Jump to content
Annons

har jag för klen dator?


fender__

Recommended Posts

Annons

Nej, det tycker jag inte. 18 ms låter iofs mycket, men du skriver inte vad du ska göra med den??

Mjukvarusyntar? Spela in med mikrofon?

Jag rekommenderar oavsett att du skalar bort allt onödigt från datorns Windows och optimerar den för musikbruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat buffer sizen? Du kan ju styra din latency själv. Vad är det för sequenser? Cubase, Logic, Tracktion?

Men som Linus säger skala bort allt onödigt. Gå in på Musicxp och gör de 10 första iallafall. Se även till att du inte har en massa onödiga saker igång på autostart. Startmeny -> Kör -> (skriv) msconfig ->(fliken) autostart. Ta bort exempelvis Adobe Acrobat och Winamp. De behöver inte autostartas. Se även till att Norton eller något annat antivirusprogram, msn eller något liknande inte är på samtidigt som musikprogrammet.

*edit* stavning

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

aa ok ska göra det men datorn är helt ny och jag har bara installerat cubase sx3 på den.. vart kollar man buffer sizen? är det på "ctrl alt delete"? det genom midi som jag spelar in, .. men ljudkortet då, kan det vara för att det är usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja latency har tagits upp många gånger. Sökmotorn eller manualen till både Cubase och ljudkort är ett hett tips :rolleyes:

Gå in på Devices -> Device setup -> VST Audiobay (välj release Asio Drivers in background) -> öppna kontrollpanelen för ditt ljudkort (nere i högra hörnet) -> hitta buffersize. Någonstans mellan 128 - 384 borde vara bra (men ställ den lägre än vad du har nu) - > klicka ur Release Asio Drivers in background - > klicka Apply längst ner till höger. Nu borde latencyn vara lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet det finns mycket men jag tyckte inte att något stämmde med mina problem precis... + Jag trodde att det var datorn som var för klen men det är den tydligen inte 🙂 ... hoppas jag hehe.... men jag ska kolla upp detta nu som ni skrivit... ett stort tack för hjälpen =) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

du ska kolla i kontrollpanelen för ditt ljudkort. Du borde ha en ikon i autostart menyn som du kan dubbelklicka på. Om inte så borde du ha en ikon som heter någonting med M-Audio i windows kontrollpanel.

När du hittat rätt kontrollpanel så finns är det bara att ställa in buffersizen lite lägre. Jag skulle gissa att du har din inställd på 512 och då är det bara ställa ner den till 256 så ska du se att latencyn hamnar strax under 10ms.

Lycka till och om du inte får det att funka kan du gärna skicka ett PM till mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Devices -> Device setup -> VST Audiobay (välj release Asio Drivers in background) -> öppna kontrollpanelen för ditt ljudkort (nere i högra hörnet) -> hitta buffersize. Någonstans mellan 128 - 384 borde vara bra (men ställ den lägre än vad du har nu) - > klicka ur Release Asio Drivers in background - > klicka Apply längst ner till höger. Nu borde latencyn vara lägre.
Följ stegen ovanför. Eller innan du öppnar Cubase så dubbelklicka på M-Audio ikonen nere i högra hörnet. Sök rätt på buffer size inställningen bland flikarna där (vet inte hur den kontrollpanelen ser ut). Ställ den lägre än vad du har nu. Öppna sen Cubase så borde latencyn vara lägre.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...