Jump to content
Annons

Hjälp med högtalare


TheQuo

Recommended Posts

Annons

Det står ju vad du ska använda:

RATED POWER (2) 300W AES, 1200W peak

RECOMMENDED AMPLIFIER 400-650W into 4 ohms

Jag ställer mig i och för sig frågande till att de rekommenderar 400-650W slutsteg när den kontinuerliga effekttåligheten är 300W - men det är klart, att om man driver ett slutsteg nära maxvolym så kommer det i de flesta fall att dista ganska rejält, så det kan vara för att ha en säkerhetsmarginal där.

Högtalaren är 8 ohm - och de skriver rekommenderad effekt i 4 ohm. Lite skumt, men med ett slutsteg på 400W i 4 ohm, kommer du att få ca 280W i 8 ohm - och med ett på 650W i 4 ohm, får du ca 460W i 8 ohm.

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna - men ett starkare (i detta fall över 300W i 8 ohm) kan bränna talspolarna i elementen... Kör du däremot ett för klent slutsteg för fullt, så är risken att det börjar bli instabilt, börjar självsvänga och lämna ut HF som knäcker diskanten. Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ju vad du ska använda:

RATED POWER (2) 300W AES, 1200W peak

RECOMMENDED AMPLIFIER 400-650W into 4 ohms

Jag ställer mig i och för sig frågande till att de rekommenderar 400-650W slutsteg när den kontinuerliga effekttåligheten är 300W - men det är klart, att om man driver ett slutsteg nära maxvolym så kommer det i de flesta fall att dista ganska rejält, så det kan vara för att ha en säkerhetsmarginal där.

Högtalaren är 8 ohm - och de skriver rekommenderad effekt i 4 ohm. Lite skumt, men med ett slutsteg på 400W i 4 ohm, kommer du att få ca 280W i 8 ohm - och med ett på 650W i 4 ohm, får du ca 460W i 8 ohm.

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna - men ett starkare (i detta fall över 300W i 8 ohm) kan bränna talspolarna i elementen... Kör du däremot ett för klent slutsteg för fullt, så är risken att det börjar bli instabilt, börjar självsvänga och lämna ut HF som knäcker diskanten. Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... :rolleyes:

Fattar fortfarande ingenting 😉 hur stark ska slutsteget vara som driver högtalarna ? Vad betyder Aes, Peak, m.m.?

Link to comment
Dela på andra sajter

AES är kontinuerlig effekttålighet. Peak är momentan effekttålighet - som högtalaren alltså klarar under några millisekunder i taget och som du därför inte alls kan räkna med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp något beg LAB1000 så klarar du dig nog....

Det finns massa mer eller mindra bra slutsteg när det gäller att få kraft snarare än "hifi". För det är väl ett PA för replokalen eller liknande du är ute efter?

Jag har ett Inkel-slutsteg som har rätt bra med kräm, men tyvärr har fläkten gått sönder så det blir så attans varmt efter en stund. Ingen match att byta iofs. Är du intresserad och bor i Göteborg?? (använder för närvarande inte något PA)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det står ju vad du ska använda:

RATED POWER (2) 300W AES, 1200W peak

RECOMMENDED AMPLIFIER 400-650W into 4 ohms

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna

jo det kan det absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ju vad du ska använda:

RATED POWER (2) 300W AES, 1200W peak

RECOMMENDED AMPLIFIER 400-650W into 4 ohms

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna

jo det kan det absolut.

Som jag skrev i tillägget som du "glömde" citera, så kan ett svagare slutsteg som drivs för hårt, knäcka diskanten... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det står ju vad du ska använda:

RATED POWER (2) 300W AES, 1200W peak

RECOMMENDED AMPLIFIER 400-650W into 4 ohms

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna

jo det kan det absolut.

Som jag skrev i tillägget som du "glömde" citera, så kan ett svagare slutsteg som drivs för hårt, knäcka diskanten... 😏

Inte bara diskanten utan även kraftiga bas och mellanregisterelement och delningsfilter kan sabbas av ett klent slutsteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ju vad du ska använda:

RATED POWER (2) 300W AES, 1200W peak

RECOMMENDED AMPLIFIER 400-650W into 4 ohms

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna

jo det kan det absolut.

Som jag skrev i tillägget som du "glömde" citera, så kan ett svagare slutsteg som drivs för hårt, knäcka diskanten... 🙂

Inte bara diskanten utan även kraftiga bas och mellanregisterelement och delningsfilter kan sabbas av ett klent slutsteg.

Så vilka fördelar finns med att jag har ett slutsteg på ca 600-650W än ett på 400W?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt har du tänkt dig att spela?

(Hur långt är ett snöre?)

