Jump to content
Annons

Tips om köp av mixerbord


toka

Recommended Posts

Hejsan!

Är ute efter tips på ett bra och billigt mixerbord till min hemmastudio. Det mesta av musiken spelar jag in på datorn. Men kommer skaffa mig 2 externa hårdvaru synthar snart och kanske även mer i framtiden.

Har haft Behringer analog modellerna genom åren. De har väl varit sisådär. Vill helst skippa Behringer denna gång och satsa på en annan hemma modell.

Finns det någon billig vettig digital mixer mellan prisklassen 5000-10.000:- att satsa på?

Eller något bra alternativ mot Behringer modellerna? Oavsett om det är digitalt eller analog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför köpa digital mixer i den prisklassen? Ska du ha den till att styra din DAW via MIDI eller är det bara för att ha något att koppla in syntarna på?

Ifall du bara ska använda den som vanlig mixer är det heöt bortkastat att köra digitalt eftersom du tappar väldigt mycket i ljudkvalitet i jämförelse med vad du får av ett beggat bra analogbord för 8-10 000:-.

Så leta äldre analogbord så får du mer välljudande mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkigen en mixer över huvud taget?

Jag tycker att det är smidigare att köra med flera ingångar på ljudkortet, än att ha en klumpig mixer som ska ta plats...

Ska du däremot ut och spela live, så är det en annan sak - men i en hemstudio tycker jag att en mixer är överflödig i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkigen en mixer över huvud taget?

Jag tycker att det är smidigare att köra med flera ingångar på ljudkortet, än att ha en klumpig mixer som ska ta plats...

Ska du däremot ut och spela live, så är det en annan sak - men i en hemstudio tycker jag att en mixer är överflödig i de flesta fall.

Har du någon bra tips på bra och billig ljudkort med många ingångar? Har ett audiophile 24/96 och vill gärna fortsätta använda m-audio serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Toka!

Jag funderar lite i samma banor som du kanske...

För mig lutar det åt Emu 1616m Pci-ljudkort, som har två "högkvalitativa" mikförstärkare inbyggt + 4 analoga linjeingångar + adat för ev framtida uppgradering, tillsammans med ett mixerbord med bra mikförstärkare och då är Soundcraft M8 ett stark kandidat tycker (tror) jag.

Smidighet, enkelhet och bra ljudkvalitet är viktigt för mej, därför känns det svårt att bortse från ett sånt förslag som Mackie Onyx 1220 med FW-interface, ca 10 500:- på 4-sound.

Följer tråden med stort intresse. 😄

/Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon bra tips på bra och billig ljudkort med många ingångar? Har ett audiophile 24/96 och vill gärna fortsätta använda m-audio serien.

Då ska du ha ett M-audio Delta1010.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=13463&artno=106006

Eller Delta1010 LT

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=27236&artno=173327

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Då och då läser man det vanliga svamlet om att digitala mixers skulle tappa en massa i ljud och sådant. Problemet är nog snarare tvärtom d.v.s ett bra analogt bord kostar betydande summor om det skall vara riktigt bra. Exempelvis så har Yamaha fantastiskt bra digitala mixers. Skall man bränna pengar på något idag så är det väl en bra preamp eller ett par stycken sådana. Man kan ju undra hur man tänker när man kopplar in analog utrustning och spelar in ljuden på en hårddisk? Är det då fortfarande analogt :-) Så nog törs du köpa en digital mixer men ska kanske hoppa steget över Behringer och gå på nått beprövat märke. Analogt är heller inget fel men prova då först bordet annars risk att du blir grymt besviken.

Lillefar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då och då läser man det vanliga svamlet om att digitala mixers skulle tappa en massa i ljud och sådant. Problemet är nog snarare tvärtom d.v.s ett bra analogt bord kostar betydande summor om det skall vara riktigt bra. Exempelvis så har Yamaha fantastiskt bra digitala mixers. Skall man bränna pengar på något idag så är det väl en bra preamp eller ett par stycken sådana. Man kan ju undra hur man tänker när man kopplar in analog utrustning och spelar in ljuden på en hårddisk? Är det då fortfarande analogt :-) Så nog törs du köpa en digital mixer men ska kanske hoppa steget över Behringer och gå på nått beprövat märke. Analogt är heller inget fel men prova då först bordet annars risk att du blir grymt besviken.

Lillefar

Jag tycker inte han behöver hoppa över behringer. Jag sitter med Behringers DDX3216 mixer med adatinteface. En sjukt billig digital mixer som låter helt ok. Han inte haft några problem med den på 2 år. Det enda som jag inte spelar in via Behringer mixern är sång, det kör jag genom en Focusrite green1 preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...