Jump to content
Annons

GuitarRig 2 eller Amplitube2?


mowcheeba

Recommended Posts

Vilken föredrar ni och varför? Behöver en bra gitarrplugg och det står nu mellan dessa två för mig.

Gillar att plugga in gitarrkabeln rakt in i förstärkaren och köra. Vilken av dom har bäst förstärkar modulering? Favoritförstärkare är Twin Reverb, Basssman och Deluxe. Marshall Plexi låter ju också kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med dom ljudidealen skulle du bli hundra gånger så nöjd med en Vox Tonelab, har testat både Guitar rig och Amplitube och de är inte i närheten av lika dynamiska. föredrar faktiskt Logics Guitar Amp Pro många gånger. Nästan enda mjukvaran som svarar någorlunda realistiskt på anslag och hur volympoten på guran är ställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar Vox Tonelab. Pluggar är väldigt smidigt och tar ingen plats på skrivbordet. Men jag har desvärre inte hittat någon plugg som låter bättre än Tonelab.

Lite i dyraste laget. Smakar det så kostar det. Har du något ljudklipp?

Den är ju billigare än både Guitar Rig och Amplitube?

Jag är inte hemma nu så jag kan inte fixa några ljudklipp för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar Vox Tonelab. Pluggar är väldigt smidigt och tar ingen plats på skrivbordet. Men jag har desvärre inte hittat någon plugg som låter bättre än Tonelab.

Lite i dyraste laget. Smakar det så kostar det. Har du något ljudklipp?

Den är ju billigare än både Guitar Rig och Amplitube?

Jag är inte hemma nu så jag kan inte fixa några ljudklipp för tillfället.

Jag tittade på Vox Tonelab SE med integrerade pedalbordet. Hittade senare den mindre för 2995:-

Det är den du har antar jag?

Redigerat av mowcheeba
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar Vox Tonelab. Pluggar är väldigt smidigt och tar ingen plats på skrivbordet. Men jag har desvärre inte hittat någon plugg som låter bättre än Tonelab.

Lite i dyraste laget. Smakar det så kostar det. Har du något ljudklipp?

Den är ju billigare än både Guitar Rig och Amplitube?

Jag är inte hemma nu så jag kan inte fixa några ljudklipp för tillfället.

Jag tittade på Vox Tonelab SE med integrerade pedalbordet. Hittade senare den mindre för 2995:-

Det är den du har antar jag?

Jag har båda två. Använder pedalen live och desktopversionen till inspelning. Rent ljudmässigt är de likvärdiga, bortsett från att pedalversionen har fler förstärkarmodeller, effekter, effektloop och givetvis pedaler 😏 Desktopversionen har däremot digitalutgång som kan vara bra när man spelar in.

Desktopmodellen ligger som sagt på 2400kr hos thomann. Lätt den mest prisvärda förstärkarsimen i mitt tycke.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerade att köpa en vox eller någon av de andra burkarna men det blev aldrig av. Hade precis sålt av det mesta i hårdvaruväg vad det gällde syntar och effekter och var väldigt nöjd med att bara jobba i mjukvara men... för gitarr tänkte jag inte ens tanken...

När jag uppgraderade mitt NI Komplete till v3 så följde Guitar Rig 2 med och jag var väl tvungen att prova den (och blev helt såld). Jag har själv lirat mycket med Twinverb (och även Marshall) och tycker den emulerar dessa väldigt bra. Det är dessutom otroligt enkelt att göra egna patcher med olika effektuppsättningar m.m. Använder Guitar rig både på bas, trummor och sång numer 🙂 .

Att köra live är väl kanske en annan sak men i studion är den perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall eller Fender.. Les paul eller Stratta. 😆

Svårt att säga. Jag tycker att pluggarna låter väldigt olika. Guitarrig kräver mycket mer av din dator så den bör vara hyfsta snabb och kompetent. Det är inte så lätt att ratta ljud i och med att det är så många parametrar. Amblitube låter bra i crunchljuden och är lättare att använda. Kräver inte lika mycket cpu heller.

Själv kör jag med Vox tonelab. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
creel (oregistrerad)

Guitar Rig 2 är bra men ändå inte. Bra för att man kan få alla möjliga ljud, men dåligt för att det är värdelöst ur inspelningssynpunkt. Riktigt riktigt svårt att få ett dugligt distljud t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att GuitarCombos låter bättre än GuitarRig (båda från NI). Möjligen att det är jag som är usel på att ställa in ljud, men jag får till betydligt bättre ljud med GuitarCombos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...