Jump to content
Annons

attack och release på kompressorn


rymdis

Recommended Posts

Hej!

Finns det ngn riktig kompressorguru som är väl insatt hur en kompressor egentligen fungerar....har frågat massor och får hela tiden olika svar 🥰 det är främst attack och release och hur förhållandet mellan dem som är problemet 😄

en kompressor gör ju det som man säger till den, och den använder dessa inställningar på varje liten peak som överstiger thresholden enligt min vetskap.......

den jobbar väl inte gradvis?

jag har en del invecklade frågor så om det är ngn som är helt säker så blir jag mkt glad 😆

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Attack är hur snabbt kompressorn börjar jobba, exempelvis:

Om du använder kort attack på ett trumslag så kommer attacken i trumman (anslaget) att sänkas i nivå tillsammans med klangen. Om du däremot använder en längre attack så slås kompressorn igång av anslaget, men hinner inte börja jobba förrän klangen i trumman. Alltså påverkas inte attacken utan endast svansen vilket gör trumman snärtigare med mindre ton.

Release är hur snabbt kompressorn slutar jobba, exempelvis:

Med en kort release på en orgel där du har ett tydligt tangentklick och en svagare ton så kommer kompressorn endast att påverka klicket. Med en längre release så kommer klicket först att sänkas i nivå sedan kommer även tonen att sänkas men gradvis höjas under release-tiden.

--

Detta hänger givetvis ihop med tröskelvärdet och ration för kompressorn. Med en högre ratio blir förändringarna tydligare. Tröskelvärdet fungerar lite som ett dynamiskt filter där du väljer ut vad i ljudet du vill förändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
jobbar kompressorn gradvis eller statiskt? har klurat mkt på detta....har en del kluriga frågor men detta är ju viktigt att veta först......

Gradvis eller statiskt. Både och... Det finns modeller som kan ha en mjuk övergång, den klassiska dbx kompressorn med overeasy är ett sådant exempel. Andra modeller kan det inte. Det är nästan

omöjligt att komma på en kompressor funktion idag som inte redan finns. Ett bra tips när man försöker lära sig hur kompressorn fungerar är att titta på gain-reduction mätaren. Tex

så kan man skriva på release time så att den alltid hinner tillbaka till noll mellan pulserna.

(Det finns kompressorer som själva justerar release så detta inträffar) Lyssna och

fundera. Prova sedan att låta relasen gå tillbaka mycket snabbare. Lyssna! Och sedan långsammare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nah, jag menar om attack och releasen är gradvis eller inte, eller om den utför exakt samma funktion på allt som överstiger thresholden......alltså det som man säger till den att göra 😳 om jag tex har en attack på 10ms så påverkas väl allt över threshold med 10ms attacken? även de små peakarna? lite så jag menade....det är väl vågformen i sig som gör att det ser ut som att den jobbar "gradvis".....om ngn fattar vad jag menar 🥰 varje peak över thresholden aktiverar ju compressorn och då måste den ju använda de inställningar jag ställt in.....samma gäller väl för releasen?

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså teoretiskt så skall den ju reagera så fort det kommer en peak över TH. Då tar det x antal ms innan kompressorn reagerar fullt ut(från noll dB GR till full GR). Om peaken är liten eller inte spelar ingen roll för attacktiden(10 ms attack är alltid 10 ms attack).

Däremot så blir ju minskningen i dB inte lika stor på en stor och en liten peak.

Hjälpte det eller svarade jag på något du inte ställt fråga om =)..?

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

yep! det va så jag tänkte att det måste funka.....det är ju egentligen bara en liten dum låda som gör exakt samma sak hela tiden 😳 så har jag 10ms attack så gäller det för ALLA peakar som överstiger TH. och som du säger, de små peakarna sänks ju inte så mkt i förhållande som de stora......men ändock med 10ms........men jag tänkte på en annan sak.......om man öppnar en sampling i typ wavelab och sätter attacken på 20ms och tittar på längden av samplingen så har ju peaken passerat i tid men ändå har den minskat 😳 kanske du har ett bra svar här? räknar compressorn själva uppfasen i peaken då kanske.....??

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på din fråga, attacken är en linjär ökning av kompressionen. Och med 10ms attack så är det alltså inte så att kompressorn börjar jobba först efter 10ms. Däremot jobbar den fullt efter 10ms, vid 5ms jobbar kompressorn alltså med halv effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok......men om jag tittar på tiden på själva samplingen så har peaken redan passerat vid 10ms sträcket, ändå har den sänkts.......kanske är helt ute å cyklar nu 😆 kompressorn jobbar inte på längden utan på höjden har jag fått höra ngn gång.....kanske du kan förklara lite bättre? hur räknar kompressorn tiden (ms) egentligen? om du e med på hur jag menar här 😉

tack

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Attack är tiden från när signalnivån överstiger Threshold tills när kompressorn är uppe på den valda kompressionsgraden (1:x) - alltså en inställning för hur snabbt kompressorn ska reagera på inkommande signal.

