Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör ni för att spela in en kontrabas?

Jag anvÀnder mig av en piezopick-up och en Studioprojects B1:a. Har testat lite men Àr sugen pÄ lite tips om mikplacering. Finns det anledning att skaffa ytterligare en mik för att ta upp rumsklang?

Annons
Postat

Knepig frÄga du.

Jag har aldrig mickat upp en moraklocka, men det Àr vÀl lite som vilken uppmickning som helst, man anpassar uppmickningen efter hur man vill att det ska lÄta. NÀr jag mickar upp akusisk gitarr sÄ har jag slopat allt vad piezo och rumsklang(i lÀgenheten) heter.

Vill du ha en genuin livekÀnsla och har akustiska förutsÀttningar för att ta upp sÄdana ljud, sÄ kör pÄ det.

Jaja.. nu skriver jag efter mina erfarenheter nÀr det gÀller att micka akustiska gitarrer, sÄ det kanske inte stÀmmer alls för dig. Ambience Àr för mig mer tacksamt hos en bas Àn hos en akustisk gitarr (iallafall i mina inspelningar).

Postat

En stormembransmik gör jobbet. Ska basisten spela ensam eller har du en hel orkester i samma rum? Ett tips Àr att inte micka alldeles för nÀra utan hÄlla mikrofonen 30-40 cm frÄn basen. DÄ fÄr du fram det luftiga som blir sÄ snyggt pÄ kontra. Alternativet Àr att köra en dynamisk ganska nÀra och en konding en bit ifrÄn.

Undvik myggor och sÄnt kontrabasisterna brukar ha pÄ basen nÀr dom spelar live. LÄter nÀstan alltid hopplöst dÄligt i jÀmförelse.

Postat (redigerat)

PÄ min bas lÄter det vÀldigt fint med en stormembransmick höger om (framifrÄn sett) greppbrÀdans slut. typ 10cm ovanför fhÄlet, 10cm framför kroppen. Prova Àven tvÄ mickar pÄ varsin sida om greppbrÀdan.

Det Àr inte sÀkert att det lÄter bra pÄ alla basar men du kan ju prova. Om det finns risk för mycket lÀck, sÄ har jag spelat in med pennmickar (kondensator) inlindade i skumgummi instoppade i stallet. LÄter bra pÄ min bas och jag fÄr ett jÀckla tryck i tonen. Det blir nÀstan som en kontaktmick eftersom micken ligger tryckt mot kroppen.

Redigerat av MagnusB
Jah Bengt (oregistrerad)
Postat

Jag har spelat in ganska mycket kontra, och en teknik som jag fastnade för var: en tlm-103:a vadderad med lite skumgummi nerstoppad i stallet, membranet riktat in mot kroppen, eller lite snett mot ett av f-hÄlen. detta fungerar dock inte hos alla basar/basister har jag mÀrkt. fungerade dock mkt bra nÀr min goda vÀn andreas spelade pÄ sin bas, grymt hÀrligt sÄnt dÀr trÀigt ljud. annars körde jag samma mic men pÄ stativ typ 10-20 cm frÄn basen, dÀr greppbrÀdan slutar. problemet Àr ju att basister rör sig sÄ mycket sÄ sitter den pÄ ett stativ sÄ kan det bli lite konstigt ibland. var det liveinspelning (vilket det sÄ gott som alltid var, försök övertyga en jazzmusiker om att göra pÄlÀgg...) sÄ fick man skÀrma en del runt micen/basen.

Postat

För att förtydliga sĂ„ Ă€r det jag sjĂ€lv som spelar basen och jag spelar in hemma i sovrummet. Dock sĂ„ Ă€r jag intresserad av bra lösningar för liveframtrĂ€danden ocksĂ„. Det som jag tĂ€nkt skaffa pĂ„ sikt (till rep och spelningar) Ă€r en bra pick-up och nĂ„gon mik man kan fĂ€sta pĂ„ basen, skulle vilja ha en AMT-mikrofon men den kostar typ 699 dollar, och sedan blanda signalerna innan jag kör in det i stĂ€rkaren. Är det nĂ„gon som har erfarenheter av detta?

Magnus och Bengt, hur menar ni att ni stoppar in miken i stallet? Menar ni i valvet som staller över kroppen?

