Jump to content
Annons

Starta företag som "kulturarbetare"


infinitebeat

Recommended Posts

Sitter i ett litet dilemma. Börjar få in förfrågningar från företag om musikjobb i form av jinglar, reklamlåtar etc. Eftersom jag inte har något eget företag kan jag inte fakturera dessa företag vilket hela tiden blir ett problem. Därför är min tanke att starta en enskild firma för att kunna ta dessa jobb vid sidan av mitt ordinarie heltidsjobb.

Det är bara ett problem – jag har mycket svårt att säga vilka intäkter jag kommer ha på ett år. Detta måste jag ju ange vid företagsregistreringen. Rent teoretiskt skulle jag kunna ha 0:- ett år men lika gärna 50 000:- eller mer beroende på vad som händer och hur mycket jobb som strömmar in.

Någon som varit i en liknande situation som kan ge tips och råd?

Hur ska jag gå tillväga vid företagsregistreringen?

Mvh,

Mikael Andersson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hitta på en omsättning som du tycker känns någorlunda rimlig. Tänk på att det du uppger kommer att ligga till grund för den preliminära skatt du sedan ska betala in varje månad - så överdriv inte!

Glöm inte att göra momsregistrering samtidigt - för det går inte automagiskt, utan måste göras separat, dumt nog...

Tänk också på att det är stor risk att du får problem med A-kassan om du skulle bli arbetslös och fortfarande har en registrerad firma. Kanske inget som känns aktuellt i nuläget, men kolla med A-kassan vad som gäller i ditt fall (begär skriftligt besked, annars kommer de att förneka vad de har sagt muntligt, om det är till din fördel när det är dags för utbetalningar...), så att du är förberedd på vad du behöver göra om något händer, så att det inte kommer som en kalldusch så småningom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att man ska lägga sig riktigt lågt i mitt läge och i så fall få betala kvarskatt?

Hur ofta kan man justera preliminärskatten? En gång om året?

Absolut. Skriv hellre en lägre summa så slipper du ligga ute med skattepengar i onödan.

Jag plockar alltid ut ungefär 45% av det jag fakturerar och är på så sätt alltid safe när det gäller skatt osv.

Har hört att vissa har problem med att hålla tassarna borta från skattepengarna och momsen som man bör ha på ett separat konto men jag har inga problem med det.

Tänk på att ansöka om både F- och A-skattesedel så du kan ta "vanlig" anställning också.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att man ska lägga sig riktigt lågt i mitt läge och i så fall få betala kvarskatt?

Hur ofta kan man justera preliminärskatten? En gång om året?

Du kan anmäla ändringar varje månad om du märker att det barkar iväg på ena eller andra hållet - men det känns ju alltid bökigt att ha med myndigheterna att göra oftare än nödvändigt... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört min firma sedan 1999, bredvid ett heltidsjobb. Fortfarande finns förhoppningen att någon dag kunna komma upp i tillräckligt hög omsättning för att kunna leva på det, men jag har ingen brådska...

Bokföringsprogram är förstås praktiskt, eftersom allting räknas ut automatiskt, men jag har kört bokföringen i ett ganska enkelt Excel-ark hela tiden hittills. Så länge man inte har extremt mycket transaktioner och krångliga affärer att hålla ordning på, så behövs faktiskt inget mer avancerat - men det gäller ju att hålla tungan i rätt mun när man gör det på det sättet. Har dock överlevt granskningar 2 gånger utan att det har blivit några problem, så jag känner mig väldigt säker på att det inte behövs något annat i mitt fall.

Vill du slippa lära dig så mycket om bokföring, så finns det ett program från SPCS, som heter Visma Enskild Firma. Det är billigt och lättanvänt, verkar det som - åtminstone det lilla jag har testat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokföring och allt sådant förbannat pappersarbete lämnar jag till min revisor (kostar inte så mycket och du slipper nojjan)...orkar inte med sån skit...finns tillräckligt att hålla reda på i en studio ändå!

A-kassan är stenhård och kräver att du dödar företaget om du skall få a-kassa (vid arbetslöshet) du kan ha det "vilande" en period dock...

Har du låga eller inga inkomster eller helt enkelt inte vet vad som kommer att hända, begär förlängt räkenskapsår (=du slipper betala månad för månad utan först vid bokslut/deklaration året efter, en bra grej vid uppstart av eget företag), fråga skattemyndigheten-dom är trevliga och hjälpsamma nuförtiden sedan dom fick gå på charmkurs för några år sedan=sant!

🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
A-kassan är stenhård och kräver att du dödar företaget om du skall få a-kassa (vid arbetslöshet)...

