Jump to content
Annons

Angående huvudklang


Jowl

Recommended Posts

Har sökt på internet länge och laddat ner massor med sånglektioner i mp3 och text men samtliga gav inga konstruktiva tips eller vägledningar. Därför tänkte jag fråga på ett forum där folk alltid har vettiga saker att komma med.

Min fråga är rätt och slätt hur man hittar sin huvudklang, jag har redan sökt på forumet en del men inte hittat en tråd där lista med bra saker man kan göra står. Någon som känner sig manad? Huvudklang tycks nämligen vara så överlägset att ingen sångare klarar sig utan det, vad för register man än har.

Hoppas ni orkar hjälpa till här, är lite lost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Huvudklang är mer en term för kvinnors röster. Så lycka till att hitta den. Om du inte är kvinna iofs, det framgår väl inte riktigt kanske. Men det närmsta du kommer en huvudklang som kille är falsetten. Bygger på samma sak, struphuvudet hamnar för högt att det måste spänna av muskler för att sjunka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte på, har en manlig kompis som har falsett, huvudklang och bröströst.

Man hör klart skillnad, huvudklangen är fylligare än både falsett och bröströst, kanske du inte tänker på samma sak som jag när jag säger huvudklang... det gör nämligen inte min kompis heller, han säger "använda masken", tror det är masque på engelska, detta är vad jag söker, ska väl inte vara så jefla svårt?

Tack tills vidare för undsättning

EDIT: För övrigt bör det framgå att jag är av manligt kön då jag tydligen är första bas, vilket ännu mer för övrigt är det tråkigaste register som finns.

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog också referera huvudklang till den kvinnliga rösten. Det högre läget som låter lite ljusare och "mesigare" än bröströsten som är samma läge som man använder när man talar (finns i.o.f.s. undantag, d.v.s. kvinnor som talar i huvudklang, huga).

Sen finns ju olika typer av mixröst. Både hos män och kvinnor. En del har jättetydlig skarv mellan bröströst och huvudklang/falsett en del mindre märkbar och mer lik röst i båda lägena. Sen kan man ju träna bort skarven också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så män har bara falsett och bröströst och eventuellt en upptränad blandning av de båda? Vilken besvikelse, då bör trådens frågeställning ändras till hur man hittar denna fullröst eller mixröst. "The mix" som vissa engelska typer kallar det.

Problem dock, hur fan ska blandning mellan falsett och bröströst tränas upp? Känns som att bara tenorer kan brygga övergången, fattimansbasar som jag tycks ha större glapp mellan de två.

Är ni verkligen säkra på att killar inte har någon huvudklang? Är huvudklang samma sak som falsett? Är det fullröst som jag hakat upp mig på?

Hoppas ni har massor med fina svar.

EDIT: Medan vi ändå håller på, hur lär man sig vibrato?

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta på nätet

Resonans

Var tonen blidas har också betydelse för hur du låter.

Det finns två centrala lägen som man sjunger i, bröstklang och huvudklang.

Bröstklang: Kraftigt ljud med hjälp av magstöd. Tonerna skall klinga i bröstet. Används vid låga toner och upp till mellanpartiet.

Huvudklang: Används vid höga toner och bildas mot de skarpa ytorna i munnen, som tänderna och gommen. De allra högsta tonerna skall ljuda bak i huvudet, det vill säga att man sjunger i falsett.

» Jag är förvirrad av alla begrepp som t.ex. huvudklang, bröstklang och fullröst.

Svar: Dessa begrepp är förvirrande eftersom de blandar ihop olika lägen (tonhöjder) i rösten med sätt att sjunga. I Komplett Sångteknik har dessa begrepp tagits bort eftersom de är förvirrande. I stället finns fyra funktioner; Neutral, Curbing, Overdrive och Belting som är olika sätt att sjunga, upp och ner genom hela rösten (i alla tonlägen).

Det som oftast menas med huvudklang är eg. ett sätt att sjunga (Neutral) vilket faktiskt kan göras i alla tonlägen och inte bara i det höga läget. Men huvudklang är egentligen bara en upplevelse av hur klang förflyttar sig uppåt ju högre toner vi sjunger. Upplevelsen är densamma oavsett på vilket sätt du sjunger. Prova att sjunga en hög ton i Neutral resp. Belting - mkt svagt resp mkt starkt så kan du ev. uppleva detta.