Man kan t ex välja en längre attacktid om man vill att själva anslaget ska komma igenom med full kraft, men att själva tonen och utklingningen ska komprimeras - och om man vill att allt (eller snarare: så mycket som möjligt) ska komprimeras, så ställer man in en så kort attacktid som möjligt. På ett väldigt starkt perkussivt ljud (t ex en trumma), så är det dock inte helt säkert att kompressorn hinner reagera så att den drar ner hela den kraftiga peaken vid anslaget, ens med sin kortaste attacktid. Det beror på hur den fungerar...

Jobbar på höjden och inte på längden...? Låter lite märkligt... Kompressorn trycker ihop dynamiken ("höjden"...? ) - men vissa av parametrarna handlar om tid och inte om signalnivå - som Attack och Release, så visst jobbar den på "längden" också...

Link to comment
Dela på andra sajter

yep! det va så jag tänkte att det måste funka.....det är ju egentligen bara en liten dum låda som gör exakt samma sak hela tiden 😆 så har jag 10ms attack så gäller det för ALLA peakar som överstiger TH. och som du säger, de små peakarna sänks ju inte så mkt i förhållande som de stora......men ändock med 10ms........men jag tänkte på en annan sak.......om man öppnar en sampling i typ wavelab och sätter attacken på 20ms och tittar på längden av samplingen så har ju peaken passerat i tid men ändå har den minskat 😉 kanske du har ett bra svar här? räknar compressorn själva uppfasen i peaken då kanske.....??

Fredrik

Jag vet inte om jag missförstår hur du tittar på resultatet efter komprimeringen i Wavelab, men du kan inte titta på ljudet med för hög förstoring så att du ser svängningarna i själva vågformen - för då kommer det inte att säga mycket om vad som händer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det är det jag gjort 😆 men eftersom kompressorn ska göra samma sak hela tiden så tyckte jag att det va ett enkelt sätt att se hur den egentligen jobbar......förstår inte hur det kan vara missvisande? 😉 om upplösningen är ms eller s spelar väl inte så stor roll?

Fredrik

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vågformen är en sak, men ljudet är en annan - även om det förstås handlar om samma sak...

Om du har en ton på 1kHz, så handlar det ju om 1000 svängningar per sekund. eller 1 svängning per millisekund. Om du försöker lyssna på en enda sådan svängning, så kommer du inte att höra ett dugg (eller möjligen ett klick), eftersom det krävs kontinuitet för att skapa tonen.

Du kommer förstås att se en förändring över tiden om du tittar på vågformerna i detalj också, men det blir svårtolkat om du inte har överblicken som en lägre förstoring ger dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Som svar på din fråga, attacken är en linjär ökning av kompressionen. Och med 10ms attack så är det alltså inte så att kompressorn börjar jobba först efter 10ms. Däremot jobbar den fullt efter 10ms, vid 5ms jobbar kompressorn alltså med halv effekt.

Hmm. Det där köper inte jag. Det normala borde vara en uppladding av en konding eller så. Så

jjag tror nog allt att det blir pulssvar som motsvarar ett LP-filter. I alla fall i den analoga

världen, en digital borde lätt kunnas göra linjär om det är önskvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh ja, jag pratar om den digitala världen 🙂 - Men även i den digitala världen är det förståss inte självklart att ökningen måste vara linjär. Men för att generalisera så kan man se det som en linjär ökning eftersom det beskriver ganska bra hur det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

räknar compressorn själva uppfasen i peaken då kanske.....??

Kompressorn börjar arbeta blixtsnabbt då TH överskrids. Om den starkaste peaken i materialet kommer en stund senare så kommer kompressorn redan att ha börjat komprimera en aning(eller mer) i synnerhet om du har snabb Attack, låg Threshold och stor Gain Reduction.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

knepigt det här med kompressorer......startade en tråd på KVR och jisses vad folk hade olika åsikter 😆

hmm.....innan jag går vidare med fler frågor så tänkte jag fråga igen det här med hur kompressorn räknar ms 😄 alltså, om jag har 10ms så innebär det så lång tid det skulle ta att få full kompression? 1ms = får full kompression väldigt fort (drar ned peaken väldigt mkt), medans 20ms får inte får full kompression lika fort.....drar ned peaken mkt mindre....(beroende på TH såklart)......

