Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Lollpopp
Posted

Jag har en xlr line out utgång på min förstärkare och det står i manualen att det är en balanserad utgång, vad menas med det? Jag har en obalanserad kabel med telekontakt just nu och när jag spelar in får jag massa oljud. Kan det vara kabeln som ställer till det?

Annons
Posted

Obalanserade kablar består av en ledare + skärm och är känsligare för störningar, medan balanserad består av 2 ledare + skärm. De två ledarna i den balanserade kabeln innehåller samma signal, men i den ena är signalen fasvänd, något som gör att man kan sålla bort störningar som har kommit in på vägen.

De flesta balanserade utgångar ställer om sig automagiskt till obalanserat om man använder obalanserad tele, men det förekommer sådana som inte gör det (dock väldigt, väldigt sällsynt).

Om du får en massa brum nu, så kan det vara så, att du kanske har låtit den ligga intill en nätkabel, nära en CRT-skärm eller nätdel...?

Guest Lollpopp
Posted

Nej den har inte legat nära något nätagg eller nåt. Ska prova att köpa en balanserad kabel och se om det blir bättre. Brukar man få massa knaster om man kopplar förstärkare direkt in i datorn eller brukar det vara knäpptyst om allt funkar som det ska?

Posted

Knaster brukar det inte bli - utan det brukar bli brum om det kommer in något elände i kablarna...

Knaster kan bero på att du får överstyrning någonstans eller att du har ställt in för låg latency. Lite svårt att säga när man inte har hört hur det låter och sett när det uppträder...