Jump to content
Annons

Zamn - It seemed as if I could be the one


Zamn

Sätt bara betyg på låten i dagsläget, inte inspelningen, den ska fixas till först.  

4 röster

  1. 1. Sätt bara betyg på låten i dagsläget, inte inspelningen, den ska fixas till först.

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: It seemed as if I could be the one

ARTIST/GRUPP: Zamn

GENRE: Vet faktiskt inte?

LÅTLÄNGD: 3:45

KOMPOSITÖR: Zamn

PRODUCENT: Zamn

EV. MEDVERKANDE: Zamn

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3 (Mono)

STORLEK: 3.6 MB

LÅTLÄNK: http://Zamn - It seemed as if I could be the one

----------------------------------------------------

Jag lägger upp en slarvig version här. Jag skulle bara vilja veta om låten verkar värd att jobba på. Isåfall spelar jag in den så att det inte distar, skrapar, låter och allt sånt och lägger ner mer tid på den. Bedöm helst inte inspelningen alltså, utan bara om låten håller rent allmänt. Det här min första demo här någonsin, så var gärna snälla 😆

Jag skulle också vilja veta vilken genre jag står i med den här 😎?

Helst vill man ju skapa en egen genre...

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Helst vill man ju skapa en egen genre...

Varför det? Det gör dig inte mindre originell för att du arbetar inom en befintlig genre. Jag tror dessutom det är svårt med tankar på hur det låter. Vemodig gitarrbaserad musik har man hört förr.

Var snäll säger du? okej! Ingen dålig låt, men det är jättesvårt att inte låta sig påverkas av inspelningen. Iofs charmigt med bara en naken röst och en gitarr. Det finns ju tusen saker du skulle kunna göra eller inte göra. Du kan arrangera, sätta till fler instrument o s v.

Låten som helhet saknar någon slags dynamik. Kanske skall du gå upp en oktav i sången på något ställe eller skapa någon slags stegring i kompet. För mig blir det lite enformigt och slätt om det bara maler på så att säga. Jobba lite med stämmor kanske?

Vad är det för musikalisk idé du vill arbeta med? Är det tänkt som ett enmansprojekt med bara gitarr oc h sång eller vill du spela det med ett band?

Det finns tusen saker som jag funderar på så här när du precis bara har börjat med en låt så att säga. ´

Men forsätt och jobba alla idéer är bra. Sedan är det inte alla som blir låtar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sätter lite fingret på problemet här. Vart är jag på väg med min musik?

Jag känner att jag sakta genom åren som gått sedan jag började skriva låtar, sjunga och spela gitarr kommit fram till vad jag vill ungefär. Texterna har alltid varit viktigast, iaf förr i tiden. Nu har jag kommit till det stadiet att jag älskar att utvecklas inom sången och gitarren. Jag vill att det ska låta bra helt enkelt, men jag har alltid mina texter att falla tillbaks på, dom ger mig det självförtoendet jag saknar inom de andra momenten. Framförallt är det produktionen av låtarna jag ska lägga ner tid på i framtiden. Eftersom jag jobbar med enkla medel måste allt låta väldigt bra 😎

Mina låtar har alltid dragit lite åt akustisk blues/alt country/folk/vemodig gitarrpop och det är där jag vill ligga. "Tyvärr" blir låtarna alltid _för_ sorgsna, vilket jag inte riktigt vill längre. Numera försöker jag alltid lura in lite hopp i låtarna iaf 😆 Ni ska få höra mer senare, har ungefär matrial till en EP som jag är riktigt nöjd med. Ska bara få ner det i ettor och nollor.

Gärna mer feedback, det var härligt att äntligen få dela med sig lite av sig själv och man kan behöva några ord för att gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnt så är det svårt att inte påverkas av inspelningen. Men jag skriver ned lite tankar.

Ta i lite mer när du sjunger, den bär sig inte som det är nu. Svårt att hänga med i texten, och varken sången eller texten griper tag i mig. Det kan bero på just det att den är lite sluddrig och ostadig.

Ett stillsamt ljust piano och lite lätta trummor skulle komplettera det enkla gitarrspelet. Det skulle i och för sig bli lite sophie zelmani aktigt av det, men det tycker jag inte är någon nackdel.

