Jump to content
Annons

Nykomling med Midi-problem!


Groovearbetaren

Recommended Posts

Glad i hågen konkade jag i torsdags (just det, lönedag!) hem mina nyinköpta studioprylar. Riggade upp allt och kom igång utan problem, dvs med audio-inspelning.

Har försökt att få igång midi-klaviaturet utan framgång. Så nu ber jag om hjälp!

När jag lägger till ett midispår i cubase väljer jag "All midi inputs" som midi-in. Som midi-out har jag provat alla alternativ i listan men inget funkar... Jag har laddat hem drivrutiner från miditech och kollat att de är installerade. Det som gör mig lite misstänksam är att jag inte får upp klaviaturets namn i listan för midi-out. Där finns: Microsoft midi-mapper, Midi USB, Microsoft GS Wavetable och Lexicon USB (ljudkortet).

När jag köpte klaviaturet sa de att jag bara behövde USB-kabeln, alltså ingen midi-in eller midi-ut kabel. Stämmer det?

Kan jag ha gjort något konstigt med VST-instrumenten? Tryckte F11 för att välja instrument, måste jag göra något mer?

Tacksam för all hjälp!

- Felix

Redigerat av Groovearbetaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Ditt midi-klaviatur ska vara inställt som Midi Input, och inte tvärtom, eftersom det är klaviaturet som skickar midi-signaler till datorn = input.

När datorn nu får midi-noter från ditt klaviatur måste du bestämma var du vill skicka vidare dem för att det ska bli ljud. Midi i sig innehåller inget ljud, utan bara data. Öppna VST Instruments (F11) och starta nån synt eller liknande. När du gjort det kan du välja synten som Midi-output.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ditt midi-klaviatur ska vara inställt som Midi Input, och inte tvärtom, eftersom det är klaviaturet som skickar midi-signaler till datorn = input.

När datorn nu får midi-noter från ditt klaviatur måste du bestämma var du vill skicka vidare dem för att det ska bli ljud. Midi i sig innehåller inget ljud, utan bara data. Öppna VST Instruments (F11) och starta nån synt eller liknande. När du gjort det kan du välja synten som Midi-output.

Lycka till.

Se där ja, har försökt klura ut hela kvällen hur man skulle göra 😄 Men nu så! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, från början:

1. Skapa ett midispår

Där finns: Microsoft midi-mapper, Midi USB, Microsoft GS Wavetable och Lexicon USB (ljudkortet).
2. "Midi USB" måste isåfall vara ditt midiklaviatur. Så välj det som MIDI In.

3. Tryck F11 och välj ett instrument. Ta t.ex. Cubase egna synt A1. Då laddas den in och lägger sig i en av VST-instrument-slotsen.

4. Gå tillbaka till ditt midispår och välj midi-output. Klicka där så ska du få upp en lista över möjliga utgångar. Där väljer du "a1" (synten du just laddade in). Nu har du talat om för Cubase att MIDI-signalen kommer från ditt klaviatur och [/b]in i synten A1.

Om du får in midisignaler, men inte hör något så är det ditt ljudkorts inställningar som är fel. Gå in och leta under Device Setup under Devices-menyn. Men du får alltså ljud både in och ut när du spelar in och spelar upp audio?

Om Cubase fortfarande inte ens reagerar på ditt midiklav så måste det vara där felet ligger. När du spelar på klaviaturet (oavsett om du kopplat det till något instrument eller inte) ska det synas en orange stapel som rör sig i transportpanelen. Ser du ingenting där kan du alltså vara säker på att du inte får in någon midisignal i datorn. Jag skulle isåfall prova att installera om drivrutinerna till midiklavven, alternativt kolla på tillverkarens hemsida om nya drivrutiner finns att ladda ner.

Vad är det för midiklaviatur du har?

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte klaviaturet sa de att jag bara behövde USB-kabeln, alltså ingen midi-in eller midi-ut kabel. Stämmer det?

Japp, det stämmer. Om du vill kan du naturligtvis köra med en midi-kabel från klaviaturets output till ljudkortets midi-input. Men då krävs också nätadapter eftersom du inte längre har strömförsörjning via USB.

Om det verkligen inte vill lösa sig med ditt klaviatur skulle jag testa med midikabel direkt till ljudkortet istället. Om du gör så väljer du förstås ditt ljudkort som MIDI-input. Strömförsörjning kan du köpa på Claes Ohlson t.ex. Kolla bara i klaviaturets manual så det blir rätt strömstyrka osv, annars kan det gå åt helvete 😉.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag igång det!

Trodde jag skulle få hjärnblödning när inget funkade. Provade en sista desperat åtgärd och drog ut USB-kabeln och satte den i en annan port och helt plötsligt fanns det midi i lurarna! Märkligt... jag vet att USB-porten jag hade klaviaturet i först funkar utan problem! Ja, ja... den dagen jag helt förstår mig på datorer har väl helvetet frusit över 😉

Tack gsol för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...