Jump to content
Annons

KISS


hackeman

Recommended Posts

Har precis laddat ner och kollat pÄ "KISS - MTV Unplugged" och "KISS - The Last Concert"... bara KISS i flera timmar! Jag Àr lyrisk och pÄmind om varför just KISS var mina stora idoler nÀr jag var liten... och lÄngt in i tonÄren. Jag stÀller mig fortfarande frÄgande till om nÄgot band pÄ den tiden kunde göra koncerter som KISS...?!

KISS var mina idoler Ă€nda tills "The Elder" och nĂ€r Peter Criss blev ersatt av Eric Carr. NĂ€r sedan Ace Frehley blev ersatt av den dĂ€r fjollan Vinne Vincent var det inte roligt lĂ€ngre. Sminket Ă„kte, musiken blev annorlunda - sen var de inte KISS lĂ€ngre. De var som vilket annat Rockband som helst. MedelmĂ„ttiga. Kommer ihĂ„g deras första musikvideo utan smink som man zappade förbi pĂ„ MTV... tyckte bara de sĂ„g patetiska ut. Jag mognade och blev synthare. 😄 Det blev min tur att anvĂ€nda smink. 🙂 Jag kunde t.o.m Ă„teranvĂ€nda nitbĂ€ltet. 😄

NĂ€r KISS var mina idoler var jag tyvĂ€rr för liten för att gĂ„ pĂ„ nĂ„gon av deras koncerter (och inga vuxna stĂ€llde sĂ„klart upp). Jag kĂ€mpade lĂ€nge för att lyckas fylla vĂ€ggarna i mitt lilla rum i kĂ€llaren med KISS posters. I dĂ„varande blaskan OKEJ hĂ€nde det nĂ„n enstaka gĂ„ng att det fanns nĂ„gon poster pĂ„ KISS. DĂ„ blev man helt till sig och spenderade hur mĂ„nga veckopengar som Ă€n behövdes för att köpa en OKEJ. Och hade man inte pengar, dĂ„ snattade man en OKEJ. Men det var OKEJ. I kampen för KISS var allt tillĂ„tet. 😎

post-1-1191432521_thumb.jpg

En av favoriterna som som tillsammans med alla andra KISS posters tĂ€ckte mina vĂ€ggar. 🙂

MTV fanns inte. Inte min vÀrld iaf. En enda gÄng fick jag dock se KISS pÄ TV. Det var Svante Grundberg som hade nÄt program pÄ SVT dÀr han visade musikvideos (nÄn som kommer ihÄg vad det hette?). NÄgon hade skrivit in och önskat att se KISS. Svante tyckte att det kunde han ju göra om de unga tittarna kunde tÀnka sig att sno lite pengar av sina förÀldrar och skicka in till Svante. Svante fick bÄde mynt och sedlar skickade till sig. Samt en anmÀlan. I det efterkommande programmet visade de mycket KISS. Jag var lyrisk!

Jag bodde i en liten hĂ„la dĂ€r det inte var tufft att gilla KISS. Det var Gazoline och andra hjĂ€ltar som gĂ€llde. Bortsett frĂ„n vad man fick lĂ€sa i OKEJ, dvs hur stor publik det faktiskt var pĂ„ KISS koncerter, kĂ€nde jag mig helt ensam. Det fanns ingen KISS Army pĂ„ Internet att vĂ€nda sig till. Det fanns inget Internet öht. Hur skulle jag kunna veta att vĂ€rlden var full med KISS fans, min vĂ€rld var den KISS-fans-fattiga hĂ„la jag bodde i. Min mossa var dock dagmamma för ett tiotal dagbarn som alla sĂ„g upp till mig, och dĂ€rav blev hĂ„lan berikad med ytterligare ett tiotal KISS-fans. 😄

Men NU....! Nu gör jag en snabbsurf pĂ„ google och hittar oĂ€ndligt med lĂ„tar och videos att ladda ner, bilder att lĂ€gga pĂ„ desktopen eller printa o sĂ€tta pĂ„ vĂ€ggen, prylar att köpa o byta, artiklar att lĂ€sa och berĂ€tta vidare, fans att snacka KISS med... NU Ă€r det OMÖJLIGT att kĂ€nna sig ensam, nu Ă€r man ett KISS fans tillsammans med miljoner andra - ovasett vilken hĂ„la man bor i. Dvs om man utgĂ„r frĂ„n att man har Internet och bortser frĂ„n att jag inte Ă€r ett KISS-fans lĂ€ngre. 🙂

