IDF Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 Jag Ă€r stolt Ă€gare till ett par Rcf scd6021 högtalare som jag köpte av SVT i somras, och de Ă€r tre stycken av dem.. tvĂ„ stycken helt hela, och en dĂ€r sjĂ€lva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min frĂ„ga lyder dĂ„, kan man lĂ€tt limma ihop de sjĂ€lv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim, och om jag anvĂ€nder vanligt superlim, kommer högtalaren att bli fför fast och inte lĂ„ta bra dĂ„??? trevligt med ett gammalt forum igen. i love it!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 testa med en sats egenproducerad spritze đđđ Ring och frĂ„ga nĂ„gon högtalarbyggare Ă€r mitt tips, vete fan Ă€rligt talat! đ„° Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 februari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 20 februari 2007 testa med en sats egenproducerad spritze đđđ Ring och frĂ„ga nĂ„gon högtalarbyggare Ă€r mitt tips, vete fan Ă€rligt talat! đ haha skönt o höra det.. đ ja tĂ€nkte att de var lika bra o frĂ„ga hĂ€r, för de finns mkt kunksap pĂ„ forumet.. đ sĂ„desĂ„!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 kunksap? runksap... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 februari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 20 februari 2007 kunksap? runksap... đ jepp det var det jag menade.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 Har en bra kille i stockholm som brukar kona om Ät oss, har inte namnet i huvudet Äterkommer med namn, gubbar Ä alzheimer du vet.....bra och hyfsade priser..det kommer jag ihÄg i alla fall. Olle Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 skön nivĂ„ faktiskt... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 februari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 20 februari 2007 Har en bra kille i stockholm som brukar kona om Ă„t oss, har inte namnet i huvudet Ă„terkommer med namn, gubbar Ă„ alzheimer du vet.....bra och hyfsade priser..det kommer jag ihĂ„g i alla fall. Olle haha de e illa me alzheimers.. đ men grejjen Ă€r att jag Ă€r itne ute efter ngn som gör det Ă„t mig.. jag vill göra det sjĂ€lv hemma i lyan, och gratis.. dĂ€rför vill jag bara veta vad för sorts lim man ska ha.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
aburman Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 Limmade mittkonen pÄ en subwoofer med Bostik kontaktlim en gÄng (ej superlim). MÀrkte ingen skillnad pÄ ljudet iaf. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 sarre sajaju... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 Ăr det katten nu igen? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 februari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 20 februari 2007 Limmade mittkonen pĂ„ en subwoofer med Bostik kontaktlim en gĂ„ng (ej superlim).MĂ€rkte ingen skillnad pĂ„ ljudet iaf. och det kan jag tĂ€nka mig Ă€r bra, dĂ„ det rör sig pĂ„ ett helt annat sĂ€tt, Ă€n ex. superlim, eftersom superlim blir stenhĂ„rt, o kontaktlim rör sig lite mjukare.. tackar.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 februari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 20 februari 2007 (redigerat) sarre sajaju... đ haha, det tar jag pĂ„ hifihögtalarna.. dĂ€r det ska lĂ„ta lite svampigt.. đ Ăr det katten nu igen? nĂ€e, robert wahlgren pĂ„ svt.. han har nog vassa klor.. đ jag har ju tre högtalare, varav en som katten rispat i lite grann.. mĂ€rker inte av ngt av det pĂ„ ljudkvaliten.. edit: jag postar massvis av gĂ„nger.. đ Redigerat 20 februari 2007 av IDF Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 Man kan ju vilja göra allt sjÀlv för att man "bara vill" eller av nÄgon annan orsak "who knows"....högtalaren Àr din slutliga referens om vad ditt system presterar sÄ om du misslyckas sÄ lÄter din cubase, dina ljudkort, hela