Jump to content
Annons

Inspelningssystem?


Osse

Recommended Posts

Jag ska uppdatera studion med ett nytt inspelningssystem.

Men det här med Ljudkort, Interface, A/D omvandlare och allt vad det är är en djungel, som jag gör så gott jag kan att sätta mig in i, men jag blir bara snurrigare och snurrigare ju längre jag gräver!

Jag har läst mycket gott om RME korten, Och då funderar jag främst på Fireface 800 kortet som Är mycket lovordat, men det känns väldigt oflexibelt, vad skulle man t.ex. behöva 8 line in för när man ska göra en uppmickning och inspelning av trummor? Och sedan om man vill köra 24 bit/96 khz i ADAT lightpipesen så blir det bara 8 kanaler + 4 i fronten att tillgå, eller är jag ute och cyklar? Det känns inte som att man behöver oroa sig för att drunka i kanaler, i negativ bemärkelse.

Annars har man funderat på en Digi 002 med inkluderat Protools LE 7.

Hur är digidesigns system i jämförelse med andra ljudkortstillverkare, i ungefär samma prisklasser? Hur är Preampsen, A/D omvandlarna jämfört med t.ex. Fireface 800? Man har hört mycket gott om protools, men även att det är lite Lamborghini stämpel på det, där man betalar mycket pengar för bara märket.

Så har jag även kollat in Mackies utrustning för studio inspelning.

Jag är nyfiken på bordet Onyx 1640, som verkar få mycket lovord(Iallafall från mackie 🙂 ), och det verkar tämligen som en smidig & billig lösning för en 16 kanals kombinerad mixer & ljudkort, men hur står sig dessa preamps, A/D omvandlare och resten av tekniken emot andra ljudkort, t.ex. Fireface 800 eller Digi002?

Annars är jag väldigt öppen för andra råd, synpunkter & åsikter om vad jag bör tänka på, akta mig för och sådant!

Ciao!, & tack för hjälpen!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...