Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Glad i hÄgen konkade jag i torsdags (just det, lönedag!) hem mina nyinköpta studioprylar. Riggade upp allt och kom igÄng utan problem, dvs med audio-inspelning.

Har försökt att fÄ igÄng midi-klaviaturet utan framgÄng. SÄ nu ber jag om hjÀlp!

NÀr jag lÀgger till ett midispÄr i cubase vÀljer jag "All midi inputs" som midi-in. Som midi-out har jag provat alla alternativ i listan men inget funkar... Jag har laddat hem drivrutiner frÄn miditech och kollat att de Àr installerade. Det som gör mig lite misstÀnksam Àr att jag inte fÄr upp klaviaturets namn i listan för midi-out. DÀr finns: Microsoft midi-mapper, Midi USB, Microsoft GS Wavetable och Lexicon USB (ljudkortet).

NÀr jag köpte klaviaturet sa de att jag bara behövde USB-kabeln, alltsÄ ingen midi-in eller midi-ut kabel. StÀmmer det?

Kan jag ha gjort nÄgot konstigt med VST-instrumenten? Tryckte F11 för att vÀlja instrument, mÄste jag göra nÄgot mer?

Tacksam för all hjÀlp!

- Felix

Redigerat av Groovearbetaren
Annons
Postat

Hej,

Ditt midi-klaviatur ska vara instÀllt som Midi Input, och inte tvÀrtom, eftersom det Àr klaviaturet som skickar midi-signaler till datorn = input.

NĂ€r datorn nu fĂ„r midi-noter frĂ„n ditt klaviatur mĂ„ste du bestĂ€mma var du vill skicka vidare dem för att det ska bli ljud. Midi i sig innehĂ„ller inget ljud, utan bara data. Öppna VST Instruments (F11) och starta nĂ„n synt eller liknande. NĂ€r du gjort det kan du vĂ€lja synten som Midi-output.

Lycka till.

Postat
Hej,

Ditt midi-klaviatur ska vara instÀllt som Midi Input, och inte tvÀrtom, eftersom det Àr klaviaturet som skickar midi-signaler till datorn = input.

NĂ€r datorn nu fĂ„r midi-noter frĂ„n ditt klaviatur mĂ„ste du bestĂ€mma var du vill skicka vidare dem för att det ska bli ljud. Midi i sig innehĂ„ller inget ljud, utan bara data. Öppna VST Instruments (F11) och starta nĂ„n synt eller liknande. NĂ€r du gjort det kan du vĂ€lja synten som Midi-output.

Lycka till.

Se dĂ€r ja, har försökt klura ut hela kvĂ€llen hur man skulle göra 😄 Men nu sĂ„! =)

Postat

Halloj!

Har provat att göra som du skrev, men inget hĂ€nder. Verkar som om det inte kommer nĂ„gon signal frĂ„n keyboarden till cubase. Allt Ă€r helt dött! Är det nĂ„gon instĂ€llning jag missat nĂ„gonstans pĂ„ vĂ€gen?

Postat (redigerat)

Okej, frÄn början:

1. Skapa ett midispÄr

DĂ€r finns: Microsoft midi-mapper, Midi USB, Microsoft GS Wavetable och Lexicon USB (ljudkortet).
2. "Midi USB" mÄste isÄfall vara ditt midiklaviatur. SÄ vÀlj det som MIDI In.

3. Tryck F11 och vÀlj ett instrument. Ta t.ex. Cubase egna synt A1. DÄ laddas den in och lÀgger sig i en av VST-instrument-slotsen.

4. GÄ tillbaka till ditt midispÄr och vÀlj midi-output. Klicka dÀr sÄ ska du fÄ upp en lista över möjliga utgÄngar. DÀr vÀljer du "a1" (synten du just laddade in). Nu har du talat om för Cubase att MIDI-signalen kommer frÄn ditt klaviatur och [/b]in i synten A1.

Om du fÄr in midisignaler, men inte hör nÄgot sÄ Àr det ditt ljudkorts instÀllningar som Àr fel. GÄ in och leta under Device Setup under Devices-menyn. Men du fÄr alltsÄ ljud bÄde in och ut nÀr du spelar in och spelar upp audio?

Om Cubase fortfarande inte ens reagerar pÄ ditt midiklav sÄ mÄste det vara dÀr felet ligger. NÀr du spelar pÄ klaviaturet (oavsett om du kopplat det till nÄgot instrument eller inte) ska det synas en orange stapel som rör sig i transportpanelen. Ser du ingenting dÀr kan du alltsÄ vara sÀker pÄ att du inte fÄr in nÄgon midisignal i datorn. Jag skulle isÄfall prova att installera om drivrutinerna till midiklavven, alternativt kolla pÄ tillverkarens hemsida om nya drivrutiner finns att ladda ner.

Vad Àr det för midiklaviatur du har?

Redigerat av gsol
Postat
NÀr jag köpte klaviaturet sa de att jag bara behövde USB-kabeln, alltsÄ ingen midi-in eller midi-ut kabel. StÀmmer det?

Japp, det stÀmmer. Om du vill kan du naturligtvis köra med en midi-kabel frÄn klaviaturets output till ljudkortets midi-input. Men dÄ krÀvs ocksÄ nÀtadapter eftersom du inte lÀngre har strömförsörjning via USB.

Om det verkligen inte vill lösa sig med ditt klaviatur skulle jag testa med midikabel direkt till ljudkortet istĂ€llet. Om du gör sĂ„ vĂ€ljer du förstĂ„s ditt ljudkort som MIDI-input. Strömförsörjning kan du köpa pĂ„ Claes Ohlson t.ex. Kolla bara i klaviaturets manual sĂ„ det blir rĂ€tt strömstyrka osv, annars kan det gĂ„ Ă„t helvete 😉.

Lycka till

Postat

Nu fick jag igÄng det!

Trodde jag skulle fĂ„ hjĂ€rnblödning nĂ€r inget funkade. Provade en sista desperat Ă„tgĂ€rd och drog ut USB-kabeln och satte den i en annan port och helt plötsligt fanns det midi i lurarna! MĂ€rkligt... jag vet att USB-porten jag hade klaviaturet i först funkar utan problem! Ja, ja... den dagen jag helt förstĂ„r mig pĂ„ datorer har vĂ€l helvetet frusit över 😉

Tack gsol för hjÀlpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.