Jump to content
Annons

KEYCOMMAND HJÄLP tack!

Recommended Posts

fransgabriel (oregistrerad)
Postat

Hej!

jag har pc och jag har en laptop.

Jag kör sx2, och har ett problem...

jag vill ju kunna med ett tangenbords tryck kunna gå tillbaka till böran av låten och fort köra den frå början. Då vet jag ju att man kan gå den långsamma vägen genom att använda musen. MEN finns det något keycommand för detta. jag vet ju att förr i tiden så kunde man ju bara trycka på space två gånger...

tacksam för hjälp!!

Annons
Postat (redigerat)

hvis du trykker "0" tasten på numpad så hopper cubase tilbake til start/første marker og stopper playback.

og hvis du trykker "1" tasten på numpad, så hopper cubase tilbake til start/første marker, men fortsetter å spille hvis du har på play.

En annen bra sak er SHIFT + G .. Marker et område du vil høre i loop og trykk shift-g.. Så om du vil høre hele låten fra start til slutt i loop trykker du bare CTRL+A for å markere alt, og så SHIFT+G for å spille av i loop..

Ctrl+D for duplicate er også en lifesaver/timesaver.

Redigerat av jahala
Postat

Ett tips är att gå in i preferences och aktivera "return to start position on stop" under fliken transport. Det kanske inte besvarar din fråga i alla lägen, men är åtminstone en hjälp på vägen. Personligen är det den enda inställning jag verkligen måste göra för att kunna jobba med programmet 😆

Postat

I de versioner av Cubase jag kört så är det kommatecknet som gäller.

Om det är så i SX2 vet jag inte, men du kan ju testa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.