Jump to content
Annons

Inspelning+reverb

Recommended Posts

monz (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag undrar lite hur ni andra gör, om ni föredrar att spela in med reverb eller utan. Jag antar ju att spela in med ett torrt ljud e det bästa i mixsyfte. för om man skruvar på eq:n med ett ljud med reveb så skruvar man ju reverbet med. men det kanske inte gör nått?

Hur gör ni, eller vad föredrar ni?

MVH/Niklas

Annons
Postat

Än så länge spelar jag in allt så rent och torrt som det går för att kunna experimentera så mycket som möjligt i efterhand. Men många föredrar ju att inte ha för mycket valmöjligheter (förståeligt) eftersom det bara krånglar till det.

Så när jag blivit lite mer erfaren och vet hur jag vill att det ska låta skulle jag bara se det som en fördel att spela in med reverb.

Postat

Hej!

Jag kanske kan förstå varför man vill ha ett "färdigt reverb" , -underlättar att minska tiden för fipplande kanske.

Men...då vore det väl bättre att ha samma reverb att slänga på efter? Om man erfarenhetsmässigt vet vilket man vill ha, borde ju det kunna komma efter istället.

Personligen vill jag ha allt inspelnat snustorrt för att kunna ha full frihet. Man kanske vill smyga på en liten dist på leadsång i refrengen, och om man då har ett sikantrikt reverb på blir det lätt grötigt......som exempel.

Personlig åsikt!

Postat

Om jag ska ha reverb på sången i mixen sedan så har jag med reverb i lyssningen när jag spelar in för känslans skull, men torrt "på band" såklart.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag håller med joachime, förstärkare med reverb kan vara trevligt, men jag slänger aldrig på reverb innan inspelning på något utom just gitarr. Delaypedaler och andra gitarreffekter kan också vara trevligt att köra i förstärkaren istället för att lägga till efter tycker jag.

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.