Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter pÄ en lokal pÄ 56 kvadrat som vi anvÀnder som studio och replokal, och sÄ skall det förbli. Studion Àr idag vÀldigt spartansk, varken behandlad för akustik, klimat eller optimala studioförhÄllanden, men det vill vi Àndra pÄ.

PÄ bilden hÀr nedan ser ni det som Àr tÀnkt att bli kontrollrummet. Ytan med parkettgolv. Den Àr uppskattningsvis 2,70 meter bred och bestÀmt 8 meter lÄng. Jag Àr belÀst inom hur ett tripleleaf fungerar och hade tÀnkt mig att skÀra upp en skÄra i golvet vid övergÄngen mellan parkettgolv och det andra golvet, och en likadan skÄra i vÀggarna och sedan sÀtta de tvÄ kontrollrumsvÀggarna monterade mot varsit golv, sjÀlvklart med god luftspalt imellan. Parkettgolvsytan vill jag dock inte inkrÀkta pÄ.

För min del skulle jag gÀrna vilja ha mixerbordet precis dÀr det Àr nu, med en ruta framför ut mot liverummet, dock har jag lÀst att en mixningsposition fÄr bÀttre förhÄllanden ljudmÀssigt om sidovÀggarna Àr mindre Àn frÀmre och bakre vÀgg. Tycker ni att jag hellre bör placera mixningspositionen dÀr soffan Àr nu och ha rutan till höger om mig?

2.jpg

Som ni ocksÄ kan se löper ett hjÀrnrör lÀngs överkanten pÄ vÀggen och det Àr försett med hundratals smÄ hÄl med nÄgra centimeters mellanrum och Àr kopplat till ett annat rum dÀr en stor luftavfuktare befinner sig, den gör jobbet bra och kan hjÀlpa mig att fÄ ventilation till kontrollrummet, problemet Àr att röret löper igenom hela lokalen och dÀrför kommer ljud att överföras via det. Kommer mitt tripleleaf Àndock att fungera nÄgorlunda bra om jag tÀtar ordentligt dÀr röret gÄr igenom?

Bilden hÀr nedan: Taket skall ocksÄ isoleras pÄ nÄgot sÀtt, hur vet jag inte eftersom det Àr byggt av en vÀldigt knepig betong(sprÀngsÀker) och det Àr mycket svÄrt att fÀsta saker i det. Men jag undrar över hur man sÄ lÀnge kan göra en alternativ lösning för min trumhörna, akustiken Àr minst sagt undermÄlig med tanke pÄ att det Àr i ett obehandlat hörn, gipsvÀggar och lutande betongtak. Tillochmed flaggan hjÀlpte att sÀtta upp pÄ vÀggen och jag misstÀnker att heltÀckningsmattan gör skillnad, men borde jag kanske bygga ett podie, en basfÀlla med absorbent i hörnet och dÀmpa taket, hur skulle ni gÄ till vÀga?

1.jpg

Om nÄgon vill skissa pÄ rummet(andreasb?) sÄ Àr mÄtten 8x7 meter. Den bakre vÀggen frÄn mixerbordet Àr 8 meter och sidovÀggen 7. VÀggarna Àr 2,40 meter höga i ventilationsrörets överkant, medan gipsvÀggarna Àr mellan 220-230 cm. Som ni Àven kan se lutar taket, men inte sÀrskilt mycket sÄ jag tippar pÄ att högsta punkten i rummet(vid taknocken) Àr ca 3-3.20 meter.

Det finns mĂ„nga fler frĂ„getecken att reda ut och jag kĂ€nner att jag trevar mig fram lite, men nĂ„nstans mĂ„ste man ju börja! 😆

PS. Kommentera inte saknad av kablar i mixerbordet, overheads vid trummorna, mo-pads eller dyligt eftersom det helt enkelt Àr undanplockat nÀr bilderna Àr tagna.

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Den omdiskuterade MX8000 och den genretrogna flaggan!

😄

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Taket kan du limma fullt med industriakustikskivor.

Postat
Taket kan du limma fullt med industriakustikskivor.

Det Àr knappast en bra lösning med tanke pÄ bÄde akustik och klimat. Om du inte har lust att vara seriös kan du gÀrna övervÀga att inte skriva alls.

FrÄgan Àr hur man skall bygga ett undertak. Jag tÀnker inte sÀtta upp pelare mitt i lokalen för att ge stöd Ät ett nytt tak, och det Àr nÀst intill omöjligt att borra fast ett tak i det befintliga. NÄn som har nÄn idé? :/

Postat

Hur högt Àr det till ventilationsröret?

varför inte göra sÄhÀr?

undertak

betongborrar -> Pluggar -> sÀtter i en krok-> hÀnger ner undertaket i jÀrntrÄd?