Men allvarligt. Det är lite beroende på det. Om du skall ha lite trivsellyssning så klarar du dig på 20w. Om du skall köra en metal-spelning så krävs det 6000w

...men det blir bättre ljudkvalitet om man kör 6000W-steget på väldigt låg volym, än om man kör 20W-steget för fullt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om han nu skall köra lite mysbakgrundsljud bara... då är förmodligen 20W tillräckligt. Nog om det?!

Några saker att ta ställning till är väl:

Hur högt skall det spelas?

Hur "vackert" skall det låta?

Vilken musikstil?

(försökte vända på hela problematiken till ett annat perspektiv än "vad är bäst av det bästa")

För vi vet ju inte om killen tänkt att använda detta till medhörning för sång, eller om det skall vara disco i trädgården. Eller om det är tänkt som "studiomonitorer".

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jo, men om han nu skall köra lite mysbakgrundsljud bara...

Med ett par PA högtalare?! 😄

vem har sagt att myspys musik inte kan spelas i 110db 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om han nu skall köra lite mysbakgrundsljud bara... då är förmodligen 20W tillräckligt. Nog om det?!

Några saker att ta ställning till är väl:

(försökte vända på hela problematiken till ett annat perspektiv än "vad är bäst av det bästa")

För vi vet ju inte om killen tänkt att använda detta till medhörning för sång, eller om det skall vara disco i trädgården. Eller om det är tänkt som "studiomonitorer".

Hur högt skall det spelas? Så hög som möjligt

Hur "vackert" skall det låta? Det vackraste som går

Vilken musikstil? Pop/Rock/Metal (allt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki,

spontant så låter det inte som om du är speciellt känslig för ljudkvalitet, det är kvantitet som är viktigast.

Köp vilket jäkla slutsteg som helst, som levererar minst 300W / kanal.

Vill du köpa mitt Inkel AM950? Eller föresten du bor väl i Sthlm?? För dyrt att frakta m.a.o., kostar väl lika mycket som ett nytt slutsteg, höhö.

Eftersom din budget nog inte är obegränsad och du vill ha mycket ljud för pengarma. Så blir mitt tips ett beg LAB SS-1300.

Alto har billiga, men kolla Blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna - men ett starkare (i detta fall över 300W i 8 ohm) kan bränna talspolarna i elementen... Kör du däremot ett för klent slutsteg för fullt, så är risken att det börjar bli instabilt, börjar självsvänga och lämna ut HF som knäcker diskanten. Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... 😕

Hejsan, vill koppla in mina gamla 4-ohmshögtalare till en förstärkare som tydligen vill ha 8-ohmshögtalare (där man trycker in högtalarkablarna står det "Speakers (8 ohm)")

Har en svag aning att jag läste nånstans att förstärkaren kan paja om högtalarna har för låg resistans. Men är inte säker och kan inte komma ihåg var jag läste det... Nån som vet?

Men så länge jag är väldigt försiktig med volymen är det väl ingen fara med högtalarna iaf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett svagare slutsteg kan inte skada högatalarna - men ett starkare (i detta fall över 300W i 8 ohm) kan bränna talspolarna i elementen... Kör du däremot ett för klent slutsteg för fullt, så är risken att det börjar bli instabilt, börjar självsvänga och lämna ut HF som knäcker diskanten. Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... 😕

Hejsan, vill koppla in mina gamla 4-ohmshögtalare till en förstärkare som tydligen vill ha 8-ohmshögtalare (där man trycker in högtalarkablarna står det "Speakers (8 ohm)")

Har en svag aning att jag läste nånstans att förstärkaren kan paja om högtalarna har för låg resistans. Men är inte säker och kan inte komma ihåg var jag läste det... Nån som vet?

Men så länge jag är väldigt försiktig med volymen är det väl ingen fara med högtalarna iaf?

I de flesta fall är det inga problem. Det är nog extremt ovanligt med slutsteg som inte orkar med 4 ohm - men om man skulle gå längre ner, så ökar risken att elda upp slutsteget eftersom en lägre impedans i högtalarna, innebär att det måste levereras högre ström - och sluttransistorerna kan inte leverera hur mycket ström som helst. Det förekommer bilslutsteg som är stabila ner till 2 ohm (man kan nog steka ägg på kylflänsarna då om man drar på lite volym...), men i normala fall är 2 ohm dödligt för de flesta slutsteg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med att köpa ett steg som är klart kraftfullare än högtalaren är som Claes (föredömligt)

redan beskrivit, att steget skall lämna en så ren/fin signal ifrån sej som möjligt utan att slita röv..

Blir förvånadad att flera direkt börja diskutera "hur högt skall du spela"..

Det är helt ointressant hur stort steget är så länge man inte överskrider högtalarens max..

Själv brukar jag rekomendera stegstorlek, +50% uteffekt mot högtalarna för dom skall

jobba mot sitt max, med en så fin och ren signal från ett steg som jobbar lugnt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...