Jump to content
Annons

3GB Switch för att frigöra minne i XP


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Jag ser 3gb minne i windows men när jag laddar in stora måängder samplingar så får jag ett meddelande där cubase talar om för mig att jag inte får plats med nå mer samplingar i minnet fast jag har 950 mb kvar.

När jag ligger på gränsen och har, säg 1100mb minne ledigt så får jag ofta upp ett meddelande som säger:

A serious problem occurred. Please save your project under another name and restart Cubase

Detta problem har jag för mig ska inträffa när minnet är fullt, så jag funderar på att testa den här 3gb switchen i boot.ini för att frigöra min sista gig minne.

Såhär gjorde jag för att fixa problemet:

1. Högerklicka på Den Här Datorn----->Egenskaper---->Avacerat-fliken---->Klicka på Inställningar-knappen under Start och Återställning---->Klicka på Redigera-knappen under Start - Nu öppnas boot.ini filen med programmet Anteckningar

2. Såhär såg min boot.ini fil ut FÖRE ändringen

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

3. Såhär ser min boot.ini fil ut EFTER ändringen

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /3GB

4. Starta om datorn

Hoppas ni har stor användning för detta!

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Xp hanterar vad jag vet bara 2gb ram

Taget från Microsoft's hemsida

Operating systems based on Microsoft Windows NT technologies have always provided applications with a flat 32-bit virtual address space that describes 4 gigabytes (GB) of virtual memory. The address space is usually split so that 2 GB of address space is directly accessible to the application and the other 2 GB is only accessible to the Windows executive software.

The 32-bit versions of the Windows 2000 Advanced Server and Windows NT Server 4.0, Enterprise Edition, operating systems were the first versions of Windows to provide applications with a 3-GB flat virtual address space, with the kernel and executive components using only 1 GB. In response to customer requests, Microsoft has expanded the availability of this support to the 32-bit version of Windows XP Professional and all 32-bit versions of Windows Server 2003.

Link to comment
Dela på andra sajter

Xp hanterar vad jag vet bara 2gb ram

XP hanterar 2 GB RAM för applikationer, men kan hantera upp till 4 GB totalt (inräknat paging-fil, grafikkortets RAM-minne, osv), om jag inte missminner mig. Med 3 GB-switchen ska man alltså kunna frigöra ytterligare 1 GB till applikationer, är dock också nyfiken på ifall någon har provat det och kan rapportera hur pass bra det fungerar i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det fungerar bra med switchen. Den styr om minnet ska delast 2/2 eller 3/1 i den virtuella

addressrymden som 32 bitars OS kan addressera. Det styr alltså den virtuella addresseringen

vilket betyder att den påverkar hur ett system med bara 2 GB fysiskt minne hanterar sitt minne.

För den delen alla andra minneskonfigureringar också. Det är bara att slå på och prova! Tycker man att det fungerar sämre så är det lätt att switcha tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det fungerar bra med switchen. Den styr om minnet ska delast 2/2 eller 3/1 i den virtuella

addressrymden som 32 bitars OS kan addressera. Det styr alltså den virtuella addresseringen

vilket betyder att den påverkar hur ett system med bara 2 GB fysiskt minne hanterar sitt minne.

För den delen alla andra minneskonfigureringar också. Det är bara att slå på och prova! Tycker man att det fungerar sämre så är det lätt att switcha tillbaka!

ok.. så switchen funkar, kanon! 🙂 Men har jag rätt eller fel angående beskrivningen, är det så man skall gå tillväga för att byta till 3/1?

Finns nån mer tråd om detta. Orkar inte leta nu.

Det jäkliga är ju att om man skriver fel i boot.ini kanske inte datorn bootar alls.

Då har man helt plötsligt förlorat verktyg för att ångra sig. Vad gör man då!?

Precis... vill verkligen försäkra mig om att jag gör på rätt sätt innan jag prövar 🙂

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tja, jag vet inte vad din metod egentligen gör. Men det är bara att öppna filen med en valfri editor och göra de förändringar man önskar, och sedan boota om. Men den förelsagna ändringen så kommer du att kunna välja mellan den gamla och den nya configen.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Vill bara meddela att jag tog mina chanser och ändrade boot.ini filen och ALLT FUNKADE SOM EN DANS! Jag uppdaterade mitt första inlägg med en beskrivning på hur jag gjorde ifall någon undrar.

Tack för hjälpen alla.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Ifall datorn vägrar starta efter att ha ändrat boot.ini går det bra att använda installationsskivan för XP och via rescuecenter återställa boot-filen... 😉

Pratar du ur egen erfarenhet eller bara som ett allmänt tips 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det jäkliga är ju att om man skriver fel i boot.ini kanske inte datorn bootar alls.

Man lägger in två rader, en med switchen och en utan? Jag har lagt in en hel del olika rader (med debugswitchar etc.), works fine. Och man behöver inte oroa sig.

