Jump to content
Annons

Jag är hes


bubben

Recommended Posts

Nu ska jag lägga klar sången på demon och känner att rösten spökar, jag kan prata typ normalt och sjunga där nere, men när jag stiger i tonhöjd så känns det som om jag förlorar tonhöjd och måste spänna halsen. Jag har 24 timmar på mig och undrar om det ens går att återfå full kapacitet och om det går hur ska jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu ska jag lägga klar sången på demon och känner att rösten spökar, jag kan prata typ normalt och sjunga där nere, men när jag stiger i tonhöjd så känns det som om jag förlorar tonhöjd och måste spänna halsen. Jag har 24 timmar på mig och undrar om det ens går att återfå full kapacitet och om det går hur ska jag göra?

😛 till farbror hals doktorn och en kortisonspruta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är det enda du faktiskt kan göra. Svårt att tro att rösten återhämtar sig så snabbt på 24 timmar. DÄREMOT en varning för kortisonet. Det blir fan så mycket värre när kortisonet har gjort sitt. Du kan skjuta upp röstproblemet framför dig nån/några dag/dagar till med mer kortison. Men ju mer du skjuter det framför dig desto värre blir smällen sen. Annars så är det bara att dricka rumstempererat vatten. Avstå från ALL alkohol, inget hitte-på med conjac kaffe eller te. Inte ens te med honung. Sen är det bara att hålla käften. Inte ens viska. Vila, sova, softa, stäng av mobilen. Inte säga ett ord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men hur fungerar korisonet? Kan det skada rösten eller skjuter det bara upp heshet? det finns inga permanenta försämringar? Jag har nämligen tid på torsdag och det måste jag ha, det är då det gäller. Kostar kortison och kan jag få en sprute (om det blir aktuellt) på sån kort varsel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar en kille i en studio, det är ju inte gratis bara för att det är en demo, jag har inte råd med fler dar.

En till fråga ang. kortisonet, räknas inte det lite som "doping" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkaren Björn Meder har tidigare varnat Carola för hur hon misshandlat rösten och använt kortison.

- Du luras att tro att du kan sjunga som vanligt, säger han.

"Det blir en drog"

Björn Meder har arbetat med svenska artisteliten under 30 år. - Kortison ska man använda mycket restriktivt och vid enstaka tillfällen, då i samråd med läkare, säger han. Du luras att tro att du kan sjunga som vanligt. I stället leder det till sångarknutar och blödande stämband.

Så är det vad Björn Meder säger, halsläkare vid Kungliga Operan.

Och sen, NEJ det är inte klassat som dopat i dina kretsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej fy tusan, då blir det absolut inget kortison, låter riktigt dåligt. Alltså läget är som så att jag kan sjunga hyfsat pratar jag så hörs det inte att jag är hes, jag ska prata för första gången på torsdag klock 13:oo och jag hållt käften och sen 22:45 idag. Tror ni inte att det kan funka endå?

Kan du inte förklara situationen och skjuta upp det lite?

Du har nog rätt, även om studion är proffsig används den inte i professionella sammanhang, så det borde gå att skjuta på det några dagar, dock så vill jag väldigt gärna få klart och anar att jag kanske kan få det om jag kniper tills på torsdag.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vila rösten! Inte ett ljud. Ha även lagom luftfuktighet i rummet (absolut inte torrt rum, men inte heller för mycket fukt). Ät kall sorbet och drick vatten. Vila rösten!

Tänk på att kortison kan ha motsatt effekt också. På mig t.ex. Hela halsen svullnar upp, så du inte kan säga ett djävla dugg...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstod när jag skummade (med betoning på skummade) "Komplett Sångteknik" så hjälper det inte överhuvudtaget med varm/kall vätska eller något man äter för att lindra rösten. Men om det känns bättre så för all del gör det, var hennes tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Grönt äpple ska vara bra för rösten sa en sångpedagog till mig och att vara tyst när det strular förmodar jag. Lycka till (kanske för sent iofs. såg inte datumet du skulle vara där)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sorbet alltså, funkar det bra eller faller den i in i kategorin "myter om vad som kan hjälpa dig få din röst tillbaka"?

Vad det kan göra är att minska eventuell svullnad du fått på stämbanden och som kan vara orsaken till din heshet. Värme gör motsatsen!!!

Det är kallt, det är det som är grejen! Dessutom är det gjort på vatten - till skillnad från glass och milkshake, som också kan vara riktigt kallt, men som ger dig mer slem som du harklar upp och som i och med harklingen gör dig ännu mer hes!!

Rök inte heller eller i närheten av de som röker.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorbet alltså, funkar det bra eller faller den i in i kategorin "myter om vad som kan hjälpa dig få din röst tillbaka"?