Försäkringskassan är lika stenhård, beträffande deras utbetalningar av bostadsbidrag m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om ett par varianter. Malmö Midi Musik på 80-talet körde vi som handelsbolag. Vi tog aldrig ut några inkomster men drog nytta av momsavdraget vid inköpen. Tar man banklån för att köpa in grejer hamnar det under "eget insatt kapital". Så där kan man plocka tillbaka det man satt in utan att skatta. Samtidigt drar du ju av räntan i inkomstdeklarationen. Nu är jag med i en halvdöd "ekonomisk förening, som vi haft sedan 1998. Inte mycket jobb med det heller. Men bra att ha när något ska faktureras. Och inget tjafs med löner o sånt. Det lilla som kommer in kvittas mot utgifter.

Blir det större inkomster kommer förståss saken i ett annat läge. Men det var inte så jag förstod det.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i ett litet dilemma. Börjar få in förfrågningar från företag om musikjobb i form av jinglar, reklamlåtar etc. Eftersom jag inte har något eget företag kan jag inte fakturera dessa företag vilket hela tiden blir ett problem. Därför är min tanke att starta en enskild firma för att kunna ta dessa jobb vid sidan av mitt ordinarie heltidsjobb.

Det är bara ett problem – jag har mycket svårt att säga vilka intäkter jag kommer ha på ett år. Detta måste jag ju ange vid företagsregistreringen. Rent teoretiskt skulle jag kunna ha 0:- ett år men lika gärna 50 000:- eller mer beroende på vad som händer och hur mycket jobb som strömmar in.

Någon som varit i en liknande situation som kan ge tips och råd?

Hur ska jag gå tillväga vid företagsregistreringen?

Mvh,

Mikael Andersson

Du behöver inte veta detta.

jag har haft importfirma... du kan gå till din skattemyndighet och få gratis rådgivning, du behöver inte ens boka tid.

Jag råder med bestämdhet att du absolut INTE skickar iväg dina papper utan du tar med dej dessa och får hjälp att fylla i dom.

Du kan i efter hand få betala skatt utan att du varje månad få en förutbestämd skatt.

Det enda du då får fylla i månadsvis är din momsdekleration !

EDIT: Vill åter igen ge dej råd att du går dit och fyller i papper, du får många super bra tipps att tänka på och hjälp med alla frågor. Dessutom har dom träffar för nystartade företag, där man får råd och info om allt som är nödvändigt för deklerationer och olika blanketter. Det kan bli jättfel om du inte kan läxan när man startar eget....

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om ett par varianter. Malmö Midi Musik på 80-talet körde vi som handelsbolag. Vi tog aldrig ut några inkomster men drog nytta av momsavdraget vid inköpen. Tar man banklån för att köpa in grejer hamnar det under "eget insatt kapital". Så där kan man plocka tillbaka det man satt in utan att skatta. Samtidigt drar du ju av räntan i inkomstdeklarationen. Nu är jag med i en halvdöd "ekonomisk förening, som vi haft sedan 1998. Inte mycket jobb med det heller. Men bra att ha när något ska faktureras. Och inget tjafs med löner o sånt. Det lilla som kommer in kvittas mot utgifter.

Blir det större inkomster kommer förståss saken i ett annat läge. Men det var inte så jag förstod det.?

Det är ungefär så jag tänkt - i princip kommer jag köpa prylar för de inkomster jag förhoppningsvis får.

Lysande tips alla! Tackar för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du slippa lära dig så mycket om bokföring, så finns det ett program från SPCS, som heter Visma Enskild Firma. Det är billigt och lättanvänt, verkar det som - åtminstone det lilla jag har testat..

Kan bara instämma i att det är ett smidigt program! 590 spänn är ju ingenting för att hålla reda på alla siffrorna åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om ett par varianter. Malmö Midi Musik på 80-talet körde vi som handelsbolag. Vi tog aldrig ut några inkomster men drog nytta av momsavdraget vid inköpen. Tar man banklån för att köpa in grejer hamnar det under "eget insatt kapital". Så där kan man plocka tillbaka det man satt in utan att skatta. Samtidigt drar du ju av räntan i inkomstdeklarationen. Nu är jag med i en halvdöd "ekonomisk förening, som vi haft sedan 1998. Inte mycket jobb med det heller. Men bra att ha när något ska faktureras. Och inget tjafs med löner o sånt. Det lilla som kommer in kvittas mot utgifter.

Blir det större inkomster kommer förståss saken i ett annat läge. Men det var inte så jag förstod det.?

Det är ungefär så jag tänkt - i princip kommer jag köpa prylar för de inkomster jag förhoppningsvis får.

Lysande tips alla! Tackar för det!

Isåfall tänker du som jag gör med mitt företag. I sånna fall så skriver du att din planerade intäkt är 0 kr då allt då får in investeras i nya produkter. På så vis slipepr du betala massa skatt i förväg. När det sedan är dags för deklartion så ser du till att, om du har pengar kvar på firman, köpa prylar för dem. Alternativt skatta bort ca. 30% för att ha kvar lite pengar.