Taket vÀger bara ca 3kg/m2 (med Connect/sombra a)

sÄ det behövs inte sÄ himla mycket borrhÄl.

//S

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Det Àr knappast en bra lösning med tanke pÄ bÄde akustik och klimat.

Varför limmar industrihallarna och sporthallarna srivorna i taket? Varför rekommenderas det att dÀmpa taket istÀllet för att dÀmpa golvet (med mattor o.dyl)? För att det fungerar?

Tja-tja. Over and out. Lycka till.

Postat

Hej! Tack för svar, och tsmalmberg, jag ber om ursÀkt, jag trodde bara du försökte vara nÀsvis. Betongtaket Àr inte isolerat för vÀrme och vi förlorar massor med vÀrme dÀrifrÄn och det skapar ett dÄligt klimat i studion. Det skulle vÀl inte hjÀlpa sÀrskilt bra att limma vanliga industriakustikplattor pÄ den betongen? RÀtta mig om jag har fel och förlÄt igen.

Ni övriga: Det skulle kunna funka med skenor lĂ€ngs vĂ€ggarna, men jag kan dessvĂ€rre inte borra i taket, vi har försökt med betongborr och den slets sönder mycket fort medans vĂ€ggen fick ett liiiiiitet hĂ„l(0,3 cm djupt) 😆

Men om man skulle köra med skenor, skulle det kunna hÄlla upp ett rutnÀt som blir 56 kvadrat stort isÄfall? Och skulle man kunna lÀgga isolering dÀr ovanpÄ och sÄledes fÄ en luftspalt pÄ kanske 30-40 cm till taknocken, och isolera vÀrme ÀndÄ?

Upp till ventilationsröret Àr det ca 2.20 och ovanför det 2.40. Det Àr ungefÀr 20 cm i diameter alltsÄ.

Postat

de dÀr röret kan bli knepigt.. Àr de in o ut pÄ det sÄ att de gÄr ut ngnstans me??

eller Àr de en port som sprutar in luft, finns möjligheten att klippa röret och sÀtta in en liknande fast frÄn ett annat hÄl??

alternativt kan du ju bygga ljudslussar som minskar ljudintaget via luftrören!

Postat

Ja det finns bÄde in och utluft frÄn röret, men vet inte riktigt hur det Àr kopplat sÄ jag mÄste undersöka det. Annars har jag funderat pÄ en ljudsluss, men det förutsÀtter ÀndÄ att jag sÄgar i röret.

Postat

Det borde gÄ att borra i taket om du har en riktig slagborrmaskin. Har du ingen kan du hyra en Hilti eller liknande pÄ en maskinuthyrningsstation. Sen kan det ju tÀnkas att det Àr fullproppat med armeringsjÀrn om det ska vara bombsÀkrat, och dÄ blir det ju lite vÀrre.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Paroc-skivorna jag anvÀnde (TAKU) fungerar ypperligt som vÀrmeisolering ocksÄ. 50mm stenull hÄller vÀrmen inne bÀttre Àn ett löshÀngande tak. Dessa löshÀngande tak som finns t.ex pÄ kontor baserar sig pÄ liknande skivor.

AngÄende hilti: Ypperligt vapen. Det tog mig 5 minuter att borra 8 stycken 10cm djupa hÄl i granit. Grejen med det Àr dock en del de ypperligt fina bettena, diamantborrar alltsÄ. Det fungerar med vanlig slagborrmaskin ocksÄ, men betten kan kosta lika mycket som en billig maskin.

Postat

Jag har provat med flera olika slagborrmaskiner, och betongborrar, dessa slets ut pÄ bara ett par minuter och hÄlet i vÀggen blev bara ett par millimeter djupt. En snickare tog med deras vÀrsta spikpistol som sköt genom stÄlbalkar för att fÀsta reglar i vÀggen utan resultat, dum som han Àr sÄ satt han pistolen rakt mot vÀggen och lutade hela sin tyngd pÄ för att fÄ in spiken bara i vÀggen. Inte ens detta var möjligt och spiken flög all vÀrldens vÀg och bröts som ett U. Jag vettefaen vad det Àr för jÀvla betong, men lokalen anvÀndes tidigare för att lagra vapen och det Àr vÀl viktigt att skydda.

