Jump to content
Annons

alternative pop/rock...någon?


Betyg  

4 röster

  1. 1. Betyg

    • 1. Gå och lägg dig!
      0
    • 2. Gäsp...har du inget bättre vi kan lyssna på?
      0
    • 3. Ok, men kan bli bättre!
      1
    • 4. Det här var verkligen min påse popcorn! Bra!
      1
    • 5. Kalasbra! Jag kan inte sluta lyssna!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Let It come

ARTIST/GRUPP: The Idle Hands

GENRE: Alternative pop/rock

LÅTLÄNGD: 5.17

KOMPOSITÖR: Jag (Tomas Larsson)

PRODUCENT: Bandet

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,8 MB

LÅTLÄNK: http://www.vitaminic.se/cgi-php/get_file.p...id=509261&cob=0

En låt från vår egenproducerade demo. Hoppas nån gillar det! kom gärna med konstruktiv kritik för hur vi ska bli bättre!

Mvh tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jäklarns! Det här var ruggigt skönt! Känns som vi kanske har någorlunda liknande influenser.

Riktigt bra sång och harmonier. Själva låten och musikaliska insatserna får helt klart en 5:a.

Själva produktionen är bra den med. Dock vet jag inte riktigt vad jag tycker om delayet på sången.. det är kanske för långt delay eller för många returer, tenderar att bli lite grötigt.

I mina monitorer känns det som om det är lite för bumlig lågbas som jag inte riktigt kan greppa. Lite mer definition i basen kanske. Sedan är det övriga rätt så diskantrikt. Jag skulle försöka öka lite i den lägre diskanten och kanske ta ner någon dB i det högre diskanta i mixen.

I det stora hela var det verkligen kalas. Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhå, det här var intressant. Riktigt skön låt!

Utöver vad nev redan har påpekat så skulle jag kanske även överväga att byta ut den där livlösa, artificiella trombonen (eller vad det nu ska föreställa) mot äkta vara (eller möjligen en elgitarr) och sänka den en aning i verserna.

Skitbra i övrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihop för den fina responsen!

Nev: Vi hade ganska mycket problem med att få till ett bra basljud. Har du några bra tips inför framtiden?

Vad gäller delayet på sången så kan jag hålla med om att det inte blev riktigt så bra som jag hade tänkt mig. Jag tycker det är svårt med delay på sång. Nån som har några tips angående detta?

Henke: ledsen att göra dig besviken...men det är en fullkomligt äkta trumpet som spelar! 😉 Hur tycker du att vi ska få mer liv i den? Kanske auto-tunern som spökar lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller delayet på sången så kan jag hålla med om att det inte blev riktigt så bra som jag hade tänkt mig. Jag tycker det är svårt med delay på sång. Nån som har några tips angående detta?

Lägg eq på delayet och skär topparna.

Och lägg bara delay på vissa ord/fraser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henke: ledsen att göra dig besviken...men det är en fullkomligt äkta trumpet som spelar! 🙂  Hur tycker du att vi ska få mer liv i den? Kanske auto-tunern som spökar lite?

Va?? Oj, kan jag höra så illa? 🙂

Måste vara autotunern som förstör... Autotuner måste vara det lättaste sättet att döda en inspelning på... Hellre lite falskt än onaturligt perfekt tycker jag! Sen låter den kanske lite väl "smooth" och "mjuk" för att kännas äkta...

...om man frågar mig alltså 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många säger sin åsikt om låten! Tackar och bugar!

Egghuvud: vi har mastrat den i soundforge 7.0. Vi har bl.a. använt oss av PSP Vintage Warmer för lite komprimering och en waves EQ. Det var vår första egna mastering nånsin så...man fick exprementara lite 🙂 Jag är helt övertygad om att det skulle kunna bli betydligt bättre!

Disco Dan: Tack för tipset! Det ska jag prova!

Henke: Jag är inte heller något fan av auto-tuner...men du vet, ibland tycker folk att deras instrument låter ostämda fastän det inte alls är så farligt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...