Jump to content
Annons

Hack i ljudet var 7e sekund i windows


Berggrund

Recommended Posts

Hej,

nu har det uppstått ett problem med min studioutrustning.

Jag har ett marian marc A (adat) ljudkort och en behringer ada8000 preamp till ljudkortet.

I cubase funkar allt perfekt, men när jag är ute i windows och använder vanliga program som tex winamp eller vlc eller windows media player, då kommer det ett hack i ljudet ca var 7e sekund. Det är inte ett jättehögt hack, men det är märkbart och speciellt jobbigt när man lyssnar på musik.

Någon som vet hur jag gör för att få ljudet att bli "rent"?

Tack på förhand.

Redigerat av Berggrund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade ett liknande problem i XP.

Berodde på att en massa störande program automatstartade, och ågärdades så här:

Start -> Kör -> "msconfig" -> Fliken Autostart

Bockade av de program som inte behövdes (behöll ljudkortets kontrollpanel och virusskyddet).

Det *kan* ju vara samma orsak hos dig, men hur man åtgärdar det i Vista har jag ingen aning om.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet!

Kan det bero på att jag sitter i Vista för närvarande?

Ja det tror jag.

Du har inte möjligthet att testa setupen under ett annat OS?

EDIT: Eller se ovan. Men min tankegång var att ASIOdrivisarna funkar sjysst under Vista och därför i Cubase, men sämre i Windows...

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag ska prova att rensa autostart i vista. Jag har dubbla operativ så det är ju rätt enkelt för mej att starta om datorn till xp 😕 Ska göra det sen..

Men drivrutinerna funkade inte så bra i vista så jag kör asio4all, och det funkar ju bra i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Lite sanning och mycket ironi]

Jupp, så är det.

Om man köper en Mac så slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat många knappar på musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinställningar på tv:n, hackande växellåda i bilen, gräl med familjen, ouppfostrade barn, världssvält samt klimathot.

Hela livet blir som en dans på rosor!

😕

[/Lite sanning och mycket ironi]

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
[Lite sanning och mycket ironi]

Jupp, så är det.

Om man köper en Mac så slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat många knappar på musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinställningar på tv:n, hackande växellåda i bilen, gräl med familjen, ouppfostrade barn, världssvält samt klimathot.

Hela livet blir som en dans på rosor!

😕

[/Lite sanning och mycket ironi]

till och med plånboken blir lättare att bära omkring 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[Lite sanning och mycket ironi]

Jupp, så är det.

Om man köper en Mac så slipper man alla problem. T ex strulande program, hackande ljud, förvirrat många knappar på musen, oönskade versinsuppdateringar, felaktiga kanalinställningar på tv:n, hackande växellåda i bilen, gräl med familjen, ouppfostrade barn, världssvält samt klimathot.

Hela livet blir som en dans på rosor!

😳

[/Lite sanning och mycket ironi]

till och med plånboken blir lättare att bära omkring 😛

Inte nu för tiden. För att få en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sådan PC - som är lika bra som en mac alltså) får man ju punga ut betydligt mer pengar än vad man får göra för mac'en.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Inte nu för tiden. För att få en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sådan PC - som är lika bra som en mac alltså) får man ju punga ut betydligt mer pengar än vad man får göra för mac'en.

.Viktor

Mycket möjligt att det stämmer... vi gör en snabb test...

Jag äger idag:

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet på 1066mhz

4gb 800mhz DDR2

4st 320gb SATA2 16MB chace diskar

graffekortet är knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man beställer mac eller PC

Så vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Religionsstrider är jävligt tröttsamma. De kan inte "vinnas", inte ens med rationella argument, utan är en fråga och tycke och smak.

Lika tröttsamt som religionsstrider är det med fundamentalister som hävdar att allt löser sig bara du anammar min religion. Det gäller oavsett vilken religion det handlar om.

Låt oss lägga ner både religionsstrider och fundamentalism.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Religionsstrider är jävligt tröttsamma. De kan inte "vinnas", inte ens med rationella argument, utan är en fråga och tycke och smak.

Lika tröttsamt som religionsstrider är det med fundamentalister som hävdar att allt löser sig bara du anammar min religion. Det gäller oavsett vilken religion det handlar om.

Låt oss lägga ner både religionsstrider och fundamentalism.

alla borde bilda sig en egen uppfattning om allting... så länge dom fortsätter bilda den tills den blir rätt 😛

Skämt åsido... jag tror inte att nån av oss som skrivit här i den här tråden är fundamentalister av nått slag. Jag tyckte bara det skulle vara spännande att se vad en likvärdig Mac kostar i dagsläget (inte för att jag funderar på att konvertera *huuuga* 🙂 )

Både PC och Mac har sina för och nackdelar och jag skulle nog gilla Mac precis som jag gillar PC idag ifall jag skulle ta och lära mig gränssnittet och allt sånt som är annorlunda dem emellan. Men som det heter: If it ain't broken, why fix it. Jag trivs med PC och har skaffat mig såpass stadiga grundkunskaper att jag kan bygga en stabil dator som inte krånglar... 🙁 Det kan hända att jag får äta upp det där 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nu för tiden. För att få en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sådan PC - som är lika bra som en mac alltså) får man ju punga ut betydligt mer pengar än vad man får göra för mac'en.

.Viktor

Mycket möjligt att det stämmer... vi gör en snabb test...

Jag äger idag:

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet på 1066mhz

4gb 800mhz DDR2

4st 320gb SATA2 16MB chace diskar

graffekortet är knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man beställer mac eller PC

Så vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten?

På pappret kanske PC'n blir billigare men jämförelsevis med hur bra den presterar och hur stabil den är i verkligheten så vinner ju mac'en alla gånger.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Inte nu för tiden. För att få en PC motsvarande en lika bra mac (om det ens finns en sådan PC - som är lika bra som en mac alltså) får man ju punga ut betydligt mer pengar än vad man får göra för mac'en.

.Viktor

Mycket möjligt att det stämmer... vi gör en snabb test...

Jag äger idag:

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz med 4mb chace minne och en busshastighet på 1066mhz

4gb 800mhz DDR2

4st 320gb SATA2 16MB chace diskar

graffekortet är knappast viktigt i musiksammanhang oavsett om man beställer mac eller PC

Så vilken mac skulle du uppskatta ligger i den kapaciteten?

På pappret kanske PC'n blir billigare men jämförelsevis med hur bra den presterar och hur stabil den är i verkligheten så vinner ju mac'en alla gånger.

.Viktor

ja det var nog det jag ville komma fram till.... för många kanske inte har råd att punga ut dom där extra tusenlapparna för att få sig en Mac.

Nåja... alla blir ju salig på sin sak. Det finns ju till och med folk som äter Kiwi med skalet på 😱

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...