Jump to content
Annons

Nybörjarfrågor om MIDI och VST-instrument

Recommended Posts

lillafrokensvar (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Är ny här på alla sätt och vis. Har precis inhandlat vad som ska vara absolut basic för att börja spela in. Ett stycke ljudkort (Tascam US-122L) till detta kom Cubase LE, och så köpte jag även en kondensatormikrofon (??). Jag spelar enbart gitarr och är därför lite nyfiken på det här med VST-instrument och MIDI. Har förstått att man måste ha en MIDIklaviatur för att kunna använda VST-instrument men vad är en MIDIklaviatur? Har ett gammalt keyboard här med in- och utgång för MIDI, räcker det till att börja med? 😄

Annons
Postat
Vad är en MIDIklaviatur? Har ett gammalt keyboard här med in- och utgång för MIDI, räcker det till att börja med?

En midiklaviatur brukar vara en klaviatur utan något annat än midi-in och ut gångar och möjligtvis usb + strömadapter såklart.

Sen kan även keyboards/synthar ha midi-in och utgångar och kan då

användas som midi-klaviatur, eller hur man ska säga!

Hoppas du fick lite vett i skallen!

Postat

Det finns på mitt keyboard (från stenåldern) enbart midi in och ut, hörlursuttag + strömadapter. Men om jag kan använda den, hur kopplar jag då? Finns midi in och ut på mitt ljudkort med så, bara en lämplig sladd mellan? 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Midi ut från ditt keyboard till midi in på din tascam.

Så långt är det lätt.

Nu borde du ha signal i på ditt Cubase.

Postat

Fantastiskt, tack för hjälpen! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.