Det som oftast menas med bröstklang/fullröst är ett sätt att sjunga med mer metall/kant/kropp i tonen (t.ex. Overdrive/Belting) vilket faktiskt också kan göras i många tonlägen och inte bara i det låga läget. Bröstklang är upplevelsen av hur tonen vibrerar i bröstbenet när vi sjunger låga toner, även här oavsett på vilket sätt vi sjunger. Prova att sjunga en låg ton i Neutral resp. Overdrive - mkt svagt resp mkt starkt - och du kommer att uppleva samma vibration i bröstbenet oavsett sångsätt/funktion.

Tillbaka upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mindre intresserad av var resonansen kan kännas, utan mer om hur man gör för att korta ner stämbanden så att mindre luft krävs och högre toner kan nås. Jag vet att man kan göra så här, det kallas head voice, det är inte bröströst eller falsett. Detta vill jag åt, ni säger att det är samma som falsett, vilket det inte är, ni antyder att det är något man kan göra med alla röstlägen, det kan man inte. Någon som hänger med? Tack för alla svar men vi kommer inte fram till det viktiga.

Tänk er stämbanden som ett blixtlås, när de båda delarna vibrerar längs dess hela längd är det bröströst, är de helt lösa från varandra och vibrerar fritt är det falsett, när ungerfär 2/3 av längden är stängd är det "head voice". _Detta_ vill jag åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mina operavänner så är det så här:

Huvudklang: När luftströmen som bär den sjungna tonen är placerad högt i masken, tänk dig att du placerar tonen mellan ögonen, du kommer att känna hur näsbenet vibrerar och då vet du att tonen är rätt placerad, du får fram många övertoner när du sjunger med huvudklang som innebär att du med liten ansträngning kan sjunga starkt. Det är en av anledningarna till att en operasångare/sångerska faktiskt kan överrösta en orkester nedanför scenen utan att behöva använda mikrofon. Ett lätt sätt att öva detta är att sjunga på ljuden r-m-n-ng tills du känner att det vibrerar i näsroten, men glöm inte bort att strupen måste vara vidgad och struphuvudet lågt placerat, som när du gäspar, när du sjunger så att inte tonen blir nasal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jobbigt att lära sig, hur vet jag att min strupe är vidgad t.ex?

EDIT: Du nämnde masken och huvudklang tillsammans som om huvudklang skulle vara en del av masken, men då är allt jag vill veta hur man hittar sin mask. Något idiotsäkert sätt?

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

När du gäspar så sänker du struphuvudet och vidgar halsen automatiskt. Gäspa och behåll den inställningen i halsen. När du gäspar så dra samtidigt in luft genom näsan så att du nästan snarkar. Sedan skall luften gå tillbaka samma väg och när du känner att det kittlar i näsryggen/näsbenet vibrerar lätt, kan kännas som när du är på väg att nysa, då är luftströmmen rätt placerad, då har du huvudklang och du kan sjunga med huvudklang från de lägsta tonerna i ditt register till de högsta. Pröva att sjunga på bokstäverna r-m-n-ng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om vi snackar om samma sak här, tyvärr. Du tycks se på huvudklang som en nyans man kan lägga på rösten lite var som helst, men jag menar ett röstläge där man når högre än bröströst men lägre än falsett, men som inte gör ont att använda (till skillnad från bröströst vid högre toner).

Det som operasångare använder för att låta som fan, kallas det masken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då talar vi om samma sak.

Med bröströst så tappar du dina övertoner i rösten, men du kan sjunga lägre toner med bröströsten, men inte lika starkt, utan att ta i mer. Med falsetten så sjunger du ju svagre och "skirare" toner men når i stället upp till mycket högre toner.

Huvudklang är ett uttryck för att man använder hålrummen i huvudet för att därigenom få fram fler övertoner. Det är alltså inte en fråga om nyans utan om sångteknik som utarbetades innan vi fick våra moderna PA-anläggningar. Det gör det dessutom mycket lättare att sjunga i rätt tonhöjd, med bröströst så blir gärna tonen lite flack, d.v.s. den ligger lite i underkant.