Men som sagt; Gå til skattemyndigheten o fråga om råd där!

Jag hade turen att min flickväns far bl.a. är lärare på Arbetsförmedlingen om hur man startar eget så han hjälpte mig att fylla i "rätt" siffror.

Skriver man att man komemr ah en väldigt låg omsättning kan man enligt honom få företaget nekat då det räknas som hobbyverksamhet, så tänk på det!

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också egen firma sedan en tid tillbaka, och vill hålla med i vad någon sa tidigare: kolla upp och sätt dig in i grejerna innan du startar firman.

När jag drog igång tänkte jag lite mer att jag registrerar och så lär jag mig efter hand, men jag kan nog säga nu att det är bättre att ha lite koll innan. Gå på någon av Skatteverkets informationskvällar, kolla upp lite grundläggande kring bokföring m.m.

Det är mkt jobbigare att lära sig systemet när man är mitt i det, och redan börjat fakturera och handla grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokföringsprogram är förstås praktiskt, eftersom allting räknas ut automatiskt, men jag har kört bokföringen i ett ganska enkelt Excel-ark hela tiden hittills.

Men det är väl egentligen inte tillåtet, va? Som jag har fattat så måste man enl. bokföringslagen använda sig av ett program där man inte kan editera en inskriven post i efterhand (vilket man kan i Excel). Samma som att man i manuell bokföring måste använda en bunden bok.

Men om man någonsin kan bli kollad på sånt, det är väl en annan sak såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokföringsprogram är förstås praktiskt, eftersom allting räknas ut automatiskt, men jag har kört bokföringen i ett ganska enkelt Excel-ark hela tiden hittills.

Men det är väl egentligen inte tillåtet, va? Som jag har fattat så måste man enl. bokföringslagen använda sig av ett program där man inte kan editera en inskriven post i efterhand (vilket man kan i Excel). Samma som att man i manuell bokföring måste använda en bunden bok.

Men om man någonsin kan bli kollad på sånt, det är väl en annan sak såklart.

När det gäller Enskild Firma, så finns inga krav på formell bokföring, utan det räcker att ha en lista över transaktionerna och att man har alla verifikationer tillgängliga - så länge omsättningen inte går upp över 3 miljoner eller något ditåt - men dit är det långt kvar... 🙂

Jag har som sagt åkt på granskning 2 gånger (lika irriterande båda gångerna, eftersom det innebär extra jobb som man inte får ut något av själv, men samtidigt är det väl nödvänigt eftersom det finns många som försöker fuska på olika sätt...) - och de har inte haft några som helst synpunkter på att de utdrag ut bokföringen som jag har skickat, har varit direkt från mitt Excel-ark.

Jag kan förresten också rekommendera boken Enskild Firma från Björn Lundén: http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ligger momsen på för kulturarbete? Den är väl mindre? Typ 10% eller så?

Det kan vara olika beroende på vad man säljer för tjänst...

Moms

Momssatsen inom kultur är antingen 0, 6, 12 eller 25 procent beroende på vad du säljer.

En konstnärs försäljning av egna konstverk är momsfri om omsättningen inte överstiger 300 000 kronor. Om försäljningen överstiger 300 000 kronor på ett inkomstår är det 12 procent moms från första kronan. Då får du också tillbaka ingående moms på dina kostnader.

Det finns en möjlig att frivilligt bli momsregistrerad även om försäljningen understiger 300 000 kronor.

Gaget på artistframträdande är momsfritt. Det förutsätter att den som framträder är utövande konstnär och att det som framförs är ett litterärt eller konstnärligt verk som skyddas av upphovrättslagen.

När en rättighet till ett litterärt eller konstnärligt verk upplåts eller överlåts, beskattas detta med 6 procent i moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokföringsprogram är förstås praktiskt, eftersom allting räknas ut automatiskt, men jag har kört bokföringen i ett ganska enkelt Excel-ark hela tiden hittills.

Men det är väl egentligen inte tillåtet, va? Som jag har fattat så måste man enl. bokföringslagen använda sig av ett program där man inte kan editera en inskriven post i efterhand (vilket man kan i Excel). Samma som att man i manuell bokföring måste använda en bunden bok.

Men om man någonsin kan bli kollad på sånt, det är väl en annan sak såklart.

När det gäller Enskild Firma, så finns inga krav på formell bokföring, utan det räcker att ha en lista över transaktionerna och att man har alla verifikationer tillgängliga - så länge omsättningen inte går upp över 3 miljoner eller något ditåt - men dit är det långt kvar... :rolleyes:

Enl. Bokföringsnämnden är alla som bedriver någon form av näringsverksamhet bokföringsskyldiga, i linje med bokföringslagen ("formell bokföring").

