Jump to content
Annons

melodi eller akord först?


fender__

Recommended Posts

Vad är enligt er lättast, att skriva ackord elle melodin först när man gör en egen låt?? eller har ni något annat bra knep som man kan använda sej av?? har fastnat själv på flera låtar som jag börjat med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns inget generalrecept.

Själv kan jag likaväl börja med ett komp som med en melodi. Men när jag börjar med melodi så utvecklas den alltid samarbete med harmonierna. Toner har ju olika funktion i olika ackord, så känslan i melodin blir olika beroende på vilka harmonier man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det gäller att hitta sig själv. Den som gör låt efter låt kommer förr eller senare att hitta sig själv.

Alltså att hitta den teknik som passar just en sjävl bäst. Detta är ju individuellt från person till person.

Jag kanske börjar käka på min korv från den ena änden och du från den andra...

Det är bara att fortsätta att göra låtar och helt enkelt tillåta och acceptera att man faktiskt fastnar med jämna mellanrum.

Det hör till utvecklings-proceduren och är bara exakt så som det ska vara!

Till slut när man börjar hitta sig själv (alltså sin egen teknik) så har allting mognat så pass mycket att allt faller på sin plats på ett naturligt sätt.

När man har kommit pass långt så "gör man det" bara, men utan att tänka på hur.

Och det är just när man slipper att tänka så mycket som man får energi över till att istället lägga energin på själva skapandet.....

...istället för att slösa bort sin energi på att tänka på hur man ska göra det rent praktiskt. Då sker allting av sig självt utan att du ens tänker på det.

Man överlåter alltså tänkandet till ens undermedvetna. Det gäller att våga att lita på den för då kan det verkligen hända positiva saker!!

Det kommer nog att hända för dig också om du bara fortsätter så som du gör nu. .Gör låtar till förbannelse så löser det sig med tiden!

Don´t worry....be happy....tänk inte för mycket och lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Själv har jag märkt båda sätten i mitt tillvägagångssätt, med ganska skilda resultat; de gånger jag kommer på melodin först så brukar jag använda "vanliga" ackordföljder, F-G-Am etc., medan då jag sitter vid tangenterna och experimenterar med lite (i.a.f. för mig) ovanligare ackordföljder så lägger jag melodin till att passa, med mycket mer melodiskt intressantare resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr lägger jag ofta akorden först. Det är inget bra sätt att jobba. Det blir hundra gånger bättre om man har en melodi. Då man har det ger allt annat sig själv. Kan iof bli intresant om man går akordvägen men oftast blir det mer arangemang än låt. Eftersom jag häckar på denna sida blir det lite musik och mycket rattande.

Alla sätt är nog bra men när melodin kommer först blir det ofta helt överlägset.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ingetdera.

Dessa kommer exakt samtidigt. Jag kommer på en text eller textmelodi som jag direkt "hör" ackorden till och spelar dem på gitarr. Alltså, samtidigt som jag sjunger en preliminär text eller nynnar en melodi, så kommer jag på de passande ackorden.

Är det ovanligt?

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt olika för mig.

Ibland så kommer jag på en cool gitarrgrej i form av ett riff. Då brukar jag spela in det riffet o lägga på en cd o improvisera fram nån sång grej när jag pendlar med min bil. Sen ibland sitter jag med guran(inte när jag kör bil) och letar fram snygga ackordföljder med passande basgångar. Sen när jag har nåt fungerande lägger jag över dessa harmonier på min skisskeyboard(ett yamahaPSRkeyboard med 100(!!!!!) komp o 450(!!!!!!) ljud, ja ni vet...hehe...) o leker fram melodier kring detta med hjälp av gitarr och sång.

Text har jag nog aldrig skrivit först, men det är otroligt roligt när man har en text FÖRST och sen hittar på en melodi till denna. Detta skulle jag vilja göra mer egentligen. Gäller bara hitta en textförfattare som är bra nog!

Jag tror att man begränsar sig genom att bestämma sig för vilken metod som är bäst när det gäller musikskapande. Nya sätt att improvisera/spela på kan ge en helt nya inslag i sin musik som man inte hade funnit om man kört sin "gamla beprövade metod".

lp&u

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr lägger jag ofta akorden först. Det är inget bra sätt att jobba.

