Jump to content
Annons

Är det svårt att sätta i nytt huvudkort i datorn?


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, jag har beställt nytt huvudkort och ny processor till datorn och jag får det antagligen imorgon, är det någon som vet om det är svårt att sätta i nytt huvudkort? Är det mycket som kan gå galet? Några do:s och don´t:s? Tips och tricks? Har hört att man måste ta i för att få i processorn, men samtidigt att man måste vara försiktig så att den inte går sönder. Skitsnällt om någon har något/några tips 🙂

Mathias

PS. Huvudkortet är ett Asus Mainboard S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid VoIP Retail och processorn är en CPU Core 2 Duo E4300 1.8GHz S-775 800MHz 2MB om det säger någon någonting 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja! Moderkortet, som det kallas brukar det inte vara några problem med. Glöm bara inte distanserna, som höjer upp moderkortet någon cm från metallhöljet. För man vill inte att moderkortet ska vila direkt på höljet.

När det gäller processorn, så antar jag att du ska använda standardkylningen (boxed) vilket inte är fel, men det kan hända att den låter lite extra och inte kyler så hemskt bra. Fast det brukar räcka. Glöm bara inte kylpastan, som också följer med. Har du annan kylpasta på tub skulle jag rekommendera den istället, men det är väl kanske bara de vana datorbyggarna som ha en sån liggandes.

När du sätter fast processorn kan det hända att du måste ta i lite, se bara till så att den sitter som den ska. Det brukar inte vara några problem, bara du tar det metodiskt och försiktigt.

Lycka till!

edit: vad gäller operativsystemet, skulle jag installera om det helt efter de nya delarna.

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har beställt nytt huvudkort och ny processor till datorn och jag får det antagligen imorgon, är det någon som vet om det är svårt att sätta i nytt huvudkort? Är det mycket som kan gå galet? Några do:s och don´t:s? Tips och tricks? Har hört att man måste ta i för att få i processorn, men samtidigt att man måste vara försiktig så att den inte går sönder. Skitsnällt om någon har något/några tips 🙂

Mathias

PS. Huvudkortet är ett Asus Mainboard S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid VoIP Retail och processorn är en CPU Core 2 Duo E4300 1.8GHz S-775 800MHz 2MB om det säger någon någonting 😕

Första regeln när det gäller allt datamek är ju att införskaffa sig ett ESD-band för att undvika att skada känslig elektronik med den statiska electricitet som man själv lyckas bygga upp så här i vintertider.

Annars är det väll bara att vara försiktig, och tänka både en och två gånger innan man gör någe, att få i processorn brukar inte behöva så mycke kraft, dock brukar det vara värre med processorfläkten, beroende på fabrikat och socket.

Men om du bara är försiktig och ser till att jorda dig ordentligt innan du mekar, och helst under hela tiden du mekar, så ska allt gå bra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan t ex bli så att windows inte startar, om det inte är exakt samma kort som du haft tidigare. Installera drivrutinerna för nya kortet innan du börjar demontera..

Menar du, när jag fortfarande har det gamla kortet i? Är det förresten så att data på hårddiskarna kan raderas när man byter kort? Antagligen en urdum fråga, men ändå..

QUOTE]ja! Moderkortet, som det kallas

Jag bor i Norge och här heter det hovodkort, därför blev det fel 🙂

edit: vad gäller operativsystemet, skulle jag installera om det helt efter de nya delarna.

Hmm, intressant, det visste jag inte? Måste man det eller vad är grunden till att du skulle göra det?

örsta regeln när det gäller allt datamek är ju att införskaffa sig ett ESD-band för att undvika att skada känslig elektronik med den statiska electricitet som man själv lyckas bygga upp så här i vintertider.

Ja, man borde väl köpa ett sånt, men det är såååå tråkigt att lägga pengar på sånt, jag brukar ta på ett element och på datorchassit och hoppas på det bästa 😕

Tusen tack för tipsena, det var precis såna här tips jag var ute efter 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: vad gäller operativsystemet, skulle jag installera om det helt efter de nya delarna.

