Jump to content
Annons

Jowl

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Intressen
    Suger att vara första bas, inge coolt att inte nå ner till andra basernas frekvenser och dessutom inte låta bra på höjden heller. /suicide

Socialt

  • Skype
    joelwallenius@hotmail.com
  1. Den där kulan som flyttas uppåt känner jag faktiskt, men den kommer inte högre än halsen, där tar det stopp, den når aldrig huvudet. För att den ska det är det tydligen sångpedagog som gäller säger du? Det ligger väl nåt i det, flera typer som instämmt. Men för att klargöra: Det finns sätt att komma högre än bröströst utan att använda falsett? Vad kallas det på svenska? Varken huvudklang eller mask funkar tydligen.
  2. Har upptäckt en grej. Min vän som går i kör säger att huvudklang/"att använda masken" är endast när man sänker struphuvudet... dvs när det låter lite "öh! ur vägen!", eller nåt liknande, lite opera över det, som sagt. Däremot... det jag letade efter, "Head voice" verkar ingen känna till förutom du mopar - Detta komplicerar till det hela, exakt hur lär man sig det? Är det nödvändigt att först lära sig sänka struphuvet? Finns det ens något som jag försöker hitta? Eller är det bara marknadsföring att man ska kunna förkorta stämbandslängden? Enligt dig verkar det inte så, men å andra sidan verkar man inte lära sig det i körer, är lite konfunderad över detta. Tack på förhand för assistans och ha översikt med att denna post är lite tautologi. 😄
  3. Jag går i skola i lund och gör alltså helst aktiva saker där, vet att det finns ställen att gå till men har ingen specifik koll på saker å ting när det gäller församlingar eller körskolor etc.
  4. Hur mycket personlig träning får man tro? Om jag förstått det rätt är icke skolad sång skadlig för sångaren, det är något jag inte ens vill riskera. Är det då bäst att gå till en pedagog? t.ex. att lära sig sänka struphuvudet, detta tycks vara det första man ska lära sig tillsammans med aktiv andning, och utan det är man ute och cyklar. Detta kan jag inte än, det är skitsvårt, tungan dras ner och spänns var gång jag försöker.
  5. Hur hittar jag sångpedagoger som är att lita på? Räcker det inte med att gå i kör nånstans? Vad gör denna catherine så speciell? Hon verkar dessutom vara i stockholm, typ 60mil från mig, orka sånt. Hur vet man att en sångpedagog är äkta vara? Tänk om de bara drar ut på lektionerna för att tjäna en massa cash?
  6. Många produkter innehåller tveksamma tips osv, ja, därför avstår jag gärna och lyssnar hellre på folk som vet vad de snackar om, men det är ändå inte särskilt enkelt tydligen.
  7. Så om jag tvingar ner mitt struphuve när jag sjunger så kommer huvudklangen automatiskt? Det hela verkar så omständigt, om struphuvet ska ner får tungan anstränga sig och har hört att sång ska vara oansträngd, är lite vilse. Å andra sidan åker struphuvet ner extra mycket om man gäspar, är det den boosten man ska ha och inte tungans arbete? Verkar som att man måste vara född med väldigt bra motorik för att klara av detta 🙂 Bäst är kanske att bara gå med i en kör och hoppas på det bästa? EDIT: Det är riktigt jobbigt att inte kunna öppna halsen när jag sjunger, men om jag tvingar ner struphuvet med tungan känner jag resonans på näsryggen, är det framgång?
  8. <-----bröströst-----> .......................<------falsett-----> Tänk dig det där som mitt register. Om jag förstått dig rätt ska jag hitta min huvudklang genom att både trycka på underifrån med bröströst och trycka ner min falsett så att det skulle se ut så här... <-----bröströst-----> ..........<---huvudklang---> ........................<-----falsett------> Typ? Det känns lite orealistiskt, jag känner igen din beskrivning av att det bara blir luft om falsetten inte klarar mer nedåt, men hur vet jag att det är huvudklang eller inte? Det är svårt att lära sig om man inte vet när man lärt sig, eller hur man ska öva för att hitta. Jag ska prova dina treklanger och ramsor och så, men är osäker på hur de hjälper. Om för övrigt det är gratis att amatörsjunga i kyrkokör låter det som en bra idé! Ska ta en närmre titt.
  9. Underbart svar, men då till följdfrågan, hur lär man sig att manuellt förkorta sin stämbandslängd? Jag kan bara falsett/bröströst just nu, och vad jag förstår är det blandningen mellan huvudklang och bröströst man ska satsa på vid solosång eftersom det är lite lättare brygga till skillnad från bröströst-falsett. Vad säger du?
  10. Det låter rimligt, men du nämner inte att stämbanden kortar ner sig själva dels för att nå högre toner och dels för att inte behöva lika mycket luft för att vibrera starkt. Har du nån koll på detta?
  11. Undrar om vi snackar om samma sak här, tyvärr. Du tycks se på huvudklang som en nyans man kan lägga på rösten lite var som helst, men jag menar ett röstläge där man når högre än bröströst men lägre än falsett, men som inte gör ont att använda (till skillnad från bröströst vid högre toner). Det som operasångare använder för att låta som fan, kallas det masken?
  12. Låter jobbigt att lära sig, hur vet jag att min strupe är vidgad t.ex? EDIT: Du nämnde masken och huvudklang tillsammans som om huvudklang skulle vara en del av masken, men då är allt jag vill veta hur man hittar sin mask. Något idiotsäkert sätt?
  13. Jag är mindre intresserad av var resonansen kan kännas, utan mer om hur man gör för att korta ner stämbanden så att mindre luft krävs och högre toner kan nås. Jag vet att man kan göra så här, det kallas head voice, det är inte bröströst eller falsett. Detta vill jag åt, ni säger att det är samma som falsett, vilket det inte är, ni antyder att det är något man kan göra med alla röstlägen, det kan man inte. Någon som hänger med? Tack för alla svar men vi kommer inte fram till det viktiga. Tänk er stämbanden som ett blixtlås, när de båda delarna vibrerar längs dess hela längd är det bröströst, är de helt lösa från varandra och vibrerar fritt är det falsett, när ungerfär 2/3 av längden är stängd är det "head voice". _Detta_ vill jag åt.
  14. Så män har bara falsett och bröströst och eventuellt en upptränad blandning av de båda? Vilken besvikelse, då bör trådens frågeställning ändras till hur man hittar denna fullröst eller mixröst. "The mix" som vissa engelska typer kallar det. Problem dock, hur fan ska blandning mellan falsett och bröströst tränas upp? Känns som att bara tenorer kan brygga övergången, fattimansbasar som jag tycks ha större glapp mellan de två. Är ni verkligen säkra på att killar inte har någon huvudklang? Är huvudklang samma sak som falsett? Är det fullröst som jag hakat upp mig på? Hoppas ni har massor med fina svar. EDIT: Medan vi ändå håller på, hur lär man sig vibrato?
  15. Tror jag inte på, har en manlig kompis som har falsett, huvudklang och bröströst. Man hör klart skillnad, huvudklangen är fylligare än både falsett och bröströst, kanske du inte tänker på samma sak som jag när jag säger huvudklang... det gör nämligen inte min kompis heller, han säger "använda masken", tror det är masque på engelska, detta är vad jag söker, ska väl inte vara så jefla svårt? Tack tills vidare för undsättning EDIT: För övrigt bör det framgå att jag är av manligt kön då jag tydligen är första bas, vilket ännu mer för övrigt är det tråkigaste register som finns.
×
×
  • Skapa ny...