Redigerat av Mopar Man
Link to comment
Dela på andra sajter

Masken är ett uttryck som snarast beskriver mun, näs och bihålor. Huvudparten av luftströmmen måste upp i huvudets övre regioner för att övertonerna skall kunna bildas. Om luftströmmen huvudsakligen går genom munnen så låter det ju inte mycket mer än en bakvänd dammsugare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter rimligt, men du nämner inte att stämbanden kortar ner sig själva dels för att nå högre toner och dels för att inte behöva lika mycket luft för att vibrera starkt. Har du nån koll på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att svaret har dröjt lite men jag var upptagen i går em och kväll. Var tvungen att skriva om ett körarr och sedan träna kören i går kväll.

Då ska vi se på din fråga:

Att korta ner den svängande massan/längden på sina stämband kan man bara göra till en viss gräns, var denna gräns går kan jag inte svara på då jag inte har tagit del av några fakta därom. Men jag vet att ens röstläge är beroende av stämbandens massa/längd. Det är detta som gör att vi alla har olika röstlägen. Ju längre stämband desto lägre röst.

Klassiskt skolade sångare brukar tala om sina röstlägen som det omfång av toner de kan sjunga med så kallad huvudklang, bas-tenor-alt-messosopran-sopran. Att sjunga med bröströst gör att man kan ta lägre toner under sitt register och falsett att man kan ta högre toner än sitt register, men då altså inte med sin fulla röst.

Mig själv som ett exempel: Jag är tenor men kan genom att använda bröströsten komma ner i baslområdet men även genom att gå över till falsett komma upp i alt/messosopranområdet vad gällande tonomfång. Men då måste man tänka på att i bröst/falsett-läget så är det en svag röst som behöver förstärkning för att kunna hålla samma ljudstyrka för att vara jämbördigt med en bas alternativt alt/messosopran. Detta går naturligtvis att träna upp till viss del, men våra röstlägen är tyvärr inte mycket att göra något åt, det röstläge vi har fått får vi nöja oss med som så mycket annat av vår kropp. När man når sin gräns så har man nått den. Det går att tänja lite förbi men faktiskt inte så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta på nätet

Resonans

Var tonen blidas har också betydelse för hur du låter.

Det finns två centrala lägen som man sjunger i, bröstklang och huvudklang.

Bröstklang: Kraftigt ljud med hjälp av magstöd. Tonerna skall klinga i bröstet. Används vid låga toner och upp till mellanpartiet.

Huvudklang: Används vid höga toner och bildas mot de skarpa ytorna i munnen, som tänderna och gommen. De allra högsta tonerna skall ljuda bak i huvudet, det vill säga att man sjunger i falsett.

» Jag är förvirrad av alla begrepp som t.ex. huvudklang, bröstklang och fullröst.

Svar: Dessa begrepp är förvirrande eftersom de blandar ihop olika lägen (tonhöjder) i rösten med sätt att sjunga. I Komplett Sångteknik har dessa begrepp tagits bort eftersom de är förvirrande. I stället finns fyra funktioner; Neutral, Curbing, Overdrive och Belting som är olika sätt att sjunga, upp och ner genom hela rösten (i alla tonlägen).

Det som oftast menas med huvudklang är eg. ett sätt att sjunga (Neutral) vilket faktiskt kan göras i alla tonlägen och inte bara i det höga läget. Men huvudklang är egentligen bara en upplevelse av hur klang förflyttar sig uppåt ju högre toner vi sjunger. Upplevelsen är densamma oavsett på vilket sätt du sjunger. Prova att sjunga en hög ton i Neutral resp. Belting - mkt svagt resp mkt starkt så kan du ev. uppleva detta.

Det som oftast menas med bröstklang/fullröst är ett sätt att sjunga med mer metall/kant/kropp i tonen (t.ex. Overdrive/Belting) vilket faktiskt också kan göras i många tonlägen och inte bara i det låga läget. Bröstklang är upplevelsen av hur tonen vibrerar i bröstbenet när vi sjunger låga toner, även här oavsett på vilket sätt vi sjunger. Prova att sjunga en låg ton i Neutral resp. Overdrive - mkt svagt resp mkt starkt - och du kommer att uppleva samma vibration i bröstbenet oavsett sångsätt/funktion.

Tillbaka upp

KST rockar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att svaret har dröjt lite men jag var upptagen i går em och kväll. Var tvungen att skriva om ett körarr och sedan träna kören i går kväll.