Det där med 3 miljoners-gränsen handlar väl om att man då kan välja att bokföra enl "kontantmetoden" i stället för "faktureringsmetoden", och göra ett förenklat årsbokslut. Men den löpande bokföringen skall ju vara lika formell i båda fallen, som jag förstått det?

Link to comment
Dela på andra sajter

och de har inte haft några som helst synpunkter på att de utdrag ut bokföringen som jag har skickat, har varit direkt från mitt Excel-ark.

saxat från bokföringsnämndens sida:

"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är bokföringsnämnden för nåt?

"BFN är ett statligt expertorgan med uppgift att utveckla god redovisningssed. Nämnden ger ut redovisningsregler och informationsmaterial om tillämpningen av framför allt bokföringslagen och årsredovisningslagen."

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Vad är bokföringsnämnden för nåt?

"BFN är ett statligt expertorgan med uppgift att utveckla god redovisningssed. Nämnden ger ut redovisningsregler och informationsmaterial om tillämpningen av framför allt bokföringslagen och årsredovisningslagen."

kan ba bra att ha.

hemsida? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

och de har inte haft några som helst synpunkter på att de utdrag ut bokföringen som jag har skickat, har varit direkt från mitt Excel-ark.

saxat från bokföringsnämndens sida:

"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."

Bokföringsnämndens regler är allmänna råd.

Enligt Skatteverket finns det inga sådana krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

och de har inte haft några som helst synpunkter på att de utdrag ut bokföringen som jag har skickat, har varit direkt från mitt Excel-ark.

saxat från bokföringsnämndens sida:

"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."

Bokföringsnämndens regler är allmänna råd.

Enligt Skatteverket finns det inga sådana krav.

Det kommer väl från bokföringslagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Används begrepp som 'otillåtet' så bör det väl vara en regel, inte en rekommendation?

Samtididgt är det konstigt att man inte påpekat detta vid två revisioner, då brukar ju minsta tveksamhet utredas... :rolleyes:

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

och de har inte haft några som helst synpunkter på att de utdrag ut bokföringen som jag har skickat, har varit direkt från mitt Excel-ark.

saxat från bokföringsnämndens sida:

"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."

Bokföringsnämndens regler är allmänna råd.

Enligt Skatteverket finns det inga sådana krav.

Det kommer väl från bokföringslagen?

Ett utdrag från sidan, om nu någon inte orkar läsa igenom allt:

Vad innebär bokföringsskyldigheten?

För din egen skull är det viktigt att du har ordning på dina papper. Varje minut som behöver tas i anspråk för dig eller en redovisningskonsult kostar pengar. Sköter du din bokföring kan du spara pengar och undvika onödigt tidsspill.

Allmänt om vad bokföringsskyldigheten innebär:

att löpande bokföra alla affärshändelser så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbok) och i systematiskt ordning (huvudbok)

att se till att det finns verifikationer för alla bokföringsposter

att arkivera räkenskapsinformationen i ordnat skick och på betryggande sätt inom landet under minst 10 år. Tänk på att även uppgifter på disketter, cd och hårddiskar kan vara räkenskapsinformation

att upprätta årsbokslut eller årsredovisning

Varje händelse av ekonomisk art dvs. det som påverkar ekonomin i företaget ska bokföras. Det kan vara att en tillgång/skuld förändras eller att en inkomst eller utgift uppstår. Bokföringen ska normalt alltid grunda sig på en skriftlig handling, ett underlag. Denna skriftliga handling kallas för verifikation.

En verifikation kan vara en faktura, men även en intern transaktion, t. ex. avskrivningar på inventarier. Flyttar du pengar från checkkontot till kassan ska ett underlag finnas. Sätt gärna en konteringsstämpel på verifikationen så att du kan anteckna hur du tänker bokföra. Observera att den privata ekonomin ska hållas isär från firmans ekonomi. Egna insättningar och uttag i verksamheten ska bokföras.

Det viktiga är med andra ord att bokföra löpande och att ha ordning på alla verifikationer. Det står inte ett ord om HUR bokföringen ska utföras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Används begrepp som 'otillåtet' så bör det väl vara en regel, inte en rekommendation?

Samtididgt är det konstigt att man inte påpekat detta vid två revisioner, då brukar ju minsta tveksamhet utredas... :rolleyes:

När jag var på nyföretagarinformation hos Skatteverket förra veckan så talade de verkligen om det här med icke-editeringsbar bokföring som en lag och inte en rekomendation.

Men och andra sidan om Claes blivit granskad och inte fått någon anmärkning om Excel-användning så kanske det inte är en grej som kollas så mkt, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...