Jump to content
Annons

Konstig inspelning med cubase

Recommended Posts

Guest Zaravock
Posted

Jag har att problem... Varje gång jag spelar in med cubase så blir det bara inspelat i mono, men det gåt typ inte att ändra till stereo. Testat med att spela in på en stereo track men de funkar inte...

Nu till det skummaste, när jag börjar lägga på effekter så kan det helt plötsligt släppa, dvs att det blir stereo... Är det någon som fattar vad jag menar?? Lite svårt att förklara 😛

Det är bara en regel i cubase som reagerar när jag spelar in så spelar jag in i mono då eller? Även om jag gör detta varför går det inte att ändra till stereo?

Jag använder mig av ett externt mixerbord me preamp (behringer) och en kondensator mikrofon för sång samt line för gitarr/bas

Ps... Det verkar som det fungerar bra i guitar rig, då blir de stereo... Men clean signalen e inte de...

Plz help!

Annons
Posted

En ingång (en mikrofon t ex) = mono

Två ingångar (en synt t ex) = stereo

Spelar du in en monosignal på ett stereospår, så hamnar det bara i den ena kanalen. Om du sedan skickar signalen genom en effekt, så kan ju returen från effekten vara i stereo, så att du får ljud i båda kanalerna sedan (beroende på hur du gör), men börja från rätt håll och välj mono eller stereo när du spelar in. Sedan ställer du med panorering var ljudet ska placeras i stereobilden.

Guest Zaravock
Posted

ok... Men sen e de så att panoreringen då är på "center" och man drar den åt höger så låter det likadant och om man drar åt vänster så hörs ingenting...

Jag får exakt samma resultat när ajg spelar in från min vamp, och den har ju stereo utgångar till mixerbordet..

Tycker det är konstigt... 😛

Guest drloop
Posted (edited)

Eller kan det vara så enkelt att du spelar in på ett stereospår och eftersom du bara har en signal så kommer denna i höger kanal?

Gör om spåret till ett mono spår och panoreringen kommer att funka korrekt.

Edited by drloop
Guest Zaravock
Posted

Ok tack för tipsen... Ska testa detta så fort jag har möjlighet.

Guest Zaravock
Posted

Testade ditt tips drloop och nu fungerar det prima... Tack så mkt för all hjälp

Peace out!