Jag fick faktiskt se dem live lÄngt senare, nÀrmare bestÀmt i Sthlm 1997 nÀr de Äterförenats. SjÀlva KISS var precis som förr - det lÀt precis som pÄ vinylerna frÄn förr, de sÄg ut som förr, och showen var lika bra som jag fantiserat om nÀr jag var liten. Dock, publiken var pinsam. Den dominerades av krystade Stockholmare med en fis pÄ tvÀren som inte kunde slÀppa loss eller ens svara "yeah" nÀr Paul Stanley bad snÀllt om det. Jag upprepar, han BAD snÀllt om det. "C'mon Stockholm... say YEAH!"... som svar fick han en enda stor tystnad som sög upp de fÄ "yeah" nÄgra av oss tappert tjöt ut över publikhavet. Jag har hört det förr, och nu vet jag det av egen erfarenhet - man ska INTE gÄ pÄ koncert i Sthlm. Göteborg och Köpenhamn i första hand.

NĂ„ja... vet inte vad jag vill komma fram till... behövde bara skriva av mig efter att ha sett flera timmars KISS... och efter att ha reflekterat över skillnaderna mellan dĂ„ och nu.. om det var bĂ€ttre förr eller bĂ€ttre nu fĂ„r ni sjĂ€lva avgöra... 🙂

//F.d Gene Simmons-wannabe 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

captain nemo (oregistrerad)

Programmet hette nog Gluggen. Kommer inte ihÄg om det var ett fristÄende program eller en del i Casablanca, vilket var föregÄngaren till MTV.

HÄller med Hacke om Kiss betydelse för uppvÀxten. Jag har fortfarande planscherna kvar. 1997. hmmm. Var du pÄ Globen eller pÄ Stadion?

Jag var pÄ stadion och det var i juni = dagsljus klockan tio pÄ kvÀllen = ljus och raketer fullkomligt försvann. Men jag fick se och höra Kiss.. hehehe

//Nemo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dito hÀr... Stadion -97.. stod straxt nedanför podiet mitt pÄ planen..dit Paul kom flygande och stod o gastade i sina spandex..faen han sÄg rÀtt schleten ut... men ..en annan som mjukstartade med Status Quo pÄ den tiden det begav sig tyckte ÀndÄ att den KISS-concerten gav ett minne.. har fortfarande halsduken kvar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Garylee (oregistrerad)

Det var stadion som gĂ€llde Ă€ven för mig. Kommer ihĂ„g att röken krĂ„nglade pĂ„ AceÂŽs gitarr nĂ€r han hade sitt beryktade gitarrsolo. Klart att KISS har pĂ„verkat uppvĂ€xten. Har för mig att det vid sidan av OKEJ fans en tidning som hette POSTER som ocksĂ„ satsade rĂ€tt hĂ„rt pĂ„ kiss. Kommer ihĂ„g inslaget frĂ„n Casablanca nĂ€r Svante satt och rotade bland massa filmrullar. Har för mig att det mellan KISS lĂ„tarna var nĂ„n hĂ€rlig svensk svartvit rockvideo som hette "Jockmocksrock" som en liten kontrast. 😠 HĂ€rligt med fler KISS fans 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

sss...

SÄg reunion #1, -96 pÄ Globen. Det var fett.

Har alltid velat göra en trashig electrocover pÄ Detroit Rock City. Kommer.

Vilka Àr era favoritlÄtar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag fattade aldrig grejen med kiss. Okej de var spektakulÀra och i trÄden hittills diskuteras deras liveframtrÀdande. T o m Hacke refererar mest till det visuella.

SÄ jag har alltid tyckt att de var nÄgon slags cirkusakt, komplett med svÀrdslukare, eldslukare, och roliga clownklÀder (Peter Criss hade vÀl t.om. lösnÀsa? (fast den var inte röd förrÀn deras senare turneér).

Detroit Rock City. Tja... det finns för all del band som har byggt en karriÀr pÄ mindre Àn bara en bra lÄt. Men resten? Hamburgare för öronen tror jag att Paul Stanley kallade deras musik för i nÄgon intervju.

Min fundering Àr; finns det nÄgra riktigt bra kisslÄtar eller var de bara show?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Min fundering Àr; finns det nÄgra riktigt bra kisslÄtar eller var de bara show?

Det finns faktiskt en hel del tuggummiklassiker;

lÀtt utvecklingsstörd hÄrdpop som man inte kan avfÀrda som bara show, Àven om det för all del var viktigast med business för Kiss.

Tips:

Love Gun

Shock Me

I Stole Your Love

Rock and Roll All Nite

Deuce

och

I Was Made For Loving You

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Min fundering Àr; finns det nÄgra riktigt bra kisslÄtar eller var de bara show?