Ja det är ju det allra bästa. Men då även samtliga program etc... Ett litet slitjobb om det är mycket grejor.

Jag brukar göra så, passa på att göra fresh install när man ändå köper nytt.

Men jag vill minnas att jag gjort just detta, bytt bara moderkort... och då funkade inget. Fick byta tilbaks, installera drivisar, byta igen .. och sen funkade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du, när jag fortfarande har det gamla kortet i?

Ja precis. När du väl bytt kort kan det annars bli så att windows inte startar.

Är det förresten så att data på hårddiskarna kan raderas när man byter kort? Antagligen en urdum fråga, men ändå..

Nej det har jag aldrig hört talas om.

första regeln när det gäller allt datamek är ju att införskaffa sig ett ESD-band för att undvika att skada känslig elektronik med den statiska electricitet som man själv lyckas bygga upp så här i vintertider.

Ja, man borde väl köpa ett sånt, men det är såååå tråkigt att lägga pengar på sånt, jag brukar ta på ett element och på datorchassit och hoppas på det bästa 🙂

- Samma här 😕 Har alltid gått fint 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju det allra bästa. Men då även samtliga program etc... Ett litet slitjobb om det är mycket grejor

Ja, det är ett riktigt slitjobb, det var inte så längesen hårddisken crashade och då måste jag installera om allt, men det är det kanske värt.

Om det finns strömbrytare på nätagget bakom så stäng av där och låt datorn vara inkopplad i vägguttaget. Då är den hela tiden jordad. Låter ju livsfarligt men så är det inte.

Ja, du har helt klart rätt, det låter inte så väldans tryggt 😄

Då ska jag alltså ordna drivrutinerna innan jag plockar ur den gamla, skitbra, hade jag aldrig kommit på, på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
dnL (oregistrerad)
Första regeln när det gäller allt datamek är ju att införskaffa sig ett ESD-band för att undvika att skada känslig elektronik med den statiska electricitet som man själv lyckas bygga upp så här i vintertider.

Efter byggt ihop en jäkla massa datorer har jag aldrig behövt esd-band, chansen att det skulle skada elektroniken är så otroligt liten. Men visst vill man vara helt hundra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första regeln när det gäller allt datamek är ju att införskaffa sig ett ESD-band för att undvika att skada känslig elektronik med den statiska electricitet som man själv lyckas bygga upp så här i vintertider.

Annars är det väl bara att vara försiktig, och tänka både en och två gånger innan man gör någe, att få i processorn brukar inte behöva så mycke kraft,

dock brukar det vara värre med processorfläkten, beroende på fabrikat och socket.

Men om du bara är försiktig och ser till att jorda dig ordentligt innan du mekar, och helst under hela tiden du mekar, så ska allt gå bra.

Lycka till!

Som komplement kan nämnas att man ska vara försiktig men samtidigt bestämd, dvs trycka in kontakter och processorn ordentligt en gång,

inte hålla på och "lirka och dutta" och pröva 10 gånger då detta kan få samma konsekvenser som att vara hetsig och oförsiktig.

Att bära ESD-band är som sagt ett måste, ESD-bandet jordas uti datorns chassi.

Framförallt RAM-minne men även processorer är så pass känsliga att de kan skadas och då för alltid fungera sämre, eller t.o.m. gå sönder helt

så att datorn inte ens går att starta, utifall att man installerar dessa utan ESD-band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter byggt ihop en jäkla massa datorer har jag aldrig behövt esd-band, chansen att det skulle skada elektroniken är så otroligt liten. Men visst vill man vara helt hundra så.

Jag har satt in RAM-minne i en dator en gång... utan ESD-band!

Detta ledde till att min dator successivt fungerade sämre och sämre för att slutligen inte alls gå att starta.

När en kompis kollade min dator med lite olika program samt fysisk mätutrustniing sa han:

"Jag misstänker att du har satt in nya RAM-minnen utan att använda EDS-band, har jag rätt?"

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...