Jump to content
Annons

Åsikter behövs..


betyg?  

8 röster

  1. 1. betyg?

    • 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      1
    • 4
      3
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: ?

ARTIST/GRUPP: Daniel Larsson

GENRE: nått lite halv lignt

LÅTLÄNGD: 5.01

KOMPOSITÖR:Daniel Larsson

PRODUCENT:Daniel Larsson

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 11,51 mb

LÅTLÄNK: här är låten

Hej hej..

skulle vilja ha lite synpunkter och tips på hur jag kan gå vidare med arrangeringen och mixning/mastring..

jag vet att jag fattas nån bas men jag har ingen och jag har inte fått nån synth bas att låta ok.. kan ha att göra med att jag suger på att programmera sånt...

Men lite kritik skulle varit fint..

/DAniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket bra. Snygg sång och jättefina körer. Lagom melankoli. + att det är charmigt. 😄

Naturligtvis saknas det bas. Det måste du fixa på något sätt. Det blir liksom ett tomrum i ljudbilden som inte går att fylla med något annat.

Jag skulle jobba lite till med trummorna. Något av brejken ligger blir lite otajta och mystiska och ibland är trummorna på gränsen till t bli så otajta att det inte är längre låter charmigt.

Sedan skulle jag mixa om gitarrerna. Melodigitarren ligger lite för långt fram. Eftersom slingan är så monoton (vilkt iofs är snyggt) så blir den väl dominant där den ligger i mixen. Den stjäler t e x uppmärksamhet från sången som ju är grädde!! Flytta ut och bak den lite är mitt tips. Och lägg fram sången lite till. Den duger gott at höras ännu bättre 😆

Annars är det en mycket bra och vacker låt! 😄

la till lite om sången

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar så mycket för komplimangerna....

men är den någon som kan ge mig tips <ngående basen,

hur jag kan programmera en synth eller sampler bas på bästa sätt.

Jag skulle jobba lite till med trummorna. Något av brejken ligger blir lite otajta och mystiska och ibland är trummorna på gränsen till t bli så otajta att det inte är längre låter charmigt.

jo jag vet men jag har inte gett mig in på det än 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar in i Cubase sx .

trummorna är Groove agent

och gitarrerna är spelade genom vamp2 eller amplitube.

lite orglar och sånt som ligger där är en reason synth.

Varför ska ALLA ha bas. Denna funkar utan.

Är det midi inspelat kan jag ju rekomendera

att lägga lite mer Low frq på den annars.

tack för tipset! jag ska mecka lite med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
skulle vilja ha lite synpunkter och tips på hur jag kan gå vidare med arrangeringen och mixning/mastring..

jag vet att jag fattas nån bas men jag har ingen och jag har inte fått nån synth bas att låta ok..

Ring Flea

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte spela bas tonerna på girarren och försöka få till ett basigt ljud?

eller använda orgeln som Doors och Seeds gjorde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått till en skön känsla och stämning som känns "äkta".

Trummorna lämnar dock, som tidigare sagts, en del att önska både vad gäller ljud och framförande. Idéerna känns däremot väldigt intressanta!

Vad gäller själva låten så tycker jag grundidén är lysande men du kanske borde ta och tänka över formen... Kan du motivera låtens alla delar? Personligen tycker det finns en hel del fyllnadsgods som varken tillför låten något eller för den framåt.

Du skulle utan att tvekan kunna framföra låtens essens på tre och en halv minuter och dessutom därigenom klara av att hålla lyssnaren intresserad genom hela låten.

Min röst får vänta tills vidare eftersom låten har kvalitéer som inte helt kommer till sin rätt med den nuvarande strukturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för möjligheter? Jag skulle nog gå på att försöka få det att låta så naturligt det går. Har du trilogy eller så är det ju inga problem. Men det beror på vad du har för ljud. Steinbergs egen basplugg går att använda om man skruvar en hel del (vad heter den nu...åhhhh 😠 blir förbannad på mig själv och min demens)

Annars kanske du kan använda orgeln som någon föreslog.

Har du någon sounfontsspelare så kan du ju testa med en bassoundfont. Natural studio är gratis den kan du ladda hem här:

http://www.natural-studio.co.uk/ns_jbass.htm

Försök att få det att låta så naturligt som möjligt skulle jag säga. Dvs jobba med velocity, dynamik o s v.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

hallå!

Skön låt! 😱

Varför inte pröva en synthbas i reason? Finns ju en mängd olika varianter att testa där... Den behöver ju inte vara på hela tiden, du kan ju köra den enbart i refrängen ex-vis eller bara i slutet av refrängen osv...

Einar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoj! Känns som en jätteskulptur som håller på att mejlsas ut till något mycket fint, men det krävs lite mer karvande tror jag, som många redan sagt. Grunden är det en jätte-låt. Snyggt med spökkörerna, himmelskt! Får nästan Television-feelings när den byter tema där mitt i. Trummorna helt hopplösa, inte bara otajta utan helt i en egen värld, utan koppling till låten. Nya drums (enkla!) och en lika enkel bas är allt som behövs tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Tackar!

jo...tummorna är ett rent helvete......det är något med mig och mjukvaru instrument.... lyckas aldrig att få det perfekt....det låter alltid lite malplacerat..

ok tajt skulle jag ju kunna få det om man fixar lite med det...men det skulle ändå låta "trummaskin"...

skulle vilja ha någonting som slumpar velocity på utvalda toner/slag inom en viss ram....

Någon som har några ovärderliga tip när det gäller att mixa "akustiska" instrument med mjukvaru dito.

tackar på förhand 😲

/daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

OK

Allvar nu...

Framförallt så behövs en riktigt fet basgång.

Den här typen av musik bygger ju på att grundkompet är riktigt fast. Basen behöver en mer framträdande roll & inte bara finnas med för att "man ska ha en bas med".

Jag gillar att gitarrhooken kommer igen i hela låten.

Sången måste spelas in/mixas bättre.

Körerna är moderna & helt grymma.

Trummorna kommer du fixa med lite jobb. använd inte samma fills genom hela låten, kör mer fills på trean (gärna rimshots) & ge trummorna mer rum (reverb).

Testa att alternera mellan två olika kickar för att få mer dynamik i beatet.

På några ställen är fillsen otighta. Fixa.

Det kommer bli bra det här.

Ring L.A & få skiten signad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Vad ska man säga... Mycket sagt.

Diggar introt som den!

Först tänkte jag: "fan, coola trummor". Vid introt. Men sen tänkte jag "Fy fan vilka trummor!" Men det är ju i stort sätt sagt redan. Jag skulle nog försökt skaffa en kompis om jag vore du. Ja, en som kan spela trummor altså. Har du svårt att skaffa kompisar kan du ju prova ett ett beat med lite mer Hihat-släpp och virvel-rull (en som inte dämpar så mycket). Eller nej... Skaffa polare.

Bas hade ju gjort sitt med låten men ser inte det som ett måste. Det finns andra saker som du bör satsa mer energi på.

Sången är fin som stryk. Men det är ju också sagt.

Gitarrslingan som går genom hela låten tycker jag kan bli lite tjatig som den ligger nu. Längre ifrån med en gnutta reverb. Sen käns även den otajt på sina ställen. Och saknar känsla på något vis.

Bli sångare i ett band där ni spelar dina låtar!

Det var mina åsikter.

/Mycket snack liten verkstad

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...