tips. Gör det utan att du mastrat. Mmm, fast jag vet inte vad jag kan göra med mixen lĂ€ngre, ni kanske hör om det fattas nĂ„t?, de kĂ€nns inte som vokalerna smĂ€lter riktigt ihop med musiken, vad gör jag för fel? vad mĂ„ste Ă€ndras osv? Your browser does not support the HTML5 audio tag
Linkowich Postat 30 juni 2007 Postat 30 juni 2007 Mmm, fast jag vet inte vad jag kan göra med mixen lÀngre, ni kanske hör om det fattas nÄt?, de kÀnns inte som vokalerna smÀlter riktigt ihop med musiken, vad gör jag för fel? vad mÄste Àndras osv? Your browser does not support the HTML5 audio tag Om inte vokalerna smÀlter ihop med musiken sÄ dra ner de-essern lite, och dra upp de-aeiouyÄÀöern! (Jo, jag kommer fortsÀtta göra mig lustig över denna anglicism ) NÀ, men seriöst sÄ lÄter det, som flera andra ocksÄ har pÄpekat, som ett mixproblem. Och dÀr finns inget som automatiskt gör jobbet Ät dig, utan det handlar om att ratta och lyssna och lÀra sig i första hand om nivÄer (dynamik), EQ, panorering och sen om effekter (reverb, delay m.fl). Det finns massor av bra lÀsning om mixning som bÄde Àr inspirerande och rolig. Sök och finn! NÀr det sedan kommer till mastringen vill jag slÄ ett slag för Voxengo CurveEQ som förutom att den Àr en grymt bra linear phase spline-EQ kan vara till stor hjÀlp för den ovane genom att den kan ta ett referensspÄr och sedan automatiskt justera din lÄt efter denna referens. En jÀttebra start för att lÀra sig koppla öga till öra, lÀra sig sin egen lyssning, och se eventuella problemomrÄden man har rattat till.
Steve-o Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 (redigerat) Hejsan! Jag har nu knÄpat ihop en liten sÄng i mitt Cubase SE program. Lite trummor, bas, piano, gitarr och sÄng. Detta skall nu mastras. Vad gör jag enklast för att börja nÄgonstans i mastringsjungeln? Finns det nÄn bra VST plugg för mastring i Cubase SE. Och isÄfall var lÀgger jag den effekten? PÄ mastervolymen? Tacksam för svar! Redigerat 31 augusti 2007 av Olsberg SlÄr samman med existerande trÄd
Björn Olsberg Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Se inlÀggen hÀr ovanför, samt trÄdarna https://www.studio.se/index.php?showtopic=1395 https://www.studio.se/index.php?showtopic=38135
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.