Hursomhelst, skivorna du pratar om tsmalmbe verkar ju riktigt intressanta, kan man alltsÄ limma dem rakt mot betongen och dÀrigenom fÄ bort en hel del studsar frÄn taket sÄ att akustiken blir jÀmnare och tillochmed att vÀrmen hÄller sig kvar? IsÄfall kanske man kunde kombinera detta med ett undertak?

Nu ska jag googla efter dem! đŸ„°

Postat
Jag har provat med flera olika slagborrmaskiner, och betongborrar, dessa slets ut pÄ bara ett par minuter och hÄlet i vÀggen blev bara ett par millimeter djupt.

Har du provat med kvalitetsborrar? AssÄ, riktiga borrar?

Billiga betongborrar duger knappt till att borra hÄl i sand.

Har ingen aning just nu med bombsÀkra grunkor, men nÄn byggare hÀr nÄnstans mÄste ju veta?

Postat
Jag har provat med flera olika slagborrmaskiner, och betongborrar, dessa slets ut pÄ bara ett par minuter och hÄlet i vÀggen blev bara ett par millimeter djupt.

Har du provat med kvalitetsborrar? AssÄ, riktiga borrar?

Billiga betongborrar duger knappt till att borra hÄl i sand.

Har ingen aning just nu med bombsÀkra grunkor, men nÄn byggare hÀr nÄnstans mÄste ju veta?

En borrhammare med kvalitetsborr (lĂ€s: dyra borr... 😉 ) Ă€r det som behövs för att borra i sĂ„ hĂ„rd betong. SĂ„dant som tar en halv evighet med en vanlig slagborr, tar en borrhammare pĂ„ nĂ„gra sekunder. 😉

Postat

Heh, det finns inget vĂ€rre Ă€n billiga borrar! 😉

Minns nĂ€r jag skulle borra bort en poppnit med sĂ„na, det gick ju bara Ă„t 3 st för att göra ett hĂ„l! i 2 mm aluminium haha 😉

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Nu börjar jag fÄ lite helhetsbilder av hur det skall göras. Jag har fÄtt tag pÄ ett stort parti med fin frigolit som kommer att fÀstas i hela taket till en början, det finns mer eller mindre ingen budget sÄ det Àr ett bra alternativ, dessa bör mjuka upp ljudet lite, och förhoppningsvis hÄlla lite vÀrme inne under vintern ocksÄ.

Vad gÀller kontrollrumsdelen, dÀr parkettgolvet Àr. Tror ni det Àr okey om jag bygger vÀggen rakt upp mot taket och gör sÄ tÀtt som möjligt dÀr, för att sedan klÀ betongtaket i kontrollrummet med frigolit, eller bör jag komma pÄ en bÀttre lösning dÀr?

Vilken sida bör jag sitta pĂ„? Ska jag flytta mixern sĂ„ den stĂ„r mot vĂ€ggen dĂ€r soffan stĂ„r(som jag grĂ€ver i pĂ„ första bilden). Och skĂ€ra av hörnen dĂ€r med hörnabsorbenter och sĂ„. DĂ„ har jag 7 meter fri luft i ryggen. Är det bĂ€ttre Ă€n som mixern stĂ„r nu dĂ„ jag bara har nĂ„n enstaka meter bakom mig?

Postat

Frigoliten har du bara nytta av som vÀrmeisolering. eftersom frigolit har en hÄrd yta, sÄ hjÀlper den inte till mer Àn ytterst marginellt (blir bara lite bÀttre Àn betongen). För att absorbera ljud, sÄ behövs ett mjukare material som ljudet delvis kan passera igenom.

VĂ€ggen bara nĂ„gon meter bakom din rygg? Definitivt inte bra, eftersom du kommer att fĂ„ en massa reflektioner frĂ„n den vĂ€ggen, som gör ljudet odefinierat och svĂ„rjobbat. 😉

Postat

Tack Claes! DÄ kör jag pÄ att flytta mixern mot kortvÀggen sÄ jag fÄr gott om utrymme bakÄt. Det trÄkiga Àr att jag dÄ fÄr studiofönstret till höger om mig och inte framför mixen som jag skulle föredra av visuella anledningar, men Ä andra sidan Àr det ju ljudet det handlar om.

Vad gÀller frigoliten kanske jag kan fÀsta nÄn form av isoleringsmaterial i denna för att fÄ ett mjukare ljud. Eftersom jag Àr i desperat behov av vÀrmeisolering och fÄr denna helt gratis sÄ Àr det ett bra alternativ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.