din studio fel. KÀnns lite som att lÀra sig att göra en by-pass operation sjÀlv barar för att man vill eller för att spara pengar. Men om du promt vill jobba sjÀlv kolla typ "gearslutz.com" bra forum för hi end, kolla ett lim som inte Äldras = blir hÄrdare med Ären (ok jag sÄg kopplingen med alzheimer och gubbar...hittar du limmet let me know) Olle Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 februari 2007 TrÄdstartare Dela Postat 20 februari 2007 Man kan ju vilja göra allt sjÀlv för att man "bara vill" eller av nÄgon annan orsak "who knows"....högtalaren Àr din slutliga referens om vad ditt system presterar sÄ om du misslyckas sÄ lÄter din cubase, dina ljudkort, hela din studio fel. KÀnns lite som att lÀra sig att göra en by-pass operation sjÀlv barar för att man vill eller för att spara pengar. Men om du promt vill jobba sjÀlv kolla typ "gearslutz.com" bra forum för hi end, kolla ett lim som inte Äldras = blir hÄrdare med Ären (ok jag sÄg kopplingen med alzheimer och gubbar...hittar du limmet let me know) Olle jag vet det dÀr.. kÀnns som ett ganska onödigt inlÀgg.. med tanke pÄ att allt jag frÄgade var om det gÄr att laga sjÀlv.. jag Àr förstochfrÀmst ingen newbie som sitter med piratcubase o lallar, jag har lagt ner betydligt mycket mer pengar och tid Àn mÄnga andra pÄ forumet.. menar inte att jag dÀrför Àr bÀttre eller sÄ Àn nÄgon annan!! konstaterar bara detta!! jag kommer inte att anvÀnda denna högtalare som monitor, och Àr inte ute efter att laga mina primÀra högtalare sjÀlv, vilket jag inte skulle fÄ för mig.. jag kommer anvÀnda denna högtalare ex. till mono-lyssning, ekokammare-högtalare etc etc. och som sagt tycker jag att ditt inlÀgg inte lÀmpade sig för denna trÄd.. dÄ den inte pÄ nÄgot sÀtt handlade om att jag ska mixa i denna högtalare, utan endast försöka lappa ihop den!! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BĂNKT Postat 21 februari 2007 Dela Postat 21 februari 2007 Vad jag har hört sĂ„ Ă€r det största problemet centreringen av konen. Jag har varit nĂ€ra att kona om sjĂ€lv men det har bara inte blivit av Ă€n, har en del gamla högtalare som stĂ„r med sprĂ€ckta upphĂ€ngningar. Har en kompis som lagat sprĂ€ckta upphĂ€ngningar sjĂ€lv och han anvĂ€nde sig av ett lim som hette Hobbylim i en blĂ„ tub. Inget avancerat namn direkt men han hade fĂ„tt tipset av nĂ„gon vĂ€lrutinerad. Grejen Ă€r vĂ€l, som sagts tidigare att limmet ska vara gummilikt, följsamt och ej hĂ„rdna nĂ€r det hĂ€rdar. Jag gillar ocksĂ„ att fixa prylar sjĂ€lv, trots vetskapen att det finns proffs som gör det betydligt bĂ€ttre Ă€n mig!! Jag tycker det Ă€r en ganska angenĂ€m kĂ€nsla att ha gjort nĂ„got sjĂ€lv, precis som musik!! đ Lycka till!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 21 februari 2007 Dela Postat 21 februari 2007 jag kommer anvĂ€nda denna högtalare ex. till mono-lyssning, ekokammare-högtalare etc etc. och som sagt tycker jag att ditt inlĂ€gg inte lĂ€mpade sig för denna trĂ„d.. dĂ„ den inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt handlade om att jag ska mixa i denna högtalare, utan endast försöka lappa ihop den!! Nu tycker jag nog att du Ă€r lite otĂ€ck/otacksam IDF, Olle vill dig vĂ€l förstĂ„r du vĂ€l, tag emot hans tips och gör avbön! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
aburman Postat 21 februari 2007 Dela Postat 21 februari 2007 Kan mycket vÀl ha varit Elisabeth Höglunds hÄr som stött till konen... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
