Jump to content
Annons

Hur registrerar man sitt artistnamn/bandnamn?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Var registrerar man sitt artistnamn eller bandnamn? Kan man säga att man har ensamrätt på det så fort man gett ut en skiva, t.o.m. på cdr, eller då man registrerat det namnet hos STIM? Kan man registrera sig nån annanstans tämligen gratis och att det då räknas som att man har ensamrätt på namnet? SAMI? IFPI? SMIO?

Eller är det verkligen hos PRV - Patent- och RegistreringsVerket, man ska registrera sig? Men då handlar det väl mer om Varumärken vad jag förstår...eller är ens artistnamn ett varumärke? Vad kostar det? Vad får man för pengarna?

Jag får ständigt info/reklam från nåt som heter Bandname.com. Nån amerikansk site där man kan kolla ifall nån annan i världen heter som man själv gör. Räcker det?

Är det bra att ha skickat ett rekommenderat och förseglat brev med sitt artistnamn till sig själv, som bevis vid en eventuell namntvist, precis som när man på detta sätt skickar sina texter eller låtar till sig själv?

😊

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte exakt hur det där funkar men jag tror du måste skaffa patent i det landet där du vill skydda ditt artistnamn (dvs varumärke) så det kan bli liiiiite dyrt att dra in patenten på alla länder i hela världen om du säljer world typ.

Det är nog mest bara super seriösa major labels som gör sånt där för att rättsligt skydda sina artister.

Som sagt detta är rena spekulationer..

Link to comment
Dela på andra sajter

De är PRV som gäller... tror det går på ca 1500 kr...

Lite kuriosa;

Jag spelade tidigare i ett folkmusikband, som hade hållit på sedan 1979 och hade namnet "Arvingarna" -det var ju ett passande namn för en folkmusikgrupp... ända tills ett gäng snorungar i början på 90-talet hörde av sig och sade att vi inte fick heta så längre... Vi hade inte skyddat namnet eller nåt sånt. Så, förseglade kuvert, strö salt över axeln, hänga gubbe, eller liknande saker funkar inte som skydd för bandnamnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

De är PRV som gäller... tror det går på ca 1500 kr...

Lite kuriosa;

Jag spelade tidigare i ett folkmusikband, som hade hållit på sedan 1979 och hade namnet "Arvingarna" -det var ju ett passande namn för en folkmusikgrupp... ända tills ett gäng snorungar i början på 90-talet hörde av sig och sade att vi inte fick heta så längre... Vi hade inte skyddat namnet eller nåt sånt. Så, förseglade kuvert, strö salt över axeln, hänga gubbe, eller liknande saker funkar inte som skydd för bandnamnet...

Mja. PRV godkänner mycket väl "inarbetning". Men det skall finnas bevis för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Om man är FÖRST med sitt namn borde ju räcka...

Att någon sketartist på ett Major Label får för sig att kalla sig samma namn som en själv flera år senare borde ju inte spela nån roll...

Man borde ju inte behöva ha skyddat sitt namn om man kan visa på spelningar eller skivor, hemsida eller annat som visar att man hetat så sedan länge. Så det där med Arvingarna...det verkar skumt.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är FÖRST med sitt namn borde ju räcka...

Att någon sketartist på ett Major Label får för sig att kalla sig samma namn som en själv flera år senare borde ju inte spela nån roll...

Man borde ju inte behöva ha skyddat sitt namn om man kan visa på spelningar eller skivor, hemsida eller annat som visar att man hetat så sedan länge. Så det där med Arvingarna...det verkar skumt.

😳

:musik

Inte alls... vi hade inte registrerat namnet.. det gjorde dom...

EDIT;

ehhh.... 1991.. hemsida? ... naj.. tror inte det.. (vet å andra sidan ine ens om att jag hört om internet då 🥰 )

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej!

Vi funderar på att byta bandnamn, och det vi nu väljer kommer vi få stå ut med en längre tid förmodligen.

Finns det något sätt som man kan kontrollera (sökbar databas?) om någon annan har samma bandnamn som vi tänkt ut?

Jag hittade denna sida: http://www.bandname.com/ Är den erkänd, eller är det bara ett smart sätt att lura av oetablerade band på pengar?

Om nu något annat band nånstans i världen, säg ett sunkigt demoband från Kentucky har samma namn, borde man orka bry sig? Vad skulle hända om man väljer ett redan existerande namn?

Namnet vi funderar på är för övrigt: Snowfall.

// Per

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi funderar på att byta bandnamn, och det vi nu väljer kommer vi få stå ut med en längre tid förmodligen.

Finns det något sätt som man kan kontrollera (sökbar databas?) om någon annan har samma bandnamn som vi tänkt ut?