Intressant låt, och jag vill höra vad du gör med den sen. Hoppas du får någon nytta av kommentarerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ok...

Trevlig liten låt.

Jag spelar ofta in killar o tjejer som spelar gitarr & sjunger & skriver sina egna låtar.

I stort sett alla gör samma fel som du. Håll i dig nu, för här kommer ett tips ur Danny Domstol's handbok för singer/songwriters;

Lyssna på låten. Varje betoning du gör i sången ligger exakt på på ett ackordbyte, detta gör att det låter styltigt och väldigt nybörjarhafsigt.

Såhär kommer du tillrätta med det - nästa gång du skriver, skriv först låten, eller grundrundan, på gitarr utan att tänka på texten/sångmelodin (inte tvärtom, det är nästa steg). SEDAN skriver du sångmelodin & texten när du kan ackordrundan ordentligt. Försök att ge betoningarna ett eget liv, det är dom värda!

Det hörs med besvärande tydlighet att här har du suttit med gitarren & skrivit text & musik samtidigt. Försök att ge betoningarna ett eget liv, det är dom värda.

Om du skulle spelat in hos mig, så hade jag gett dig några av Kristoffer Åströms sologrejer som referens, men dom har du säkert redan...

Hoppas du förstår vad jag menar,

Keep up the good!

D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips, det tänker man inte så ofta på att göra.... man blir lätt lite lat liksom. Townes Van Zandt är mästare på att trixa till oväntade betoningar mellan ackordbyten och jag gillar det. Det känns bara väldigt ovant när man inte gjort det så mycket. Fast man måste ju ha något att träna på.

Det var precis sådana tips jag ville ha, tack så mycket!

Nu tycker jag personligen att det här är långt ifrån min bästa låt, men alla jag skrivit lider av 2 problem i stort. De saknar dynamik (dvs låter jämn-tjocka) och är ganska ordinära (dvs vanliga ackord, händer inget oväntat). Ska försöka jobba bort det, för jag brinner verkligen för den musik jag gör, tro det eller ej 🙂

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kör med capo på första bandet på den här versionen. Men jag ogillar min röst när den är för hög, den blir klen på nåt sätt. Fast jag älskar att försöka, gillar att sjunga lite högre, men vet inte om jag vågar lägga ut det här 🙂

Gillar ni inte mina leonard cohen influenser på den här låten då... det är ju nästan en ripoff på Avalanche ju... (yeah, in your dreams Zamn...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gengren är: Akustisk

det behövs inget mer

(fast jag skulle tycka att en stråkmaskin skulle sitta fint 🙂 )

det låter som ett rep innan spelning

och att det skrapar och "väsnas"

är helt normalt !

jag lyssnar inte på texter

utan melodi och ljudbild:

låten i sig håller sig på nivån: Ok

inte fantastisk, inte dålig

det viktiga i "Akustisk" är texten och den

kan jag inte uppfatta(½döv !)

Danny's råd är bra !!

[gnäll]

din Engelska tyder på god skolgång,

men det räcker nog inte "därute i vida världen"

trimma språket eller sjung på Svenska

[/gnäll]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som om låten behöver massor av mer för att göra sig bara som akustisk. Jag skulle istället lira in den grymt John Lennon-naket med slö virvel-kagge-hat, torr bas och agura, inget mer och jobba med dynamiken där. Kan bli jäkligt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag göra nu då? Här sitter jag med 10 topplåtar som jag ska spela in och alla saknar dynamik, har perfekta betoningar på ackordbytena och är allämnt deppiga.

Jag får nog köra mitt race fullt ut och se hur bra det blir, sen får jag börja på ny kula när alla mina gamla låtar är slut :rolleyes: Jag måste bli av med demonerna som sitter i dom här låtarna på nåt sätt iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag göra nu då?

Ta till dig kritiken, men lyssna inte blint på den. Spela in låtarna och låt dem mogna. Ta inte allting på för stort allvar. Jag har gjort tusen demolåtar i mina dagar och när jag spelat inte dem så lyssnar jag och lyssnar, sedan börjar man fundera. Hur låter detta? Skulle jag kunna göra såhär?

Att skapa musik är inte bara att skriva låtar. Det handlar också om att jobba med sitt material. Och för olsbergs skull sluta inte att göra det du gör bara för att vi säger det. 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...