Jump to content
Annons

Hur hanterar Ni "spikar"?


wonderboy

Recommended Posts

Mixen är färdig. Bouncningen utförd. Nu öppnar jag Waveburner för att låtsasmastra litet och sedan bränna. Här och var visar det sig att det dyker upp plötsliga, korta, höga peakar. Till viss del tar ju mastringsverktyg hand om detta men om jag vill jämna till materialet mer?

För många peakar innebär väl att jag bör gå tillbaks till mixen och kolla över var frekvenser krockar? Ofta uppfattar jag det som att trummorna är en av bovarna.

Om det bara är några peakar - brukar Ni då gå in och rita om kurvan bara just på dessa ställen?

Jag har PTLE och Logic Pro 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

stirra dig inte blind på peakar, dvs det är inte de uppritade vågformerna som ska ligga till grund för ett beslut (de kan hjälpa ), utan hur låter det? är det distat? är det ett instrument som slår igenom?

så mixa om.

annars så innehåller musik ofta peaker, det är det som kallas dynamiskt.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

stirra dig inte blind på peakar, dvs det är inte de uppritade vågformerna som ska ligga till grund för ett beslut (de kan hjälpa ), utan hur låter det? är det distat? är det ett instrument som slår igenom?

så mixa om.

annars så innehåller musik ofta peaker, det är det som kallas dynamiskt.

:-)

Tack för svaret!

Dock uttrycker jag mig nog lite luddigt. Jag menar enstaka korta peakar som är ganska mycket högre än resten (visuellt) och som verkar hindra mig att få upp volymen. Bränner jag en fil med multibandskompressor, MasterEQ och Limiter på så finns det ett antal sådana peakar kvar.

Ljudidealet i detta fall ligger nog åt Rammstein "Reise, Reise" alt Soilwork "Stabbing The Drama". Jag är inte i närheten av att nå upp till den volymen och kommer säkert aldrig att nå dit. Jag behöver dock nå ganska mycket längre än vad jag gör nu.

Jag vet också att dessa bägge tillhör ganska utskällda ljudideal, bl a p g a en hård limitering. Dock vill man ha ganska mycket "platta i mattan" när det kommer till den här typen av musik.

Till Musik: Jag har läst och också fått tips, bl a här och IRL ang att man kan använda de "peaksökningsverktyg" som finns. Ett exempel kan vara "Search Peak"-funktionen i Logic. Sen Zoomar man in så nära det går och "mjukar av" den peak som programmet hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Till Musik: Jag har läst och också fått tips, bl a här och IRL ang att man kan använda de "peaksökningsverktyg" som finns. Ett exempel kan vara "Search Peak"-funktionen i Logic. Sen Zoomar man in så nära det går och "mjukar av" den peak som programmet hittar.

Det verkar lovande, ty jag jobbar med ett projekt just nu som har märkliga ride cymbaler på nån låt som ställer till det. Jag blev bara lite ställd. Frågan är nämligen om det finns nåt sånt i Light Edition av Cubase. Får kolla upp det...

TACK!!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Öppna låten i ditt audioredigeringsprogram

Normalisera till 0:an.

Nu ser du säkert att vågformen inte ändrat sig speciellt mycket.

Detta beror på att du har peakar i din vågform.

Aktivera en limiter (VST Dynamic) och ställ den på en nivå nånstans mellan 0:an och den nivå som du tycker verka vara toppen på den MEST förekommande topparna i vågformen. (brukar vara ca -4 till -6 db)

Klicka på "Apply"

Nu har peakarna försvunnit.

Kasta bort limitern.

Normalisera till 0:an.

Nu har de normala vågtopparna ökat lika mycket som du limiterade bort innan.

Tjohopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bakvägen att trycka ner med en limiter i mastering när du har så markanta peakar i mixen. Jag skulle nog ta och titta i själva mixen vad det är som pågår. jobba med varje spår försig och se till att inget spretar obehagligt osv. man kan ju ganska lätt gissa sig till vilket ljud och på vilken kanal peaken ligger. fixa i mixen helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bakvägen att trycka ner med en limiter i mastering när du har så markanta peakar i mixen. Jag skulle nog ta och titta i själva mixen vad det är som pågår. jobba med varje spår försig och se till att inget spretar obehagligt osv. man kan ju ganska lätt gissa sig till vilket ljud och på vilken kanal peaken ligger. fixa i mixen helt enkelt.

Helt rätt 😄 -Alltid bra att kika på varje spår och limitera oönskade peakar...-Tar ju en jävla tid förståss...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Öppna låten i ditt audioredigeringsprogram

Normalisera till 0:an.

Nu ser du säkert att vågformen inte ändrat sig speciellt mycket.

Detta beror på att du har peakar i din vågform.

Aktivera en limiter (VST Dynamic) och ställ den på en nivå nånstans mellan 0:an och den nivå som du tycker verka vara toppen på den MEST förekommande topparna i vågformen. (brukar vara ca -4 till -6 db)

Klicka på "Apply"

Nu har peakarna försvunnit.

Kasta bort limitern.

Normalisera till 0:an.

Nu har de normala vågtopparna ökat lika mycket som du limiterade bort innan.

Tjohopp.

Verkar lite omständigt tycker jag...

Smidigare då att lägga en limiter/maximiser på stereospåret i pluggform och ställa in i realtid. Då hör du ju direkt om det är mkt/lite kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina tips! Kommer att kolla mixen och har en hyfsad idé om var problemet ligger. Samtidigt var det ett käckt tips från Bozo B. Det kan man ju göra senare för att få upp trycket ännu lite till. Ljudidealet ligger för det jag håller på med ligger ju någonstans mellan Rammsteins "Reise, Reise" och Soilworks "Stabbing The Drama" så dynamik sitter kanske inte i högsätet.

Tack än en gång till alla som svarat!

Link to comment
Dela på andra sajter

annat a lternativ är ju att testa olika compression pluggar, det trycker ju ihop ljudet och ner eventuella peaker, rätta mig någon? så om man får detta rätt såå..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Om du har så hemskt många snabba peakar kan det vara vettigt att kika på hur långa dom är. Örat är ganska trögt och allt för snabba ljud klarar vi inte av att uppfatta. Titta på materialet limitera ner de toppar som är "värdelösa" (du behöver absolut inte normalisera för detta, helt onödigt) och jobba sen med trycket i mixen (och det får du inte med Waves L2 eller så).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...