Postat
Magnus och Bengt, hur menar ni att ni stoppar in miken i stallet? Menar ni i valvet som staller över kroppen?

Japp.

Jag har provat AMT och den var vÀl bra men den kostar som sagt mycket. lite vÀl mycket för mig Ànnu. Jag köpte en billig ADK sc-1 pÄ musikbörsen, som jag har i stallet (i valvet) och antingen blandar m min piezomick i min förstÀrkare el om jag spelar pÄ större stÀllen m PA sÄ kör jag ADK micken ut i PA:t.

Postat

Ok, hur blandar du din signal? Jag har bara en ingĂ„ng pĂ„ min GK MB150. Är ADK:n en vanlig stormembransmikrofon? SkĂ€rmar du av basen om du spelar live, det lĂ€r vĂ€l lĂ€cka en del annars?

Jag hÀr hittat en sÄn hÀr som verkar lite intressant:

K&K Golden Trinity Mic & Preamp Upgrade

RÀtt billig sÄ man blir lite tveksam. Vad anvÀnder du för piezo, jag köpte min bas beggad och det kÀnns som en av den billigare sorten. SÄg B-Band Statement och den verkade grym men den kostade ju en del.

B-Band Statement Bass Pickup System

Postat

Jag har en bra förstÀrkare vid namn AER basic performer, den har tvÄ kanaler varav en har xlr in m fantommantning.

ADK:n Àr en liten "pennmikrofon" kostade 800:- pÄ musikbörsen förut, sÄg att man fÄr 2st för runt 1000:- nu. Den lÀcker en del ja, men jag har inte störts av det. Jag tyckte att AMT micken lÀckte lika mycket.

Min piezo Àr en gammal halvtaskig fishman bp100 som lÄter jÀttebra i min förstÀrkare.

Jag har Àven provat B-band micken pÄ min bas, o visst fick man en fin ton, men jag tyckte att jag tappade dynamik och framför allt diskant i tonen. Det spelade ingen roll om jag drog pÄ full diskant, det blev ÀndÄ halvluddig ton (pÄ min bas). Kanske har med vana ocksÄ, man kan sÀkert spela in sig pÄ micken.

Jag tyckte dock att det var för mycket pengar, sÄ jag gick tillbaka till gamla fishman.

Var trots allt nöjd m mitt sound innan, fick hybris och trodde jag skulle bli bÀttre basist m bÀttre mick. Jag kom pÄ att största delen av soundet sitter i fingrarna.

Vad har du sjÀlv för Piezo?

Postat
Vad har du sjÀlv för Piezo?

Jag har som sagt köpt den beggad med basen sÄ jag vet inte, tror inte förra Àgeren visste heller, rÀtt virrig. Den ser dock ut som underwood-mickarna man kör in i sidan pÄ stallet. Den vanligaste varianten alltsÄ.

Skumt att du tappade diskant, dÄ mÄste B-Banden vara vÀldigt annorlunda mot min piezo för jag mÄste skÀra jÀttemycket diskant för att det inte ska bli plonk-plonk-ljud.

Antagligen har du rÀtt i det med att det mesta sitter i fingrarna. AER stÀrkarna verkar schyssta men jag kÀnner mig rÀtt nöjd med min lilla GK, spelar elbas ocksÄ och den kÀnns rÀtt flexibel, tÀnkte köpa till en till tolva. Det blev en enorm skillnad i tryck och den Àr fortfarande mobil. Finns det nÄgon blender eller liknande pryl som har xlr och tele in? Det finns ju med tvÄ tele typ EBS Microbass II.

Har du hört nÄgot om K&K hur deras grejer Àr? Den lösningen verkade rÀtt smidig.

Jag gÄr pÄ folkis och dÀr Àr det stÀndigt en massa flyttande frÄn övningsrum A till övningsrum B till ensemblesal A osv osv, vill ha med mig mitt ljud hela tiden utan att behöva Àgna Är Ät omkoppling.

Postat

Vad gĂ„r du för folkis? har sjĂ€lv gĂ„tt ett Ă„r pĂ„ Birka utanför Östersund, sen tvĂ„ Ă„r pĂ„ fridhems folkhögskola i Svalöv.

