Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag är en musikintresserad ung kille på 18 år som inte är så insatt i synthvärlden.

Jag har nyligen blivit intresserad av elektroniskmusik ( dvs det man mixar å spelar in i cubase etc)

Det är väl ingen speciell genre jag tänkt mig göra musik i men tex industrial, indiepop, hiphop etc intresserar mig just nu.

Men iallafall vill jag kunna spela in till datorn, tex midiklaviatur eller dyl.

Priset bör ligga omkring 500-1500 eller något i den stilen, beror på objekt 😛

Jag använder mig av cubase och reason och fl studio.

Vad har ni att rekomendera och vart köper man den isåfall?

Tack på förhand

mvh Per

Annons
Postat

Det är svårt att hitta någon föredömlig hårdvarusynt i den prisklassen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Är det inte så att du egentligen söker ett MIDI/USB Klaviatur?

absolut_johan (oregistrerad)
Postat

Jag söker en USB-klaviatur, helst under 1000 kronor, någon som har något tips?

Postat

ok, men vad kostar en bra synth ? jag är ju inte så insatt så vet ju inte priser och såvidare, men ett usb/midi kanske är något för mig, men vad för nått ska jag satsa på ? eller är en vanlig synth något att satsa på? jag ska nog spela in ljuden direkt till datorn och ska nog inte spela live på ett tag iaf 😱

Vart köper man bra synthar och midiklaviaturer då? jag känner bara till ljudia, kjell och company och vanliga ställen:P

Postat (redigerat)
jag känner bara till ljudia, kjell och company och vanliga ställen:P

Musikbörsen

Thomann (Tyskland)

Dessa är väl de ställen jag köper ifrån (om jag inte går in i de riktig butik för då ligger 4sound närmast)

Redigerat av allansson
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag kan verkligen rekommendera en YS-100 eller YS-200 (med inbyggd sequenser) från Yamaha. En sådan, som förvisso kan vara svår att få tag på, bör du kunna få i gott skick på begagnatmarknaden för upp emot 1500 SEK.

😱

:musik

Postat
Priset bör ligga omkring 500-1500 eller något i den stilen, beror på objekt 😄

Jag använder mig av cubase och reason och fl studio.

Istället för att köpa tre olika program för minst tusen spänn styck

hade jag nöjt mig med ett och satsat lite mer på synthen. 😄

Tror nog det är en midi-klaviatur du är ute efter och inte en synth.

Postat
jag känner bara till ljudia, kjell och company och vanliga ställen:P

Musikbörsen

Thomann (Tyskland)

Kolla även in:

JAM

4Sound (en kedja som har butiker lite överallt)

För 500 - 1500 får du nog antingen köra med ett MIDI-klaviatur och mjukvara, eller leta i begagnatannonser. Finns faktiskt en del helt ok synthar för 1500kr om man bara vet vad man ska leta efter...

Postat

jjlabsgarakey.jpg

Garagekey är sååå läcker! Synd bara att man rationaliserade bort pitch/mod-hjulen.

Postat

Jo Garagekey såg lockande ut, vore perfekt med det smidiga formatet och priset på ungefär 119dollar om jag såg rätt, men har dock ingen mac :rolleyes:

ok, någon som vet av nått bra midiklaviatur för omkring 500-1500? är väl kanske inte så stor skillnad på dom, men spelkänsla kanske ytterligare funktioner osv spelar roll.

Vad ska man leta för begagnad synth som kan kosta omkring 500-1500? ursäkta att jag är så tjatig, men har ju inte så stor koll på detta område.

för övrig kan jag tipsa om ett band som är sjukt skönt 😛

http://www.artymove.com/?page_id=3

och föresten tack för alla svar jag fått hitils =) har börjat letat smått

Postat

Det beror ju lite på vad och hur du vill göra din musik. Vill du ha en synth som klarar lite av varje, så är det bästa nog att leta efter t.ex. en Roland JV1080 eller (eller XV-nånting, som är i princip samma synth). Men den är en racksynth och har alltså ingen klaviatur, så då måste du ha ett sånt iallafall...

