Jump to content
Annons

Mixen tappar diskant i vissa Cd-spelare


Bluemoon

Recommended Posts

Jag förstår inte detta.

När jag bränner skiva (wav fil) till cd och lyssnar i min cd-spelare, syrrans spelare osv. så låter låten precis som när jag tryckt in knappen "high-cut" på förstärkaren jag använder mig av till mina studiomonitorer. -Alltså, en del av diskanten försvinner så det låter molningt och därmed försvinner en hel del dynamik (låter kasst)

Vad beror detta på mån tro?

Är helnöjd med mixen när jag lyssnar i datorn med studiohögtalarna, är också nöjd när jag lyssnar från tv:n via dvd:n (kan höja diskanten i dvd:n dock, då det låter bra)

Men hur ska man få en mix att låta bra i alla spelare? Varför blir det sådan stor skillnad? Är det i mix eller mastering man fixar så det låter bra i alla möjliga spelare?

Jag använder mig av Sonar LE när jag spelar in.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag förstår inte detta.

När jag bränner skiva (wav fil) till cd och lyssnar i min cd-spelare, syrrans spelare osv. så låter låten precis som när jag tryckt in knappen "high-cut" på förstärkaren jag använder mig av till mina studiomonitorer. -Alltså, en del av diskanten försvinner så det låter molningt och därmed försvinner en hel del dynamik (låter kasst)

Vad beror detta på mån tro?

Är helnöjd med mixen när jag lyssnar i datorn med studiohögtalarna, är också nöjd när jag lyssnar från tv:n via dvd:n (kan höja diskanten i dvd:n dock, då det låter bra)

Men hur ska man få en mix att låta bra i alla spelare? Varför blir det sådan stor skillnad? Är det i mix eller mastering man fixar så det låter bra i alla möjliga spelare?

Jag använder mig av Sonar LE när jag spelar in.....

Detta fixas ofta i mastringen.

Om du upplever dina mixar som diskanfattiga så kanske dina monitorer ger dig en lite skev bild.

Vad du kan göra. Plocka med dig ett par skivor du gillar till studion och lyssna på dem. Lär dig hur dina monitorer låter.

Du kan också ha en vanlig stereo i studion och refferenslyssna dina mixar igenom.

Lätt att det blir för mycket lyssnande dock.

Men enklast är ju att lära dig dina monitorer. Uplever du att dina mixar saknar lite diskant i andra anläggningar. Ta helt enkelt och skut på lite diskant när du är kla med mixen ( alltså överdriv den lite ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är EQ:a slutmixen som gäller alltså (även om man finjusterar i mastering- tänkte inte mastra själv dock).

Men som jag nämnde så upplevde jag att det lät likt i andra anläggningar när jag tryckte in "high cut" på förstärkaren till studiohögtalarna, så att försöka finna en balans mellan highcut och inte är väl också ett sätt att utgå ifrån.... får prova mig fram. lite klurigt är det 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan finnas en teknisk förklaring - långsökt men möjlig.

Vilket program bränner du med? Om man sätter CD emphasis utan motsvarande EQ på bränningen så kan det bli skumt. CD emphasis försvann sådär 15 år sedan, var en finess som stödde äldre tiders dåliga CD-spelare. Men det ingår fortfarande i standarden.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Har du lyssnat på något annat innan du lyssnar på din låt i samma cdselare?

Den kan ju absolut inte låta likadant överallt eftersom alla högtalare är olika.

På vissa system låter all musik diskantfattigt och jävligt i allmänhet.

Bara för att du gjort en mix som "funkar överallt" så kommer inte dina öron gilla att lyssna på mixen i alla anläggningar. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan finnas en teknisk förklaring - långsökt men möjlig.

Vilket program bränner du med? Om man sätter CD emphasis utan motsvarande EQ på bränningen så kan det bli skumt. CD emphasis försvann sådär 15 år sedan, var en finess som stödde äldre tiders dåliga CD-spelare. Men det ingår fortfarande i standarden.

