Jump to content
Annons

Låg volym på mix


Ponderosa

Recommended Posts

Detta är en grej jag aldrig blivit klok på egentligen, och nu är det högaktuellt med tanke på att jag sitter och har en hel del låtar mer eller mindra slutmixade.

Jag jobbar i Cubase och min Masterregel står alltid på 0db. Jag mixar ljudbilden så högt jag kan utan att det klipper. Så långt allt frid och fröjd.

Men sen när jag exporterar till en wav-fil och lyssnar på min låt och jämför med vilken annan artist som helst så är deras låtar alltid högre.

Jag kan ju inte höja mer på min master för då klipper det ju hej vilt, och låter inte bra. Så hur gör jag? Efterarbetning i wavelab eller nåt? och vilken nivå är "standard" att ens db ligger på?

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sök på "mastering" eller "mastring" och kanske "limiter" på forumet så kommer du hitta många utförliga svar på din fråga.

Kort sagt: Du bör inte maxa volymen i mixen, utan behåll goda marginaler. Vid mastring brukar man använda brickwall limiter för att få upp volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en grej jag aldrig blivit klok på egentligen, och nu är det högaktuellt med tanke på att jag sitter och har en hel del låtar mer eller mindra slutmixade.

Jag jobbar i Cubase och min Masterregel står alltid på 0db. Jag mixar ljudbilden så högt jag kan utan att det klipper. Så långt allt frid och fröjd.

Men sen när jag exporterar till en wav-fil och lyssnar på min låt och jämför med vilken annan artist som helst så är deras låtar alltid högre.

Jag kan ju inte höja mer på min master för då klipper det ju hej vilt, och låter inte bra. Så hur gör jag? Efterarbetning i wavelab eller nåt? och vilken nivå är "standard" att ens db ligger på?

Om du lägger en nice multibandskompressor och en limiter på masterbussen, så kan du nog bosta upp mixen lite yterligare. En väldigt väldigt väldigt enkel form av mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en grej jag aldrig blivit klok på egentligen, och nu är det högaktuellt med tanke på att jag sitter och har en hel del låtar mer eller mindra slutmixade.

Jag jobbar i Cubase och min Masterregel står alltid på 0db. Jag mixar ljudbilden så högt jag kan utan att det klipper. Så långt allt frid och fröjd.

Men sen när jag exporterar till en wav-fil och lyssnar på min låt och jämför med vilken annan artist som helst så är deras låtar alltid högre.

Jag kan ju inte höja mer på min master för då klipper det ju hej vilt, och låter inte bra. Så hur gör jag? Efterarbetning i wavelab eller nåt? och vilken nivå är "standard" att ens db ligger på?

Om du lägger en nice multibandskompressor och en limiter på masterbussen, så kan du nog bosta upp mixen lite yterligare. En väldigt väldigt väldigt enkel form av mastering.

Inte mastering, men ett väldigt väldigt enkelt sätt att få upp volymen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en grej jag aldrig blivit klok på egentligen, och nu är det högaktuellt med tanke på att jag sitter och har en hel del låtar mer eller mindra slutmixade.

Jag jobbar i Cubase och min Masterregel står alltid på 0db. Jag mixar ljudbilden så högt jag kan utan att det klipper. Så långt allt frid och fröjd.

Men sen när jag exporterar till en wav-fil och lyssnar på min låt och jämför med vilken annan artist som helst så är deras låtar alltid högre.

Jag kan ju inte höja mer på min master för då klipper det ju hej vilt, och låter inte bra. Så hur gör jag? Efterarbetning i wavelab eller nåt? och vilken nivå är "standard" att ens db ligger på?

Om du lägger en nice multibandskompressor och en limiter på masterbussen, så kan du nog bosta upp mixen lite yterligare. En väldigt väldigt väldigt enkel form av mastering.