Lyssna pÄ Destroyer skivan sÄ kommer du Àndra uppfattning. Ett mÀsterverk som Àr producerat av Bob Ezrin. Kan knappt tro att det Àr inspelat pÄ 70-talet

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är ni inte lite vĂ€l hĂ„rda mot osminkade KISS utan Peter och Ace?

MÄnga av deras bÀsta lÄtar kommer frÄn den tiden, ta en lyssning pÄ Alive 3..

Bruce Kulick och Eric Singer spelar fullkomligen arslet av sina föregÄngare...

Thrills in the night!!!!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ocksÄ ett gammalt kiss-fan. Blev kanon-nöjd nÀr jag stegade in pÄ Diamond Dogs i götet och de spelade Hard Luck Woman, var förra veckan typ. DÄ fick jag ocksÄ mig en pÄminnelse om ungdomsÄren.

hehe angÄende stadion -97 sÄ sa en kompis till mig en vÀldigt bra sak. Det var under Ace's solo nÀr röken började komma: -"I det lÀget Àr han tamejfan vÀrldens bÀsta gitarrist, annars Àr han ganska kass" haha! Det Àr ganska mycket det som KISS handlar om för mig.

Men visst finns det mĂ„nga bra lĂ„tar, de flesta har redan nĂ€mnts. Personligen Ă€r Dressed to Kill-skivan en favorit. Tycker trummorna Ă€r riktigt sköna dĂ€r.. Är det Peter Criss som spelar verkligen? Kanske var innan drogerna 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Personligen Ă€r Dressed to Kill-skivan en favorit. Tycker trummorna Ă€r riktigt sköna dĂ€r.. Är det Peter Criss som spelar verkligen? Kanske var innan drogerna 😠

Det Àr det garanterat.

KomihÄg att Kiss inte blev riktigt stora förrÀn första live-plattan kom.

Han var inte utrÀknad innan Unmasked kom, om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har alltid velat göra en trashig electrocover pÄ Detroit Rock City. Kommer.

Skynda dig!!

-- "Twelve o'clock, I gotta rock!" Àr vÀrldens bÀsta textrad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var i min ungdom ocksÄ tokig i Kiss. SÄg dom pÄ Eriksdahlshallen 1981, dÀr alla

gick bara för Iron Maiden var förband. Efter konserten hade alla Iron Maiden fans

blivit Kiss fans helt plötsligt. DÄ var det Eric Carr trummis, och han lyfte Kiss mycket med tight spel Àn Peter Criss. Det var ett minne det.

SÄg dom ocksÄ pÄ Stadion 97, men dÄ tycker jag dom lÀt mycket sÀmre Àn pÄ

80Žtalet. Soundet lÀt matt & blaze. Lite Gyllene tider symptom ano 2004 turnen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag fattade aldrig grejen med kiss. Okej de var spektakulÀra och i trÄden hittills diskuteras deras liveframtrÀdande. T o m Hacke refererar mest till det visuella.

SÄ jag har alltid tyckt att de var nÄgon slags cirkusakt, komplett med svÀrdslukare, eldslukare, och roliga clownklÀder (Peter Criss hade vÀl t.om. lösnÀsa? (fast den var inte röd förrÀn deras senare turneér).

Detroit Rock City. Tja... det finns för all del band som har byggt en karriÀr pÄ mindre Àn bara en bra lÄt. Men resten? Hamburgare för öronen tror jag att Paul Stanley kallade deras musik för i nÄgon intervju.

Min fundering Àr; finns det nÄgra riktigt bra kisslÄtar eller var de bara show?

LösnĂ€sa...?? 🙂 Haha, det Ă€r nog en skröna likt att Gene skulle ha en blĂ„sa i munnen han bet hĂ„l pĂ„ nĂ€r han skulle spotta blod.. 😉

Ja jag refererade mest till det visuella. De var ju mer show Ă€n nĂ„got annat band. Men jag tyckte ocksĂ„ deras musik var mer musik Ă€n andra band (sĂ„klart, de var ju mina idoler 🙂).. deras musik ÄR musik, spelar du den ackustiskt lĂ„ter det fortfarande bra. Hur mycket trashig och hĂ„rd rock gör INTE det? 🙂

NÄgra andra favoritlÄtar jag hade, utöver de Nattis nÀmnde, var (ordnade efter album):

Firehouse

Nothin' To Lose

Strutter

Black Diamond

Rock Bottom

Parasite

She

Shout it out loud

Beth (numera absolut favorit)