Då ska vi se på din fråga:

Att korta ner den svängande massan/längden på sina stämband kan man bara göra till en viss gräns, var denna gräns går kan jag inte svara på då jag inte har tagit del av några fakta därom. Men jag vet att ens röstläge är beroende av stämbandens massa/längd. Det är detta som gör att vi alla har olika röstlägen. Ju längre stämband desto lägre röst.

Klassiskt skolade sångare brukar tala om sina röstlägen som det omfång av toner de kan sjunga med så kallad huvudklang, bas-tenor-alt-messosopran-sopran. Att sjunga med bröströst gör att man kan ta lägre toner under sitt register och falsett att man kan ta högre toner än sitt register, men då altså inte med sin fulla röst.

Mig själv som ett exempel: Jag är tenor men kan genom att använda bröströsten komma ner i baslområdet men även genom att gå över till falsett komma upp i alt/messosopranområdet vad gällande tonomfång. Men då måste man tänka på att i bröst/falsett-läget så är det en svag röst som behöver förstärkning för att kunna hålla samma ljudstyrka för att vara jämbördigt med en bas alternativt alt/messosopran. Detta går naturligtvis att träna upp till viss del, men våra röstlägen är tyvärr inte mycket att göra något åt, det röstläge vi har fått får vi nöja oss med som så mycket annat av vår kropp. När man når sin gräns så har man nått den. Det går att tänja lite förbi men faktiskt inte så mycket.

Underbart svar, men då till följdfrågan, hur lär man sig att manuellt förkorta sin stämbandslängd? Jag kan bara falsett/bröströst just nu, och vad jag förstår är det blandningen mellan huvudklang och bröströst man ska satsa på vid solosång eftersom det är lite lättare brygga till skillnad från bröströst-falsett.

Vad säger du?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du sjunger upp dig så vill du ju värma upp dina stämband. Eller hur? Då kan du börja med att sjunga vanliga treklanger och börja på t.ex. C-dur, höj ett halvt tonsteg till Ciss-dur och så vidare. Detta kan du göra på som jag tidigare har föreslagit på r-m-n-ng för att samtidigt hitta den rätta placeringen av luftströmmen. Ba, ba, ba; nå, nå, nå med fler exempel som du kanske redan känner till. Ramsan: "Å i åa ä e ö" på Blinka lilla stjärna melodin som du oxå börjar i en "bekväm" tonart och sedan höjer den ett halvt tonsteg är ytterligare ett exempel på en övning som tänjer din övre gräns. Du kör dessa övningar tills att du känner att det är på gränsen till att bli ansträngt i stämbanden. Det får aldrig bli ansträngt i stämbanden då de lätt tar skada då, och det är ju inte så roligt, då kan du växla över till din falsettröst, vilket enligt min erfarenhet är något som basar har lättare att göra än oss stackars tenorer 🙂 Sedan kan du köra några nedåtgående övningar för att tänja ditt tonomfång nedåt och då är nedåtgående treklanger på ramsorna: "Me, nö, lå, va" eller "Ri, va, del, såll" två bra övningar. När du känner, vilket du faktiskt kommer att göra, att det på de lägre tonerna blir mycket svårt att faktiskt ha "lyftet" i tonen, d.v.s. att luftströmmen ligger i masken, och det mer är varmluft än ton som kommer för att stämbanden får för svårt att vibrera i det låga tonläget och du tappar lyftet då skall du gå över till att sjunga med bröströst, d.v.s. att tonen mer känns i bröstbenet än uppe i huvudet. Detta handlar om övning, övning och åter övning, det finns tyvärr inte några genvägar i sång. Och vi har ju inte heller pratat om hur viktigt det är med stöd och sådana saker. Men om du är riktigt intresserad av att lära dig mer om sångteknik så har jag några bra förslag till dig. Prata med organisten i din hemförsamling, organister har en mycket bra utbildning bakom sig inte bara på att spela orgel utan även för sång då de jobbar mycket med körer. Har du tur så kanske du kan få några gratislektioner av din hemförsamlings organist då viss musikutbildning faktiskt ingår i deras arbete. Dessutom, börja gärna sjunga i församlingens kör/körer och då helst de som är inriktade på mer klassisk pepertoar. Detta är dessutom gratis inom Svenska Kyrkan, så vitt jag vet, jag har aldrig hört talas om någon församling som tagit betalt av sin korister för att de skall få sjunga i kören. Det är otroligt utvecklande för ens sångteknik att kunna få den hjälpen och det är viktigt att ha kontakt med en sångpedagog/kantor/organist då och då i alla fall för att ha kontroll och uppföljning på sin röst. Framför allt om man vill utvecklas som sångare.

