Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla.

Jag har inte använt MIDI i Cubase tidigare, och försöker som första steg öppna en MIDIfil i Cubase och spela upp den. Jag har gjort detta men får inte Cubase att låta något.

Jag har satt "Microsoft GS wavetable" som MIDI out, och "All MIDI inputs" som MIDI in. Jag använder ASIO drivare till Cubase 4 under WinXP.

Detta borde ju vara skitenkelt, har ni något tips om vilket generalfel jag gör?'

Hilsen

Petter

Annons
Posted

Du har ingen plugg du kan pröva att koppla MIDI-spåret till?

Posted (edited)
Jag har satt "Microsoft GS wavetable" som MIDI out

Har du tittat i Windows ljudkortsmixer?

All "normal" audio går på kanalen Wave, medan GS-synten har sin egen kanal Synth.

Se till att den inte står på Mute.

För snabb access till mixern:

• Start
  • Kör
  • sndvol32
  • Tryck Enter

PS. Skit i Microsofts ljudmodul. Använd instrumentpluggar eller 'hårda' instrument.

Edited by Linus
Posted

Hej dudes.

Alltid lika snabba och precisa svar på detta forum - hoppas man själv kan växa upp och bidra med något så småningom :-)

Jag valde Microsofts ljudmodul i "Ljud och Ljudenheter" och fick ljud i MIDIspåret! Då uppträder två mindre, men ändå centrala problem. Kanske är dom besläktade, any guesses?

1. Microsofts ljudmodul låter inte 100% Hur väljer jag en annan MIDIsynt, och var kan jag hitta en sådan? Jag har Hypersonic 2 och Halion etc, men kan inte komma åt dessa via MIDI-out dialogen för miditracken i Cubase. Är det ni kallar 'pluggar' något jag kan ladda ner?

2. Eftersom Microsofts ljudmodul inte verkar stödja ASIO, och att jag kör ASIO i Cubase, så kör Windows ut MIDIljudet i datorhögtalaren istället för i mitt externa ljudkort. Hur i hela friden routar jag ljudet från MIDIsynten där mina andra ljud hamnar, dvs i mitt Terratec Phase 26?

Klurigt klurigt. Har lusläst Cubase4manualen utan att bli klokare :-(

H

Petter

Posted
Microsofts ljudmodul låter inte 100%
Det där var verkligen milt uttryckt.

För 10-15 år sedan satt små syntkretsar på många ljudkort som spelade midifiler. Olika ljudkort använde olika kretsar och tekniker. Yamaha OPL2 var ganska vanligt hos SoundBlaster, AdLib m.fl. För att göra utläggningen kort, var dessa kretsar sämre än en 'riktiga' hårdvarusyntar.

Microsoft gjorde en deal med Roland och skapade GM/GS-modulen. Den var mer tänkt för att vanliga hemanvändare ska kunna lyssna på enkla midilåtar i Windows - utan att de behöver syntkretsar på ljudkortet. Den är mycket olämplig om du spelar in musik själv.

Hur väljer jag en annan MIDIsynt
Ändra under MIDI Out, just som du själv gjort när du valde MS ljudmodul.
och var kan jag hitta en sådan? Jag har Hypersonic 2 och Halion etc, men kan inte komma åt dessa via MIDI-out dialogen för miditracken i Cubase. Är det ni kallar 'pluggar' något jag kan ladda ner?
Hypersonic 2 och HALion ärinstrument-plugins. Har du installerat dem är det klart.

Du hittar dem under VST Instruments (snabbtangent F11).

Laddar du in en instans av Hypersonic dyker den upp i MIDI Out-listen efteråt.

Utöver dessa två instrument finns det en hel del gratispluggar på internet. Kolla andra trådar under Instrumentpluggar så kan du nog hitta tips på fler instrument.

Eftersom Microsofts ljudmodul inte verkar stödja ASIO
Ljudmodulen använder det ljudkort du valt som standard i Windows
Hur i hela friden routar jag ljudet från MIDIsynten där mina andra ljud hamnar, dvs i mitt Terratec Phase 26?
Gör det inte.

Inte bara för att det låter fruktansvärt. Du får dessutom fel i tajmingen. Windows midisynt rapporterar inte latency.

Ha det så trevligt med Hypersonic och HALion!

Posted

Aha, intressant!

Jag skulle vilja installera en primitiv synt, liknande den som körs på vissa mobiltelefoner, och har en PC-version av 'telefonsynten'. Jag har blivit rekommenderad att använda en sk midi-mapper, men är inte helt säker på vad detta innebär, trots en del efterforskningar.

Finns någon enkel koneptuell förklaring till vad en sån är och vad man använder den till? Kan jag använda den med Cubase?

"Ljudmodulen använder det ljudkort du valt som standard i Windows".

Innebär ovanstående att jag kan välja mitt Terratech för uppspelning av mina Midispår, om jag använder GM/GS? Nu körs audiofiler i Terratech-kortet, men MIDI i det inbyggda kortet.

Riktigt kul det här, learning all the time :-)

BR

Petter