Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en massa combo-kontakter med stift som jag ska löda in i en wallbox, men vet inte hur dessa ska lödas rätt och riktigt. det är alltså en kontakt där man kan plugga in antingen en xlr eller tele i en och samma kontakt (typ sån som sitter på en MOTU eller Focusrite).

På en xlr är det ju 3 st piggar och på en tel i stereo finns det också tre signaler (med två på tippen).

Hade tänkt bygga min wallbox med dessa combokontakter som jag nu har införskaffat (48 st) och löda ihop dessa så att man i inspelningsrummet kan välja att plugga in hörlurar, gitarr, mikrofon osv och sedan i kontrollrummet lägga upp rätt sak på rätt plats i patchen.

Men hur ska de lödas ihop? Vilka tåtar är vilka?

På kontakten sitter det 7 stift, men jag tror att det sista bara är en jord, som inte ska lödas.

De olika stiften heter:

1, 2, 3 och T, S, R och G

Jag tror att det är G som är jorden (som någon sagt att man kan skippa). Men hur ska jag parvis sätta ihop de övriga så att jag t ex kan koppla in en tele i ena änden som sedan blir en xlr i andra änden?

Någon som har koll?

Annons
Postat

Akta dig bara ifall du skall använda samma kontakter både till mikrofoner och lyssningar. Det finns en risk att du eller någon annan som kommer på besök i din studio kopplar fel och du t.ex får matning av fantomström in i dina hörlurar. Definitivt inte speciellt bra.

/H.

Postat

Ja, skulle det bli fantom i lurarna, så blir det kanske en spännande tagning med 48V mer drag.

Nä, men jag ska fundera ut någon fiffig lösning att markera upp de kontakter som vanligtvis används för lyssning. Kanske någon som har tips om var man kan köpa små klisteretiketter med fina symboler på?

Förr fanns det ju alltid en massa gnuggisar och klisteretiketter i bokhandeln. Men vore ju kul att kunna klistra på en symbol för hörlurar på rackplåten kanske och givetvis siffror, men siffror kanske är lättare att hitta. Någon som har något kul tips?

Postat

Jo, förresten. Vad används Ground till (de gånger den används)?

Ska man koppla in även den eller är det så ovanligt att den används?

Postat

Dom gånger man har en extra (dubbel)skärmad kabel så löds skärmen fast på G (Ground)

Jo, förresten. Vad används Ground till (de gånger den används)?

Ska man koppla in även den eller är det så ovanligt att den används?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.