Om du fÄr möjlighet sÄ prova AER stÀrkaren. Den vÀger 24kg, sÄ den Àr inte lika mobil som GK, men jag har den pÄ en kÀrra hela tiden sÄ jag tycker det funkar. Köpte den nÀr jag gick i svalöv och det funkade jÀttebra att slÀpa runt den. Det fanns gitarister som bar omkring tyngre grejer. AER funkar nog bra m elbas med.

Jag tycker personligen att GK förmodligen Àr det sÀmsta som har gjorts i förtÀrkarvÀg. Enda anledningen till att folk anvÀnder den Àr vÀl att den inte vÀger sÄ mycket? Kan ju vara sÄ att min bas/mick inte passar GK:n men jag föredrar alla andra tÀnkbara förstÀrkare/PA:n före GK. Men Àr du nöjd Àr det ju jÀttebra.

Postat

GĂ„r andra Ă„ret pĂ„ Sommenbygdens fhsk i TranĂ„s, började idag. Är rĂ€tt ny pĂ„ kontra, har spelat mest under sommaren bara men det ska det bli Ă€ndring pĂ„. Jag tycker man kan skruva till rĂ€tt bra ljud med GK:n och jag tror inte mobiliteten Ă€r det Ă€nda som fĂ„r sĂ„ pass mĂ„nga kontrabasister att anvĂ€nda den.

Ska kanske prova AER och Àven Acoustic Image som ska vara bra för kontrabasar. Fast va fan, prylar gör mig inte till en bÀttre basist. Ska utforska möjligheterna med det jag har först. Att stÀlla in kontrabasljud Àr betydligt svÄrare Àn att göra det för elbas. Med elbasen kan man ju köra med helt flat eq och det lÄter inte apa men med kontra gör det ju det. MÄste lÀra mig vad jag ska skruva pÄ för att fÄ det trÀigt och fint.

Postat

Vettigt.

Det finns ju faktiskt, nÀr jag tÀnker efter folk som har fint sound i GK med.

Och det Àr ju faktiskt roligare att lyssna pÄ en fin musikant m halvtaskigt ljud Àn en halvtaskig musikant m bra ljud.

Postat
Det finns ju faktiskt, nÀr jag tÀnker efter folk som har fint sound i GK med.

Jupp, typ Dave Holland, Ron Carter, Torbjörn Zetterberg, Dan Berglund Àr nÄgra jag sett anvÀnt GK och de lÄter ju inte fy skam. Sen spelar de ju sÄ jÀvla bra med sÄ det tar överhanden i upplevelsen.

Vad gör du nu dÄ efter Fridhem, gÄr man dÀr Àr man ju högst upp i folkhögskolevÀrlden och för den delen över en del musikhögskolor med.

Har sett en del anvÀnda EBS-dromen, den verkar bra för elbas i alla fall. JÀkla cleant ljud bara, EBS Àr lite vÀl high-tech eller sÄ Àr det jag som Àr dÄlig pÄ att ratta som vanligt.

Postat

Jag ska börja mitt 3:e o sista Är pÄ musikhögskolan i Göteborg. Anders Jormin Àr ju för övrigt ocksÄ en basist m fint sound trots GK.

EBS var det en basist pÄ fridhem som hade, jag tyckte den var helt ok. Har för mig att man fick ratta en del.

vad tycker du om Studioprojects B1:an? Folk talar ju gott om den, men har inte hört nÄt om hur den lÄter pÄ bas.

Postat

Jag Àr vÀrldens lekman nÀr det kommer till mikrofoner och inspelning men jag tycker den verkar schysst. Köpte den för det var en billig mick som fÄtt bra vÀrden i tester och en kompis som Àr lite mer insatt Àn jag tyckte den lÀt skitbra för priset. Jag har inte sÄ mÄnga referenser nÀr det gÀller mickar sÄ jag kan egentligen inte jÀmföra den med nÄn annan tyvÀrr. Dock kan jag sÀga att shockmounten kÀnns sÀkrare och stabilare Àn de jag sÀtt pÄ andra billighetsmickar.

Anledningen till att man med EBS och GK och sÀkert en massa andra stÀrkare mÄste ratta en del Àr vÀl att deras eq Àr presetad för elbas. Med en stÀrkare mer anpassad för akustiska instrument (jag antar att AERen Àr en sÄdan dÄ den har XLR-ingÄng) fÄr man vÀl lÀttare det ljud man Àr ute efter.