Andra tips på billiga mer synthinriktade synthar kan vara:

Ensoniq ESQ1

Yamaha CS1x

Casio CZ-serien

Novation BassStation (monosynth)

Ingen av dessa är däremot någon alltiallo-synth, så då måste du troligen även använda ljud från andra källor (t.ex. VSTi) ändå.

Men se hursomhelst till att få spela ordentligen på synthen innan du bestämmer dig. Risken med sådana här gamlingar är ju att du helt enkelt tycker att de låter gammalt och mossigt... 😉

Postat

ok =)

men gammalt och mossigt kan ju helt vara en fördel i vissa fall:P

Vet inte vilken musikstil jag ska ge mig in på än, men det drar åt att skaffa sig ett midiklaviatur p.g.a musiken kommer antagligen vara elekroniskt inriktad osv och att man kan redigera den lätt.

men ska kolla in på dom tipsen jag fått hitils, men hittar ni nått bra objekt kan ni ju alltid skriva det här, jag kommer antagligen skriva här när jag bestämt mig, även om det tar en tid att bestämma mig troligtvis:P

Postat (redigerat)
Jo Garagekey såg lockande ut, vore perfekt med det smidiga formatet och priset på ungefär 119dollar om jag såg rätt, men har dock ingen mac 😉

695:- SEK, och den är inte speciellt för Mac. Den funkar lika bra med Windows.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)
ok, någon som vet av nått bra midiklaviatur för omkring 500-1500? är väl kanske inte så stor skillnad på dom, men spelkänsla kanske ytterligare funktioner osv spelar roll.
Själva klaviaturen är ofta en smaksak, men jag skulle rekommendera M-Audio eller Edirol om man vill ha en kvalitetsklaviatur med några kontroller på.

Annars säger jag som android om du ska köpa synt, en begagnad Roland JV-synt t ex JV-1010, 1080 osv. Det kan du hitta runt 1500 spänn.

De är syntmoduler, dvs. ingen klaviatur, så du behöver midiklaviaturen ändå. Köp en midiklaviatur med både MIDI ut och USB. Då kan du använda den med syntmodulen även utan datorbehov.

Redigerat av Linus
Postat

ok, jag har kollat omkring på nätet lite grand och har hittat en kandidat. Korg K49 finns på musikbörsen.

Har någon testat denna? är kanske inte så mkt att prata om just ett midiklaviatur, men om någon har testat denna kan ni ju berätta om det är prisvärt att betala 1.395kr för den.

musik (oregistrerad)
Postat

ys200.jpg

Yamaha YS-200

Världens snyggaste synth någonsin, enligt mig. Asful, tycker andra.

😆

Postat

ok, men finns det ''vanliga synthar'' som ändå har midiutgång? menar så man inte behöver ha igång en dator för att kunna spela etc.

Postat

Hmmm... Vad menar du nu egentligen?

En "vanlig" synth har alltid inbyggda ljud, och man behöver alltså inte ha en dator för att kunna spela på den... De allra flesta synthar har även MIDI-kontakter (om de inte är väldigt gamla).

Postat

jo men midiklaviatur kan man ju inte spela på utan dator om jag förstått det rätt?

och det där med att synthar har inbyggda ljud det vet jag ju, men menar att man kan använda en vanlig synth med midiport, att spela på datorn? tex i fl studio, cubase etc? tror det är så iaf:p

Postat

Fråga:

att man kan använda en vanlig synth med midiport, att spela på datorn?

Svar:

De allra flesta synthar har även MIDI-kontakter (om de inte är väldigt gamla).
Postat

M-audios keystations är ju grymma, inte dyra heller. Men då äre ju förstås bara midi-klaviatur...

