Jump to content
Annons

När ?...vad ? ... hur...?


Scherzo

Recommended Posts

Titeln på min tråd berättar int emycket om handlingen av den , men jag skulle vilja fråga , när har ni börjat spela på er instrument , (hur gammla var ni ) , vad spelar ni just nu , hur många timmar övar ni hemma och är det lätt eller svårt , jag kan börja berätta 😉

Jag har börjat spela fiol när jag var 12 år gammal , jag spelar i 4 månader, just n uspelar jag Rieding h-moll koncert och Vivaldi a-moll . jag övar varje dag ca. 2 timmar ,

Och här e länken till Rieding h-moll concert som kanske inte alla känner till , i fall någon tycke om den så kan jag sicka noter , 😉

Redigerat av Scherzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag började också lira när jag var tolv... spelade hela tiden (vilket syntes på mina högstadiebetyg 😏 ).... Nu har jag spelat nyckelharpa i ca 20 år. Som mest lirar jag 6-8 timmar om dagen men nu blir det mindre eftersom att jag är hemma med barnen (Allt musikskapande..eller, ja, allt utom barnen blir lidande av det..)

Hade dock ett år på folkhögskola då jag och några kompisar snittade ca 14 timmar/dag i spelande (det var under 9 vecors tid).. efter det lugnade vi ner oss och spelade/repade/övade "bara" 12 timmar/dag.... men, som sagt, det var då det...

Huvudsaken är att du inte ska stirra dig blind på antalet övade timmar, gör hellre lite varje gång och ha skoj! Så fort du vill kräkas på instrumentet, hyr en film å skit i övandet ett tag istället.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Började spela trummor seriöst när jag var 11, före det var det mer sporadiskt. Så det blir drygt 17 år jag har spelat nu. Jag spelade väldigt ofta när jag hade trummorna hemma så det var nog ungefär i fem års tid jag spelade nån timme om dan. När jag sedan började köra mer i replokal så blev det ju inte riktigt lika ofta. Mitt nuvarande band repar inte så mycket heller så det blir inte så mycket spelande men man kör ju så fort man kan för att hålla hyfsad nivå. Jag spelar rätt mycket gitarr också och med den har det nog blivit en halvtimme om dan sen jag började med det i 16-års åldern. Spelar bas också men det är väldigt sällan jag övar med den nuförtiden. Sjunger gör jag mest hela tiden och rösten brukar funka rätt bra, dock har jag inte haft möjlighet att träna på growl (grannar) senaste tiden så där har det nog blivit sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började spela piano i 4an... hur gammal var man då? 11?

Spelade tills jag slutade grunskolan, tyckte det var skittråkigt nästan hela tiden men orkade aldrig sluta. Lärde mig aldrig noter, men fick ett helt ok gehör.

Idag spelar jag mest gitarr, som jag lärt mig på egen hand, men något övande är det inte tal om nu. Musik ska vara roligt, att öva tycker jag är tråkigt.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag började sjunga som ettåring långt före jag kunde gå! Jag lärde mig nämligen inte att stå upp och gå förrän efter jag var 1 1/2 år... 🙂 Redan som ettåring sjöng jag oklanderligt hela långa verser och refränger, eftersom jag var ett språkligt geni och memorerade sångtexter jag hörde på radion (därav förklaringen till att jag framförallt är författare och inte musiker). Vid 3-4-årsåldern spelade jag mandolin, men tyckte inte det var tillräckligt fängslande och tröttnade. Som sjuåring spelade jag en del spansk gitarr och bankade bongotrummor. Vid 15 år fyllda hade jag (och 1-2 andra) spelat in fler än 200 "låtar". Intresset var egentligen inte märkligt, i likhet med många andra som också sjunger och spelar i barndomen, men utan att trycka på Record. Jag har spelat en del piano också, men gitarr är nog mitt huvudinstrument. Jag har under långa perioder/år inte spelat mycket alls, eller mycket lite åtminstone och då ägnat mig helhjärtat åt studier av helt andra saker. Nu på senare tid efter nästan 10 års bortavaro, försöker jag dock öva en timme om dagen ungefär, på stålsträngad gitarr. Sångtränar gör jag också intermittent. Blåsinstrument är det enda jag inte har talang för överhuvudtaget. Jag har läst en del musikteori, men framförallt notböcker för att lära mig en del, främst gitarr. Dock är jag självlärd kan man gott säga. En del menar att jag har extremt rytmisk röst, bl.a. en släkting till Yma Sumac som var musiklärare på vår skola! Jag har också lätt för att spela trummor och har relativt stor talang för det.

Min främsta tillgång är inte att kunna varken musikteori eller något instrument särskilt väl. Min främsta förmåga är istället att kunna snickra ihop låtar där vers, bryggor och refränger funkar bra ihop. Själva låtbygget alltså. Kallar mig kompositör då och då om någon frågar.

Inspelningen av platta 2 börjar i sommar, liksom släppandet av nr 1.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...