Fungerar din micklösning bra om du spelar med strÄke ocksÄ, ljudkaraktÀren Àr ju en helt annan. B-Band hade ju en fin lösning pÄ det med sin omkopplare.

Postat

AER Àr ju som sagt gjord för akustiska instrument, jag har eq:n helt rak, lÄter alltid skitbra.

Fishman lÄter sÄdÀr med strÄke, men det har ocksÄ att göra med att jag inte Àr sÄ bra att spela med strÄke. B-band lÀt bra med strÄke. Wilson sÀgs ju lÄta bra med strÄke ocksÄ.

Är lite sugen pĂ„ att prova wilson faktiskt. Lite omstĂ€ndigt att behöva borra hĂ„l i stallet bara för att prova dock.

Postat

Jag tror helt enkelt att jag fÄr ta och prova B-Band, en bra pick-up kÀnns som det som blir minst pill med. Jag Àr vÀldigt plug-and-play och det Àr vÀl dÀrför jag rattar kasst. Wilson prylen verkade ju rÀtt spejsad den med men jag gillar B-Bands ide med att man kan blanda mellan de tvÄ mickarna sÄ rÀtt klang tas upp vid rÀtt tillfÀlle. B-Banden Àr ju dessutom lite billigare.

StrÄke Àr svÄrt men jag kör en del i alla fall, det blir ju som ett annat instrument.

Postat (redigerat)
GĂ„r andra Ă„ret pĂ„ Sommenbygdens fhsk i TranĂ„s, började idag. Är rĂ€tt ny pĂ„ kontra, har spelat mest under sommaren bara men det ska det bli Ă€ndring pĂ„. Jag tycker man kan skruva till rĂ€tt bra ljud med GK:n och jag tror inte mobiliteten Ă€r det Ă€nda som fĂ„r sĂ„ pass mĂ„nga kontrabasister att anvĂ€nda den.

Ska kanske prova AER och Àven Acoustic Image som ska vara bra för kontrabasar. Fast va fan, prylar gör mig inte till en bÀttre basist. Ska utforska möjligheterna med det jag har först. Att stÀlla in kontrabasljud Àr betydligt svÄrare Àn att göra det för elbas. Med elbasen kan man ju köra med helt flat eq och det lÄter inte apa men med kontra gör det ju det. MÄste lÀra mig vad jag ska skruva pÄ för att fÄ det trÀigt och fint.

ooj! DÀr har ju jag gÄtt en gÄng i tiden.. Vilka lÀrare har du? (offtopic sÄ det stÀnker nu men det skiter jag i) Vill ju givetvis höra massa bra skvaller!!

edtit: har du Per Lidgren i bas?

Redigerat av VacUm
Postat

Jo, jag har Per Lidgren i bas men Äret innan hade vi en annan lÀrare, Glenn Fransson. Jag har alltsÄ inte trÀffat Per Àn sÄ jag kan inte sÀga nÄgonting om honom.

Annars Àr det Magnus Ericsson som Àr huvudanvarig för musiklinjen, det Àr hans femte Är nu. Hade du honom? Jag tror mycket har hÀnt pÄ skolan, Magnus Àr vÀldigt mÄn om att de ska bli sÄ bra som möjligt med de smÄ resurser som finns.

Postat
Hur gör ni för att spela in en kontrabas?

Jag anvÀnder mig av en piezopick-up och en Studioprojects B1:a. Har testat lite men Àr sugen pÄ lite tips om mikplacering. Finns det anledning att skaffa ytterligare en mik för att ta upp rumsklang?

Ett tips pÄ basar Àr en omni-mik. I midjehöjd sÄdÀr, nÄgon meter framför basen. Prova lite olika placeringar för att fÄ bÀsta balans mellan direktljud och efterklang i rummet. Kan vara intressant att backa nÄgon eller nÄgra meter, basljudet verkar pÄ nÄgot sÀtt ta lite avstÄnd pÄ sig för att "mogna".

Det bör dock vara en "riktig" omni, dvs inte en omkopplingsbar mik med dubbla membran. Billigaste alternativet Àr Behringer ECM-8000 som man kan fÄ kring halva tusenlappen. Brusar lite grann, men det kan hanteras pÄ olika sÀtt.

Omni-n har mycket bra basÄtergivning, nackdelen Àr ju att den tar upp precis allting runt ikring. För klassisk musik Àr det oftast det bÀsta alternativet.

Tr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.