Jump to content
Annons

Kör i sången?


Steve-o

Recommended Posts

Tja!

Håller på med en låt där jag vill ha lite stämmer i refrängen (jag använder Cubase SE3).

Har dubblat sången och mixtrat med lite effekter och så men inte fått till det riktigt bra.

Jag skulle gärna vilja få lite "stämmor" oxå. Kan man få det utan att sjunga in i stämmor?

Tacksam för tips & tricks!

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan använda tonhöjdskorrigerare som Melodyne eller Auto-Tune, men var beredd på att tonhöjden inte går att justera så mycket utan att det börjar låta plastigt. Personligen använder jag Melodyne för samma ändamål, men då är det mest för att testa olika stämmor innan inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne är helt ok. Men ofta får man sitta i timmar och pilla med

programet för att få det rätt. Och såhär efteråt så inser man att det

hade gått snabbare och bättre "the hard way", dvs lägga på stämmort manuellt.

Det ångrar man inte eller efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två huvudregler när man komponerar stämmor;

1. Varje stämma ska vara unik

2. Varje stämma ska vara melodiös och sångbar

På 1 följer att parallella kvartar, kvinter och oktaver inte är godtagbart, även tersstämmor ses på med oblida ögon av de kompositörer som följer den tyska komponeringsläran.

På 2 följer att alla intervall överstigandes en stor sext bör undvikas, likaså överstigande kvartar och förminskade kvinter.

Stämkorsning är även det något som bör undvikas.

Uj vad jag är dryg! :rolleyes: Men det jag vill säga är att med en tonartshöjare så får du inga direkt spännande stämmor utan bara melodin i ett annat läge. Sjung själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är väl bättre att lägga stämmor själv, men tänkte att det skulle vara lite "enklare" med ett program.

Steffe

Ibland vill man att det ska vara enkelt..men alltför polerat låter bara tråkigt...sjung in stämmorna själv och hitta stämmor som passar ihop på ett naturligt sätt..sjung en stämma prova sen att färga och förändra klang med egna rösten..sjung på alla möjliga och omöjliga sätt..testa testa testa...man kan bli förvånad vad mycket en röst kan förändra sig i sin färg och klang...och plötsligt har man hittat rätt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
2. Varje stämma ska vara melodiös och sångbar

På 2 följer att alla intervall överstigandes en stor sext bör undvikas, likaså överstigande kvartar och förminskade kvinter.

Hm - läste precis detta och blev konfunderad - varför skulle överstigande kvartar inte vara melodiösa eller sångbara? Hela West Side Story är ju full av överstigande kvartar, och det låter rätt bra tycker i allfall jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tant ...

Dessutom kan man inte generellt säga att punkt 2 gäller. Visst är det nåt slags ideal att ha melodiösa stämmor, men faktum är att musikhistorien vimlar att omelodiösa stämmor i körarrangemangen. Inte ens Mozart requiem är alltid särskilt "cantabile". Det är helhetsresultatet som räknas, den totala klangen.

Kontrapunktering i alla ära, men ...

Link to comment
Dela på andra sajter

kopiera sångspåret och klipp ut de ord/fraser som du tycker är viktiga och "timestretcha" dem till typ dubbla längden eller nåt så får du "körsång" och lite tyngd/utdraget på vissa partier.

Till dubbla längden? Låter inte det väldigt konstigt?

Jag brukar stretcha så pass mycket att man inte får fasfel men så pass lite att man inte upplever nån skillnad i tempo. Sen brukar det vara bra att pitcha några promille också, upp eller ner, typ 10 "Fine tune-steg" i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två huvudregler när man komponerar stämmor;

1. Varje stämma ska vara unik

2. Varje stämma ska vara melodiös och sångbar

På 1 följer att parallella kvartar, kvinter och oktaver inte är godtagbart, även tersstämmor ses på med oblida ögon av de kompositörer som följer den tyska komponeringsläran.

På 2 följer att alla intervall överstigandes en stor sext bör undvikas, likaså överstigande kvartar och förminskade kvinter.

Stämkorsning är även det något som bör undvikas.

Uj vad jag är dryg! 😳 Men det jag vill säga är att med en tonartshöjare så får du inga direkt spännande stämmor utan bara melodin i ett annat läge. Sjung själv!

Otroligt osanna "fakta" så länge man inte håller på med nybörjarkurs i fyrstämmig sats. Håller man på med popmusik är ju regler 1 mer fel än rätt. Det är väldigt ovanligt med kontrapunktiska körarr i popvärlden. Och vill man snegla på konstmusiken som ju är dagens "klassiska" musik så existerar knappt dom där reglerna heller. Bartók är ett lysande exempel bland många andra... Bach är fantastisk men man måste ju nödvändigtvis inte gå efter barockens regelverk om inte vill att det ska låta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...