Och det du så här i början skall försöka inrikta dig på är att hitta ditt register med huvudklang och sedan töja detta både uppåt och nedåt för att få ett större tonomfång. Bröströst och falsett klarar de flesta faktiskt av utan någon större träning men att hitta sin huvudklang fodrar mer arbete men är mycket mer givande och uppbyggande för ens sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

<-----bröströst----->

.......................<------falsett----->

Tänk dig det där som mitt register.

Om jag förstått dig rätt ska jag hitta min huvudklang genom att både trycka på underifrån med bröströst och trycka ner min falsett så att det skulle se ut så här...

<-----bröströst----->

..........<---huvudklang--->

........................<-----falsett------>

Typ? Det känns lite orealistiskt, jag känner igen din beskrivning av att det bara blir luft om falsetten inte klarar mer nedåt, men hur vet jag att det är huvudklang eller inte? Det är svårt att lära sig om man inte vet när man lärt sig, eller hur man ska öva för att hitta.

Jag ska prova dina treklanger och ramsor och så, men är osäker på hur de hjälper.

Om för övrigt det är gratis att amatörsjunga i kyrkokör låter det som en bra idé! Ska ta en närmre titt.

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag skulle starkt råda dig till att införskaffa Complete Vocal Technique av Cathrine Sadolin.

Läs mera:

Vocal Soul Beställa en Complete Vocal Technique kurs bland annat. Ger allmän info om själva Complete Vocal Technique också.

Cathrine Sadolins hemsida - Står lite allt möjligt här. Finns också några recensioner av hennes Complete Vocal Technique.

Mer info om CVT - Mycket bra info som beskriver grunderna för hur sångteknik fungerar enligt Complete Vocal Technique

Beställa boken på svenska - Jag har beställt den idag 😄

Efter det jag har läst om den här "kursen", om man vill kalla den så, borde alla som funderar på att börja sjunga eller förbättra sin teknik ha den här boken som underlag. Men det är ju som sagt bara min uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska hitta det läget på luftströmmen när du känner lätta vibrationer i näsryggen. Pröva med att gäspa och behåll den inställningen i halsen, d.v.s. du har då struphuvudet lågt placerat och halsen vidgad. Då börjar du med att dra in luft genom näsan så att du är precis på gränsen till att få ett snarkljud i näsan och blåser ut luften samma väg genom näsan. Det är nog lättare så här i början att då börja sjunga m-n-m-n med stängd mun så att du verkligen är säker på att luftströmmen går genom näsan. Tänk på att när du drar in luft så är det magen som ska vidgas, inte bröstkorgen.

Bröströsten och falsetten ska du så här i början försöka att inte använda dig av över huvud taget, de kan du börja använda när du känner att det är bekvämt och naturligt att sjunga med huvudklang. När du har hittat ditt register med huvudklang så kommer du snabbt att märka hur lätt det är att sjunga "i ton" d.v.s. din sångton blir inte flack utan det är lite "ping" i den. Du kommer inte behöva ta i något speciellt för att kunna sjunga en stark ton när du sjunger med huvudklang.

Tänk oxå så här: en hög ton tänker du dig som mörk och en låg ton som ljus. Du skall alltså tänka motsatt i sång.

<---bröströst--->

.................<---------huvudklang---------->

........................................................<--falsett-->

Jag skulle noggrant akta mig från att säga att du ska trycka upp din bröströst och trycka ned din falsett för att hitta huvudklangen efter som det är TRE olika sångtekniker med olika register ungnefär som min bild ovan (Du ser att jag ändrade lite i din uppställning.).