Ett annat (rekommendabelt) alternativ är att installera en version av MS-DOS på första partitionen (100MB eller så). Då landar boot.ini i roten på den skivan, och kan alltså manipuleras direkt med edit i MS-DOS. Detta kallas lifesaver.

Link to comment
Dela på andra sajter

two additional conditions must be met: the system must be running Windows XP, Windows Server 2003, Windows NT 4 Enterprise Edition, Windows 2000 Advanced Server or Datacenter Server and the application .exe must be flagged as a 3-GB-aware application.

Kul att det fungerade bra för dig! Det här är nog en av de nyttigare tekniktrådarna på sistone. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Egenskaper i "den här datorn" säger att jag har 3 GB RAM, BIOS säger samma sak.

HUR kan det ändå vara så att OPERATIVET bara utnyttjar 2 GB da ra!? 🙂😉

Har värdlens mest instabila program nämligen Gigastudio och tänkte i min enfald att några läckra Kingston-gigabyte till skulle göra susen. Men vetef... om jag märkte nån skillnad.

Nu har jag i alla fall skrivit om boot.ini-filen efter thrinithans exempel och dator-helv... startade och BOOTADE igen!! 😛

Tusen tack thrinithan för dina tips. Nu återstår att se om det blir någon skillnad.

Lifesaver och en MS-prompt skulle jag också vilja ha. Du skulle starta en kurs här tsmalmbe!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag har med stor lycka kunnat ladda in mer instrument i cubase efter att jag skrev in /3gb i boot.ini och har självklart testat att spela upp allting med minnet pressat ända ner till 400mb utan att se skymten av felmedelandet som säger "serious error occurred, please save your projekt under another name and restart cubase". Tidigare kom jag ju bara ner till 1000mb så bara det ser jag som en framgång 🙂

Ska kolla en film nu men jag ska minsann läsa den där VST tråden du länkade till så ska vi se om den också kan göra någon nytta 😛

HUR kan det ändå vara så att OPERATIVET bara utnyttjar 2 GB da ra!?
Svaret står högre upp i tråden 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Chris_Kadaver (oregistrerad)

Innebär 3GB switchen att du frigör 3GB i XP?

Jag trodde XP klarade att hantera 3GB som standard, och att det inte blir problem förens man försöker trycka i 4GB sammalagt?! Eller innebär den här .ini ändringen att man frigör 4GB ram om man nu har det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

XP kan hantera 4 GB, Det är mänden minne som 32 bitar klarar av.

Men XP har en hård gräns för minnets uppdelning i applikationer och vad windows kärnan

kan använda. Den är per default delad i 2/2. XP är en windows NT. Windows NT är från 92.

92 var 4 GB löjligt mycket minne. Så det är ett designval från 92. Någonstans påvägen så var så

kom man på att det inte var så bra så man gjorde en fix så en bit till av adressrymden gick

till applikationer. Så 1 GB till kärnan och 3 GB till applikationer. Värt att notera att detta är

den virtuella minnesadressrymden, Dvs även om man har 2 GB minne så kan man ha processer

som är större än 2 GB om man slår på flaggan. Jag har inte lyckats komma på någon vettig orsak

till att inte slå på flaggan, så det är bara att slå på!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va nice jag testa med att först öppna dkfhs med alla micar på slagna det tog ca1619 mb ram för bara trummorna.

la sen ditt lite syntar och cubase sa godnatt.va bara att stänganer.

sen insatlerade jag ett 1gigs minne till och fick då 3gig totalt,la sen till infon och startade om.

laddade dkfhs och syntar och det lira hur bra som hälst.

vill bara tacka för infon det va fan det bästa sen farmor bran inne :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)
XP kan hantera 4 GB, Det är mänden minne som 32 bitar klarar av.

Men XP har en hård gräns för minnets uppdelning i applikationer och vad windows kärnan

kan använda. Den är per default delad i 2/2. XP är en windows NT. Windows NT är från 92.

92 var 4 GB löjligt mycket minne. Så det är ett designval från 92. Någonstans påvägen så var så

kom man på att det inte var så bra så man gjorde en fix så en bit till av adressrymden gick

till applikationer. Så 1 GB till kärnan och 3 GB till applikationer. Värt att notera att detta är

den virtuella minnesadressrymden, Dvs även om man har 2 GB minne så kan man ha processer

som är större än 2 GB om man slår på flaggan. Jag har inte lyckats komma på någon vettig orsak

till att inte slå på flaggan, så det är bara att slå på!

