Jump to content
Annons

Recommended Posts

Sebskater (oregistrerad)
Postat

ja min fråga är redan ställd menmen... kan man välja någon annan placering för pluggarnas bo på hårddisken?. Jag har installerat windows på en mycket liten hårddisk så inga pluggar ryms där 😉

Annons
Postat (redigerat)

I Cubase kan du ha flera olika plugg-mappar, var du vill. Vet inte hur det är med ProTools dock...

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

Ja det maaste dem.

Postat

Hmm Hur liten disk har du??

Jag har ganska stor samling pluggar som tar upp 197mb....

Stora intstrument pluggars datafiler och samplings biblotek mm behöver inte ligga på system disken.

Inte heller Pro Tools (själva programmet.)

Det är bara .dpm plugg filerna som installeras på systemdisken. Dom tar inte mycket plats.

tex sythen Xpand som är ca 650mb stor kan man välja att installera dat fillen tex som jag på en extern disk och dpm filen hamnar default i C:\Program\Delade filer\Digidesign\DAE\Plug-Ins (På Windows)

själva Xpand.dpm filen är 7.52mb

Så kan man göra med de flesta intrument pluggar... men det kanske du redan visste...

Postat

Nu kan jag inte pro tools men jag kan tänka mig att det kan ta mycket plats om du lägger alla ljudpluggar på samma ställe. Alltså Librarys. I Cubase så kan du lägga själva plugg filen i en mapp - plugg.dll - men ha "biblioteket" på en annan plats. I pluggen letar man sedan upp biblioteket så funkar det (om man inte redan vid installation hänvisar till en annan plats).

• 2 veckor senare...
Sebskater (oregistrerad)
Postat

saken är den att jag har windows installerat på en 2gigs partition.. då blir det inte så mycket plats kvar.. 😛 men jag flyttade windows till en 10 gig istället så nu funkar allt toppen 😉 jo jag visste att man inte behövde lägga samplingarna i windows partitionen... men när det endast fanns 14 meg ledigt så mådde inte datorn så bra... PRO TOOLS ÄR ASBRA! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.