Jump to content
Annons

Zamn - Walking out the door feelings


Zamn

Skrapigt nog?  

3 röster

  1. 1. Skrapigt nog?

    • japp
      0
    • nej
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: When you leave

ARTIST/GRUPP: Zamn

GENRE: Blues

LÅTLÄNGD: 2:19

KOMPOSITÖR: Zamn

PRODUCENT: Zamn

EV. MEDVERKANDE: Zamn

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3, mono

STORLEK: 2,2 MB

LÅTLÄNK: Klicka här!

Känns inte som att jag kommer längre med den här låten. Jag har spelat in den massa gånger med olika ljud, men den här enkla stilen passar bäst tror jag.

Som i all min musik är texten viktigast. Kommer den fram ok? Sjunger jag ok? Tycker ni formatet låten är i funkar? Jag försökte få ett annorlunda blues-stuk på den.

---------------------------------------

Tillägg:

Lyssna gärna inte på dom två första versionerna, dom är inte så bra 😄

Har lagt till en ny version längre ner i tråden som är bättre i mitt tycke.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sången är sådär. Du fegar alldeles för mycket! Föreslår att du sänker låten lite, stampar mer i golvet och sjunger ut ordentligt.

Annars e det helt ok idé. Texten e bra, sättet du spelar gitarr på e klockrent, men saknar attityden. Stampa mer så kommer nog timingen automagiskt skulle jag tro.

Ska blues bli bra så måste det vara jobbigt självutlämnande. Överdriv allting mer, för blir blues platt så är det nog den tråkigaste musikstil jag känner till.

Kör några tagningar till och testa massa olika varianter på den du gjort här, låt det ligga ett par dagar och lyssna sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på 002b nu.

Bluesfaktorn är helt okej (med brasklapp för att jag inte är expert på genren).

Jag vet inte riktigt om du spelar in gitarr och sång samtidigt, jag antar det. Det ger mindre möjligheter till att efterredigera, men det kanske är enklare att få sången att följa gitarren då.

Har du en mic till gitarren och en annan till sången? Annars är det nog min främsta rekommendation. Så du kan höja sången i efterhand och pilla lite.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna. Du har helt rätt i din bedömning om kanalerna förresten.

Jag har provat båda men låtarna blir helt klart bäst när jag spelar in gitarr + sång samtidigt. Det är inspelat till en kanal med en Röde nt3.

Jag har två mickar visserligen, men när jag spelar in på två olika kanaler samtidigt hamnar dom på samma spår i cubase iaf. Jag kör genom en 2-kanalers alto mic preamp till ett audiophile ljudkort.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det känns som lite efterfestsvarning. Någon tar fram gitarren och spelar en egenkomponerad låt.

Samtidigt kan man ju ana någon slags potential. Du behöver bara utvecklas, både som gitarrist och som sångare. Mitt råd är att göra en hel massa sådana här inspelningar och sedan lyssna på dem hårt och länge. Verkligen lyssna och hör hur du låter så att du kan börja använda din röst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på den idag och gillade INTE vad jag hörde. Håll på att ta bort länken. Det är alldeles för dåligt helt enkelt på många sätt.

Min största fördel när jag skapar musik är att jag oftast har bra koll på om det låter bra eller inte eftersom jag lyssnar på en sån otrolig massa musik hela tiden. Jag vet att det låter skit ofta om mina inspelningar, men måste lägga upp dom här för att börja utvecklas tror jag, så ni får stå ut ett tag till 😛

Tack för att du tror på mig iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två mickar visserligen, men när jag spelar in på två olika kanaler samtidigt hamnar dom på samma spår i cubase iaf. Jag kör genom en 2-kanalers alto mic preamp till ett audiophile ljudkort.

Vilken version av Cubase kör du? Du borde få det att funka, jag har spelat in på mer än en kanal samtidigt flera gånger, och är en av vitsarna med cubase...

Du har inget mixerbord emellan som kan strula till det? Eller du vet inte riktigt hur man gör i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inget, hittade. Jag har Cubase SE. Har precis köpt det och vart ganska ivrig... inte spenderat så mycket tid i manualen än som jag borde 🙂

Nu ska jag testa och se om jag kan få ordning på mina låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre på en gång. Du är på rätt väg. Sånthär ska INTE spelas in med pålägg och sån skit. Allt på en gång eller inget alls..

Det som är farligast nu är att du slarvar bort dig ibland så takten blir helt fel. Men det är ju lite en annan historia. Jag tycker det är ungefär 10 ggr bättre än första versionen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå takt så har jag även provat att lägga ett enkelt trum-mönster först och spelat till så låten skulle hamna i takt. Det blev extremt tråkigt och oengagerat på en gång! Dessutom svårare att sjunga.

Den här låten ska inte gå i takt på alla ställen, eller i en mycket flexibel sådan i vilket fall. Vissa ord ska sjungas snabbare i en vers än i en annan tex. Det blir en mardröm att lägag tex gitarr och sång för sig.

Jag kanske är ute och seglar när jag tänker så, men låten har sitt eget liv på nåt sätt. Jag bara åker med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en ny förbättrad version av demon. Hoppas ni gillar den bättre, jag blev ganska nöjd faktiskt, speciellt med sången. Vingligt första 3 sekunderna, men sen satte jag den som en smäck tycker jag 😄 Vad tycker ni?

-=Version C=--

Har användt mig av min elgitarr nu istället så jag får 2 rena spår in i cubase. Min akustiska gitarr saknar mick, och min "andra-mick" saknar kvalite, så allt jag har är en bra mick egentligen. Nu kan jag iaf redigera både gitarr och sång för sig (lyx) 😉

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista länken funkar inte. Ska bli spännande att höra med elgura.

Jag säger som vanligt och i synnerhet på en sån här låt - lägg på manuella percussion. Fotstamp passar bra här, tillochmed boktipset-nyckelknippa :rolleyes: , eller gammal tamburin eller ett par bleka olycksbådande bongotrummor.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista länken funkar inte. Ska bli spännande att höra med elgura.

Jag säger som vanligt och i synnerhet på en sån här låt - lägg på manuella percussion. Fotstamp passar bra här, tillochmed boktipset-nyckelknippa :rolleyes: , eller gammal tamburin eller ett par bleka olycksbådande bongotrummor.........

Lugna ner dig ett snäpp nu. Bongos och blues är en mycket farlig kombination....

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, hur många versioner är du uppe i nu?

Borde ge forumet royalty tycker jag!  :rolleyes:

Hehe, lätt! Dom får 50% på alla pengar jag tjänar på den här låten, det lovar jag 🙂

Nu verkar servern vara uppe iaf, så ladda hem medans ni kan 😎

-> Version 1354,75 c <-

LOL, nu är den borta igen, va fan håller webhotellet på med!

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😄

Är ganska nöjd med den här faktiskt.

Kanske ska piffa upp gitarren med någon effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...