Jump to content
Annons

Musik eller text?


memento

Recommended Posts

Jag har skrivt några låtar sj men kan inte komma underfund med vilket sätt som går lättast. Det är klart att det är välldigt individuellt men jag är intresserad om vad folk tycker, om vad som man skriver först musiken eller texten?

// Johnnie Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

beror på hur du gör.. jag har upptäckt att det är svårare att skriva texten först.. då måste du göra så att låten går ihop med texten...

men gör du låten först så kan du lyssna på den (instrumental) och därefter skriva texten efter melodin 😉 simpel.. det var i allafall min åsikt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör melodin ihop med kompet - men texten får alltid vänta till sist. Om det sedan behöver ändras i kompet för att det inte går att få ihop riktigt bra, så gör jag förstås det som en sista åtgärd - men som regel är det sällsynt att jag behöver göra några sådana justeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag skriver texten har jag oftast en liten snutt som jag har skrivit ihop, med en lånad melodi.

Sedan när jag hittar/gör passande musik till den texten börjar jag arbeta vidare på den.

På detta sett har man oftast ett par bra alternativ för att få låten att vara så bra som möjligt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivt några låtar sj men kan inte komma underfund med vilket sätt som går lättast. Det är klart att det är välldigt individuellt men jag är intresserad om vad folk tycker, om vad som man skriver först musiken eller texten?

// Johnnie Boy

Nästan alltid musiken först, sedan gör jag ju mes bara musik också så kanske därför, mycket svårare för mig att börja med texten...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gör egna alster så börjar dom i princip på två sätt:

-Inne i huvudet som "tänkt musik" möjligen också med nån textfras.

-Eller att man sitter och jammar på nåt instrument. Har upptäckt att man upptäcker intressantast grejer

när man inte spelar sitt huvudinstrument.

Sen får man göra en text som funkar med stämmningen i låten.

Det primära enligt min ringa mening är att man fokuserar på sångmelodin (eller hooken) först.

Vanligt nybörjarfel är att man spelar in ett helt komp instrumentalt och sen försöker hitta på sång.

Ackorden och beatet är ganska underordnat sången tycker jag.

Sen har jag ibland gjort musik till färdiga texter, vilket är en utmaning.

Om inte textförfattaren har sinne för rytm och form är det svårt.

Häromdagen t ex hade jag en text med verser som ibland var 4, 5 eller 6 rader. 😆

Man är ju ganska inne på att allt ska vara delbart med fyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Mina låtar bygger mest på ett riff eller ett groove, kan helt enkelt starta med fyra takter. Sen gör jag en produktion med det och där jag har en tillfällig melodi i huvudet. Kanske vissa partier där jag tänker sången skall göra nått särskilt men inget konkret. Dessa ställen antecknar jag och gör musiken efter det. Sedan låter jag sångaren/sångerskan testa lite vad den hittar mot musiken. Vissa saker sparas andra förkastas och vissa utvecklas. När melodin är färdig skickar jag detta till en textförfattare som får skriva ihop en text och skickar tillbaka detta till mig som jag ger till vocalisten som lägger på texten och så finputsas den om det behövs. Under tiden som texten skrivs har jag lyssnat in mig på melodin och antecknat vart körer ska vara, vilka effekter skall sången ha, hur ska soundet vara osv. Så dessa pålägg görs senare. Sedan skickar jag detta till andra producenter och vänner jag litar på är ärliga som får säga vad de tycker funkar och inte funkar. Utifrån det tar jag sedan ställningstagande om vilka saker som skall vara med och inte och gör sista putsningen med produktionen. Detta gör jag självklart bara med de låtar som jag tänker satsa på ordentligt. Men jag antar att du ville ha hur jag arbetar när jag ska göra det riktigt bra och då är det på detta sätt för mig. Tänk på en sak när det gäller produktionen. Låt inget gå förbi, funkar inte basspelet och basisten inte kan bättre, använd nån annan osv. Kanske låter hårt, men det är DIN produktion som DU ska stå för. Har du problem med nått ljud som inte funkar i mixen mer än okej, gör det perfekt!! Lyckas inte du med just det ljudet, anlita nån att fixa just det ljudet åt dig du vill ha. INGA GENVÄGAR!!! Och till sist....LÅT DET TA TID!!! en skiva görs inte på en dag oftast. Kan få jobba med en skiva i två år, eller kanske mer.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...