Hm.....för dig är det tydligen inget bra sätt att jobba på.

Men för andra kanske det fungerar utmärkt.

 

Bland det sämsta man kan göra när man sysslar med musik är nog att låsa sig på olika sätt och att ha förutbestämda uppfattningar!

Musik handlar om motsattsen! Man bör så långt det är möjligt att hålla idèer och tankar så öppna som möjligt.

En sådan sak är att inse att det som fungerar och passar mig kanske inte fungerar och passar någon annan. Eller tvärtom.

 

Vad jag vill säga är att varje individ måste själv prova sig fram till vad som passar honom/henne bäst.

Är det udda men att det fungerar så gör det ju det. I annat fall får man prova sig fram till andra sätt att närma sig och lösa problemet på.

Det är ju bl.a. just detta som kallas för "erfarenhet". Till slut vet man vad som är bäst för en själv, men det kan ju ta lite tid att prova sig fram

och att till slut att hitta sig själv på dessa punkter. Det är ju bara de 10-15 första åren som kan vara lite jobbiga! 😎

 

 

 

 

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tex, man är mitt inne i en låt som man håller på att spela in osv, men plötsligt så spelar man en grym melodi men den passar inte till den låten som man håller på med, och då öppnar man ett nytt projekt istället och börjar på en ny låt som man vill börja satsa på istället... och där står den gamla låten orörd i flera dagar/ veckor, sånt händer mej ganska ofta, vet någon hur man undviker sånt???? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tex, man är mitt inne i en låt som man håller på att spela in osv, men plötsligt så spelar man en grym melodi men den passar inte till den låten som man håller på med, och då öppnar man ett nytt projekt istället och börjar på en ny låt som man vill börja satsa på istället... och där står den gamla låten orörd i flera dagar/ veckor, sånt händer mej ganska ofta, vet någon hur man undviker sånt???? 😄

I ett sådant läge...om du råkar spela en grym melodi men som inte passar....tja...

....kan du inte bara fortsätta spela den där grymma melodin och sedan spara den på en egen kanal i projektet?

Sedan kan du ju flytta över den här nyvunna melodin till ett annat projekt där du sedan kan jobba vidare med melodin och

göra den klar i sitt egna projekt? Det här var ingenting genomtänkt från min sida, bara en väldigt spontan tanke.

Ett annat alternativ är att bara ignorera det hela, göra klart låten och lita på att du får nya grymma melodislingor.

För det kommer det ju att göra ju mer du håller på.

Våld föder ju som bekant våld....fantasi föder ännu mer fantasi och det är även en träningssak det med!

Att på "beställning" kunna plockafram fantasin när den väl behövs.

Till slut är din "fantasi-knapp" i hjärnan ständigt stand by och redo.

Oroa dig inte....kör på bara, för du kommer få fram massor av grymma melodier!

Tänk inte så mycket över spilld mjölk för du har mer....

Dessutom: Du kommer säkert att hitta ett (eget) bra svar på hur du ska göra och hantera den här typ av situation

när du hittar grymma melodier som inte passar just för det du för närvarande håller på med. Det löser sig sa han som sket i vasken! 🥰

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. aa "kill your darlings" helt enkelt...men hur många timmar ska man lägga ner "ungefär" på att sitta i sin studio + öva på instrumment osv (allt som har med musik å göra) om dan, för att bli duktig??? har alltid undrat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. aa "kill your darlings" helt enkelt...men hur många timmar ska man lägga ner "ungefär" på att sitta i sin studio + öva på instrumment osv (allt som har med musik å göra) om dan, för att bli duktig??? har alltid undrat det.

Det är så individuellt det där. Och vilka ambitioner man har och dessutom är det ju så individuellt även vad man menar med att bli "duktig".