Jag hittade denna sida: http://www.bandname.com/ Är den erkänd, eller är det bara ett smart sätt att lura av oetablerade band på pengar?

Om nu något annat band nånstans i världen, säg ett sunkigt demoband från Kentucky har samma namn, borde man orka bry sig? Vad skulle hända om man väljer ett redan existerande namn?

Namnet vi funderar på är för övrigt: Snowfall.

// Per

Jag tror inte det går att registrera bandnamn, för det blir eran trademark lik förbannat.

Däremot om ett annat band i t.ex. USA heter Snowfall så går det köpa territoruim för erat band i låt säga svergie, och andra länder beroende på var deras distribution går ut.

Är inte 100% på detta, så någon annan får gärna komplettera och rätta till.

Mvh Ken

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi funderar på att byta bandnamn, och det vi nu väljer kommer vi få stå ut med en längre tid förmodligen.

Finns det något sätt som man kan kontrollera (sökbar databas?) om någon annan har samma bandnamn som vi tänkt ut?

Jag hittade denna sida: http://www.bandname.com/ Är den erkänd, eller är det bara ett smart sätt att lura av oetablerade band på pengar?

Om nu något annat band nånstans i världen, säg ett sunkigt demoband från Kentucky har samma namn, borde man orka bry sig? Vad skulle hända om man väljer ett redan existerande namn?

Namnet vi funderar på är för övrigt: Snowfall.

// Per

http://searchresults.myspace.com/index.cfm...ywords=snowfall

Link to comment
Dela på andra sajter

www.google.com funkar utmärkt som sökmotor för om ett namn redan är taget

om inte så kan man söka patent på sitt namn, det sorgliga är att det kostar en helvetes massa pengar att varumärkes skydda ett namn eller en grej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga verkar ju vara att alla namn jag söker på redan finns taget av 25 olika rappare i USA. Även man vill kalla sig Mormors skägg så finns det tre rapduos som redan heter så!

Vi kan byta ämne:

Kom med namnförslag till vårt band! Det får gärna vara kort och konscist. Vi spelar melodisk arenaindie/pop/rock, typ som Coldplay, Mew, Muse, Kent och Him.

Kom med namnförslag!

// Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hos Patent & Registreringsverket kan man bl.a. skydda sitt varumärke.

Deras hemsida är: http://www.prv.se/

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Men måste det inte vara företagsbundet, t.ex. som många andra gör, startar ett företag vid namn "bandnamn AB" för att dels slippa moms vid inköp av backline etc för att sedan utnyttja PRV för att patentregistrera sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hos Patent & Registreringsverket kan man bl.a. skydda sitt varumärke.

Deras hemsida är: http://www.prv.se/

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Men måste det inte vara företagsbundet, t.ex. som många andra gör, startar ett företag vid namn "bandnamn AB" för att dels slippa moms vid inköp av backline etc för att sedan utnyttja PRV för att patentregistrera sig?

Vet inte exakt hur reglementet ser ut i dagsläget. Men många gånger...i andra sammanhang...så räcker det att man har enskild firma för att det ska klassas som företag. Att registrera enskild firma är både enkelt och mycket billigt och kräver minimalt med administration. Alla kan hantera en enskild firma om man inte är helt bakom flötet och de flesta kan inregistrera ett sådant. Inga märkvärdigheter alls. Skillnaden mellan att ha enskild firma och att vara privatperson är ganska minimal, men det finns en del fördelar med att ha en enskild firma. Eftersom det är både enkelt och billigt så varför inte? Ta reda på vad en enskild firma innebär hos t.ex. din kommun. PRV vet för övrigt vilka krav som just dem ställer för att ert namn ska kunna skyddas på ett bra sätt.

Vad ni också bör tänka på är var någonstans i världen ni vill ha namnet skyddat! Avser ni att ha ett världsomfattande skydd eller räcker det om ni har ett skydd i Sverige och/eller norden? Avgifterna påverkas ju beroende på skyddets omfattning. Men att skydda namnet inom t.ex. landet kostar ingen förmögenhet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga verkar ju vara att alla namn jag söker på redan finns taget av 25 olika rappare i USA. Även man vill kalla sig Mormors skägg så finns det tre rapduos som redan heter så!

Vi kan byta ämne:

Kom med namnförslag till vårt band! Det får gärna vara kort och konscist. Vi spelar melodisk arenaindie/pop/rock, typ som Coldplay, Mew, Muse, Kent och Him.

Kom med namnförslag!

// Per

Ok, ett band namn tips, vet inte var jag får allt ifrån men "Snowbrigade" kanske! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom med namnförslag!

