Bone Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Hej! Håller på att bli klar med en fyra låtars demo som jag hållit på med under en längre period. Nu är det så att mitt ljudkort som jag använde innan, ett M-Audio Firewire 410, inte funkade så bra med min dator så jag sålde det och har för tillfället ett lånat M-Audio MobilePre USB. Det som slog mig nu när jag på ett tag ska börja mixa låtarna är att MobilePre USB bara kan spela in i 16-bitar. Så jag har på vissa låtar både 24 och 16 bits spår. Frågan är då spelar det någon roll? Måste jag konvertera alla 24-bits spår till 16? Eller är det bara att lägga på UV22 som vanligt?
Majken Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Alla spår blir 32-bitar när de tar omvägen via Cubase. Detta eftersom Cubase jobbar internt med 32 bitar. Har du lagt effekter eller ens justerat nivå på ett spår så är alltså avrundningarna gjorda i 32 bitar. Med andra ord behöver du inte fundera på något speciellt, lägg dit dithering-pluggen och mixa ned i vanlig ordning.
Bone Postat 26 maj 2007 Trådstartare Postat 26 maj 2007 Perfekt, slipper jag göra en massa extra arbete. Tackar.
joachime Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 (redigerat) Det kan vara bra att exportera i 24 bitar även om projektet är 16 bitar helt igenom. Tänk att alla spår (även i 16 bitar) samverkar i en ljudbild. Upplösningen vid summering är antagligen bra mycket större än 16 bitar. Edit: Var fyller man i orsak till redigering? Hursomhelst tyckte jag att det var slarvigt skrivet och jag har skickat mig själv på skrivkurs. Redigerat 28 maj 2007 av joachime
Bone Postat 26 maj 2007 Trådstartare Postat 26 maj 2007 Det kan vara bra att exportera i 24 bitar även om projektet är 16 bitar helt igenom. Tänk dig att alla spår med 16 bitar samverkar i en ljudbild uppläsningen vid summering blir antagligen bra mycket större än 16 bitar.Ok, du menar alltså att jag när jag mixar ner det till ett stereospår kör 24-bitar och sen då när jag eller någon annan mastrat den kör en dithering-pluggen på den färdiga mastern.
joachime Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Det kan vara bra att exportera i 24 bitar även om projektet är 16 bitar helt igenom. Tänk dig att alla spår med 16 bitar samverkar i en ljudbild uppläsningen vid summering blir antagligen bra mycket större än 16 bitar.Ok, du menar alltså att jag när jag mixar ner det till ett stereospår kör 24-bitar och sen då när jag eller någon annan mastrat den kör en dithering-pluggen på den färdiga mastern. Ja, precis som om du jobbade med 24-bitars material. 🙂
Claes Holmerup Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Precis! Dither ska vara det absolut sista steget, så det ska inte läggas vid mixen, utan vid Masteringen.
Majken Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Dithering ska finnas med varje gång man går från ett högre bitdjup till ett lägre. Vilket man gör från 32 till 24 eller från 32 till 16. Lämnar man iväg materialet för mastring och mixar ned till 24 bitar så kan det alltså vara en idé att dithra eftersom det minskar risken för kvantiseringsdistorsion. Om man är riktigt petig d.v.s. 🙂
joachime Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Frågan är ju om kvantiseringsdistortionen vid trunkering från 32 till 24 bitar är hörbar under vanliga lyssningsförhållanden. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.