Jag kan som ett exempel ta mig själv: Mitt eget register med huvudklang är idag från B (Ett tonsteg och en oktav under nyckelhåls C) och upp till e (En oktav och två tonsteg över nyckelhåls C). Som du ser så spänner det över två oktaver och det brukar var mer än tillräckligt när man sjunger. Kan tilllägga att när jag började sjunga så var mitt register c:a 1½ oktav ungnefär i mitten av mitt nuvarande register så det går att träna upp ett större register, men det fodrar övning. (Och jag skall väll även erkänna att jag tagit privata sånglektioner under 3 år för våran organist här i Karlskoga samt även sjungit i tre av församlingens körer under tiden, två blandade körer för vår organist och en Manskör för en av församlingens kantorer och det har inte kostat mig ett öre.)

De andra två sångteknikerna är de man får ta till hjälp när man inte kan sjunga i en passande tonart. Men om du ska sjunga solo så får väl musikerna anpassa sig till en för dig bekväm tonart 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle starkt råda dig till att införskaffa Complete Vocal Technique av Cathrine Sadolin.

Läs mera:

Vocal Soul Beställa en Complete Vocal Technique kurs bland annat. Ger allmän info om själva Complete Vocal Technique också.

Cathrine Sadolins hemsida - Står lite allt möjligt här. Finns också några recensioner av hennes Complete Vocal Technique.

Mer info om CVT - Mycket bra info som beskriver grunderna för hur sångteknik fungerar enligt Complete Vocal Technique

Beställa boken på svenska - Jag har beställt den idag  🙂

Efter det jag har läst om den här "kursen", om man vill kalla den så, borde alla som funderar på att börja sjunga eller förbättra sin teknik ha den här boken som underlag. Men det är ju som sagt bara min uppfattning.

Bra råd! Jag köpte denna i höstas och jisses vilka framsteg jag gjorde. Snabbt gick det också. Rekommenderas skarpt! 😎

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska hitta det läget på luftströmmen när du känner lätta vibrationer i näsryggen. Pröva med att gäspa och behåll den inställningen i halsen, d.v.s. du har då struphuvudet lågt placerat och halsen vidgad. Då börjar du med att dra in luft genom näsan så att du är precis på gränsen till att få ett snarkljud i näsan och blåser ut luften samma väg genom näsan. Det är nog lättare så här i början att då börja sjunga m-n-m-n med stängd mun så att du verkligen är säker på att luftströmmen går genom näsan. Tänk på att när du drar in luft så är det magen som ska vidgas, inte bröstkorgen.

Bröströsten och falsetten ska du så här i början försöka att inte använda dig av över huvud taget, de kan du börja använda när du känner att det är bekvämt och naturligt att sjunga med huvudklang. När du har hittat ditt register med huvudklang så kommer du snabbt att märka hur lätt det är att sjunga "i ton" d.v.s. din sångton blir inte flack utan det är lite "ping" i den. Du kommer inte behöva ta i något speciellt för att kunna sjunga en stark ton när du sjunger med huvudklang.

Tänk oxå så här: en hög ton tänker du dig som mörk och en låg ton som ljus. Du skall alltså tänka motsatt i sång.

<---bröströst--->

.................<---------huvudklang---------->

........................................................<--falsett-->

Jag skulle noggrant akta mig från att säga att du ska trycka upp din bröströst och trycka ned din falsett för att hitta huvudklangen efter som det är TRE olika sångtekniker med olika register ungnefär som min bild ovan (Du ser att jag ändrade lite i din uppställning.).

Jag kan som ett exempel ta mig själv: Mitt eget register med huvudklang är idag från B (Ett tonsteg och en oktav under nyckelhåls C) och upp till e (En oktav och två tonsteg över nyckelhåls C). Som du ser så spänner det över två oktaver och det brukar var mer än tillräckligt när man sjunger. Kan tilllägga att när jag började sjunga så var mitt register c:a 1½ oktav ungnefär i mitten av mitt nuvarande register så det går att träna upp ett större register, men det fodrar övning. (Och jag skall väll även erkänna att jag tagit privata sånglektioner under 3 år för våran organist här i Karlskoga samt även sjungit i tre av församlingens körer under tiden, två blandade körer för vår organist och en Manskör för en av församlingens kantorer och det har inte kostat mig ett öre.)

De andra två sångteknikerna är de man får ta till hjälp när man inte kan sjunga i en passande tonart. Men om du ska sjunga solo så får väl musikerna anpassa sig till en för dig bekväm tonart 🙂

Så om jag tvingar ner mitt struphuve när jag sjunger så kommer huvudklangen automatiskt? Det hela verkar så omständigt, om struphuvet ska ner får tungan anstränga sig och har hört att sång ska vara oansträngd, är lite vilse.