enligt manualerna som jag läst så står det:

Attack: den tid det tar för kompressorn att nå full kompression, eller ibland så står det den tid det tar innan kompressorn börjar jobba 😎 då TH överskrids

och den gör samma sak på alla peakar som överstiger TH antar jag eftersom om jag kör en sampling som har identiska peakar (typ en sawtooth linje) och har en threshold en bra bit under, så sänks alla peakar med det attackvärde

jag ställt in.....det är inte så att kompressorn strävar efter att komma nedåt TH utan alla peakar får samma behandling 😄 och blir identiska i höjd....så den måste ju jobba på peak/vågormsnivå......om ngn nu fattar vad jag menar här 😎 releasen här var 0ms

Release: den tid det tar för kompressorn att återgå till startläget....här säger alla manualer samma så......efter det att TH har underskridits......står inget om det är gradvis eller inte dock.....coh det står det heller inte om attacken...har väl läst kanske 20st manualer 🙂

men om jag har en attack på 20ms så tycker jag bara det är lite knepigt att kolla på tidslinjen i typ wavelab.....för om kompressorn ska vänta 20ms så har ju peaken för länge sedan passerat....fast jag kanske tänker fel....utan det är väl den tid det tar att få ned peaken till TH

sen så är det väl klart tycker jag att kompressorn jobbar på höjden, det är ju en kompressor ju 🙂 komprimerar saker.......release påverkar ju också komprimeringen 🙂

ngn som vet hur man postar eller länkar till bilder här inne? har ett par jag skulle vilja visa och som ngn säkert kan förklara 🙂

tacksam för svar

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

men om jag har en attack på 20ms så tycker jag bara det är lite knepigt att kolla på tidslinjen i typ wavelab.....för om kompressorn ska vänta 20ms så har ju peaken för länge sedan passerat....fast jag kanske tänker fel....utan det är väl den tid det tar att få ned peaken till TH

Om du ska få ner snabba transienter typ trummor bör du ha mkt lägre attackvärden än 20 ms. 1 ms eller under för att bekämpa virveltransienter t ex.

En kompressor strävar aldrig efter att få ner peaken tll TH. Den strävar efter att sänka signalen efter vad du satt GR på. T ex 4:!. Peaken blir 1/4 av vad den var från början.

Limitern däremot kan sträva efter att inte släppa igenom något som är starkare än TH. En limiter är i princip en kompressor med snabb attack och release samt hög GR. Brukar räkna med att 10:1 och över kallas limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Attack: den tid det tar för kompressorn att nå full kompression, eller ibland så står det den tid det tar innan kompressorn börjar jobba 😆 då TH överskrids

Jag har aldrig stött på en kompressor som arbetar på det sättet att den väntar ett visst antal ms innan den överhuvudtaget börjar jobba.

Attack = den tid det tar för kompressorn att nå full GR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

oki....jag glömde skriva att jag har 30:1 i ratio i mitt exempel.........men jag håller med dig om att det är den tid det tar för komp att nå det värde jag satt......inte som det ofta står att det är den tid den "väntar" innan den börjar jobba.....men med 20ms så räknar den väl hur lång tid det tar att trycka ned peaken....så den räknar vertikalt så att säga?? har jag rätt här eller e jag ute å cyklar 😆

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Du kan inte titta på enskilda vågformer om du vill förstå hur kompressorn jobbar, utan måste titta på ljudet.

Kompressorn kommer INTE att börja jobba på varje enskild svängning som du ser om du förstorar till sample-nivå i Wavelab. Svängningarna i sågtands-vågformen är alltså INTE de peakar som folk pratar om och som kompressorn reagerar på, utan vågformen är en liten del av hela ljudet... Det är en viktig skillnad där. I en peak kan du ju ha kanske 20 svängningar eller mycket mer (beroende på vilken frekvens det är).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. 😎

Det stämmer att attack är tiden som kompressorn tar på sig från att Threshold-nivån överstigs, tills kompressionen är uppe på det inställda värdet.

Det enda kompressorn väntar på, är att Threshold ska överskridas... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

men alltså.....om jag fattat det någorlunda rätt så räknar kompressorn ms på "höjden" så att säga? 🙂

är det ngn som kan förklara den komprimerade bilden jag har här?

den första är originalsamplingen.....den andra har en attack på 14ms och en release på 400ms.....ratio är 30:1 och TH är satt till -30db.....hardknee används

http://img122.imageshack.us/img122/816/ori...waveformrm1.jpg

http://img393.imageshack.us/img393/7680/at...lease400ka8.jpg

varför ökar kmprimeringen gradvis här? och den kommer aldrig ned till TH värdet jag satt......

tacksam för svar....