Och vem är det som avgör om man är duktig? Är det Michael Jackson när han lyssnar på dig för att han söker nya bandmedlemmar, eller

är det mormor? Eller kanske du själv eller svenska folket? "Duktig" är oerhört relativt, men det allra viktigaste är ju att man själv är "nöjd"

Att man trivs. Det kan man ju göra även om man inte blir så himla duktig. Om man nu är en sopa på att lira men att man nästan garvar

halvt i hjäl sig för att man tycker att det är så vansinnigt kul att hålla på så är det ju alldeles kanonbra! Det är ju rätt få förunnat.

Själv har jag övat runt 10 timmar varje dag. Ibland mer. Men minst 6 timmar om dagen.

363 dagar om året. Men det gjorde jag bara de 10 första åren. Sedan blev jag lite latare. 😛

Alla dem som ligger på den allra högsta "elitnivån" har nog gjort så allihopa. I alla fall av alla de som jag känner på den nivån och det är en hel del.

99 % av dem har nog övat minst 5-6 timmar dagligen under flera års tid törs jag nog lova. De flesta ännu mer än 5-6 timmar.

Dessutom bör man ju spela med så många olika musiker som möjligt och helst så många musikstilar som möjligt.

At ha spela i så många sammanhang som möjligt är också viktigt. Live, studio för demo och skivor, studio för filmmusik, teater, tv, radio osv.

Ju mer man är med om desto mer värdefull erfarenhet finns det sedan att ösa ur.

Och allt det här är precis lika viktigt oavsett vilken musikstil som man än favoriserar. Om man ska bli riktigt duktig alltså.

Men grunden till att ens hålla på med att utöva musik ska ju vara att det är kul. Det måste vara det som styr.

Inte att göra karriär eller att bli känd eller rik, för i så fall är man riktigt ute och cyklar!

Den som har fel inställning lyckas inte annat än kanske under en mycket kort period. Om ens det....

Och med fel inställning så orkar man dessutom inte lägga ner så hårt arbete som det faktiskt krävs för att bli riktigt bra.

Man måste verkligen brinna med hela hjärtat för det man håller på med om man ska bli riktigt grisbra.

I annat fall är det bättre att sänka sina ambitioner och enbart lira för skojs skull. Men det kan ju vara precis lika mycket värt det med och

ska inte underskattas för en sekund! För vissa passar det här tom. bättre.

Man måste nog ha en viss mentalitet för att kunna orka och vilja öva så pass mycket och vi är ju alla begåvade med olika slags mentalitet.

Det ger sig själv av vilken sort man tillhör, (förr eller senare) men det räcker alltså inte enbart med talang och vilja.

Det måste vara mycket mer än så. Och just det är det väldigt svårt att förklara vad det är för något.

Det här är nog ett fall för en psykolog att förklara!

Vet egentligen inte om jag förstod din fråga på rätt sätt, men det här var i varje fall ett försök att svara på den! 😉

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte öva. Alla sätt är bra men personligen tror jag inte på att slänga ut en massa akord. Det är det som skiljer. Melodifestivalen ock anat. Det är det som skiljer G-eson från er andra. Han förstår melodierna det gör inte ni!

Ni förstår akorden men att göra en bra låt är bortom de flästa av er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sätt är bra men personligen tror jag inte på att slänga ut en massa akord.

Jag tror inte heller på att slänga ut en massa ackord. Däremot tror jag på att leta upp den där toksköna ackordföljden som gör att munnen och fingrarna börjar gå av sig själva och bra melodier fullkomligen sprutar ut.

Men kan man inte hitta den där ackordföljden så är det kanske ingen idé att börja en låt med att välja ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej fender__ !

Vad är enligt er lättast, att skriva ackord elle melodin först när man gör en egen låt?? eller har ni något annat bra knep som man kan använda sej av?? har fastnat själv på flera låtar som jag börjat med..

När man tänker popmusik så finns det 6 olika följder med (M)elodi, (A)ckord och (T)ext som utgångspunkt:

M A T

M T A

A T M

A M T

T M A

T A M

Det förstnämnda är väl mest vanligt för mig, eller det fjärde. Vad som är enklast är ju upp till var och en, men jag gjorde nog också misstaget som DivineCo var inne på här ovan; att om man börjar med ackord så kanske det blir stelare (t ex fyra ackord som går runt runt i samma rytm, inte för att det är dåligt jämt men svårt att bygga melodi på utan att det låter som om ackorden har huvudrollen). Men jag har nog kommit förbi det där och finner det vara en av de vanligaste kombinationerna jag använder mig av. Jag håller med Ludgo-Pelle om att de första åren i låtskriveri är jobbigast, kanske t o m ca 10 år ja... Allt tar sin tid.

