Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena gott folk. Lite nyfiken pÄ hur man blir signad och upptÀckt av de stora pojkarna pÄ skivbolagen.

NÄgon av er som har erfarenheter kring sÄnt?

BĂ€sta tillvĂ€gagĂ„ngsĂ€tt etc. Hur hade ni det/Ös pĂ„ med kul lĂ€sning

Annons
Postat

Jag misstÀnker att ett hyfsat bombsÀkert sÀtt Àr att

1. vara tillrÀckligt grym

2. spela mycket live eller synas pÄ andra sÀtt

Demos Àr nog helt komplett bortkastat att skicka till dom...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

De som har ett bÀnd att spela med pÄ centrala stÀllen vinner allt som oftast. Pysslar du ensam hemma har du redan förlorat. I princip.

Postat
  tsmalmbe sa:
De som har ett bÀnd att spela med pÄ centrala stÀllen vinner allt som oftast. Pysslar du ensam hemma har du redan förlorat. I princip.

Man kan ju alltid fÄ en Internethit :rolleyes:

Excubator (oregistrerad)
Postat

HÄller med ovanstÄende. Finns gott om band som slagit igenom tack vare t.ex youtube och liknande communities.

Och skiter internethiten sig sÄ finns det glada tyska bolag som ofta signar nÀsta vilken skit som helst. :rolleyes:

Postat
  tsmalmbe sa:

Fast det kan vÀl inte hÄlla... med tanke pÄ att det finns sÄ jÀkla mÄnga hemmapysslare sÄ mÄste ju skivbolagen vara intresserade av att vaska fram guldkornen Àven dÀr?

Fast det Ă€r klart det blir lite svĂ„rt om man inte exponerar sig alls, de kan ju inte gĂ„ runt och knacka dörr liksom... men. 😎

Postat
  tbruce sa:
  tsmalmbe sa:

Fast det kan vÀl inte hÄlla... med tanke pÄ att det finns sÄ jÀkla mÄnga hemmapysslare sÄ mÄste ju skivbolagen vara intresserade av att vaska fram guldkornen Àven dÀr?

Fast det Ă€r klart det blir lite svĂ„rt om man inte exponerar sig alls, de kan ju inte gĂ„ runt och knacka dörr liksom... men. 😎

Va! e de sant!!?? Och hÀr sitter jag hemma och bara vÀntar ...

😏

Postat
  rainydays sa:
Hemmapysslare Àr ju det hetaste just nu.

Precis! Som han Ba.... (NĂ€, jag vĂ„gar inte sĂ€ga det, för dĂ„ kommer hela den hĂ€r trĂ„den att spĂ„ra ur som vanligt) 😎

Postat (redigerat)

jag slĂ€ppte min skiva för en on halv vecka sen.. har nu fĂ„tt över 200 nertankningar.. 😎

edit: jag slÀppte den gratis pÄ nÀtet!!

Redigerat av IDF
Jacke (oregistrerad)
Postat
  Citat
Vad heter din skiva dÄ?

Kolla hans sig... tankar ner den sjÀlv just nu, förresten.

SjÀlv Àr jag lite skeptisk instÀlld till det dÀr med skivbolag. Har hört alldeles för mÄnga skrÀckhistorier om band som tappat sina lÄtar och blivit skuldsatta för att bli blÀndad av glamouren. LÀgg till pÄ det att du förlorar kreativ kontroll över lÄtskrivandet/mixen och att du nu mÄste göra si och sÄ för att betala tillbaka allt de "investerat" i dig...

Postat

Samtidigt vet jag inget annat sĂ€tt att nĂ„ ut med sin musik 😄?

Man vill ju att sin musik skall stÄ i form av en CD i skivbutikens hylla. Dit kommer den inte automatiskt.

Eller kommer det bli nya tider nu 🙂? Allt kommer hamna pĂ„ stora musiksajter dĂ€r allt gĂ„r att ladda ner legalt

Postat
  Jonnie sa:
Man vill ju att sin musik skall stÄ i form av en CD i skivbutikens hylla. Dit kommer den inte automatiskt.

CD? Skivbutik? Museum?

Postat

Snart e det precis sĂ„. Museum 😎

Lite synd, men snart utplÄnar vi oss sjÀlva ÀndÄ sÄ vi kan ju försöka utveckla oss sÄ lÄngt som möjligt innan dess.

Postat
  Jonnie sa:
Vad heter din skiva dÄ?

min skiva heter "the assembling of a car" jag har agerat alla roller som skivbolaget tar sjĂ€lv.. 😎

management, reklam, filupplĂ€ggning, ekonomi, planering etc.etc. 😄

skivan finns att tanka pÄ :

http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

enjoy.. 😎

Postat

Jag tror Àrligt talat inte riktigt pÄ detdÀr med att sÀlja musiken lÀngre, varesig pÄ cd eller via nedladdning. Spelningar, merch etc. is the shit.