Detroit Rock City

Do you love me

God of Thunder

Hard Luck Woman

Calling Dr. Love

Tomorrow and Tonight

Plaster Caster

King Of The Night Time World

Charisma

Naked City

Sen kom The Elder och jag hoppade av. Efter The Elder kom Creatures of The Night (har jag för mig) och I Love It Loud pÄ den plattan blev vÀl nÄgot av en hit... sÄ de gjorde fler bra lÄtar som "nya" KISS oxÄ, men jag har noll koll efter The Elder.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Gammalt Kissfan Àven hÀr. Plockade dock ned alla posters dagen innan OS-invigningen 1984 (efter mer eller mindre pÄtryckningar frÄn farsan). Fortfarande ett STORT mÄtt av nostalgi nÀr jag hör eller ser gubbarnas 70-talsbravader....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Personligen Ă€r Dressed to Kill-skivan en favorit. Tycker trummorna Ă€r riktigt sköna dĂ€r.. Är det Peter Criss som spelar verkligen? Kanske var innan drogerna 🙂

Det Àr det garanterat.

KomihÄg att Kiss inte blev riktigt stora förrÀn första live-plattan kom.

Han var inte utrÀknad innan Unmasked kom, om jag inte minns fel.

Visst var vĂ€l Peter Criss med pĂ„ The Elder oxĂ„? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Visst var vĂ€l Peter Criss med pĂ„ The Elder oxĂ„? 🙂

Som jag förstÄtt det frontade Criss bara frÄn Unmasked; en studiorÀv spelade alltihop. Kan ha varit tönnen som tog över drumsen sen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kommer ihÄg den tiden man fortfarande sÄsade omkring i hÄrdrockslandet men inte kunde bestÀmma sig om det skulle vara hÄrdare Àn KISS eller w00t...

Hade köpt en rĂ€tt ful, blĂ„ baggebubbla 1968 med ganska vass motor..installerat kassettbandare.. och i samma veva slĂ€ppte KISS "like it up"....hade nog den lĂ„ten pĂ„ loop i bandaren konstant..och satt o headbangade sĂ„ fort man var ute o körde... 🙂 ..*suck* ..kommer ihĂ„g det som om det var igĂ„r...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst var vĂ€l Peter Criss med pĂ„ The Elder oxĂ„? 🙂

Som jag förstÄtt det frontade Criss bara frÄn Unmasked; en studiorÀv spelade alltihop. Kan ha varit tönnen som tog över drumsen sen.

Förklarar kanske varför det inte stod ett jutta om "medverkande" pĂ„ vinylomslaget. Annat Ă€n Bob Ezrin förstĂ„ss. 🙂

[OT]

Men du... sĂ„g att du knappat en hemsida.. gillar verkligen ditt game&watch.. 😉 har du nĂ„gra riktiga g&w kvar? jag samlade pĂ„ sĂ„na i tonĂ„ren, tror jag hade mellan 15-20 st... har ett par st kvar. Önskar jag hade Donkey Kong dubbel-game&watch kvar dock.. 😉

[/OT]

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Ojojoj vilken gubbig nostalgitrÄd detta utvecklats till.

🙂

Saknar ni ocksÄ lp-skivorna, Naturens Under och Zipps postorder?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst var vĂ€l Peter Criss med pĂ„ The Elder oxĂ„? 😉

Nope. Eric Carr lirar trummor pÄ The Elder

TĂ€nk vad man glömmer. 🙂 Men det Ă€r ju sant, jag gav nog upp KISS redan nĂ€r Criss gjorde det snarare Ă€n stod lika lĂ€nge som Ace. 😉 The Elder var en grym besvikelse kommer jag ihĂ„g, och om dĂ„ Criss dessutom lĂ€mnat pĂ„ samma album var det ju inte konstigt man gav upp. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Önskar jag hade Donkey Kong dubbel-game&watch kvar dock..  🙂

..jag har ett sĂ„nt i vĂ€xjö nĂ„nstans i nĂ„n lite lĂ„da... 😉

Kicka arsle! Ska vi byta game&watch med varandra? 🙂 NĂ„got speciellt du söker? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lillbrorsan var sÄld pÄ KISS under nÄgra Är pÄ 90-talet, sÄ givetvis var vi pÄ stadion -97. Tror jag för egen del var Maiden-fan dÄ, men visst var det en grym show.

För att ta död pÄ gubbigheten kan jag sÀga att jag, vid tillfÀllet, var 13 bast och brorsan 10 eller nÄt sÄdant. SÄ visst finns det hopp för kommande generationer av KISS-fans =D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ojojoj vilken gubbig nostalgitrÄd detta utvecklats till.

🙂

Saknar ni ocksÄ lp-skivorna, Naturens Under och Zipps postorder?

Det Ă€r ju inte utan att vi bekĂ€nner vĂ„r Ă„lder... 😉

Mtp pĂ„ alla vinyl-skrap-samplingar som finns och anvĂ€nds verkar t.o.m de som vĂ€xt upp under CD-generationen sakna LP-skivorna.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...