Fredrik

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser väll helt korrekt ut. Det som kanske inte riktigt stämmer är att attack tiden verkar vara något lägre än satta 14 ms.

TH betyder inte att du någonsin kommer att komma under det när du komprimerar en starkare signal. TH är som många har sagt tidigare det värde som anger att allt ovanför detta ska koprimeras ration anger hur mycket du har satt 30:1 betyder att allt över TH blir 30 gånger svagare. Man kan komma väldigt nära men man kommer aldrig att nå TH eller gå under det för det behövs en limiter.

Prova gärna att spela in en starkare signal ( om jag nu läser diagrammen rätt är den rätt svag)

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Som DivineCo säger, så är Threshold nivån som kompressorn ska börja reagera vid. När inkommande signal kommer över den inställda Threshold-nivån, så börjar alltså kompressorn jobba och tar Attack-tiden på sig att nå full kompression (Ratio). Det finns alltså ingen max- eller min-signalnivå på en kompressor.

Millisekunder är tid och kan aldrig räknas "på höjden", utan handlar alltid om den horisontella axeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det ser väll helt korrekt ut. Det som kanske inte riktigt stämmer är att attack tiden verkar vara något lägre än satta 14 ms.

TH betyder inte att du någonsin kommer att komma under det när du komprimerar en starkare signal. TH är som många har sagt tidigare det värde som anger att allt ovanför detta ska koprimeras ration anger hur mycket du har satt 30:1 betyder att allt över TH blir 30 gånger svagare. Man kan komma väldigt nära men man kommer aldrig att nå TH eller gå under det för det behövs en limiter.

Prova gärna att spela in en starkare signal ( om jag nu läser diagrammen rätt är den rätt svag)

jo det är allt 14ms 😠 varför ser det konstigt ut?

30:1 är ju i princip limiter, fast dom brukar ju ha lookahead.....om jag sätter attack 0ms på originalsamplingen jag lade ut så jämnas allt ned till -30db (ser ut som det iaf) mkt närmare TH än det är på samplingen jag komprimerat iaf).....

"TH betyder inte att du någonsin kommer att komma under det när du komprimerar en starkare signal." hur menar du här? att man aldrig kan komma under TH?

nope, signalen är stark 😱

Fredrik

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Som DivineCo säger, så är Threshold nivån som kompressorn ska börja reagera vid. När inkommande signal kommer över den inställda Threshold-nivån, så börjar alltså kompressorn jobba och tar Attack-tiden på sig att nå full kompression (Ratio). Det finns alltså ingen max- eller min-signalnivå på en kompressor.

Millisekunder är tid och kan aldrig räknas "på höjden", utan handlar alltid om den horisontella axeln.

hmm....ok men jag köper inte riktigt ändå 😱

"Det finns alltså ingen max- eller min-signalnivå på en kompressor." hur menar du här Claes?

ok tid är ju tid och 10ms attack är väl den tid det SKULLE ta att få ned signalen till TH......20ms skulle ta ganska lång tid och därför sänks peken lite i förhållnande till 1ms som skulle ta väldigt fort, och som således drar ned den nästan till max:)

usch...knepigt detta........får väl ge mig snart känner jag... 😠

Fredrik

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bilderna ser ut precis som de ska. Men det viktiga att hänga med på här är ju att du använder en helt statisk signal medan kompressorer används till att påverka dynamiskt material. Att du satt 400ms i releasetid gör exempelvis ingen skillnad eftersom signalen komprimeras konstant.

Vad det gäller threshold-värdet så hänger det samman med ration. Hur mycket signalen sänks är detsamma som hur mycket signalen skjuter över tröskelvärdet gånger ration. Om du sätter en ratio på 2:1 och signalen slår över med 3dB så kommer exempelvis signalen att sänkas i nivå med 1.5dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilderna ser ut precis som de ska. Men det viktiga att hänga med på här är ju att du använder en helt statisk signal medan kompressorer används till att påverka dynamiskt material. Att du satt 400ms i releasetid gör exempelvis ingen skillnad eftersom signalen komprimeras konstant.

Vad det gäller threshold-värdet så hänger det samman med ration. Hur mycket signalen sänks är detsamma som hur mycket signalen skjuter över tröskelvärdet gånger ration. Om du sätter en ratio på 2:1 och signalen slår över med 3dB så kommer exempelvis signalen att sänkas i nivå med 1.5dB.

så releasetiden har inget att göra med att signalen komprimeras gradvis? utan det är attacken det beror på? borde det inte ta 14ms för signalen att komma ned till TH som är -30db då? releasen gör ju så att signalen komprimeras också enligt min vetskap 😠

verkar skumt bara....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...