Inte mastering, men ett väldigt väldigt enkelt sätt att få upp volymen!

jag visste att det skulle komma...

med tanke på att han är nöjd med mixen, men vill ha högre volym utan att det clipper, så skulle jag i alla fall vilja kalla det för en väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt enkel form av mastering

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske finns något ljud i låten som klipper, kanske möjligt att

sänka jusst det ljudet utan att det påverkar hela mixen..

en liten tanke bara, det kanske inte låter högt hos dig men kan vara

perfekt i min anläggning, testa din mix på en annan anläggning

innan.. ett tips av egen erfarenhet.. Bilen är min slutliga teststation :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen bra idé att försöka ligga så nära 0db som möjligt på masterreglen när du mixar. Snarare skulle jag rekommendera att den peakar runt -3 till -5db, du behöver utrymmet när du mastrar (gärna 24-bits). Volymen styr du sedan upp efter att du bounceat ner filen till en stereofil - med (eq), kompressor och limiter, det är detta som kallas att mastra och "all" komersiell musik har gått igenom denna process. Mastra kan du förmodigen göra i ditt inspelningsprogram, se till att du har tillgång till de plugins du vill använda bara, då framförallt en limiter för att få upp volymen utan att det klipper. Finns en del gratisalternativ, ex: http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

och det finns såklart andra som är ännu bättre lämpade...

Att mastra proffesionellt är en hel vetenskap, men du kan läsa in dig lite på tex:

http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/arti...feverything.asp

http://www.tweakheadz.com/mastering_your_audio.htm

Lycka till

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en grej jag aldrig blivit klok på egentligen, och nu är det högaktuellt med tanke på att jag sitter och har en hel del låtar mer eller mindra slutmixade.

Jag jobbar i Cubase och min Masterregel står alltid på 0db. Jag mixar ljudbilden så högt jag kan utan att det klipper. Så långt allt frid och fröjd.

Men sen när jag exporterar till en wav-fil och lyssnar på min låt och jämför med vilken annan artist som helst så är deras låtar alltid högre.

Jag kan ju inte höja mer på min master för då klipper det ju hej vilt, och låter inte bra. Så hur gör jag? Efterarbetning i wavelab eller nåt? och vilken nivå är "standard" att ens db ligger på?

Om du lägger en nice multibandskompressor och en limiter på masterbussen, så kan du nog bosta upp mixen lite yterligare. En väldigt väldigt väldigt enkel form av mastering.

Inte mastering, men ett väldigt väldigt enkelt sätt att få upp volymen!

jag visste att det skulle komma...

med tanke på att han är nöjd med mixen, men vill ha högre volym utan att det clipper, så skulle jag i alla fall vilja kalla det för en väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt enkel form av mastering

Och jag visste att det skulle påpekas. Förstår bara inte varför man ska lura i folk att det är mastering så fort man vill höja medelvolymen på en låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen bra idé att försöka ligga så nära 0db som möjligt på masterreglen när du mixar. Snarare skulle jag rekommendera att den peakar runt -3 till -5db, du behöver utrymmet när du mastrar (gärna 24-bits). Volymen styr du sedan upp efter att du bounceat ner filen till en stereofil - med (eq), kompressor och limiter, det är detta som kallas att mastra och "all" komersiell musik har gått igenom denna process. Mastra kan du förmodigen göra i ditt inspelningsprogram, se till att du har tillgång till de plugins du vill använda bara, då framförallt en limiter för att få upp volymen utan att det klipper. Finns en del gratisalternativ, ex: http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

och det finns såklart andra som är ännu bättre lämpade...

Att mastra proffesionellt är en hel vetenskap, men du kan läsa in dig lite på tex:

http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/arti...feverything.asp

http://www.tweakheadz.com/mastering_your_audio.htm

Lycka till

Jag laddade hem den där kjaerhus Classic Master Limiter. Jag använder Pro Tracks Plus, hur tusan gör jag för att använda den? Det står att den ska läggas i VST plugins-foldern, men jag hittar ingen sådan folder. Den kanske inte går att använda tillsammans med PTP?

Tackar för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tracks Plus

...bygger på en bantad och gammal version av Cakewalk Sonar.

Du får använda en DirectX-plugin eller kanske ännu trevligare, byta till ett program som klarar VST.

Om du börjar använda Sonar 6 kommer du inte att bli helt vilse då du känner igen stora delar från PTP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...