Jump to content
Annons

Nytt studiobygge i Örebro..lite funderingar


YamahaCS80 (oregistrerad)

Recommended Posts

YamahaCS80 (oregistrerad)

Hej alla glada!

Har bläddrat runt ett tag på forumet och är väldigt imponerad av den kunskap som förmedlas här. Enda felet är ju att man bli sugen, så nu ska det byggas studio! 😆

Jag och min kompanjon har en källarlokal som är ett skyddsrum. Det ligger helt avskilt, så det behövs inte ljudisoleras för att inte störa grannar.

Rummet är 10.77 x 5.20 och vi vill ha ett stort kontrollrum och ett inspelningsrum, så en vägg ska byggas.

Ta gärna en titt på våra bilder och säg vad ni tycker. Mittendörren i långväggen ska byggas igen.

Vi kommer att ha mycket glas, jag vet att det nog är dumt, men i en mörk källarlokal vill vi ha så "luftig" det bara går. Vi har fått tag på en väldans massa laminerat glas i olika tjocklek med hög ljudreduktion som är avsedda till en studio. Det är lösa skivor, så vi får bygga in dem i väggen själva. Har sett någon skiss här på forumet, men om någon har mer tankar om hur man får det bra så tas detta tacksamt emot.

Blir dubbla innerdörrar (har fått tag i tunga, brandklassade dörrar), ska man använda någon speciell list för att få det extra tätt? Kan man dämpa dörrarna ännu mera?

Blir alltså ett sångbås till vänster (sett från kontrollrummet) med fönster både till kontrollrum och inspelningsrum.

Undrar även hur viktigt det är med neopren under reglarna i väggen? Är det fullkomligt idiotiskt att ha regeln direkt mot betongplattan?

Det är betongtak just nu, funderar på något akustiktak men det kanske finns bättre lösningar?

Ska försöka posta bilder allt eftersom..

studiomatt.JPG

studio1.JPG

studio2.JPG

Tack på förhand!

Mvh

/Yama

Redigerat av YamahaCS80
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Yama....en liten fundering bara, nån stans vill man ju skapa en symmetri i kontrollrummet, hur har ni tänkt högtalare lyssningsplats. Ska ni sitta diagonalt i rummet? Annars verkar det rätt bra förutsättningar, vad har ni för takhöjd?

Snygg ritning faktiskt....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hade ni tänkt att ha monitorerna? Det kan vara bra att ha ett så symmetriskt rum som möjligt för att inte det ska bli tokigt med akustiken när ni mixar.

Är det ett skyddsrum som skall användas som skyddsrum eller är det bara gammalt? har för mig om att det finns lite regler och bestämmelser kring skyddsrum och hur mkt man får peta i dem. Frågan har varit uppe på forumet tidigare.

Glas skapar många knepiga reflektioner och jag ställer mig lätt tveksam till det lilla sångbåset. Snarare vore det vettigare att ha flyttbara skärmar i det stora rummet än att ha en liten skrubb med jobbig akustik.

Tänk på att vibrationer sprider sig rätt bra genom betong så har ni inga planer på att dela rummen fysiskt genom att skära betongen i delar kan det vara bra att fundera på fristående rum etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

YamahaCS80 (oregistrerad)

Tjena!

Tack för synpunkterna, detta är ju bara en första skiss. Men man skulle väl kunna vinkla dörren på kontrollrummets sida i samma vinkel som sångbåset?

2.35 i takhödj är det.

Skyddsrummet har tagits ur bruk och det är fritt fram för att bygga.

Mvh

/Yama

Redigerat av YamahaCS80
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker såhär: Ni har 2,35 i takhöjd, och 5 å någonting som bredd (befintlig betongvägg). det är givna mått som ni knappast kan ändra på. Ni har inga grannar och kan strunta i flytande och annat, det mesta läcket kommer i alla fall genom era fönster, men jag skulle inte "offa" glaspartierna för ljuddämpning... hellre lära mig leva med ett visst läck....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

YamahaCS80 (oregistrerad)

Hej igen!

Har en liten fundering om det här med neopren under regeln. Hittade en gummilist för ljudtätning som man skulle använda under regeln. En slags gummilist/våtspärr som såg ut som ett bra alternativ, tror den hette typ GT 120. Någon som har använt något liknande?

Mvh

/Yama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, varenda jämrans stålskena i mina innerväggar är gummibelagda. Hur det fungerar? Rätt bra. Om drar näven i väggen så hörs det knapp i golvet. Skulle jag bygga trä eller stål igen så skulle jag aldrig göra det utan att använda en gummiremsa. Visst deformationen vid vibrationer är minimal men jag tycker det fungerar skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, fler Örebroare. Börjar dra ihop sig här i krokarna nu. Kul! 😆

På tal om skyddsrum så finns det ett under kullen i Karlaparken som har använts som replokal av en kompis och hans band. Störtskön lokal! Det här var ju iofs under gymnasiet så har ingen aning om ifall dom fortfarande håller till där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...