Jump to content
Annons

Hjälp med midi-keyboard


Guldapa

Recommended Posts

Jo. Det är så här att jag i snar framtid tänkt investera i en midi-synt. Jag vill använda den för att kunna skapa orgel, trum och basljud när jag gör mina små låtar.

Jag undrar vad det är för program jag behöver till min dator (mjukvara) för att kunna återskapa nämnda instrument.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Va? Vad menar du? Bara återskapa eller vill du spela in också? Om du bara vill ha ljuden så kan du köpa vilken gm-synt (general midi) som helst som fungerar som "stand alone", d v s som inte behöver köras i en sequenser eller annan applikation. men är du ute efter att spela in musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det är väl en fråga om smak, tycke och dator då. Du bör ju ha ett sequencerprogram typ Cubase, Sonar eller Pro-tools. Under rubrikerna längre ner på forumet så finns de olika systemen listade. Läs lite gamla trådar och fundera på vad du vill ha. Det är natruligtvis en kostnadsfråga.

Tänker du at du skall skaffa en hårdvarusynt eller mjukvarusynt?

Väljer du Cubase så är väl Hypersonic en av det bästa mjukvaru-smör-och- brödsyntarna" just nu. Eller Sampetank eller...

Din fråga är jättesvår att svara på. Det är inte så lätt i och med att det finns ca tusen program och tusen syntar att välja på. Mitt råd är att kolla igenom gamla trådar och ta reda på mer om vad du är ute efter. 😉

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Har du någon erfarenhet av att jobba med sequencer, och isåfall vilken?

Använt dator mycket, till inspelning?

Och varför MD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat lite cubase och tror det får bli det. Jag ska alltså köpa en mjukvarosynt. Det enda jag ska göra är att spela in lite kompleteringsinstrument till som jag sedan alltså ska lägga ihop med gitarr och sång. Md ska jag använda för att slippa köpa ett nytt ljudkort till datorn och strula med massa xlr-ingångar.

Men jag undrar om man kör mjukvarosyntarna genom cubase eller om det redan finns inbyggda i programmet från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Du kör dina instrumentpluggar i Cubase (det s k värdprogrammet).

Som Egget redan påpekat så låter det spontant som om Hypersonic skulle passa dig.

Vissa ljud låter lite väl mycket tupperwareparty, men den är ju enkel att sköta å andra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men cubase har jag redan på datorn så får prova det först.

Behöver också ett tips på mjukvaru-syntar som imiterar el-orgel eller framförallt kanske tramporgel. Är det möjligt att framställa ett sådant sound på elektronisk väg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

När ni ändå är i farten kanske ni kan säga vad som generellt är viktigt att tänka på om man köper en midi-synt. Synten skall alltså bara användas via mjukvara på datorn och behöver inte kunna köras fristående.

Jag tänkte prisklass 1000-2000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...