Jump to content
Annons

Spel på musikdatorn


Lithium

Recommended Posts

Annons

Inte ett dugg enligt vad jag har märkt. 🙂

Jag kör i och för sig inte så mycket spel, men jag kör allt på en och samma maskin; både musik, office, spel, Internet etc - utan dubbla system och sådant krångel - och jag har inte märkt några som helst problem med att ha det så.

Andra kommer säkert att säga tvärtom - och det kan säkert stämma ibland, kanske beroende på vilka spel man installerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda sätten jag kan komma på att spel påverkar musikdatorn negativt är

*Den tar utrymme på hårddisken(inte så mkt dock)

*Den tar prestanda (CPU) om spelet är PÅ samtidigt som du mixar/spelar in etc.

annars är det bara att gejma, gogogo!

Link to comment
Dela på andra sajter

I studio nr6 -06 i artikeln "Optimera din musikdator" rekomenderar Olsberg att använda två separata Windows XP-installationer på varsin partition, en för spel och en för musik. Behövs det verkligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

I studio nr6 -06 i artikeln "Optimera din musikdator" rekomenderar Olsberg att använda två separata Windows XP-installationer på varsin partition, en för spel och en för musik. Behövs det verkligen?

Det är väll mer en säkerhetsåtgärd man gör för att inte några dumma speluppdateringar etc. ska krasha ens musikdator, eller vad vet jag. Vad menade olfsberg med detta egentligen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda sätten jag kan komma på att spel påverkar musikdatorn negativt är

*Den tar utrymme på hårddisken(inte så mkt dock)

*Den tar prestanda (CPU) om spelet är PÅ samtidigt som du mixar/spelar in etc.

annars är det bara att gejma, gogogo!

Har inte märkt av något annat negativt än dom grejerna heller. Och dom är ju ganska självklara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I studio nr6 -06 i artikeln "Optimera din musikdator" rekomenderar Olsberg att använda två separata Windows XP-installationer på varsin partition, en för spel och en för musik. Behövs det verkligen?

Smaksak, men det som händer vid installation av fler program så blir det mer saker i bl.a. registret.

Dessa poster ligger tyvärr kvar (i vissa fall) även om man avinstallerar...... 🙂

O sedan samlar det på sig en massa konstiga saker både här o där..... det är därför du märker att datorn är betydligt piggare vid en ominstallation av Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Påverkas musikdatorn negativt av att man spelar spel på den? hur och varför?

om man vill vara petig så kan man säga att datorn inte alls bryr sig om vilka program du kör. den är säkert bara glad att användas innan den blir "föråldrad".

i en lite hyggligare tolkning så vill du avsätta så mycket cpu-kraft och internminne som möjligt till ditt musikprogram. det gör du genom att se till att ha så få outnyttjade bakgrundstjänster/program som möjligt igång på din dator.

se till att hålla din hårddisk defragmenterad, och använd gärna en separat fysisk enhet till dina inspelningar/samplingar.

nej, för mig har det fungerat bra i alla år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog faktiskt jag som klämde till med påståendet att man bör fundera på ett andra XP. Men det är inte så konstigt som det låter. Ska man göra musik med sin dator så ställs oerhört höga krav på stabilitet, effektivitet och prestanda. Även om spelen i sig inte stjäl processorkraft så kan de vara beroende av systemfiler som installeras och startas med Windows. Man ska också ha registret i åtanke där alla extra prylar fyller på vilket stjäl minne och ökar risken för problem.

Vet man vad man gör så är det helt lugnt att köra spel på sin musikpartition. Men installerar man speldemos, mediaspelare och office-paket hej vilt så kommer man råka ut för problem. Det handlar inte om hurvida problemen kommer utan bara när de kommer. Att lägga en tusenlapp på en extra Windows-licens kan kännas onödigt men när man inte behöver installera om operativsystemet lika ofta är det pengar som snabbt återbetalar sig i form av mer tid åt annat än uppdateringar, installeringar och aktiveringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte installerat om Windows någon enda gång de senaste 4 åren eller något ditåt, utan de gånger jag har bytt ut något i datorn (moderkort, CPU, minnen, hårddiskar...), har jag bara uppdaterat de drivers som har behövt uppdateras - och i förekommande fall förstås även aktiverat om licensen. När jag har behövt byta till större disk, så har jag bara kört in min nygjorda image-backup på den nya disken och sedan aktiverat om licensen. Inga problem alls hittills...

Den är visserligen lite slö i uppstarten, så jag ska rota igenom registret lite efter sådant som inte behövs längre - men maskinen har inga som helst men av det under drift, utan då tuggar den på precis som vanligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...