Vad det kan göra är att minska eventuell svullnad du fått på stämbanden och som kan vara orsaken till din heshet. Värme gör motsatsen!!!

Det är kallt, det är det som är grejen! Dessutom är det gjort på vatten - till skillnad från glass och milkshake, som också kan vara riktigt kallt, men som ger dig mer slem som du harklar upp och som i och med harklingen gör dig ännu mer hes!!

Rök inte heller eller i närheten av de som röker.

🙂

:musik

Kyla avlägsnar inte svullnad, däremot kan det bromsa förloppet. Svullnad brukar vara en blödning under något lager, och kyla tar inte bort det blodet, men det kan däremot få ytterligare blodflöde att dö av. Är man däremot redan svullen, dvs skadan är redan skedd och har påbörjat läkning, så är värme betydligt bättre än kyla. Värmen kan öka blodflödet och då också läkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Heshet svullnad. Nasin från apoteket lindrar svullnader på slemhinnor i näsa-hals regionen och på skyndar läkeprossesen. men men påverkar stämbanden negativt genom att de blir mer avslapnade och sjunger man då kan förvärra en heshet .

Kunskapskälla : Egen erfaranhet .

Man kan också testa hälsokost preparat om man tror på det.

Har även hört talas om silversprey. Vad nu det är för något:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag lärde mig när jag jobba på en teater var att gurgla sig med en blandning av Äppelcidervinäger och vatten..... smakar inge vidare men man behöver som sagt inte svälja skiten. Jag har och flera med mig har använt detta trick vid röstinspelning med lyckat resultat. Dock har det inte varit vid nåt akut sjuktillfälle utan mest använts för att rena upp en rosslig hals. Äppelcidervinäger skall ju dessutom vara bra för en mängd olika krämpor så det får ni som bonus.

Eftersom ni är på G med att avliva diverse myter så är ni välkommna att dissekera denna oxo !!

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag lärde mig när jag jobba på en teater var att gurgla sig med en blandning av Äppelcidervinäger och vatten..... smakar inge vidare men man behöver som sagt inte svälja skiten. Jag har och flera med mig har använt detta trick vid röstinspelning med lyckat resultat. Dock har det inte varit vid nåt akut sjuktillfälle utan mest använts för att rena upp en rosslig hals. Äppelcidervinäger skall ju dessutom vara bra för en mängd olika krämpor så det får ni som bonus.

Eftersom ni är på G med att avliva diverse myter så är ni välkommna att dissekera denna oxo !!

Matte

Intressant det skall jag pröva. Jag har lite ättiks sprit i kylskåpet, man kanske skulle ta sig en slurp. skämt åsido. Teater sa du! Har du hör talas om silverspray? Äpp. cid vinäg. spälkar magsafterna, botar halsbränna på sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drick ananas juice innan du sjunger oxå. Framför allt, var tyst tills det är dax.

Annasjuice , jo jag tackar,

Svar p. noja

2 Psykologer träffas på stan den ene fråg :hur mår du?

den andre svarar. Jag vet inte? Vad tycker du. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Sann historia:

Inför en viktig spelning (över 6000 pers) fick får sångare förkylningsnoja och blev hes, kunde knappt prata. Skeppade honom till ett sjukhus och snackade med en doktor om premisserna - utan att sångaren fick höra detta. Doktorn undersökte honom grundligt och gav honom förmaningen att han efter spelningen måste ta det riktigt lugnt med rösten men för att för att klara spelning skulle han få ett par riktiga superduperpiller som klarade biffen. Sångaren tog dem, mådde bättre - kunde sjunga och fixade spelningen. Allt ligger i vad man tror. Pillerna var bara placebo, sockerpiller i princip. ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan göra på två sätt.

1. Det som är äckligt och vidrigt, det måste göra mest nytta.

2. Välja det som är gott och verkar lindra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sann historia:

Inför en viktig spelning (över 6000 pers) fick får sångare förkylningsnoja och blev hes, kunde knappt prata. Skeppade honom till ett sjukhus och snackade med en doktor om premisserna - utan att sångaren fick höra detta. Doktorn undersökte honom grundligt och gav honom förmaningen att han efter spelningen måste ta det riktigt lugnt med rösten men för att för att klara spelning skulle han få ett par riktiga superduperpiller som klarade biffen. Sångaren tog dem, mådde bättre - kunde sjunga och fixade spelningen. Allt ligger i vad man tror. Pillerna var bara placebo, sockerpiller i princip. ... 🙂

Så sant så sant. men är man ordentligt förberedd så inträffar inte sådana incidenter, det som händer är mycket värre paralysering t ex. där artisterna helt enkelt svimmar av rädsla( rampfeber ) de skulle ha varit glada om de hade haft ont i halsen, för då har de fått ett annat fokus. . tänkt på annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...