Jump to content
Annons

Grötiga gitarrer

Recommended Posts

Jackbob (oregistrerad)
Postat

Hallö där.

Jag har en låt som jag mixar som har partier med en massa distade metalguror. Jag har ingen direkt erfarenhet av att mixa metal. Mitt problem är att jag inte riktigt lyckas få till en ordentlig seperation, så att säga, i ljudbilden mellan gitarrerna. Det blir rätt grötigt. Ljuden är väl rätt hyfsade skulle jag tro - vi spelade in under tidspress så vi hade inte tid att pilla för mycket med mickplacering och förstärkarinställningar - men de är kanske lite basiga.

Jag har försökt med kompressor och med att EQ:a men får inte riktigt till det ordentligt.

Jag kan tyvärr inte lägga upp en ljudfil nu, så det jag undrar är mest hur folk här brukar göra för att få en mer "ordnad" ljudbild.

Annons
Postat

Det låter som att de klassiska fraserna "Less is more" och "Kill your darlings" kommer väl till pass här... 🙂

Om alla gitarrerna låter "fett" vid lyssning på enskilda spår, så är det för mycket. Öronen orkar inte med fler än ett par "feta" ljud - och sedan är ljudet för mycket mättat för att man ska kunna urskilja någonting alls till slut...

Skär med eq på olika ställen på olika gitarrspår för att separera dem på det sättet - även om några spår då kommer att låta mindre "feta". Det är ju helheten som ska bli perfekt - och inte nödvändigtvis varje enskilt spår. Separera dem också i stereobilden, så att allt inte hamnar i mitten. Gitarrer ligger dessutom till stor del i samma register som sången - och därför är det viktigt att se till att sången får tillräckligt utrymme också.

Du kanske rentav kan (hemska tanke 🙂 ) ta bort något gitarrspår på vissa partier, för att skapa större dynamik i låten...?

Jackbob (oregistrerad)
Postat

Jag får nog pilla hårt med EQn. Jag har inte hunnit mixa så mycket men jag tyckte att gitarrerna blev för tunna när jag körde mycket med EQn. Men jag ska prova att, som du säger, tunna ut varje spår lite ändå för att minska på helhetens fetgröt. Det låter logiskt och fint.

Jag har redan pannat rätt friskt, så själva stereobilden är bred och fin.

• 2 veckor senare...
Postat

Ofta har man för mycket bas på gitarrer och instrumnentet bas, de låter då bra seperat men i den totala ljudbilden blir det för grötigt.

Testa att skära bort en del bas på varje enskild gitarr så kanske det blir bättre.

Postat

det är verkligen jättesvårt, ett bra tips är ju att spara lite på disten och jobba med kompressor kanske, fast jag förstår ju om man kanske jobbar med band som MÅSTE ha SVINMYCKET dist bara för att det låter coolt separat.

men ja skulle själv behöva lite bra tips så jag kanske inte är mycket till hjälp, skära i botten som nån sa är ju obligatoriskt. kanske ge sig på en mulltibandare i värsta fall?

Postat

Att mixa och mastra är konsten att kompromissa. Det var det första min musiklärare sa till mig.

Men visst - det är inte kul om man kör toknerstämt och måste skära basen men tänk på att det är just basens uppgift. Jag brukar lägga trummor och bas först och sedan "fylla på" med gitarrer efter att ha lagt sången över det hela, då det är viktigt att den blir väldigt tydlig.

Likaså är det rätt kul med gitarrer som bidrar men inte tar så mycket plats - det låter lyssnaren få upptäcka nya saker varje gång man lyssnar.

Kompromiss är ledordet 😳

Postat

Du kan inte göra guld av koskit! Är det så att du har två guror som lirar likadant, unis/dubbat fördelat på 2 gitarrister eller EN gitarrist som spelar otajt mellan dubbningarna så blir det svårt att få det att låta bra. Sen är ju frågan om dom gömmer sig bakom disten eller inte. DÄR sitter det mycket skit som stör. Jag vill inte på nåt sätt trycka ner och påstå nått elakt. MEN, där sitter mycket av sanningen och svaret. Sen finns det mycket annat små-bös som kan jävlas med en. Surr, brum, purkna strängar, dåligt ljud osv. Hoppas att det löser sig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.