Postat (redigerat)
  Jonnie sa:

Alldeles riktigt. 😎

För att komma till CD hyllan sÄ mÄste din musik spelas pÄ radion, och för att din musik ska spelas pÄ radion sÄ mÄste den vara pÄ CD hyllan.

Ett riktigt moment 22.

Redigerat av Kricke
Postat

Snart kommer nog nÄgot fantastiskt som stimulerar bÄde artistens/skivbolagets och lyssnarens krav.

I övrigt. Vad krÀvs för att skapa ett eget skivbolag?

LÀste nÄgonstans att bla. WinnerbÀck gjort det i tidig Älder.

Postat
  Kricke sa:
Det som finns pÄ CD hyllorna Àr det som spelas pÄ radion, och det som spelas pÄ radion Àr det som finns pÄ CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det Àr ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas pÄ radion. SÄ nÄgot moment 22 Àr det vÀl inte?

Postat
  Jonnie sa:
Snart kommer nog nÄgot fantastiskt som stimulerar bÄde artistens/skivbolagets och lyssnarens krav.

I övrigt. Vad krÀvs för att skapa ett eget skivbolag?

LÀste nÄgonstans att bla. WinnerbÀck gjort det i tidig Älder.

Ja snart kommer jag! men ni fÄr hi er lite.

För att starta bolaget krÀvs ju inget, en anmÀlan hos bolagsverket. Men kreativitet, kontakter och grundlÀggande kunskap i ekonomi, marknadsföring etc. Àr ju en klar merit om det ska gÄ bra.

Postat (redigerat)
  rainydays sa:
  Kricke sa:
Det som finns pÄ CD hyllorna Àr det som spelas pÄ radion, och det som spelas pÄ radion Àr det som finns pÄ CD hyllorna.

Ett riktigt moment 22.

Fast det Àr ju inte för att de finns i CD-hyllorna som de spelas pÄ radion. SÄ nÄgot moment 22 Àr det vÀl inte?

Radion (reklamkanalerna) spelar den musik som sÀljs bÀst, och för att den ska sÀljas sÄ mÄste de vara i CD hyllorna (eller mest nedladdade/köpta frÄn stora nedladdningstjÀnster, t ex Ginza.) ;P

Men visst, nÄgon fÄr gÀrna rÀtta mig.

Men du har rÀtt ett Àkta moment 22 Àr det visst inte. Man kan breaka sig in dÀr.

Redigerat av Kricke
Postat
  Kricke sa:
  rainydays sa:
  Kricke sa:

Ett riktigt moment 22.

Radion (reklamkanalerna) spelar den musik som sÀljs bÀst, och för att den ska sÀljas sÄ mÄste de vara i CD hyllorna (eller mest nedladdade/köpta frÄn stora nedladdningstjÀnster, t ex Ginza.) ;P

Men du har rÀtt ett Àkta moment 22 Àr det visst inte. Man kan breaka sig in dÀr.

Radion spelar det bolagen vill att de ska spela (i stort sett). Och tack vare det sÄ sÀljer de fler skivor.

De hade ju knappast sÄlt mÄnga skivor om de inte haft radio och tv som marknadsföringskanal.

Postat
  Jonnie sa:
Tjena gott folk. Lite nyfiken pÄ hur man blir signad och upptÀckt av de stora pojkarna pÄ skivbolagen.

Att se snygg ut funkar, kanske nÄgon sexig körsÄgerska.

Nuppa pÄ cenen för regnskogen...

hmmmm, kommer inte pÄ mer för tillfÀllet !

Postat

Hehe đŸ˜± Det stĂ€mmer nog. PĂ„ det nationella provet lĂ€ste jag om en kille som var lite missformad. Han blev medlem i "skolans band" och blev genast mycket populĂ€r. Tack vare det.

NÀr han blev Àldre var han en skicklig basist som satt hemma och proddade sin egen musik och skickade demos och diverse saker till skivbolag. Alla verkade Àlska hans musik och de bjöd dit honom till möten etc. NÀr de sÄg hur han sÄg ut var de inte intresserade lÀngre.

Sorglig utveckling

Postat (redigerat)
  Jonnie sa:

Det Àr ju lÀttare att svara mer konkret pÄ din frÄga om du ger oss lite mer...

Till exempel en demo, vilken genre ni spelar... đŸ˜±

Om man vill komma nÄgonstans i livet, ska man jobba mÄlmedvetet...

För att kunna göra det pÄ ett bra sÀtt finns det massor av intressanta saker att lÀra sej...

Mycket handlar om sjÀlvbild och sjÀlvinsikt...