flintan Postat 21 februari 2007 Dela Postat 21 februari 2007 (redigerat) [...] en dĂ€r sjĂ€lva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min frĂ„ga lyder dĂ„, kan man lĂ€tt limma ihop de sjĂ€lv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim [...] Ok, nu mĂ„ste vi först reda ut vad som Ă€r trasigt, innan vi spekulerar. đ Jag tolkar det som att dammkĂ„pan har lossnat lite. StĂ€mmer det? IsĂ„fall Ă€r det bara att limma dit den. AnvĂ€nd vattenbaserat kontaktlim t.ex. detta och limma utan att lĂ„ta ytorna torka först som man gör med kontaktlim i vanliga fall. Det fĂ€ster bĂ€ttre pĂ„ pappret dĂ„ som annars suger upp limmet.. DammkĂ„pan Ă€r till för att just skydda talspolen mot damm. Bör inte pĂ„verka ljudet det minsta att göra detta sjĂ€lv, sĂ„vida du inte spiller lim ner i talspolen förstĂ„ss.. Kan ev. vara ide att pilla bort dammkĂ„pan helt och limma tillbaka igen, beror pĂ„ lite hur det ser ut. Det Ă€r alltsĂ„ inte konen som Ă€r trasig? Och inte upphĂ€ngningen? Och konen Ă€r centrerad, inget skrapljud nĂ€r du trycker pĂ„ den? Och nĂ€r du mĂ€ter elementet sĂ„ Ă€r det inte kortis alt. oĂ€ndlig resistans? IsĂ„fall kan du kolla efter en ny konsats (alltsĂ„ om nĂ„got av detta Ă€r trasigt..). Finns till de flesta lite dyrare element. DĂ„ fĂ„r du en sats med ny kon dĂ€r kantupphĂ€ngning och talspole och allt sitter ihop, tillsammans med lim och en centreringsring som man sĂ€tter inuti talspolen och gapet. đ edit: förtydligade lite Redigerat 21 februari 2007 av flintan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 21 februari 2007 Dela Postat 21 februari 2007 Kan mycket vĂ€l ha varit Elisabeth Höglunds hĂ„r som stött till konen... Nej men hennes alltför genomtrĂ€ngande öronsprĂ€ckar-röst!!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
flintan Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 Satt och lĂ€ste lite pĂ„ forumet nu och.. Ă€r det dessa du ska laga: Verkar vara plast kon och sĂ„na har jag aldrig limmat.. Men det borde vĂ€l gĂ„ det med pĂ„ samma sĂ€tt. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kill All Autotuner Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 (redigerat) Det Ă€r som nĂ„gon redan skrev, dammkĂ„pan som lossnat. Limma dit den med ett plastlim (Om det Ă€r en polypropylenkon ) Eller limma med papperslim om det Ă€r en .... papperskon... DOH ! đ Redigerat 23 februari 2007 av Kill All Autotuner Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 februari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 24 februari 2007 [...] en dĂ€r sjĂ€lva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min frĂ„ga lyder dĂ„, kan man lĂ€tt limma ihop de sjĂ€lv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim [...] Ok, nu mĂ„ste vi först reda ut vad som Ă€r trasigt, innan vi spekulerar. đ Jag tolkar det som att dammkĂ„pan har lossnat lite. StĂ€mmer det? IsĂ„fall Ă€r det bara att limma dit den. AnvĂ€nd vattenbaserat kontaktlim t.ex. detta och limma utan att lĂ„ta ytorna torka först som man gör med kontaktlim i vanliga fall. Det fĂ€ster bĂ€ttre pĂ„ pappret dĂ„ som annars suger upp limmet.. DammkĂ„pan Ă€r till för att just skydda talspolen mot damm. Bör inte pĂ„verka ljudet det minsta att göra detta sjĂ€lv, sĂ„vida du inte spiller lim ner i talspolen förstĂ„ss.. Kan ev. vara ide att pilla bort dammkĂ„pan helt och limma tillbaka igen, beror pĂ„ lite hur det ser ut. Det Ă€r alltsĂ„ inte konen som Ă€r trasig? Och inte upphĂ€ngningen? Och konen Ă€r centrerad, inget skrapljud nĂ€r du trycker pĂ„ den? Och nĂ€r du mĂ€ter elementet sĂ„ Ă€r det inte kortis alt. oĂ€ndlig resistans? IsĂ„fall kan du kolla efter en ny konsats (alltsĂ„ om nĂ„got av detta Ă€r trasigt..). Finns till de flesta lite dyrare element. DĂ„ fĂ„r du en sats med ny kon dĂ€r kantupphĂ€ngning och talspole och allt sitter ihop, tillsammans med lim och en centreringsring som man sĂ€tter inuti talspolen och gapet. đ edit: förtydligade lite javisst Ă€r det dammkĂ„pan som lossnat.. đ jag tĂ€nkte mig inte för nĂ€r jag skrev, och dĂ„ blir det ganska lĂ€tt fel.. đ limmar ihop den med plastlim.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.