Det viktigaste med ett bandnamn är att ni har en jäkligt bra historia till det. En anekdot. Så när journalisten frågar "hur fick ni namnet xx?" så kan ni dra värsta skojiga/kluriga/spännande grejen som gör artikeln - och därmed er - mer intressant.

"Vi startade en tråd på ett forum och bad vilt främmande människor hitta på det åt oss" är inte så häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag är en personlig åsikt.

Jag skulle tycka att det var grymt häftigt om ett band, som är relativt kända skulle bli frågade vart ifrån de fick sitt namn

- Vi startade en tråd på ett forum och bad vilt främmande människor hitta på det åt oss.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

"Beatles" är ledigt !!!

Sorry, men The Beatles är i allra högsta grad upptaget i och med att det är ett skyddat varumärke. Och eftersom namnet Beatles är så pass starkt förknippat med namnet The Beatles så kommer med mycket stor sannolighet inte Beatles att godkännas. Dessutom så är det inte så långsökt att misstänka att ägaren till namnet The Beatles även har köpt/skyddat namnet Beatles. Just som ett dubbelt skydd. Den som ändå kallar sig för Beatles åker nog ganska omgående på "stryk"! Varumärkesintrång brukar ses som ganska allvarligt men det med rätta tycker jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

"Beatles" är ledigt !!!

Sorry, men The Beatles är i allra högsta grad upptaget i och med att det är ett skyddat varumärke. Och eftersom namnet Beatles är så pass starkt förknippat med namnet The Beatles så kommer med mycket stor sannolighet inte Beatles att godkännas. Dessutom så är det inte så långsökt att misstänka att ägaren till namnet The Beatles även har köpt/skyddat namnet Beatles. Just som ett dubbelt skydd. Den som ändå kallar sig för Beatles åker nog ganska omgående på "stryk"! Varumärkesintrång brukar ses som ganska allvarligt men det med rätta tycker jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Äger inte Michael Jackson alla Beatles rättigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Beatles" är ledigt !!!

Sorry, men The Beatles är i allra högsta grad upptaget i och med att det är ett skyddat varumärke. Och eftersom namnet Beatles är så pass starkt förknippat med namnet The Beatles så kommer med mycket stor sannolighet inte Beatles att godkännas. Dessutom så är det inte så långsökt att misstänka att ägaren till namnet The Beatles även har köpt/skyddat namnet Beatles. Just som ett dubbelt skydd. Den som ändå kallar sig för Beatles åker nog ganska omgående på "stryk"! Varumärkesintrång brukar ses som ganska allvarligt men det med rätta tycker jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Äger inte Michael Jackson alla Beatles rättigheter?

Så vitt jag vet så gör han fortfarande det ja. Men jag funderar på att köpa rättigheterna från honom. Om jag och min granne går ihop så kanske vi har råd! I värsta fall får vi väl sälja lite jultidningar och några pepparkakor också så ska väl det lösa sig.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag ställer en följdfråga som är lite, inte helt men lite off-topic.

Om man vill copyrighta en låt går det att göra som många säger;

Skicka ett rekommenderat brev till sig själv med låten på en hemmabrännd CD-skiva och sedan bevara brevet oöppnat, med datum och hela köret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag ställer en följdfråga som är lite, inte helt men lite off-topic.

Om man vill copyrighta en låt går det att göra som många säger;

Skicka ett rekommenderat brev till sig själv med låten på en hemmabrännd CD-skiva och sedan bevara brevet oöppnat, med datum och hela köret?

Finns flera trådar om detta, för diskussionen vidare i tråden

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8216

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Beatles" är ledigt !!!

Sorry, men The Beatles är i allra högsta grad upptaget i och med att det är ett skyddat varumärke. Och eftersom namnet Beatles är så pass starkt förknippat med namnet The Beatles så kommer med mycket stor sannolighet inte Beatles att godkännas. Dessutom så är det inte så långsökt att misstänka att ägaren till namnet The Beatles även har köpt/skyddat namnet Beatles. Just som ett dubbelt skydd. Den som ändå kallar sig för Beatles åker nog ganska omgående på "stryk"! Varumärkesintrång brukar ses som ganska allvarligt men det med rätta tycker jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Äger inte Michael Jackson alla Beatles rättigheter?

Så vitt jag vet så gör han fortfarande det ja. Men jag funderar på att köpa rättigheterna från honom. Om jag och min granne går ihop så kanske vi har råd! I värsta fall får vi väl sälja lite jultidningar och några pepparkakor också så ska väl det lösa sig.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Nej har för mig att han endast äger en del eller hela förlagsdelen, så han äger max 33 procent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...