Att sjÀlv komma till insikt i olika frÄgestÀllningar Àr underskattat...

😼

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)
  rainydays sa:
  Kricke sa:
  rainydays sa:
  Kricke sa:

Ett riktigt moment 22.

Radion spelar det bolagen vill att de ska spela (i stort sett). Och tack vare det sÄ sÀljer de fler skivor.

De hade ju knappast sÄlt mÄnga skivor om de inte haft radio och tv som marknadsföringskanal.

Det dÀr va vad en kille sa till mig iaf...

Men det du skriver stÀmmer nog ocksÄ iofs...

Finns det nÄgra seriösa kÀllor över hur sÄnt hÀr funkar?

Redigerat av Kricke
Postat

Jag e inte intresserad av skivkontrakt đŸ˜±

Mest nyfiken pĂ„ hur det gĂ„r till NÄR man bestĂ€mmer sig för att hĂ„rdsatsa och försöka fĂ„ ett.

Vore Àven kul och fÄ reda pÄ upplevelser frÄn folk som haft/har skivkontrakt. Kul och höra om hur de gÄtt till vÀga och hur de upplever hela grejjen med "skivkontrakt"

Postat
  Jonnie sa:
Jag e inte intresserad av skivkontrakt :rolleyes:

Mest nyfiken pĂ„ hur det gĂ„r till NÄR man bestĂ€mmer sig för att hĂ„rdsatsa och försöka fĂ„ ett.

Vore Àven kul och fÄ reda pÄ upplevelser frÄn folk som haft/har skivkontrakt. Kul och höra om hur de gÄtt till vÀga och hur de upplever hela grejjen med "skivkontrakt"

Du skriver inte vilken genre det handlar om, idag finns det ju mÄnga sÀtt för musiker att samarbeta med skivbolagen.

Rockband som spelar live Àr bara en liten liten del av en stor bransch som rymmer allt frÄn Basshunter till Idol-Markus.

Jag tror mÄnga sitter och hoppas pÄ att bli upplockade och styrda in i en karriÀr, och den instÀllningen kan nog skapa besvikelser. Mitt intryck av branschen Àr att det görs vÀldigt fÄ sÄdana satsningar nu, speciellt pÄ rockband. Man vill ha en grupp med trogen publik och helst ska det finnas en fÀrdiginspelad skiva att bara licensiera.

DÀrför blir mitt tips, om du nu ingÄr i ett sÄdant band, att som andra sagt spela mycket och ofta, att bygga upp en gott rykte och skaffa fans, starta hemsida, trycka tröjor - och satsa en slant pÄ att spela in en skiva.

Om nu förutsÀttningarna finns.

Och lita inte pĂ„ ditt eget omdöme, musikers sjĂ€lvinsikt Ă€r begrĂ€nsad. 😆 Se till att fĂ„ Ă€rlig feedback pĂ„ materialet, kanske pĂ„ forum som detta, myspace etc, för om inte kvaliteten finns spelar det ingen roll hur hĂ„rt man jobbar.

Ett konkret tips: Stunta i demoskivor till större bolag. Dom lyssnar inte. Knappt dom smÄ heller. Om man jÀmför hur mÄnga kontakter som knyts vid konserter eller via bekanta sÄ Àr demon-frÄn-ett-okÀnt-band-i-postlÄdan-varianten ett mycket sÀllsynt sÀtt att vÀcka ett skivbolags intresse.

• Gilla 1
Postat
  Citat
DÀrför blir mitt tips, om du nu ingÄr i ett sÄdant band, att som andra sagt spela mycket och ofta, att bygga upp en gott rykte och skaffa fans, starta hemsida, trycka tröjor - och satsa en slant pÄ att spela in en skiva.

Om nu förutsÀttningarna finns.

AlltsÄ... det var ett tag sedan jag lirade i ett 'riktigt' band (början av 90-talet) och trots att vi var ute spelade en del sÄ upplevde jag det som att spelstÀllen, sÀrskilt sÄdana som var avsedda för det (alltsÄ ej caféer, pizzerior etc) kunde rÀknas pÄ ena handens avhuggna fingrar. Och Àven om man inte brydde sig om var man spelade sÄ var det ofta ett "nej" innan man hunnit presentera bandet. Javisst, jag var/Àr sÀkert inte vÀrldens bÀsta insÀljare men det var tufft. MissförstÄ mig rÀtt; jag tror nog ocksÄ att harva runt och bygga upp sig som band med livespelningar Àr helt rÀtt vÀg att gÄ men i ett land som Sverige Àr det inte sÄ lÀtt. Tror jag. Det bÀsta Àr vÀl sÄ klart om man hittar nÄgot management som kan hantera sÄn't Ät en.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.