Jump to content
Annons

sångbås


mietek

Recommended Posts

anledningen att jag startar en egen är att jag tänkte nån kanske kunde hjälpa mej i mitt enskilda fall, är verkligen svinkass på ljudisolering, men eftersom min rum är skitlitet (c:a 15 kvadrat) med betongväggar.

Så måste jag skärma av så gått det går, jag tror det blir svårt med heltäckande bås, och hade snarare tänkt mej nån sorts provhytts-modell, nåja ska inte skriva en uppsats.

Undrar egentligen bara vad man borde använda för material?

jag ska nog kunna stadga det(vad det nu behövs) så att det står upprätt på sidorna som vägg, men hur är det bakom micken (mot väggen) ska man slänga upp en "madrass" där också?

och "taket" på hytten, hur borde det se ut, kanske borde jag också avancera med nån tyg typ bara bakom mej så att det blir heltäckande också?

alla svar tas gladeligen emot 😉

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Steg 1

Köp några meter JJlabs Stageabsorb backdrop tyg, häng upp på skenor som du sätter i taket.

Steg 2

Ta fram spikpistolen och din favorit kudde och spika fast den i taket.

Steg 3

Köp en tjock och fin matta och lägg på golvet.

Nu har du ett färdigt sångbås, som du kan trolla bort på mindre än 2 sekunder.

Jag hade en kompis som gjorde en liknande konstruktion i sin lilla hemstudio, funkade fin fint. Har tyvärr ingen bild på det. Men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

nån mer som har förslag ? jag har ju i stort sett tänkt ut hur jag vill ha det, behöver bara veta vilket material som funkar bäst, kanske ska klä rockwool i tyg och ha som väggar kanske, släng ideer åt mej bara

Link to comment
Dela på andra sajter

klart det får kosta nåt haha, men kanske inte så mycket som en tusing, känns som det borde gå att göra fräcka hemmabyggen med såna vanliga isoleringsmaterial? jag undrar bara vilket material, men ska kolla upp kontorsgrejen också

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte klädställningar på IKEA (129 kr/st) och en stålvajer (39kr/st tror jag) på dessa hände jag upp överkast, mattor m.m. (allt jag kunde komma över - HELT GRATIS by the way 😆 ) Sen så lade jag två små madrasser tvärs över de två klädställnngarna. KLART! superdämpat nu.

Jo, vad gäller material så är bomull skitbra (därför det är naturmaterial) det brukar ofta överkast, mattor vara. ta ett duntäcke också vettja. 😄 det mesta funkar

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

nu har jag funderat på det, jag hade tänkt gör tre st träramar, som jag trycker in eller fyller rockwool med, om ni förstår.

som får utgöra 3 st väggar, det skulel se ut som ett U.

Sen slänger jag in en filt eller täcke som tak alternativt, bygger väggarna ända upp till taket och slänger upp nån absorbent i taket, skulle det funka?

vad skulle taknas, små små basfällor i det lilla båset? Skulle det låta boxigt? hade tänkt att väggarna/plattorna skulle vara c:a 1x2m. Om det skulle bli boxigt vad är alternativet? att inte fylla HELA ramen med rockwool så att säga utan bara längts in och spika fast en matta på ramen så det blir luft mellan rockwoolen och mattan.

All hjälp vore underbar, för jag tänkte köra vilken dag som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja!

om du bara ska ha det som sångbås rekommenderar jag att du bygger dina rmaar med ullfiber(vilken du vill) och sen meckar upp diverse tjockatyger och gör S-mönster av dem på väggarna.. alltå vägg I - S-mönstrat tyg.. och sen blir det

S

S

S

S

i mönstret.. 🙂 dålig på att förklara, men du förstår säkert om du anstränger dig lite.. 😠

sätt tyget på skenor i taket och tryck ihop det så får du mönstret som jag försöker beskriva!!

du behöver itne fylla rummet med det.

däremot behöver du kolla in taket.. då oftast detta är det som gör att rummen låter bajs! placera dina ramar med ullfiber i taket på relativt symmetriska sätt, och redan i detta läget börjar rummets karaktär ändra sig avsevärt..

tycker du att rummet är FÖR basigt, gör en eller ett par ramar med ullfiber och sätt ut i hörn (där basen resoneras!!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag byggt det , de var kul, gjorde ramar med reglar och fyllde med gullfiber och rockwool, nu tänkte jag klä ramarna med tyg också, så det blir snyggare och inte dammar så mycket, då undrar jag om det spelar nån roll vad det är för sorts tyg som är bäst att använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag byggt det , de var kul, gjorde ramar med reglar och fyllde med gullfiber och rockwool, nu tänkte jag klä ramarna med tyg också, så det blir snyggare och inte dammar så mycket, då undrar jag om det spelar nån roll vad det är för sorts tyg som är bäst att använda?

upp med en bild då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nu har jag bara några sista frågor så hjälp mej gärna så ska jag sluta tjata ut detta sen.

på baksidan av gullfiberramarna, satte jag masonitskivor, jag läste nånstans att detta kanske inte är bra, men jag fattar då inte hur ljud ska ta sig igenom 4-5 cm dämpning och låta masoniten påverka?

och det sista, båset mäter ungefär 90x180cm i innermått, måste man slänga in nåt i hörnen för att jämna ut, jag märker att all bas trots allt fångas upp där.

jag har bara märkt av en problemfrekvens och det är runt 600hz nån som kan säga på rak arm vad som behövs åtgärdas?

tack på förhand.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ja det var samma princip förutom att ditt var skitsnyggt och välbyggt:D

frågorna kvarstår, fan det finns ju hur många som helst på forumet som är experter på detta ju , komigen nu:D

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...