Postat

Hur många tangenter bör man ha ? 😳

Om man har en Bass Synth och en Lead Synth kan man Dela upp dom mellan Tangenterna ? 😉

Såg den här

big_174876.jpg

Synt Korg K61 (Art: 174876)

K-serien är en familj prisvärda MIDI-keyboards utrustade med en rad unika funktioner för intuitiv och smidig kontroll av mjukvarusynthar, sequenserprogram etc. • 25/49/61 anslagskänsliga tangenter i fullstorlek • Pitch- och modulationshjul • Oktav-bytes knappar • 2 adresserbara rattar och 1 regel • 2 adresserbara kontrollknappar • Unik "Click point"-kontroller som går att använda som X/Y-Joystick eller som USB-mus. • M1 Lite mjukvarusynt samt editorprogram medföljer • USB- samt MIDI-utgång • Ingång för pedal

61 Tangenter

MB Deal* 1.895 Kr

* MB Deal är det pris du betalar i våra butiker eller via internet/postorder. Saknas det ett pris under MB Deal, så gäller priset till vänster.

Kan det vara nåt 😄

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det kan vara förvirrande för en gröngöling, men man måste skilja på midi-keyboard och synth. Med Uttrycket Midi-keyboard i en annons, så menar många butiker att man kopplar den till datorn, ofta via USB och Midi. Ljuden hämtar man från plugins etc i datorn. Därför är dessa MidiKeyboards billiga, de innehåller inte så mycket, de är bräden med tangenter helt enkelt. Pris ofta runt 1500 kr. Med Synth menar man däremot ett bräde med inbyggda presetljud och/eller ljud du kan skapa och lagra själv. Dessa har normalt Midi också och är därför ÄVEN Midi-Keyboards, om man så vill... Men pga. inbyggda lud och effekter så är de också dyrare, 6000 kr och uppåt. Generaliserat.

😄

Postat
Hej!

Det kan vara förvirrande för en gröngöling, men man måste skilja på midi-keyboard och synth. Med Uttrycket Midi-keyboard i en annons, så menar många butiker att man kopplar den till datorn, ofta via USB och Midi. Ljuden hämtar man från plugins etc i datorn. Därför är dessa MidiKeyboards billiga, de innehåller inte så mycket, de är bräden med tangenter helt enkelt. Pris ofta runt 1500 kr. Med Synth menar man däremot ett bräde med inbyggda presetljud och/eller ljud du kan skapa och lagra själv. Dessa har normalt Midi också och är därför ÄVEN Midi-Keyboards, om man så vill... Men pga. inbyggda lud och effekter så är de också dyrare, 6000 kr och uppåt. Generaliserat.

😄

Joo det vet jag =)

Sorry tänkte inte på Vad Topicen hette

Tips på en synth för nybörjare

Jag vill bara ha ett Midi/Usb Keyboard och köra med pluggar i Fl =)

Postat
jjlabsgarakey.jpg

Garagekey är sååå läcker! Synd bara att man rationaliserade bort pitch/mod-hjulen.

fan vilken snygg.. köpte en på thomann precis nu bara för det

Postat

jo korgs midikeyboard du pratade om är jag smått sugen på jag med, men är fortfarande kluven vad jag ska välja, ack alla dessa val 😳

men av bilden kan jag dömma att det verkar som ett skönt keyboard å snygg design, även om det inte spelar så stor roll kanske 🥰

• 3 veckor senare...
Gusten (oregistrerad)
Postat

Vad glad man kan bli över internet 🙂

Jag trodde att det bara var att slänga den gamla oanvända YS 200:an på soptippen, och så söker man lite och hittar att den faktiskt kan vara intressant.

Hur gör jag nu då?

Kan/får man annonsera här?

Jag har alltså en YS 200,

en ALESIS HR-16(trummaskin)

en KORG SQD-8 (8 track midi recorder, har även ett tio pack Maxell Quick Disk QD2 till Korgen)

Allt plus en massa kablar, men vad kan det vara värt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.