Men oftast blir det en kombination av allt. Nu senast t ex så började jag med ett solo och gjorde ackord efter det. Någon annan dag lät jag bara ackorden rulla utan solo och vips så ploppade en mer konkret melodi upp som vers*. Låter väldigt ovanligt att börja med solo och nej, det har jag aldrig testat förut. Antar att denna teknik går under det första alternativet 😄 Men som sagt, en kombination blir det oftast för mig eftersom sedan så funderade jag ut lite text på låten utan att ha gjort klar de andra ackorden och melodierna av låten.

* Detta hände givetvis när jag inte satt med 100% koncentration framför datorn, utan gjorde lite andra saker under tiden - så det kom nog lite undermedvetet som Ludgo-Pelle var inne på.

Mitt tips är att testa lite olika, till slut så finner du nog en bra teknik för just dig.

Men tex, man är mitt inne i en låt som man håller på att spela in osv, men plötsligt så spelar man en grym melodi men den passar inte till den låten som man håller på med, och då öppnar man ett nytt projekt istället och börjar på en ny låt som man vill börja satsa på istället... och där står den gamla låten orörd i flera dagar/ veckor, sånt händer mej ganska ofta, vet någon hur man undviker sånt???? 😆

Känner väl igen mig, men varför så bråttom? Det är bara att spara undan den avvikande melodin till en annan gång. Jag har också en drös ofärdiga projekt sedan år tillbaka.

Känn efter vilken av låtarna som du egentligen ska jobba med just nu. Kanske du har mer inspiration för den låt som den nya melodin hör till för tillfället, men att den första låten kanske behöver lite mer tid för att blir som du vill?

Ett par andra saker man göra om den nya melodin inte skiljer sig för mycket från den första låten;

1) Ändra några tonerna så den passar in.

2) T ex om du jobbar med versdelarna för tillfället men inte har någonting som refräng så ta ut ackorden som melodin passar till och vips så var du ännu mer färdig med låten (om resultatet passar till varandra då givetvis) 😄

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. aa "kill your darlings" helt enkelt...men hur många timmar ska man lägga ner "ungefär" på att sitta i sin studio + öva på instrumment osv (allt som har med musik å göra) om dan, för att bli duktig??? har alltid undrat det.

Det är så individuellt det där. Och vilka ambitioner man har och dessutom är det ju så individuellt även vad man menar med att bli "duktig".

Och vem är det som avgör om man är duktig? Är det Michael Jackson när han lyssnar på dig för att han söker nya bandmedlemmar, eller

är det mormor? Eller kanske du själv eller svenska folket? "Duktig" är oerhört relativt, men det allra viktigaste är ju att man själv är "nöjd"

Att man trivs. Det kan man ju göra även om man inte blir så himla duktig. Om man nu är en sopa på att lira men att man nästan garvar

halvt i hjäl sig för att man tycker att det är så vansinnigt kul att hålla på så är det ju alldeles kanonbra! Det är ju rätt få förunnat.

Själv har jag övat runt 10 timmar varje dag. Ibland mer. Men minst 6 timmar om dagen.

363 dagar om året. Men det gjorde jag bara de 10 första åren. Sedan blev jag lite latare. 😆

Alla dem som ligger på den allra högsta "elitnivån" har nog gjort så allihopa. I alla fall av alla de som jag känner på den nivån och det är en hel del.

99 % av dem har nog övat minst 5-6 timmar dagligen under flera års tid törs jag nog lova. De flesta ännu mer än 5-6 timmar.

Dessutom bör man ju spela med så många olika musiker som möjligt och helst så många musikstilar som möjligt.