Å andra sidan åker struphuvet ner extra mycket om man gäspar, är det den boosten man ska ha och inte tungans arbete? Verkar som att man måste vara född med väldigt bra motorik för att klara av detta 🙂

Bäst är kanske att bara gå med i en kör och hoppas på det bästa?

EDIT: Det är riktigt jobbigt att inte kunna öppna halsen när jag sjunger, men om jag tvingar ner struphuvet med tungan känner jag resonans på näsryggen, är det framgång?

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag Cathrines bok Komplett Sångteknik är svår att förstå.

Trots att jag lyssnat igenom cd så tycker jag tex lägena som hon kallar Curbing och Overdrive låter väldigt lika.

"Belting rösten" förstår jag inte alls hur man uppnår, det låter väldigt starkt och gällt. Medans när jag sjunger från höga C och uppåt endast får det att låta väldigt pipigt. Kanske beror på fel andningsteknik. Vad vet jag, det låter iaf inte likadant.

Har även lyssnat på mind voice skiva där det utlovas att man kan "öka sitt röstomfång till något man bara kunnat drömma om" i fullröst.

Tycker dock det låter som att sångerskan i flera av övningarna i de högre tonerna går över till den ljusare tekniken (huvudklang/falsett) istället för att sjunga kvar med bröströsten/fullröst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många produkter innehåller tveksamma tips osv, ja, därför avstår jag gärna och lyssnar hellre på folk som vet vad de snackar om, men det är ändå inte särskilt enkelt tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Många produkter innehåller tveksamma tips osv, ja, därför avstår jag gärna och lyssnar hellre på folk som vet vad de snackar om, men det är ändå inte särskilt enkelt tydligen.

haha... och hon som skrivit boken och fått hur mycket bra kritik och beröm som helst då? Hon vet säkert inte vad hon snackar om eftersom hon har forskat flera år i röst och sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, i ärlighetens namn. Om man ska lära sig att sjunga i masken (att sjunga med rätt teknik) så krävs det en sångpedagog som behärskar denna tekniken, det finns inga genvägar. Jag har gått kurs i 1 1/5 år nu för att lära mig denna tekniken, och det är inte föränn nu som jag verkligen börjar fatta hur det ska kännas i mun/hals /mage när man ligger "rätt".

Har ändå mycket kvar att lära, belive it or not!

Grejen med denna tekniken är att man ska flytta trycket från halsen (när man sjunger med halsen kan rösten skadas avsevärt) och upp i den så kallade masken. För att man verkligen ska förstå detta så krävs det handledning. Många gånger tror man att man gör rätt men icke...

Att tvinga ner stupen utan att tänka på andra faktorer är inte bra då man oftast kan börja enga och då ligger man helt plötsligt ännu längre ifrån masken. Höll på med detta innan jag började ta sångektioner (använde mig av en sångteknik cd från nätet - INTE att rek. Man tror man gör framsteg, men det kan lika gärna vara "baksteg". Tråkigt men sant) Att "träna ner" strupen går man oftast in på efter att man hittat den så kallade masken.

Så en gång för alla, för att få en bra grundläggande teknik, sök upp en pedagåg som behärskar denna tekniken.

Jag trodde själv att det fanns genvägar, men jag hade fel...

been there, done that. 😕

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hittar jag sångpedagoger som är att lita på? Räcker det inte med att gå i kör nånstans?

Vad gör denna catherine så speciell? Hon verkar dessutom vara i stockholm, typ 60mil från mig, orka sånt. Hur vet man att en sångpedagog är äkta vara? Tänk om de bara drar ut på lektionerna för att tjäna en massa cash?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Kyrkans kantorer och framför allt deras organister har en mycket bra utbildning på sång så om du går med i en kyrkokör så kommer du att få en bra utbildning i kören + att du har större chanser att kunna få privata sånglektioner emellanåt av kantorn/organsten som leder kören. Dessutom så vet jag inte någon församling i Svenska Kyrkan som tar något betalt av sina körsångare. Så att sjunga i en kyrkokör torde inte kosta dig något vilket profana körer gör och privata sångpedagoger är faktiskt ganska dyra. Så min rekomendation till dig är att prata med organisten/kantorn i din församling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...