Så utan att aktivera det där så om man har säg 4gb minne (utan virtuellt minne inräknat)

så adresseras per automatik 2 gb till windows och 2 gb till applikationer. Vad är då orsaken att windows visar 3gb för de som köra XP 32 bitars versionen? Borde den inte isf bara visa 2gb eller visa 4gb som det faktiskt är?

går det att ställa 1/8 så att windows får 512 mb ram, och 3,5gb till övriga applikationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjing... Jag fattar inte detta... Jag har 4 GB RAM, men aktivitetshanteraren visar bara "Total Physical memory" =3275820.

Det blir ingen skillnad om jag lägger till /3GB -switchen. Det står fortfarande 3275820.

Några ideer?...Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag testade switchen med "Userva=2900" -tillägget. Jag har 3gb fysiskt ramminne. laddade en "tung" låt i cubase men märkte ingen skillnad....tror dock att mina "tunga" är tunga mot cpu:n o inte minnet

det sägs ju att man ska "fixera" windows virtuella minne (se http://www.musicxp.net/tip_detail.php?tip_number=15 )

ska jag ha lika mycket virtuellt minne som fysiskt och hur mkt blir 3gb uttryckt i mb? (inte exakt 3000 väl?)

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade att lägga till en alternativ boot rad.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 3GB" /fastdetect /NoExecute=OptIn /3GB /Userva=2900

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Innan man kommer in i windows så får man välja vilken man skall köra med, funkade prima för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Först och främst. Windows kan som bekant bli grinigt när man ändrar boot.ini.

Smidigast är att gå in i felsäkert läge och ändra tillbaka, tycker jag. För att slippa leta efter windowsskivan och dylikt.

I alla fall. Jag har 4 GB Ram installerat i min maskin. Windows visar bara 3,5GB och enligt MemTurbo har jag 3,58GB. Det är jag helt med på.

3582

- 300 (windows)

_________

3282

Dessa 3200 vill jag använda till Cubase och samplingar... Låt oss säga 3 Gig. Men givetvis går inte detta. Cubase hänger sig vid ungefär 1GB av fritt minne (svårt att se exakt... jag går bara efter memturbo.)

Det är alltså inget jag kan göra åt detta....

Så fort det funkar med 64-bitars i Cubase och med mitt M-audiokort blir det jag som byter. Och säkert till 8GB Ram för sakens skull. Blir så irriterad. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
En fråga om denna diskussion. Jag har Windows Home på båda mina laptops.

Är det ett problem att inte ha Pro?

När tror ni Steinberg tar bort programusbnyckeln?

Få fråga A svarar jag: Inte vad jag vet, och på B svarar jag; Troligtvis aldrig då det är p g a den som CB4 inte har knäckts än.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om denna diskussion. Jag har Windows Home på båda mina laptops.

Är det ett problem att inte ha Pro?

Nä, tvärtom. Jag föredrar Home Edition på en musik-PC.
När tror ni Steinberg tar bort programusbnyckeln?
Hmmm, bägge frågorna har egentligen inget med den här trådens ämne att göra, men...

Jag hoppas att de skippar nyckeln med nästa generation Cubase - men det känns inte troligt tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har precis köpt ny burk! 😛

/3GB swthcen fungerar inte alls för mig. Kommer inte in i XP efter att jag lagt till den.

Fick starta upp i felsäkertläge och ta bort de de fyra tecknena "/3GB" från boot.ini

Eftersom det inte funkar

Är det bättre att plocka ur 2 minnen och köra 2gb ram istället för 4gb?

Jag har 4x1gb.

För enligt min moderkortsmanual skall man antingen sätta i minnen x0 x0 eller 0x 0x eller xxxx i de fyra portarna.

( Förklaringen till 0:orna och kryssen. Första exemplet X0 x=minne i första porten på första minnesportparet. 0=inget minnen i andra porten i första minnesportparet. )

Fattar man förklaringen?

Jag testade först med 2gb minne. Ett minne i vardera minnesportparet.

Jag gjorde ett litet experiment för att kunna se om det blev någon skillnad om jag petade i mer.

Ställde ljudkortet på 256samples i 44.1khz

Startade ett projekt 16bitar 44.1

Jag startade 5stereospår och la ( håll i er nu ) 37st waves IR1 full i stereo( som jag minns är rätt hungrig ) som insert.

Sen kunde jag inte starta fler.

Sen petade jag i två minnen till i de tomma platserna så att jag nu har 4gb i burken.

Startade jag samma projekt och kunde då peta på ( håll i er igen ) 3st IR1 till och 143st waves C1 i stereo. Summa 40 IR1 och 143 C4 ( Inte illa )

Tyvärr testade jag inte hur många c1 jag kunde ha lagt till med 2gb ram.

Men den stora frågan är jobbar datorn sämre om jag låter alla fyra minnena sitta i eller kommer den att jobba bättre.

Om man bara ser på antal pluggar så fick jag ju in ett par till.

Tänk om jag fått 3GB switchen att funka hur månge kunde jag startat då månne tro????

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...