Gunnar

har också funderat på om det är något som händer med bränningen...

lägger in wav-filen i Windows media player och bränner den direkt därifrån.

CD emphasis, vad är det`för något??

Sen funderar jag, jag gör musiken i Sonar LE (läger på sång)- nån som vet vad det är för skillnad på "Broadcast wave" och "RIFF wave"? Har försökt kolla under "help topics" men finner inget.

...Förr när jag skulle lyssna på mina bakgrunder (utan sång) som jag importerade från FL studio så stötte jag på samma problem när jag lyssnade på skiva. Då brände jag också direkt från Windows Media player (trodde att det var för att min musik var för dåligt EQ:ad då...men musiken är ju EQ:ad nu så- alltså varje instrument för sig och sedan sång för sig.

Har INTE EQ:at slutmixen sedan, det skulle ju vara det annars då, att lägga på mer diskant...men det känns konstigt att behöva göra så å. Händer det att man får lov att göra så alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på något annat innan du lyssnar på din låt i samma cdselare?

Den kan ju absolut inte låta likadant överallt eftersom alla högtalare är olika.

På vissa system låter all musik diskantfattigt och jävligt i allmänhet.

Bara för att du gjort en mix som "funkar överallt" så kommer inte dina öron gilla att lyssna på mixen i alla anläggningar. 😄

japp, annan musik låter fin fint, just min musik låter helskum, som om ett filter lägger sig på (spelaren är säker 10-12 år gammal, men en rätt så dyr sådan, med karaoke o allt, haha) Lite lika när man lyssnar i syrrans stereo (ett par, tre fyra år gammal den, men där kan man ställa in EQ, eller höja diskant och/eller bas iaf)

Lika när man lyssnar i DVD:n, då blir det också bättre ljud tack vare bättre inställningsmöjligheter. Men så fort man ska lyssna på en spelare utan större instälnningsmöjligheter så blir det samma slags diskanfattiga, molniga ljud. Som ett filter som lägger sig på och tar bort en hel massa dynamik. Det borde inte bli sån skillnad, kanske har med bränningen att göra. hmm... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, satte i Justin Timberlakes och Gwen stefanis senaste skivor (lagligt köpta i affär- så klaitèn är väl den bästa), provade och jämförde med mina låtar, upplevs LIKA BRA!(typ iaf) ingen skillnad vad gäller diskant osv (ljudvolymen är förstås olika, men det hör inte hit) ... Provade även att trycka in "high cut" knappen på dessa skivor då lät dom också så där molniga... Så det MÅSTE vara nåt som händer när man bränner det på skiva, men att det låter bra när jag lyssnar på skivan i studio. KONSTIGT. måste vara nått jag missat.

Läs också mina två tidigare svar aldeles ovanför. Kanske kan hjälpa om ni har någon idè. Ska fortsätta klura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen kan CD emphasis späka för dig, det är en gammal sak som användes vid inspelning av klassisk musik, har för mig att det var 50 microsekunder, alltså allt över ca 3.500 Hz höjdes med 6 dB per oktav. Vid avspelning, som ligger som en flagga i filen sänks diskanten motsvarande.

Så kolla "emphasis = off" annars blir det lite muggigt....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen kan CD emphasis späka för dig, det är en gammal sak som användes vid inspelning av klassisk musik, har för mig att det var 50 microsekunder, alltså allt över ca 3.500 Hz höjdes med 6 dB per oktav. Vid avspelning, som ligger som en flagga i filen sänks diskanten motsvarande.

Så kolla "emphasis = off" annars blir det lite muggigt....

Olle

japp, japp ska kolla upp det. Det är väl i själva bränningsprogrammet det står isfall... inte i Sonar väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Svaret er kanskje Dither...

Legg på steinbergs dither plugg, eller waves idr til sist på masterbus'en..

Velg 16 bit når du bouncer wav'en..

Noen cdspillere takler ikke lyd som ikke har dither på korrekt vis.. og da forvrenges som oftest de høyeste frekvensene først..

- J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...