At ha spela i så många sammanhang som möjligt är också viktigt. Live, studio för demo och skivor, studio för filmmusik, teater, tv, radio osv.

Ju mer man är med om desto mer värdefull erfarenhet finns det sedan att ösa ur.

Och allt det här är precis lika viktigt oavsett vilken musikstil som man än favoriserar. Om man ska bli riktigt duktig alltså.

Men grunden till att ens hålla på med att utöva musik ska ju vara att det är kul. Det måste vara det som styr.

Inte att göra karriär eller att bli känd eller rik, för i så fall är man riktigt ute och cyklar!

Den som har fel inställning lyckas inte annat än kanske under en mycket kort period. Om ens det....

Och med fel inställning så orkar man dessutom inte lägga ner så hårt arbete som det faktiskt krävs för att bli riktigt bra.

Man måste verkligen brinna med hela hjärtat för det man håller på med om man ska bli riktigt grisbra.

I annat fall är det bättre att sänka sina ambitioner och enbart lira för skojs skull. Men det kan ju vara precis lika mycket värt det med och

ska inte underskattas för en sekund! För vissa passar det här tom. bättre.

Man måste nog ha en viss mentalitet för att kunna orka och vilja öva så pass mycket och vi är ju alla begåvade med olika slags mentalitet.

Det ger sig själv av vilken sort man tillhör, (förr eller senare) men det räcker alltså inte enbart med talang och vilja.

Det måste vara mycket mer än så. Och just det är det väldigt svårt att förklara vad det är för något.

Det här är nog ett fall för en psykolog att förklara!

Vet egentligen inte om jag förstod din fråga på rätt sätt, men det här var i varje fall ett försök att svara på den! 😄

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Vad kom ni in på här? Vet inte riktigt om det här passar i tråden eller vad missar jag? 😄 Visst utvecklas man enormt genom musicerande med andra och övande på instrument, men låtskriveri... Då tänker jag mer på sena nätter, grubblande och tålamod med sig själv. 🙁 Krävs inte särskilt avancerat eller tajt livemusiker-spel för att göra bra låtar heller.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Ludgo-Pelle.

Jag har övat minst 4 till 5 timmar varje dag som arbetande musiker och då hade jag därutöver minst 4 timmar repetition och dessutom ett antal konserter i veckan och betydligt mer om man var på turné.

Att öva är ingenting som man har tid med när man jobbar.

När jag var yngre och inte behövde jobba i en orkester övade jag mycket mer.

Kunde ibland öva i 16 timmar tyvärr var det nog ingen kvalitet i dessa övnings pass.

Ett övningspass ska inte vara mer än ett fåtal minuter. Ställ äggklockan! Sen kan man ta många pass men varje pass ska vara hyperkonsentrerat. Vad man gör däremellan är något annat. Men dessa 3 minuter är total koncentration.

Öva ett intervall, öva en ansats bara de minsta beståndsdelarna, bygg övningar kring dom svåra partierna i det stycke du jobbar med just nu.

Personligen tror jag att man kan korta övningstiden på detta sätt är man bra och inte vill utvecklas mer kan nog en timma räcka.

Sen kan man ju fråga sig om musiken går ut på att öva. Man måste få spela musik också och med hela sitt hjärta.

Detta har lite med låtskapande att göra. Allting går att öva det viktiga är att ha någonting att säga och tro mig det har alla.

Att skriva låtar handlar till viss del om att öva men till större del om att ge varje ide en chans ock verkligen jobba med den.

Ge allt en chans innan överjaget sågar så kommer bra musik att födas.

Jobbar man i en melodisk tradition är melodin viktigare än akorden.

Allt kan komma samtidigt men börja inte med akorden.

Jobbar man i en annan tradition finns det oändliga vägar att gå. Rytmen först, idén först, matematiken, densiteten vad som helst men det som gör dig unik är inte dom toner du spelar utan den du är. Ta vara på det!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog oxå tilläga att allt är inte i en melodisk tradition även om jag älskar ack Värmelan och Burt Bacharach. Älskar även Murders in the Rue Morgue med Iron Maiden och där gick inte melodin först. Hursomhelst började man inte med akord eller arangemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...